ایرنا نوشت:

پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز تاسیسات هسته ای فرانسه به نگرانی ها در مورد امنیت این مراکز حساس دامن زد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه از پاریس، در حالی که گزارش ها از ادامه روند مشکوک پرواز پهپادهای ناشناس در نزدیکی تاسیسات هسته ای فرانسه حکایت دارند، وزارت کشور هنوز توضیحی در مورد تازه ترین مورد این پروازها از جمله شب گذشته (جمعه شب) ، ارائه نداده است.

شرکت برق فرانسه نیز که پیشتر از آغاز تحقیقات در این باره خبر داده بود، موارد تازه را تایید نکرده است.

فعالان محیط زیست که بارها نگرانی خود را در مورد امنیت این مراکز اعلام کرده بودند، در نخستین واکنش ها به انتشار اخبار این پروازهای مشکوک، توان دولت را در تامین امنیت این مراکز حساس زیر سووال بردند.

این در حالی است که سخنگوی نیروی انتظامی و نیز وزارت کشور فرانسه اعلام کرده اند که این پروازها تهدید مستقیمی برای امنیت این مراکز محسوب نمی شود.

در حالی که گفته می شود در ماه اکتبر نیز پروازهای مشکوک مشابه بر فراز هفت مرکز هسته ای فرانسه گزارش شده، شرکت برق فرانسه اعلام کرده علیه عاملان این اقدام به مجامع قضایی شکایت می کند.

بر پایه این گزارش، پرواز بر فراز مراکز هسته ای تا شعاع پنج کیلومتری و در ارتفاع کمتر از یک هزار متری ممنوع است. عامل این اقدامات ممکن است به یک سال حبس تعزیری و پرداخت 75 هزار یورو جریمه نقدی محکوم شود.

نخستین هواپیمای بدون سرنشین در تاریخ پنجم اکتبر (13 مهر ماه) در اطراف پایگاه های هسته ای فرانسه مشاهده شده و تا 20 اکتبر (28 مهر ماه) موارد متعددی در این باره گزارش شد.

هنوز مشخص نیست این پهپادها توسط چه فرد یا نهادی هدایت می شوند. گروه 'صلح سبز' که علیه برنامه های هسته ای فرانسه فعالیت می کند، دست داشتن در این اقدام را رد کرده است.

هم اکنون سه چهارم از برق فرانسه را نیروگاه های هسته ای تامین می کنند و 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه متعهد شده است که تا سال 2025 از شمار رآکتورهای هسته ای فرانسه کاسته و میزان استفاده از برق هسته ای را از 75 درصد به 50 درصد برساند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =