فلاح مصطفی، وزیر خارجۀ اقلیم کردستان در گفتگو با روزنامۀ فرانسوی زبان لوموند می گوید: ائتلاف بین المللی باید هرچه سریعتر مسئلۀ تشکیل نیروی نظامی عربی را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فلاح مصطفی، وزیر خارجۀ اقلیم کردستان در گفتگو با روزنامۀ فرانسوی زبان لوموند می‌گوید: تنها یک قدرت نظامی متشکل از کشورهای عربی می تواند داعش را در سوریه و عراق از پای درآورد. ترجمۀ مصاحبه فلاح را در ادامه می‌خوانید: 

تصمیم ترکیه مبنی بر ارسال 150 نیروی پیشمرگه به همراه تجهیزات نظامی به سوریه آیا چرخشی برای کردها و منطقه است؟
این تصمیم تاریخی مهمی است. کردستان نشان داد که در مبارزه با داعش در رأس نیروهای ائتلاف قرار دارد. باید بر داعش پیروز شد. ما در کنار صلح، دمکراسی و مدارا هستیم و مسئولیت اخلاقی و بین المللی ما در مقابل برادران کردمان در سوریه وارد شدن، کمک به آنها و شکست داعش است.

این اولین باری است که کردهای پیشمرگه خارج از مرزهای کردستان عراق مبارزه می کنند و این برای بسیاری خوشایند نیست...
در وهله اول، عملیات کوبانی، عملیاتی علیه جهادگران داعش است. بنابراین باید در هرجایی که آنها حضور دارند با آنها مبارزه کرد. دیگر اینکه کردستان باید از برادران کرد خود (حتی کردهای خارج از عراق) حمایت کند و در نهایت اینکه کردستان مدلی برای جهان آزاد است و ما آن کاری را که درست بدانیم انجام می دهیم. در این مسیر تنها مانع جغرافیایی وجود داشت. ما می بایست با ترکیه در این زمینه گفتگو کنیم؛ اگر این مانع وجود نداشت، می توانستیم با مبارزان بیشتری به کوبانی وارد شویم.

حمایت های جامعۀ بین الملل، زمانی که داعش حمله علیه کردها را آغاز کرد، به لحاظ نظامی و همچنین در راستای دفاع از منطقه و ورود به سوریه کافی بود؟
ما این حمایتها را بسیار تحسین می کنیم؛ اما نیازمند کمکهای بیشتری هستیم. ما به نمایندگی از جامعۀ متمدن و برای آزادی در خط مقدم هستیم. چالش اصلی چالش امنیتی است. ما برای حمله به مواضع داعش به سلاح های سنگین نیاز داریم؛ تانک، توپخانۀ سنگین و سلاح‌های ضدتانک و ...حملات هوایی خارجی تاکنون مفید بوده، اما کافی نیست. از سویی باید اطلاعات نظامی مان را نیز تقسیم کنیم.

چالش دوم، بحران انسانی است. نزدیک به 1.5 میلیون آوارۀ عراقی و سوری در کردستان به سر می برند. نزدیک به 10.000 نفر دیگر به تازگی از کوبانی از طریق ترکیه به این جمعیت اضافه شده است و همۀ اتفاقات در حالی رخ داد که ما در سال جاری هیچ بودجه ای از بغداد دریافت نکردیم. نیروهای پیشمرگه از سه ماه پیش تاکنون حقوق نگرفته اند. ما نیازمند کمکهای انسانی و مالی هستیم. 

چالش سوم، بحران سیاسی است. باید از روند سیاسی در عراق حمایت کرد. باید شانس دیگری به ائتلاف جدید در عراق بدهیم. از این رو متحدان خارجی ما باید به بغداد بگویند که نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد. 

چالش چهارم، حمایت از اقلیتهاست به خصوص آنهایی که در معرض تهدید داعش هستند. من به تازگی به لاهه، بروکسل، استراسبورگ و ژنو بازگشتم و در این سفرها بر ضرورت شناسایی جنایات و نسل کشی داعش تأکید کردم.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان از ابتدای بحرانی که داعش آنرا به وجود آورد، چشم انداز استقلال را مدام یادآور میشد. امروز دیگر بارزانی سخنی از استقلال نمی گوید. آیا شما تحت فشار هستید؟ آیا این اظهارات سبب نگرانی متحدین شما شده بود؟
اگر اشتباهات نوری مالکی و همچنین جنگ سوریه نبود، ما الان در این مرحله نبودیم. کردستان تمایلی ندارد که بخشی از این عراق باشد. این بغدادِ زمان مالکی بود که ما را به سمت خروج از عراق هدایت کرد.
گزینۀ مورد نظر کردستان عراق فدرال و یا برگزاری یک رفراندوم با موضوع استقلال است. خوشبختانه مالکی امروز نیست و گفتگوهای جدیدی در جریان است و می توانیم امروز از عراق فدرال و دمکراتیک حرف بزنیم که اولویت ماست. اگر این مسئله شکست بخورد، نباید ما را سرزنش کرد.

آیا داعش شکست می خورد و یا این نبردی طولانی خواهد بود؟
نباید داعش را دست کم گرفت. به خصوص اینکه شبکه گسترده ای از سلاح های پیچیده در اختیار دارد. نبرد با داعش طولانی خواهد بود. و اینکه نباید تنها داعش را به لحاظ نظامی شکست داد، بلکه باید ایدئولوژی آن را نیز سرکوب کرد. برای این هدف به ائتلافی منطقه ای و بین المللی نیاز است. داعش تهدیدی برای همه است و هیچ کس از آن در امان نخواهد بود.

آیا ائتلاف بین المللی می تواند امکان شکست داعش را فراهم آورد؟ نظرتان دربارۀ حضور زمینی نیروهای خارجی چیست؟
ما تمایلی به حضور نیروهای خارجی نداریم. ما نیروهای پیشمرگه و همچنین متحدان خودمان را در سوریه و عراق داریم؛ هرچند همواره یافتن شریک و متحد قابل اعتماد دشوار است. ارتش عراق منحل شده، و ما تمایلی نداریم دوباره به روزهای شبه نظامیان بازگردیم.
اما چرا نمی گویید یک نیروی نظامی منطقه ای و عربی؟ نه برای کردستان بلکه برای سایر بخشهای عراق و سوریه. همۀ کشورهای منطقه در معرض تهدید داعش قرار دارند و ائتلاف بین المللی باید مسئلۀ تشکیل یک نیروی نظامی عربی را مورد بررسی قرار دهد.

ترجمه: زهرا خدایی

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =