تسنیم نوشت:

 رویترز در گزارشی با اشاره به بیزاری عمیق ایران و آمریکا از یکدیگر این گمانه را مطرح کرده است که با توجه به برخی شواهد احتمالا نوعی از هماهنگی با واسطه بین این دو کشور بر سر نبرد علیه داعش در عراق وجود دارد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رویترز با انتشار گزارشی در مورد عملیات نظامی صورت گرفته ضد داعش در عراق تلاش دارد به نوعی نشان دهد که حداقل گونه‌ای از همکاری بین ایران و‌ آمریکا (چه مستقیم و چه با واسطه) در ضربات نظامی اخیری که علیه داعش وارد شده است وجود داشته است. در گزارش رویترز آمده است: طنز ماجرای حمله به داعش در این است که کشورهایی که به سخت‌ترین شکل ممکن به مبارزه علیه این گروه افراطی روی آورده‌اند، خودشان بیشترین بیزاری را از یکدیگر دارند. برای مثال، رهبر عالی ایران ماه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده دارای "یک نیت فاسد و دستانی آلوده‌ای دارند" و برای مبارزه علیه داعش غیرقابل اعتماد هستند. در حالی که جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن با تهران "هماهنگی نظامی نداشته و نخواهد داشت."

رویترز با اشاره به اینکه واشنگتن و تهران از یکدیگر بیم دارند، اما ادعا کرد که به ظاهر این دو در نبرد عیه داعش به صورت تلویحی با یکدیگر همکاری دارند. در جایی که همگان از همگان نفرت دارند (به خاورمیانه خوش آمدید!) و هر کس به دنبال منافع شخصی خود است، ائتلاف‌های سیاسی عجیب و غریبی ممکن است ظاهر شوند. اما آیا این فرض یک رابطه زشت و از نظر سیاسی غیرخوشایند برای تمامی طرف‌ها است؟ بله. آیا ائتلاف موقت ما برای تضعیف و نابودی داعش به اندازه کافی است؟ ممکن است نباشد. آیا واشنگتن با کشورها و سازمان‌هایی که مخالف آن هستند به طور ضمنی همکاری خواهد داشت؟ بهتر است آن را باور کنیم. در این صورت، این ائتلافِ ناائتلافِ آمریکا و ایران ضد داعش در واقع به چه می‌ماند؟

بنا به آنچه که رویترز نوشته است یکی از زمینه‌های این هماهنگی در آمرلی رخ داد جایی که نیروهای ایرانی بر روی زمین مقابل داعش قرار گرفتند و جنگنده‌های آمریکایی از هوا آن‌ها را هدف گرفتند. در جایی که ارتش عراق به صورت عمده‌ای در هم شکسته و ناتوان از بازپس‌گیری مناطق از دست رفته شمال عراق از داعش و متحدان آن است. ارتش عراق در حالی که در چنین وضعیتی قرار داشت، طی تابستانی که از سر گذراندیم و بر اثر اتحاد با شبه‌نظامیان رزمنده شیعه -که بسیاری از آن‌ها توسط ایران و حزب‌الله در خارج از عراق آموزش دیده‌اند -  توانست برخی پیروزی‌های کوچکی را کسب کند.

علاوه بر آن میدان‌داران ایرانی (نبرد) که از سوی فرمانده "همه‌جاحاضر" نیروی قدس ایران "قاسم سلیمانی" (که اخیرا در بسیاری از عکس‌ها و تصاویر ظاهر شده است) هدایت می‌شوند از شبه‌نظامیان شیعه، نظامیان عراقی و پیشمرگه‌های کرد حمایت کرده و داعش را از (اطراف) شهر آمرلی پس زدند، امری که بنا به ادعای رویترز با کمک‌های جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفت. آن‌هایی که در این ماجرا درگیر بوده‌اند به شدت هرگونه هماهنگی واشنگتن و تهران بر سر هرگونه اقدام نظامی را رد می‌کنند - اما به ادعای رویترز، حملات هوایی آمریکا در برگرداندن ورق علیه داعش و به نفع نیروهای عراقی کمک‌یار بود.

رویترز در ادامه نوشت: آمریکا با استفاده از قدرت هوایی خود می‌تواند داعش را تضعیف کند، اما ایران برای ریشه‌کنی و نابودی آن‌ها بر روی زمین حیاتی و بسیار مهم است، حداقل در خط مقدم جبهه‌های نبرد. اما نظر به اینکه واشنگتن در این مورد گفتگوهایی با ایران ندارد، پنتاگون احتمالا از طریف واسطه‌های کردی و عراقی حملات هوایی خود را هماهنگ کرده است. با این حال نشانه‌های کمی وجود دارد که چنین ارتباطی در قضیه آمرلی رخ داده باشد. اما پس از بمباران آن منطقه تنها گزارش‌های معدودی در مورد مجروحیت و یا تلفات رخ داده بین نیروهای عراقی، کرد و شبه‌نظامیان شیعه یا ایرانیان منتشر شد. بنابراین بایستی سطحی از هماهنگی وجود داشته باشد - مهم نیست که غیرمستقیم بوده است. زیرا زمانی که جنگنده‌های آمریکایی مجبور هستند از فاصله دوری به اهداف خود حمله کنند، و بدون راهنمایی‌هایی که بر روی زمین آن‌ها را هدایت کنند، اشتباهات به طور اجتناب‌ناپذیری افزایش یافته و منجر به مرگ مردم می‌شود. بمباران کور نیز طی یک درگیری - زمانی که عناصر دوست و دشمن از دید خلبان یکسان به نظر می‌رسند - ممکن است نتایج بسیار بدی برای کسانی که بر روی زمین قرار دارند داشته باشد. اما با این حال تنها گزارش‌های معدودی از هدف قرار گرفتن دوستان طی این نبرد منتشر شد. بنابر این می‌توان گفت که در عراق، ارتباطاتی بین آمریکایی و برخی‌ها وجود دارد. و این برخی‌ها احتمالا فارسی صحبت می‌کنند.

به نوشته رویترز: طی مذاکرات هسته‌ای نیز هرچند هر دو طرف ایرانی و آمریکایی هرگونه به اشتراک‌گذاشتن نگرانی‌های یکدیگر بر سر داعش را رد کرده‌اند ... اما می توان انتظار داشت که در صورت موفقیت دو طرف در دستیابی به یک توافق هسته‌ای تا ماه نوامبر،‌ ممکن است شاهد مشورت‌های آتی آن‌ها در زمینه تلاش‌ها بر سر (دفع) داعش باشیم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    23 4
    چه بهتر