تسنیم نوشت:

 کشیش‌های آمریکایی از وزارت خارجه این کشور خواسته‌اند فتوای رهبر عالی‌قدر ایران درباره ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی را جدی بگیرند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که کمتر از یک ماه به سررسید ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 باقی مانده است کشیش‌های کاتولیک آمریکایی که چندی پیش به شهر مقدس قم سفر کرده بودند از مذاکره‌کنندگان خواسته‌اند به فتوای امام خامنه‌ای و مراجع مذهبی ایران درباره ممنوعیت سلاح‌های اتمی توجه کنند.

ریچارد پیتس یکی از این کشیش‌ها که ظاهراً قبلاً به ایران سفر کرده می‌گوید: «ایرانی‌ها احساس می‌کنند آمریکا و غرب آنها را نمی‌فهمد.»
هیأت کشیش‌های کاتولیک آمریکایی که در ماه آوریل به ایران سفر کرده بود روز چهارشنبه اعلام کرد آمریکا باید به این اظهارات ایرانی‌ها که ذخیره‌سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خلاف اصول اسلام شیعی است توجه کنند.

امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چند سال پیش فتوایی در ممنوعیت استفاده از سلاح‌های اتمی صادر کرده و چندین بار بر آن تأکید کرده است.
آقای پیتس که ریاست یکی از کمیته‌های «هیأت کشیش‌های کاتولیک آمریکایی» را به عهده دارد درباره این فتوای امام خامنه‌ای گفت که این فتوا در جایی نوشته نشده اما رهبران مذهبی ایران به هیأت کشیش‌هایی که به قم سفر کرده بودند گفتند که این فتوا یک سند علنی است که محققان مذهبی و ایرانی‌ها احترام زیادی برای آن قائلند.

این کشیش آمریکایی در گفت‌وگو با اندیشکده کارنگی درباره سفر هیأت مورد نظر به ایران گفت که رهبران مذهبی ایران به هیأت ما گفتند که سلاح‌های هسته‌ای به خاطر قدرت کشتار همگانی و نابودی تمامی اجتماعات بی‌گناه غیراخلاقی هستند.
استفان کولچی، یکی دیگر از مقامات ارشد «هیأت کشیش‌های کاتولیک آمریکایی» درباره فتوای مقام معظم رهبری می‌گوید: «من می‌گویم که ما با نادیده گرفتن نفوذ مذهب به عنوان یک عامل انگیزشی و اعتباردهنده به خودمان ضربه می‌زنیم.»

کولچی اضافه کرد معتقد است وزارت خارجه آمریکا مخالفت مراجع مذهبی ایران با سلاح‌های کشتار جمعی را چندان در نظر نمی‌گیرند. وی درباره فتوای مقام معظم رهبری در همین باره می‌گوید: «این فتوا به طور گسترده (در ایران) تدریس و از آن دفاع می‌شود.»
این کشیش تأکید کرد: «فرهنگ ایران، خیلی خیلی مذهبی است. ایران، فرهنگ بسیار مدرنی هم دارد. این کشور به هیچ عنوان شبیه کاریکاتوری که اغلب از آن به عنوان کشوری جزم‌اندیش ترسیم می‌شود، نیست... آن فتوا هم باید در همین چارچوب تفسیر و تعبیر شود.»
در همین حال خبرگزاری فرانسه از قول ابراهیم محسنی یکی از کارشناسان دانشگاه مریلند گزارش داده که نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که 65 درصد ایرانی‌ها معتقدند تولید سلاح‌های هسته‌ای خلاف موازین شرع اسلام است.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    12 14
    بازم دم شما گرم . یکی به آقای اوباما و دولت آمریکا بفهمونه
  • mohsen A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    6 28
    حکام آمریکا دشمن خدا هستند و شیطان بزرگ اسلام و مسیحیت را نمیفهمند. اصولا خدا را نمیفهمند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    19 3
    امریکا هم می دونه که ایران دنبال صلاح هسته ای نیست اگه بهونه دیگه داشتن به خاطر اون ایرانو تحریم می کردند
  • علیرضا A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    5 1
    در طول تاریخ هم نگاه کنیم مردمی که صبر وتحمل بیشتری داشتند به خواسته هاشون رسیدن ونسل بعد انها راتصدیق کرده وفرزندان بعد از انها پی به سختی ومشقتی که کشیده اند بردهاند
  • زهرا IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    8 1
    لعنت خدا برقوم ظالم