رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائل مهم در موضوع دانشگاه‌ها توجه به حوزه تولیدات پژوهشی است، از این رو پیوند بخش تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی با تولید امری حیاتی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا،علی لاریجانی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از دو طرح عمرانی در پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم، افزود: بخش عظیمی از صنعت کشور به استفاده از استعدادهای دانشگاه نیاز دارد که ساز و کار آن اکنون فراهم شده است.

وی، به دو لایحه ارسالی دولت برای حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: طبق یکی از این لایحه‌ها تمامی فعالیت‌های مربوط به پژوهش دانشگاهی مورد حمایت قرار گرفته و هر بخش تولیدی که با دانشگاه قرارداد ببندد، هزینه تحقیقاتی جزء هزینه‌های مالیاتی آن واحد تولیدی محسوب می‌شود که ظرفیت جدیدی برای ارتباط صنعت و دانش است.

لاریجانی، ارتباط صنعت با دانشگاه را امری ضروری برای کشور دانست و افزود: برای حمایت از دانشگاه‌ها در بودجه کشور تمامی توان خود را به کار خواهیم گرفت.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، برای بخش خصوصی، دانشگاه باید نقش خود را ایفا کند، چرا که این قانون اکنون به طور کامل اجرا نشده و ایجاد رقابت نکرده است.

لاریجانی افزود: پایه صنعت ما دولتی و انحصاری بوده و نبود رقابت، انگیزه‌ای برای نوآوری در تولید برای دانشگاه‌ها ایجاد نکرده است که امیدواریم دولت فعلی در ایجاد این انگیزه فعالیت مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در پردیس فارابی دانشگاه تهران، گفت: همت خوبی در توسعه فعالیت‌های عمرانی در این پردیس دیده می‌شود.

وی ادامه داد: با وجودی که کشور دچار مشکل بودجه است باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی مهم و پایه‌ای برای کشور است شود.

وی اظهار کرد: قوانینی را در حال تصویب داریم که چند دانشگاه مهم کشور مانند تهران و صنعتی شریف مورد توجه ویژه باشد، چرا که این دانشگاه‌ها طراز علمی کشور را بالا برده و باید از جهات مختلف مورد توجه قرار گیرند.

رییس قوه مقننه افزود: با توجه به سابقه اسلامی حوزه علمیه قم، پردیس فارابی باید ارتباط بیشتری با بخش دانشگاهی در قم داشته باشد و از ظرفیت استادان برجسته حوزه علمیه استفاده کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه بسیاری از علوم با توجه به شرایط روز، مانند فقه و حقوق اقتصادی باید در دانشگاه ایجاد شود، گفت: نباید به علوم انسانی نگاه عوامانه داشته باشیم و بپذیریم که بستر دسترسی به معارف مهم و حیاتی در قم مهیا است و باید پیوند مناسبی بین دانشگاه‌ها و حوزه ایجاد شود.

در این آیین دو طرح عمرانی ساختمان‌های دانشکده مدیریت و حسابداری و خوابگاه دانشجویی دختران دانشگاه پردیس فارابی تهران در قم به بهره برداری رسید.

خوابگاه دانشجویی دخترانه پردیس فارابی از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به قم در سه طبقه با زیربنای چهار هزار و ۴۰۰ مترمربع بنا شده است؛ این خوابگاه ظرفیت پذیرش ۳۵۰ دانشجو را دارد و برای ساخت آن پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

ساختمان دانشکده مدیریت و حسابداری نیز در زیربنای پنج هزار و ۶۰۰ مترمربع، در پنج طبقه با احداث ۴۶ کلاس درس با ظرفیت یک هزار و ۶۸۲ نفر احداث شده است؛ اعتبار این پروژه از محل درآمدهای اختصاصی پردیس فارابی دانشگاه تهران تامین شده که رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IQ ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    5 0
    البته کارخانه های ایران خودرو, ارج, شهاب, سایپا و ... قبلا خصوصی بودند که دولتی و البته ورشکست شده اند.
  • ارش.م A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    7 1
    برای همین اقای نیلی که پرچمدار بهبود رابطه صنعت ودانشگاه بود رو استیضاح کردین؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    5 0
    ببخشید چه چیزی در ایران پایه دولتی و انحصاری ندارد؟