فارس نوشت:

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ادعای خسارت ۵ هزار میلیارد ریالی از سوی فردی در ارتباط با اتوبانی در پایتخت خبر داد.

ناصر سراج صبح امروز پیش در آیین معارفه بازرس کل جدید استان سمنان در سالن همایش‌های کتابخانه‌ مرکزی سمنان که با حضور استاندار سمنان، نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس، شماری از مدیران کل و دست‌اندرکاران دستگاه قضایی استان سمنان برگزار شد، اظهار کرد: فردی اخیراً ادعا کرده است که اتوبانی در تهران متعلق به وی بوده و وکیل این فرد نیز در حال پیگیری این پرونده است.

وی تصریح کرد: وکیل این فرد ادعای دریافت خسارت از دولت را مطرح کرده است که رقم آن نیز بسیار قابل توجه است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در این ارتباط، پرونده‌ای به حجم ۵ هزار میلیارد ریال هم‌اینک در دست بررسی بوده و ادعای این فرد نیز درباره یکی از اتوبان‌های تهران است که به گفته وی، در مالکیت او بوده است.

سراج از بررسی این پرونده در سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت: وکیل فرد مدعی در این پرونده، ابتدا در شکایت خود خواستار پرداخت یک‌هزار و ۴۷۷ میلیارد ریال خسارت از سوی دولت شده بود.

وی تصریح کرد: وکیل این فرد، پس از تقاضای کارشناسی مجدد، این‌بار ادعای دریافت خسارت حدود ۵ هزار میلیارد ریال را ارائه داده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: برخی وکلا و افراد با ارتباطاتی که ایجاد می‌کنند، شماره پرونده‌ و مشخصات آن را در برخی اسناد به دست می‌آورند و همان را پیگیری می‌کنند و در نهایت، دولت را موظف می‌سازند به آن‌ها خسارت بدهد.

سراج اضافه کرد: وظیفه سازمان بازرسی این است که دولت را آگاه کند و خوشبختانه این موارد امروز در ستاد مبارزه با فساد اداری به خوبی اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در برهه کنونی، سه قوه به صورت مصمم جلسات ستاد مبارزه با فساد اداری را برگزار می‌کنند و قوه قضائیه هم که قبل از دولت فعلی، در این نشست‌ها حضور پیدا نمی‌کرد، امروز در آن فعال است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: مجلس شورای اسلامی نیز فعالانه در این نشست‌ها شرکت دارد و اعضای هیئت دولت شامل معاون اول رئیس جمهوری و پنج تن از وزرا هم در جلسات حضور می‌یابند.

وی افزود: دستور نخست جلسه مبارزه با فساد اداری نیز برخورد با مفاسد به خصوص زمین‌خواری است.

سراج ادامه داد: در برهه کنونی، متخلفان به ترفندهای مختلفی دست می‌زنند تا به سود خود برسند؛ آن‌ها از وکلای مبرز برای دفاع از خود در دادگاه‌ها استفاده می‌کنند و این امر، باعث می‌شود تا بتوانند پیروز میدان بررسی‌ها باشند.

وی گفت: متأسفانه برخی از افراد امروز در کشور وجود دارند که با اعمال متخلفانه و نادرست، هکتارها زمین جزو اراضی ملی و عمومی را تصرف می‌کنند و در نهایت نیز در دادگاه پیروز می‌شوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این افراد در دادگاه با به‌کارگیری وکلای باتجربه و مبرز وارد میدان می‌شوند و تلاششان این است که نتیجه دادگاه را به نفع خود تغییر دهند و در مواردی نیز موفق می‌شوند و باید جلوی این امر گرفته شود.

سراج اضافه کرد: امروز دولت به ویژه در پرونده‌های زمین‌خواری و دفاع از اموال عمومی باید با جدیت بیشتری ورود کند و استفاده از وکلای ورزیده در راستای رسیدگی به این پرونده‌ها امر مهمی است که جلوی سودجویی منفعت‌طلبان و از خدا بی‌خبران را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور وظایف خطیری بر عهده دارد و نخستین قانونی که در شورای انقلاب در این زمینه تصویب شد، مربوط به ۲۷ اسفند ۵۷ و با عنوان قانون سازمان بازرسی کل کشور بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این قانون بارها دستخوش تغییراتی شد و در سال ۶۰  قانون سازمان بازرسی کل کشور به استناد اصل ۱۷۴ قانون اساسی به تصویب رسید و پس از آن نیز اصلاحات و تغییراتی داشت.

سراج ادامه داد: مدتی دوره آزمایشی قانون سازمان بازرسی کل کشور سپری می‌شد تا اینکه این قانون با اعمال اصلاحاتی که داشت،‌ در روز ۳۰ مهر ۹۳ مورد تأیید نهایی شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کشور به استناد ماده 174 قانون اساسی تشکیل شده و در مرداد ۱۳۵۸ آیین‌نامه سازمان بر استناد ماده ۱۷۴ قانون اساسی مصوب شد و پس از آن دو بار تغییر کرد.

سراج ادامه داد: این قانون در سال‌های ۷۵ و ۸۷ تغییر کرده و بعد از بررسی‌های شورای نگهبان به تصویب نهایی رسیده است.

وی گفت: به تمام مسئولان توصیه کرده‌ایم سرچشمه و منشأ اصلی تخلفات را پیگیری کنند و بر جزئیات تمرکز نداشته باشند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کارهای کلان در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفته است؛ پیش از جنگ، افرادی وجود داشته‌اند که سوءاستفاده می‌کردند و پس از آن نیز کارهایشان را ادامه دادند؛ اما استان سمنان تا حدود زیادی نسبت به استان‌های بزرگ کشور تخلفات کمتری داشته است.

سراج گفت: هماهنگی بین سه قوه در برخورد با مفاسد بی‌سابقه است؛ مصمم هستیم با فعالیت متفاوت و نظارت رئیس جمهور، فساد را به حداقل برسانیم به دستور رئیس جمهور از جلسات گزارش تهیه می‌شود و دکتر روحانی نتیجه را شخصاً بررسی می‌کند.

وی اضافه کرد: امروز در کشور گروه‌هایی تشکیل شده که زمین‌های مردم را بررسی می‌کنند؛ وقتی متوجه می‌شوند مالک زمینی بیشتر از ۱۰ سال است که به زمین خود سری نزده و می‌دانند اگر وارد عمل شوند، مالک زمین مطلع نمی‌شود، سند‌های صوری تشکیل می‌دهند و این سندها چندین دست می‌چرخد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود:‌ این افراد در نهایت به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای تنظیم سند می‌کنند؛ فروشنده در دادگاه حضور پیدا کرده و شکایتی نمی‌کند و در نتیجه دادگاه حکم به نفع فردی که اقدام به درخواست سند کرده است، می‌دهد.

سراج گفت: در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، سازمان بازرسی تنها حق ورود به قوه مجریه را دارند؛ اما سازمان بازرسی کل کشور حق ورود به سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و همه وزارت‌خانه‌ها، ادارات کل، ادارات مالی، همه دادگستری‌ها و سازمان‌های تابع قوه قضائیه و مجلس را دارد.

وی افزود: من و همکارانم در طول تشکیل دولت دهم، مصمم به بررسی و تشکیل پرونده در خصوص فساد ادارات دولتی هستیم؛ اما هنوز حتی به تعداد انگشتان یک دست پرونده قضایی تشکیل نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: مدیران دولتی سرمایه‌های نظام هستند؛ بازرسی با سرمایه نظام بازی نمی‌کند؛ ما چراغ راهنما هستیم و مشکل را بررسی کرده و متذکر می‌شویم.

سراج گفت: با همراهی دولت نمی‌گذاریم کسی دولت را دچار مشکل کند و ما به همه مردم مخصوصا خانواده شهدا بدهکاریم و امیدواریم در روز قیامت به کسی بدهکار نباشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گفت: بازرس کل سابق استان سمنان یکی از قضات خوش‌نام کشور است و ابتکار و خدمات زیادی در استان سمنان انجام داده و برای اینکه ابتکارات خود را در اختیار دیگر استان‌های کشور قرار دهد، به استان خراسان شمالی منتقل می‌شود.

سراج افزود: بازرس کل جدید استان سمنان نیز یکی دیگر از قضات خوب و خوش‌نام کشور است که بیش از ۱۰ سال به عنوان بازرس کل در استان گلستان خدمت کرده و به پیشنهاد خودش به استان سمنان منتقل شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقیه A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    29 2
    همت؟
  • مهدی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    یعنی تگه واقعا حقشه نباید بش داد؟ چون رقم بالاست نمیخوان بش بدن؟
  • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    بابایی شرق حدفاصل ازگل لویزان
  • جميل IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    3 0
    يادگار امام
  • بی نام US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    کرج
  • بی نام A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    وی تصریح کرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وی تصریح کرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: سراج اضافه کرد: وی تصریح کرد: سراج اضافه کرد: وی تصریح کرد: سراج ادامه داد: سراج ادامه داد: وی گفت: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: . . . .
  • رامین A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    8 0
    دو سال پیش منم مدعی کل شمیران بودم که با گرفتن 1000 میلیارد تومان از دولت، از شکایت صرفنظر کردم