دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات گفت که باکار فشرده هیئت نظارت، امروز درخواست‌های مربوط به سال جاری در حال بررسی است و به‌اصطلاح به‌روز هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، علاءالدین ظهوریان که در جمع برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات سخن می‌گفت، با اشاره به حضور دائمی وزیر ارشاد در تمام جلسات هیئت نظارت که پیش‌ازاین سابقه نداشته، توضیح داد: علاوه بر اهتمام ویژه شخص وزیر به جلسات هیئت نظارت بر مطبوعات، تلاش مستمر و همت بالای اعضای هیئت نظارت باعث شده در دوره جدید، تمام درخواست‌های قدیمی که سالیان متمادی در انتظار بررسی می‌بود، بررسی و پاسخ داده شود.

وی درعین‌حال تأکید کرد: با توجه به حجم بالای درخواست به‌ویژه پایگاه‌های خبری، تداوم این به‌روز بودن خیلی سخت است و نیازمند کار مضاعف و توجه ویژه اعضاست.

ظهوریان در خصوص آسیب‌شناسی درخواست مجوز نشریات در کشور نیز به نکته‌هایی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های مهم و ارزنده‌ای که به‌شدت نیازمند حضور مطبوعات هستیم، به‌عنوان‌مثال نشریات اختصاصی؛ تمرکز بیشتری اعمال‌شده است.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات بابیان اینکه اجرای این دسته‌بندی، کمک به بنیه حرفه‌ای و کارکردی نشریات در کشور است، به قواعد جدیدی که به‌زودی و به‌صورت برخط برای صدور مجوز نشریات اعمال می‌شود، اشاره کرد: «در قانون تصریح‌شده که صلاحیت متقاضی باید احراز شود؛ این به آن معناست که متقاضی علاوه بر اینکه باید روزنامه‌نگار باشد ضرورت لازم است نسبت به قانون مطبوعات و مدیریت رسانه و تکالیف حقوقی مربوط به رسانه مانند بیمه و مالیات آگاهی داشته باشد.»

وی توضیح داد: در حال طراحی سازوکاری جهت احراز این صلاحیت فنی و حرفه‌ای هستیم چراکه بسیاری از نشریات ما با مشکلات عدیده مدیریتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ظهوریان البته ضعف نشریه داری و عدم مخاطب شناسی را نیز دو مشکل بزرگ نشریات در کشور دانست.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات بابیان اینکه این هیئت وظیفه نظارتی و هدایتی دارد به سازوکارهای طراحی‌شده در دوره جدید برای هدفمند کردن تقاضاهای منجر به صدور مجوز اشاره کرد و این نکته را نیز گفت که باید به سمتی برویم که ارزش مجوز نشریات ناشی از کارکرد و بالندگی آن‌ها باشد.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به قوانین مربوط به صدور مجوز در کشور، رعایت قانون در مباحث مربوط به مطبوعات را حلال بسیاری از مشکلات دانست و گفت: تعیین تکلیف درخواست‌ها طبق مفاد تصریح‌شده در قانون و نیز اعمال ماده 16 ازجمله این قوانین است. وی در همین زمینه و در پاسخ به سؤال دو تن از حضار در خصوص حذف یارانه افزود: حذف یارانه نیازمند مقدماتی است که در دوره جدید «شفافیت» در اعلام پرداخت‌ها و حذف یارانه نشریات دولتی از آن جمله است. ضمن اینکه وجود یارانه می‌تواند ارتباط مستقیمی با بالا بودن تعداد کاذب درخواست مجوز نشریه داشته باشد.

برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات که در تور سه‌روزه آموزشی معاونت مطبوعاتی در تهران شرکت کرده بودند، در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف مطبوعات پرداختند. «تقدیر از شفافیت در اعلام یارانه پرداختی و شیوه محاسبه آن، توجه ویژه به نشریات استانی، برپایی کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌ها، استفاده از ظرفیت خبرنگاران استانی برای برنامه‌های ملی، پیگیری جدی بیمه خبرنگاران از سوی صاحبان رسانه‌ها، تقویت خانه‌های مطبوعات در استان‌ها» از حمله مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

برگزیدگان غیر تهرانی بیستمین جشنواره مطبوعات در تور سه‌روزه آموزشی معاونت مطبوعاتی ضمن حضور در کارگاه‌های مختلف آموزشی از نزدیک با فعالیت همکاران رسانه‌ای خود در برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها آشنا شدند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =