عباس عراقچی: جهان ما همچنان با منازعات تروریسم، تجاوزهای نظامی دست به گریبان است

عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان ملل اهتمام ویژه ای نسبت به عملکرد و کارآیی این سازمان در مواجهه با چالش‌های جهان در حال تغییر داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل متحد صبح امروز چهارشنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه با حضور یان الیاسون، معاون دبیر کل سازمان ملل ، گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در امور حقوقی و بین‌المللی و سفیران کشورهای خارجی در تهران برگزار شد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان در این مراسم گفت: مراسم شصت و نهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد فرصتی مناسب برای گرامیداشت و در عین حال تامل است. سازمان ملل چارچوبی مناسب برای پاسخ دسته جمعی و چند جانبه به چالش های پیچیده ای است که در مسیر صلح و توسعه وجود دارند.

او ادامه داد: جهان ما هم چنان با منازعات تروریسم، تجاوزهای نظامی، نقض حاکمیت ملی کشورها، افراطی گری و اقدامات خشونت آمیز دست به گریبان است. فقر، نابرابری و تبعیض و تحقیر و بی عدالتی پدیده های مذموم هستند. کشورهای در حال توسعه هنوز با چالش های توسعه ای معتنابهی مواجه هستند. توسل به اقدامات قهرآمیز اقتصادی و تحریم های ناعادلانه توسط برخی قدرت های بزرگ بر عمق این چالش ها می افزاید.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه امروز و در مواجهه با چالش های جهانی، چندجانبه گرایی با آزمون واقعی مواجه است، گفت: واقعیت های جهان مرتبا این نکته را به ذهن متبادر می سازد که اقدامات جمعی و تلاش های جهانی مشارکت همه کشورها بیش از هر زمان دیگری را ضروری ساخته است. همکاری یک انتخاب نیست، بلکه الزامی است که باید در کارکرد نظام ملل متحد متجلی شود. بسیار مهم است که نظام ملل متحد برای افزایش کارآمدی ، نقش رو به افزون کشورهای در حال توسعه در فرایندهای سیاسی و اقتصادی بین المللی و حق بهره گیری آنها از فناوری های نوین را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان ملل اهتمام ویژه ای نسبت به عملکرد و کارآیی این سازمان در مواجهه با چالش‌های جهان در حال تغییر داشته است. ما فعالانه در سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی و اجرای آنها مشارکت کرده ایم.

او ادامه داد: حضور موثر وسازنده در فرآیندهای نظام ملل متحد، میزبانی اجلاس های متعدد از جمله در سطح سران ریاست گروه 77 و جنبش عدم تعهد نمونه هایی از توفیقات دیپلماسی مسوولانه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه هستند. 

او با بیان اینکه ما به عنوان یکی از قربانیان جنگ و خشونت و ترورسیم همواره خواستار جهانی سرشار از صلح و آرامش و توسعه بر اساس کرامت انسانی و اعتدال بوده‌ایم، گفت: از دیدگاه ما گفت‌وگو دریچه‌ای است به سوی صلح، همزیستی و اعتدال و معتقدیم نتیجه تبعیض نابرابری و اعمال سیاست های زورمدارانه در روابط بین الملل و به حاشیه راندن فرهنگ مفاهمه و نهایتا گسترش افراط گرایی است.

معاون وزیر خارجه با اشاره به پیشرفت های قابل توجه ایران در تحقق اهداف توسعه ای گفت: این دستاوردها در شرایطی حاصل شده است که برخی قدرت ها با بهانه جویی های واهی با توسل به تحریم های ناعادلانه و ضد بشری به اشتباه راهبردی خود علیه ملت مستقل و مقاوم و پرتوان ایران اصرار می ورزند.

عراقچی در پایان بیان کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از ظرفیت های سازمان ملل متحد و در حمایت از اولویت های توسعه ای کشور طی یک فرآیند مشارکتی با تیم کشوری سازمان ملل همکاریهای فیمابین را در قالب سند چارچوب کمک های توسعه ای ملل متحد و اسناد برنامه های کشوری ارتقا داده است.

در قسمت دیگری از مراسم معاون دبیرکل سازمان ملل درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 گفت: امیدوارم ایران و 1+5 به موافقت دست یابند و نتایجی به همراه داشته باشد زیرا این توافق نه تنها برای ایران و 1+5 بلکه برای جامعه جهانی منفعت‌زاست. ضمن این که هم برای عدم توسعه سلاح هسته‌ای منافعی به همراه دارد هم کمکی به دستیابی برای حل مشکلات عدیده در جهان خواهد بود.

او با اشاره به وظایف سازمان ملل در برقراری صلح و امنیت در جهان گفت: سازمان ملل در برابر مردم پاسخگوست و همه مردم از این سازمان این سوال را می‌پرسند که آیا سازمان ملل همه تلاش خود را برای برقراری صلح انجام داده است؟

معاون دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت:  برای گسترش صلح و امنیت در جهان باید از وقوع نزاع و جنگ در جهان جلوگیری کنیم.

او با اشاره به نقض حقوق بشر در سراسر جهان، گفت: باید درباره حقوق بشر آگاه سازی کنیم. نقض حقوق بشر یک هشدار اولیه برای نظام‌های آینده است. در جهان کنونی نمی‌توانیم همه مسائل را به تنهایی حل کنیم. ملت‌ها و کشورها باید به گونه‌ای عمل کنند که رویکرد جهانی داشته باشد و منافع همه ملت‌ها فراهم شود.

این نماینده سازمان ملل در ادامه با اشاره به سفر 3 روزه خود به ایران، گفت: من دیروز چهار ساعت مذاکره با مقامات ایران داشتم و امروز و فردا نیز با مقامات عالیرتبه ایران مذاکرات خواهم کرد. در این دیدارها مسائل منطقه‌ای از جمله عراق و سوریه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و همچنین درباره اتخاذ نقش سازنده در راه‌حل‌ در بحران‌های جهان نیز یکی از محورهای گفت‌وگوی ما بوده است.

«یان الیاسون» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان این مراسم لوح تقدیر دولت جمهوری اسلامی ایران را به عباس عراقچی معاون وزیرامور خارجه کشورمان به نمایندگی از دولت ایران تقدیم کرد.

در این مراسم نمایندگان تشکل های مردم نهاد موفق ایرانی به ارایه دستاوردهای خود در زمینه های توانمندسازی زنان و ترک اعتیاد مبتلایان به مواد مخدر در کشور پرداختند.

45233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    فقط نگفتی همچنان در موضوعات اساسی هیچ توافقی حاصل نشده