تور آموزش منتخبان جشنواره مطبوعات چطور گذشت؟

برگزیدگان جشنواره بیستم مطبوعات در ادامه تور آموزشی سه روزه خود در تهران، از کتابخانه ملی و برج میلاد بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین روز از تور آموزشی با بازدید از کتابخانه ملی ایران آغاز شد، که برگزیدگان جشنواره بیستم مطبوعات طی آن از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی از قبیل تالارهای مطالعه ، مخازن کتاب و جامع‌ترین‌ آرشیو مطبوعات‌ ایران‌ بازدید و از نزدیک با شرایط نگهداری این آثار و نحوه ارائه به مخاطبین آشنا شدند.

منتخبین جشنواره بیستم مطبوعات که از استان‌های مختلف کشور به تهران آمده بودند، در ادامه این بازدید، با حضور در کارگاه آموزشی «مصاحبه» فریدون صدیقی از اساتید برجسته روزنامه‌نگاری، با ماهیت مصاحبه و تفاوت‌ آن با سایر قالب‌های خبری و همچنین عوامل موفقیت در مصاحبه آشنا شدند و در فضایی صمیمی به طرح سوالات خود در این حوزه پرداختند.

کارگاه آموزشی فتوژورنالیسم در فرهنگسرای رسانه

حضور در فرهنگسرای رسانه و شرکت در کارگاه آموزشی فتوژورنالیسم با حضور اسماعیل عباسی، مترجم،عکاس و روزنامه نگار بود دیگر برنامه تور آموزشی برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات بود؛ کارگاهی 3 ساعته که در آن فتوژورنالیسم و ارائه مفهوم کاملی از عکاسی مستند شرح داده شد.

یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این کارگاه، تشخیص مرزهای وظیفه حرفه‌ای و اخلاقیات حرفه‌ای یک عکاس بود که عباسی از طریق نمایش اسلایدها به ذکر مثال‌هایی در این موضوع و پاسخ به پرسش‌های حاضران پرداخت.

شرکت‌کنندگان در این تور آموزشی بعد از بازدید از فرهنگسرای رسانه، از برج میلاد تهران بازدید کردند.

گزارش‌نویسی و جنگ روانی

حضور در کارگاه «گزارش نویسی» علی‌اکبر قاضی‌زاده و همچنین کارگاه «تکنیک‌های عملیات روانی رسانه‌ای» دکتر حمید ضیائی پرور، از مدرسان ارتباطات جزء برنامه های روز سوم این تور آموزشی بود.

استاد قاضی‌زاده در ابتدای این کارگاه آموزشی به بیان کلیاتی درباره معیارهای روزنامه‌نگاری مطلوب در بخش‌های مختلفی چون مصاحبه، گزارش، یادداشت و ... پرداخت و در ادامه با بیان ویژگی‌ها  و تمایزهای قالب‌های مختلف خبری، ویژگی‌هایی خاص برای ارائه هرچه بهتر مطالب به مخاطبان را شرح داد.

دیدار با علاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات و جلسه پرسش و پاسخ با او در کنار ارائه پیشنهاداتی در خصوص مطبوعات استانی نیز با استقبال منتخبان جشنواره مطبوعات مواجه شد.

کارگاه آموزشی «رسانه و جنگ روانی» با حضور دکتر حمید ضیایی پرور دیگر برنامه ای بود که برای منتخبین جشنواره بیستم مطبوعات تدارک دیده شده بود. مدرس ارتباطات در دانشگاه های تهران در این کارگاه مهمترین تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی که ژورنالیست‌ها و برنامه‌ریزان عملیات روانی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌شود، را تشریح کرد

ضیائی پرور 30 تکنیک عملیات روانی از جمله «تحریف، بزرگنمایی، تکنیک‌های اطلاعات قطره‌چکانی، شایعه و ضد شایعه» در کنار راه‌های درست مقابله با این تکنیک‌ها از طرف عوامل برون مرزی را برای حاضران توضیح داد.

وی هدف اصلی این کارگاه را شناسایی این تکنیک‌ها به نحوی صحیح، برای پیشبرد منافع ملی و تأثیر بر افکار عمومی داخل و خارج از کشور عنوان کرد تا در مقابل تکنیک‌هایی که از طرف رسانه‌های بیگانه در باره کشور خودمان بکار گرفته می‌شود، بتوانند از ظرفیت رسانه‌ای خودشان برای مقابله با این تاکتیک‌ها بهره بگیرند.

شایان ذکر است برای نخستین بار برگزیدگان جشنواره مطبوعات به دعوت معاونت مطبوعاتی در تهران گردهم آمدند و در سه روز پیاپی ضمن بازدید از فضاهای متنوع رسانه ای در تهران، در کارگاه های آموزشی فشرده ای نیز شرکت کردند.

مشروح کارگاه های آموزشی برای استفاده علاقمندان، دانشجویان و روزنامه نگاران، در روزهای آتی روی سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار خواهد گرفت.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =