۰ نفر
۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷

ایسنا نوشت:

در شب شعر یادمان قیصر امین‌پور از این شاعر فقید به عنوان شاعری یاد شد که می‌گفت، سکوت می‌کرد و معترض می‌شد.

در شب شعر یادمان قیصر امین‌پور با نام «سه‌شنبه پایتخت جهان بود» که در سالگرد درگذشت این شاعر به همت کانون ادبی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، منوچهر جوکار، استاد زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه، درباره تعهد قیصر به شعر و جامعه گفت: ‌آن چه به شعر متعهد موصوف است شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارد که تعیین می‌کند این تعهد در کجاست.

او با بیان این که اعتبار اهمیت یک اثر از منظری به میزان تعهد اثر بستگی دارد اظهار کرد: شاعر و هنرمندی که خودش را متعهد می‌داند یا متعهد دانسته می‌شود می‌داند که کجا و برای چه کسی باید سخن بگوید و در کجاها نباید سخن بگوید.

جوکار خاطرنشان کرد: قیصر امین‌پور ویژگی تعهد به شعر را داشت و در جایی که لازم بود می‌گفت و در جایی هم که لازم نبود سکوت می‌کرد و حتی گاه اعتراض می‌کند.

او تاکید کرد: در گام نخست یک شاعر متعهد به ارزش هنرش باید توجه داشته باشد و مظاهر این تعهد نیز باید در جاهایی خودش را نشان دهد که بتوانیم تشخیص بدهیم تعهد در آن هست یا نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: هنگام بروز بعضی رویدادهای تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به عنوان بزنگاه‌های یک تصمیم‌گیری شاعر باید تکلیفش را با مخاطب مشخص کند.

او همچنین بیان کرد: ‌امین‌پور در اوایل انقلاب به تازگی به دانشگاه رفته بود و هنوز در شعر گام‌هایش استوار نشده بود اما در همان سال‌های نخست نیز به این تعهد پاسخ می‌داد. این کارها هر چند در قیاس با کارهای بعدی سطح نازلی دارند اما می‌توان شوری را که در آن سال‌ها برپا بود در اندیشه او دید و مجموعه "در کوچه آفتاب" او گواهی این اتفاق است.

وی در ادامه گفت: همچنین نماد دیگری از تعهد شعری قیصر در تکریم برخی بزرگان، شخصیت‌ها و مبارزان انقلاب است. ‌جنبه دیگر تعهد قیصر در شعر پرداختن به عناصر دینی است که در چندین شعر او دیده می‌شود. ‌بعد از همه این حوادث واقعه جنگ هشت‌ساله پیش می‌آید که باز شاعر تکلیف خودش را با آن روشن و حتی جریان‌سازی می‌کند.

جوکار با اشاره به جنبه دیگر شعر قیصر امین‌پور گفت: این شاعر به جریان‌های اجتماعی موجود در بطن جامعه بی‌توجه نیست و حتی در سال‌های منتهی به درگذشتش این جنبه خیلی پررنگ‌تر شد و همین است که فاصله قیصر را از هم‌نوعانش خیلی زیاد می‌کند.

در این شب شعر قاسم آهنین‌جان، علی‌رضا شکرریز، بهمن ساکی، فردین کوراروند، محمد بقالان، عبدالرسول سعادت، محمود طیب و چند نفر از دانشجویان رشته ادبیات شعرخوانی کردند.

همچنین به مناسبت گرامی داشت قیصر امین‌پور تالار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز به نام این شاعر نام‌گذاری شد.

 

23۵۰۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =