سایت صدای اقتصاد نوشت:

بحث گندم در کشور، حاشیه زیاد دارد. از تولید تا وارداتش و قیمتش در خرید تضمینی دولت همه دارای بحث های فراوانی است. حالا هم آمار ها نشان می دهد که واردات گندم در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته، دو برابر شده است.

براساس آمار ها، امسال حدود شش میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و میزان واردات این محصول در نیمه نخست امسال به بیش از سه میلیون و 700 هزار تن رسیده و در مجموع حدود 10 میلیون و 400 هزار تن گندم در کشور موجود است. حالا با توجه به نیاز 13 میلیون تنی سالانه، دو میلیون و 600 هزار تن دیگر باید واردات انجام شود.

البته در حالی دو میلیون و 600 هزار تن گندم دیگر باید به کشور وارد شود که همین الان هم در نیمه نخست امسال واردات گندم رشد 165 درصدی از نظر وزنی نسبت به نیمه نخست سال گذشته داشته است. یعنی نزدیک به دو برابر میزانی که سال گذشته گندم وارد کشور شده است، در همین شش ماه اول سال، واردات داشته ایم. براساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال 92، یک میلیون و 401 هزار تن گندم به کشور وارد شده که این میزان در سال 93 به سه میلیون و 717 هزار تن رسیده است.

حالا که کار به این میزان واردات رسیده است، جشن خودکفایی به نظر دور از دسترس می رسد. ماه پیش هم در جریان قیمت خرید تضمینی گندم باز هم همین بحث ها پیش آمد و همه صحبت از محقق نشدن خودکفایی می زدند. چرا که قیمتی که دولت تصویب کرده، پایین تر میزان هزینه کشاورز تمام می شود و به عبارتی او با کاشت گندم فقط ضرر می دهد.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، در حاشیه نشست هیات دولت گفته بود: نرخ خرید تضمینی یک کیلوگرم گندم ۱۱۵۵ تومان تصویب شد.

این در حالی است که این قیمت سال گذشته، 1050 تومان بوده و دولت موظف است هر ساله پیش از آغاز فصل کشت، نرخ خرید تضمینی انواع محصولات کشاورزی را در راستای حفظ قدرت خرید کشاورز متناسب با نرخ تورم تعیین کند، که با این افزایش 105 تومانی به این قانون عمل نشده است.

به گفته نمایندگان مجلس، تعیین قیمت 1155 تومان برای خرید تضمینی گندم منطقی نیست و منجر به واردات یعنی پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان خارجی می‌شود. از طرف دیگر هم کشاورزان دیگر رغبتی به کاشت این محصول نخواهند داشت.

با توجه به تورم، نرخ 1155 تومانی خرید تضمینی گندم برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و قطعا منجر به کاهش سطح زیر کشت می‌شود. به این ترتیب، وقتی گندم در داخل کشور تولید نشود و یا تولید آن کم شود دولت مجبور است یک شبه با قیمتی که از سوی تولیدکنندگان خارجی اعلام می‌شود، گندم وارد کند.

مسعود اسدی، رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور می گوید: «قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم برای کشاورزان حداقل 1300 تومان است، قیمت مصوب اعلام شده از سوی دولت برای خرید تضمینی این محصول به ضرر کشاورز بوده است. با این نرخ مصوب امسال باید در انتظار کاهش محسوس سطح زیرکشت گندم باشیم که در پی آن واردات این محصولات نیز همچنان روند فزاینده خود را ادامه خواهد داد.»

به این ترتیب، همین الان هم آمارها نشان از رشد دوبرابر واردات گندم دارد و اگر همین روند ادامه پیدا کند و قرار باشد کشاورزان با کاشت گندم ضرر ببیند، میزان تولید سال آینده آن ها کاهش پیدا خواهد کرد. یعنی دولت هم باید گندم بیشتری وارد کند. البته به گفته عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، واردات گندم مشکلی برای تولید و برداشت آن ایجاد نمی‌کند چراکه گندم برداشتی باید سه تا چهار ماه داخل انبارها بماند تا قابلیت مصرف در نانوایی را پیدا کند

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =