تسنیم نوشت:

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در حاشیه دیدارش با وزیر خارجه نروژ، در پاسخ به این پرسش که مقامات غربی و رسانه‌های آنها تمایل خود را به تمدید مذاکرات اعلام کرده‌اند تا خود را طرفدار مذاکره معرفی کنند و از ایران امتیاز بیشتری بگیرند، پاسخ شما چیست؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای طرح موضوعات هسته‌ای خود مذاکرات را رد نکرده و برای حل مسائلی که آنها در صحنه بین‌المللی طرح کرده‌اند، با وجود تحریکاتی که از سوی برخی از کشورهای غربی اعمال می‌شود، ایران همواره طالب مذاکره بوده است.

وی افزود: از ابتدا روش جمهوری اسلامی ایران روشن بود و به دنبال مصرف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای و تولید انرژی هسته‌ای است، چرا که این انرژی از منابع مهم انرژی پاک در آینده محسوب می‌شود و نیاز بشر به این انرژی روز به روز افزوده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: نباید به روزی برسیم که برای رسیدن به انرژی هسته‌ای مجبور شویم از دیگران آن را طلب کنیم که آنها از انرژی هسته‌ای به عنوان اهرم علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند؛ این فلسفه حاکم بر روش جمهوری اسلامی در موضوع انرژی هسته‌ای است و به دلیل اینکه ما از آنچه انجام داده‌ایم، مطمئنیم همواره درهای مراکز ما مانند نطنز، اراک و فردو به روی بازدیدکنندگان باز بوده و آنها به ایران سفر کرده و انها را بازید کرده‌اند و وجه مشترک گزارش آنها به سازمان انرژی اتمی این بوده است که هیچ نقطه شک برانگیزی درباره کاربرد نظامی انرژی هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند.

ولایتی ادامه داد: ما می‌خواهیم هرچه زودتر مذاکرات هسته‌ای به پایان برسد و مطابق آنچه در ژنو در سال قبل بین ایران و 1+5 مقرر شد، اجرایی شود ولی متأسفانه از یک سو ما به تعهدات خود مانند همیشه عمل کرده‌ایم اما آنها به تعهدات خود عمل نکردند؛ بلکه برعکس آمریکایی‌ها که بعضا اظهارنظر خارج از قاعده می‌کنند و مورد اعتراض و انتقاد کشورهای بی طرف دنیا قرار می‌گیرند، نه تنها از تحریم‌ها کم نکرده‌اند بلکه تحریم‌ها را افزایش دادند.

وی گفت: اگر آنها به ناحق در مورد پرداخت پولهایی که به ایران بازمی‌گشت، وقفه ایجاد کردند و پس از آن آن را آزاد کردند بابت آن می‌خواهند منت برسر جمهوری اسلامی ایران بگذارند ولی نظر جمهوری اسلامی این است که هرچه زودتر این مذاکرات به نتیجه‌ای برسد که در کنفرانس ژنو پیش بینی شده بود و در عین حال می‌گویم که هیچگاه جمهوری اسلامی ایران از مذاکره رویگردان نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که دیدار با وزیر خارجه نروژ چه تأثیری برای کشور ما خواهد داشت، گفت: کشور نروژ کشور ثروتمند و نسبتا مستقلی در اروپا است که روشی را برای برقراری روابط با کشورها انتخاب می‌کند، براساس منافع ملی خود است.

ولایتی  ادامه داد: نروژ زمانی که می‌گوید جمهوری اسلامی ایران علی رقم فشارهایی که آمریکایی‌ها با تحریک صهیونیست‌ها ایجاد کردند، توانسته است مشکلات اقتصادی خود را برطرف کند و به اشکال مختلف تحریم‌ها را دور بزند و نفس خود را بفروشد و اجناس خود را تأمین کند و هر روز قدرتش در منطقه بیشتر شود. به ایران آمدند تابا ایران ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: ما در دوران پس از انقلاب هیچگاه از طرف آمریکا خارج از تحریم نبوده‌ایم و لذا نروژی‌ها می‌بینند ایران با وجود تحریم‌های سختی که آمریکا وعده داده موفق نشدند. این تحریم‌ها را به دنیا تحمیل کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما با روسیه، چین، برزیل و افریقای جنوبی و برخی کشورهای اروپاییو ‌آسیایی روابط داریم و جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری نیازمندی‌های خود را تأمین کرده است و این فرصت مغتنمی برای ایران شده که خودکفا شود.

ولایتی گفت: وزیر خارجه نروژ در این دیدار به من گفت که ما به ایران آمدیم تا از وجود شما باخبر شویم و ببینیم واقعیت تنش منطقه‌ای چیست و توجه به قدرت ایران مشاهده می‌کنیم که چگونه می‌توانید به کاهش تنش‌ها کمک کنید.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه نروژ به عراق و ملاقات با بارزانی گفت: آقای بارزانی که گفته که اگر ایران نبود داعش، اربیل و کردها را تسخیر کرده بود. بنابراین نروژی‌ها وقتی می‌بینند که ایران بدون هیچ چشم داشتی در جهت مقابله با تروریست و افراط‌گرایی کار می‌کنند پس متوجه اهمیت ایران شدند و فهمیدند که ایران قدرت اول منطقه‌ای است و در منطقه‌ای که همه دنیا به آن حساس هستند مسائل آن جز با کمک ایران حل نمی‌شود و آرامش به این منطقه بازنمی‌گردد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: حضور وزرای خارجه کشورهایی مانند دانمارک حکایت از باز شدن درها به روی ما دارد برخلاف نظر آمریکایی‌ها، ایران توانسته است با مقاومت و پایداری به عنوان قدرت اول منطقه‌ای تبدیل شد و با حفظ توانمدنی کارش را در امر هسته ای به پیش ببرد.

ولایتی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که مذاکره‌کنندگان ما خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را کاملا رعایت می‌کند و ما این روش را ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه مطرح کرده که مناطق امن در سوریه ایجاد شود، نظر شما چیست؟ گفت: اگر نماینده سازمان ملل در سوریه می ‌خواهد به سرنوشت اخضر ابراهیمی دچار نشود، باید مستقلتر عمل کند و تحت تأثیر سخنان برخی کشورهای منطقه که در آرزوی ثابت کردن بشار اسد هستند قرار نگیرد چرا که این آرزو محقق نخواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اگر او این سخنان را بگوید در نهایت سرنوشتش همانند سرنوشت اخضر ابراهیمی خواهد شد و در سازمان ملل هیچ جایی در سوریه نخواهد داشت مگر اینکه واقع بین باشد و بینند مردم سوریه با اکثریت آرا بشتر را انتخاب کردم.

ولایتی در پایان در پاسخ به این پرسش که عمان معتقد است برگزاری مذاکرات نوعی جمع بندی برای توافق جامع است، خاطرنشان کرد: از چیزی که گفته‌اید اطلاعی ندارم ولی رابطه ما با عمان کاملا دوستانه بوده‌است.  حساب عمان از برخی کشورهای عضو همکاری خلیج فارس جدا بوده است و روابط دوجانبه خوبی داشته است و همواره آنها حسن نیت داشته‌اند و آنها از کمک به ایران در حوزه سیاست خارجی در این زمینه بوده است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    16 0
    بهتر نیست ادبیات نوشته را یکبار می خواندید و بعد منتشر می کردید . پر از غلط املایی و نوشتاری هست
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    3 1
    شما که راست میگی
  • محمد IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 1
    واقعا