فارس نوشت:

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص مذاکرات ایران و ۱+۵ با تأکید بر اینکه فشار، تحریم و زیاده‌خواهی مشکل را حل نمی‌کند، این مذاکرات را بهترین فرصت برای طرف مقابل خواند که مسائل خود را حل و فصل کند.

سیدکمال خرازی وزیر خارجه اسبق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پیش از ظهر امروز - پنجشنبه- پس از دیدار و گفت‌وگو با یان الیاسون قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا احتمال می‌دهید تا سوم آذر توافق جامع هسته‌ای حاصل شود؟ عنوان کرد: این بستگی به خواست طرف مقابل دارد که چقدر مصالح خود، منطقه و عرصه بین‌الملل را در نظر بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه آن‌ها نمی‌توانند تردید کنند که ایران با ثبات‌ترین کشور در منطقه است، افزود: اگر ادعای آن‌ها مبنی بر اینکه به دنبال صلح و آرامش در منطقه هستند، باید مسائل‌شان را با ایران حل کنند آن هم به طریقی که حقوق ایران تضییع نشود.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه ما چیزی فراتر از حق قانونی خود در این مذاکرات نخواسته‌ایم و صرفا حقوق قانونی خود را بر اساس معاهده NPT می‌‌خواهیم، اظهار داشت: خطوط قرمز را مقام معظم رهبری خیلی دقیق ترسیم کرده‌اند و مذاکره‌کنندگان نیز در آن چارچوب فعالیت خود را انجام می‌‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه فشار،‌تحریم و زیاده‌خواهی نمی‌تواند مشکل را حل کند، یادآور شد: آنها تجربه کردند که ملت ایران به هر قیمتی بر ارزش‌ها و حقوق خود ایستادگی می‌کند و این بهترین فرصت برای آنهاست تا بتوانند مسائل خود را حل و فصل کنند.

خرازی با ذکر این نکته که ایران نقش مثبت خود را در منطقه ایفا می‌کند و تا به حال نیز این نقش را ایفا کرده، تصریح کرد: جدایی آنها از ایران به ضرر خود آنهاست.

وی ادامه داد: این بستگی به تصمیم آنها دارد. ما برای حل مسائل با غربی‌ها آماده هستیم، منتهی مشروط بر اینکه حقوق ما ضایع نشود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص اینکه آیا در گفت‌وگوها با الیاسون پیشنهادی در خصوص حل بحران‌های کنونی در منطقه از جمله عراق مطرح شد؟ گفت:‌ ایشان معتقد بود که برای حل افراط گرایی در منطقه که در حال حاضر در عراق، سوریه و در مناطق دیگر با آن روبه‌رو هستیم باید منابع مالی و ارسال سلاح به این گروه‌های افراطی متوقف شود.

وی ادامه داد: برای اینکه تغییری در منطقه به وجود آید و مشکلات با روش‌های سیاسی حل شود در درجه اول باید جلوی توسعه افراط گرایی را گرفت و راه آن نیز قطع منابع مالی، ارسال سلاح و حمایت از تروریست‌هاست.

خرازی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در این جهت حرکت متقنی صورت نمی‌گیرد و هنوز حمایت مالی از گروه‌های افراطی و تروریستی از سوی برخی کشورها ادامه دارد، خاطرنشان کرد:‌متأسفانه سازمان ملل نقش موثری در این خصوص ندارد و آنچه تعیین تکلیف می‌‌کند واقعیت‌های علی الارض است.

وزیر خارجه اسبق با ذکر این نکته که خوشبختانه در عراق دولت با حمایت مرجعیت در این کشور و حضور مردم داوطلب توانسته پیروزی‌هایی را در هفته‌های اخیر به دست‌آورد، عنوان کرد: این حرکت نشان می‌دهد که ملت عراق می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند و در سوریه نیز چنین خواهد بود.

به گفته خرازی قطع حمایت‌ها از گروه‌های تروریستی گام اولی است که باید برداشته شود و سازمان ملل بایستی در این خصوص فعال عمل کند.

*سازمان ملل در شرایط فعلی بسیار ضعیف است

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش سازمان ملل در مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه سازمان ملل در این زمینه هیچ نقشی ندارد و در این گفت‌وگوها نیز در این خصوص پیشنهادی عنوان نشد، اظهار داشت: سازمان ملل در شرایط فعلی بسیار ضعیف است و به جای اینکه نقش فعال و مثبتی در حل و فصل مسائل و صلح و امنیت بین‌المللی داشته باشد، ائتلاف‌های خارج از آن شکل می‌گیرد که نشانگر ضعف این سازمان است.

خرازی ادامه داد: در گفت‌وگو با آقای الیاسون در این زمینه صحبت کردیم که باید انتقالی در سازمان ملل صورت گیرد و این سازمان با وضعیت فعلی پاسخگو نیست و بایستی به لحاظ ساختاری و همچنین اهداف، تغییراتی در سازمان ملل ایجاد شود و قدرت‌های جدیدی که در حال ظهور هستند در این سازمان نقش داشته باشند.

به باور وی با توجه به عملکرد کنونی سازمان ملل نمی‌توان توقعی داشت که این سازمان در شرایط فعلی نقش فعالی ایفا کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرصاد IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    12 0
    چه حقوقی بنظرت الان حقوقی مونده که بخواد تضییع بشه یانشه؟ وضع ملت رو نمیبینید وضع ایران تو جامعه بین الملل رو نمیبینید؟ که حتی سوخت باسه هواپیماهای ایران نمیدن؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    14 0
    اگر می خواهید حقوق ملت ضایع نشه توافق کنید تا تحریمها برداشته بشه و در عوض جلو فسادهای اقتصادی فجیع داخل مملکت رو بگیرید.