۰ نفر
۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
شاید قدیمی ترین رساله عملیه چاپی!

ابتدا چاپ سربی در ایران آمد بعد چاپ سنگی. اگر این حرف درست باشد، ما خیلی بدشانس بوده ایم که چاپ سربی به این خوبی را کنار گذاشته به سراغ چاپ سنگی رفتیم. البته آن چاپ چون حروف چینی نداشت راحت تر بود، اما یا باید از نسخ خطی استفاده می شد و برای چاپ یک کتاب، یک اثر خطی نابود، یا با دست نوشته می شد که همان وقت حروف چینی را می برد.... بگذریم این جا یک رساله عملیه را که قریب 190 سال پیش با حروف سربی چاپ شده را معرفی می کنیم.

سه چهار سال پیش دوستم آقای مهریزی مقاله ای با عنوان «درآمدی بر رساله عملیه نویسی فارسی با تأکید بر نخبه مرحوم کلباسی (1180 ـ 1261) نوشت که در حال حاضر با همین عنوان می توانید آن را در سایت کتابخانه مجلس بخوانید. در آنجا  با سیر رساله نویسی های فقهی آشنا خواهید شد.
در زمینه تاریخ فقه، یکی از بهترین آثار در باره فقه شیعه، کتابی است با همین نام از دوست دانشمند جناب آقای دکتر حسین مدرسی که سالها پیش به فارسی درآمد. طبعا کتابهای فقهی که بعدا شناخته شده می تواند به آن افزوده شود. مقدمه کتاب که با عنوان درآمدی بر فقه شیعه چاپ شد، بسیار عالی بود.
در میان رساله های فقهی دوره صفوی معمولا از «جامع عباسی» شیخ بهایی یاد می شود، اما بعد از آن و شاید حتی قبل از آن آثار فقهی متعددی نوشته شد.
در دوره قاجار این حرکت با شتاب بیشتری دنبال شد و نخبه مرحوم کلباسی که زمانی در حکم عروة الوثقی مرحوم سید محمد کاظم یزدی بود، در سال 1246 ق چاپ شد. من آن چاپ را ندیده ام که با حروف سربی بوده یا سنگی اما می دانم که طی آن دو سه دهه، معمولا کتابها به صورت سربی چاپ می شد.
گفتنی است که بسیاری از علما ـ از جمله شیخ انصاری ـ با حاشیه زدن بر نخبه مرحوم کلباسی، اجتهاد خود را تثبیت کرده و زمینه نوشتن رساله را فراهم کردند. فهرست آن حواشی را آقای مهریزی در مقاله یاد شده آورده است.
در این دوره، یکی از چهره های بسیار معروف فقهی و علمی و همین طور سیاسی، مرحوم سید محمد باقر شفتی (م1260ق) است که در اصفهان قدرت و نفوذ فوق العاده ای داشت و مسجد سید اصفهان از یادگارهای اوست. رساله های فراوان رجالی و فقهی از وی برجای مانده است.

رسول جعفریان

او هم رساله عملیه داشت (با عنوان تحفه الابرار) و هم پاسخ به سوالات فقهی که این دومی مورد بحث ماست. کتابی است مفصل و در شمار نخستین کتابهای چاپ شده در ایران با حروف سربی است.
زمانی که نخستین قرآن چاپی سربی ایران را روی سی دی آماده کرده و منتشر کردیم، مقدمه ای نوشتم و آن جا عرض کردم که بین سالهای 1233 تا 1269 ق تعداد 23 کتاب در ایران چاپ شد که 19 عنوان آن دینی بود. در سال 1241 ق حیات القلوب مجلسی با حروف سربی چاپ شد و قرآن همراه با اعراب و دو رنگ در سال 1242 ق منتشر گردید.
اما رساله سوال و جواب های فقهی مرحوم شفتی، در سال 1248 چاپ شده و مقدمه ای دارد که بخشی از آن در کتابهای چاپی دیگر هست و قسمت آخر آن مقدمه معمولا اشاره به کتاب مورد نظر دارد که این مقدمه برای آن نوشته شده است.
در این مقدمه از فتحعلی شاه ستایش شده و از تلاش های منوچهر خان گرجی که سهم قابل توجهی در صنعت چاپ در ایران دارد، یاد شده و در پایان گفته شده است که «امور کاری جناب استادی میرزا زین العابدین تبریزی که در محروسه ایران مبدع این فن است به سعی و دست رنج اقل خلق الله عبدالرزاق اصفهانی کتبی که اکثر مردم از آن منتفع گردند مطبوع آمد. امید که در نظر ارباب دانش مطبوع آید از آن جمله کتاب سوال و و جواب که مشتمل بر چند کتاتبست که به مرور دهور اغلب مردمان از بلاد نزدیک و دور از سرکار جناب شامخ الالقاب .... السید محمد باقر اطال الله بقائه سوال نموده اند و آن جناب، جواب هر یک را بیان فرموده اند مطبوع می شود امید که مسائل آنها معمول به جمیع مردمان گردیده که ماجور و مثاب باشند بالنبی و آله الامجاد فی شهر صر المظفر ختم بالخیر و الظفر فی 1248». البته تاریخ پایان کتاب که تایپ و تصحیح را نشان می دهد سال 1247 قمری (1210 شمسی و 1831 میلادی) است. کتاب 163 صفحه است و وعده داده شده که مجلد دیگری هم خواهد داشت.
جدای از آن که این چاپ سربی است که متاسفانه در ایران ادامه نیافت، صفحه بندی آن از این جهت جالب است که هر بابی به صفحه جدیدی منتقل شده است. به عبارت دیگر مطلب باب فقهی قبلی هر کجا تمام شده، و ولو باقی صفحه سفید باشد، دیگر حروف چینی ادامه نیافته و باب جدید در صفحه بعدی آمده است.
نکته جالب دیگر این که کلمه «سوال» و «جواب» قرمز چاپ شده و این برای چاپی در آن سال جالب است. با این حال، نمونه قرآن چاپی که با اعراب و رنگی است از این هم شگفت تر است.
نخستین صفحات با بحث تقلید آغاز شده با این که در بالای آن نوشته شده «المقدمه فی الاصول» در آنجا فتوای وی این است که باقی ماندن بر تقلید میت جایز نیست و عدول از آن لازم است. اما بعد از آن بحثی در باره معاد مطرح شده است همین طور در باره نبوت بحث خوبی دارد. به نظر می رسد این قسمت جالب است اگر باز نشر شود. بنده خبر ندارم چنین شده است یا خیر.
بحث طهارت که البته منظم نیست و همان طور که گفته شد در پاسخ به سوالات است به عنوان دومین بحث کتاب آغاز شده و به پرسشها پاسخ داده شده است.
توجه داریم که کتابهای سوال و جواب از این جهت که گاه مشتمل بر برخی از مباحث اجتماعی و تمدنی هستند و اشاراتی به وضعیت جاری در جامعه دارند، جالب هستند. این اثر هم خالی از این فواید نیست.
بخش هایی از کتاب عربی و استدلالی شده و برخی نیز حالت فتوایی دارد و به نظر می رسد نویسنده، سعی کرده اگر در جایی رساله به خصوصی در مبحثی داشته عینا در این کتاب بگذارد.

به هر حال این کتاب هم تاریخ چاپ است و هم تاریخ فقه و هم تاریخ رساله نویسی. علاوه بر این از لحاظ محتوایی آماده است تا موضوع یک پژوهش جانبی در باره تاریخ اجتماعی آن دوره است.

رسول جعفریان

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    1 1
    سلام علیکم السید محمدباقر، چه شخصیتی بوده‌اند که چُنین شخصیتی از ایشان اینچنین یاد می‌کند؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      0 0
      لقب حجه الاسلام در تشیع منحصر به حجه الاسلام شفتی است . یعنی هر کجا در فقه دیدید حجه الاسلام آمده منظور ایشان است . البته صد سال اخیر به میرزای شیرازی هم اطلاق میشد.
  • هادي مکارم IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 0
    راجع به اين فرمايش استاد که نوشته اند: "نکته جالب دیگر این که کلمه «سوال» و «جواب» قرمز چاپ شده و این برای چاپی در آن سال جالب است. " جسارتا عرض مي کنم عبارتهاي قرمر رنگ در ابتداي ابواب ونيز حروف س وج که مخفف سؤال وجوابند وهمگي با جوهر قرمز نگاشته شده اند، جزء چاپ اصلي نبوده ومحل آنها در چاپ خالي بوده است، وپس از چاپ توسط کاتبان ديگري به صورت دستي کتابت شده است و اين در کتابهاي متعدد ديگري هم مشهود است. و ظاهرا در آن زمان امکان چاپ دو رنگ در يک مرحله وجود نداشته است. شاهد صحت اين مدعا يکسان نبودن حروف و عبارات کتابت شده است. همچنين مقايسه اين نسخه چاپي با ساير نسخه هاي چاپ شده از همين کتاب مي تواند تأييد ديگري بر اين مدعا باشد.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      0 0
      البته و تقریبا همه ج و س ها و غیره یک خط است ولی مهم تر قرآن چاپی و با اعراب و رنگی است که مربوط به چند سال قبل از این است و یقینا دو رنگ بوده است. بحث چاپ همزمان نیست. دو بار با دو جوهر مختلف با تنظیم دقیق چاپ کردن در چاپ سربی کار مشکلی نباید بوده باشد. باز هم باید تحقیق کرد و از متخصصان پرسید.
  • حسین متقی A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    اين کلام مستدلي نيست که گويند ابتدا چاپ در ايران سربي بود و بعد سنگي اگر دقيقا خوب و به صورت موشکافانه به متن و کاغذ کتابهايي که بين سالهاي 1224 تا 1250ق نگريسته شود که چگونه حروفها يک ملاحتي دارند دقيقا دانسته ميشود ماهيت آن با چاپ سربي از نوع کتابهايي که در مطبعه بولاق قاهره و غيره منتشر ميشد که چقدر حروف خشن هستند که کاغذ را سوراخ کرده اند، فهميده ميشود. بايد اعتراف کرد جنس حروف بکار رفته در چاپ با چوب آبنوس بوده است و علت اينکه در ايران پا نگرفت شايد اين باشد که با چاپ چند اثر کناره هاي اين چوبها خورده ميشد و خلاصه آسيب پذير بود و براي رفع اين مشکل سربي معمول شد ... لذا بکار بردن چاپ سربي براي اولين چاپهاي ايران صحيح به نظر نميرسد