درخشان:هواداران حق دارند نگران کیسه بوکس شدن پرسولیس در آسیا باشند/کاش بازیکنی مثل مجتبی محرمی داشتم

سرمربی پرسپولیس می گوید مگر مربیان خارجی برای قهرمانی این تیم تضمین داده بودند که او هم این کار را بکند؟

ناصر قراگزلو-مهدی یکتا:شما هوادار پرسپولیس هستید یا استقلال؟شاید هم تراکتورسازی، سپاهان، استقلال خوزستان، پدیده مشهد و... البته فرقی هم نمی‌کند!اگر دوست دارید حرف‌های یک مربی مطرح و سرشناس را در اوج عصبانیت بخوانید، اگر سؤالاتي درباره نحوه آرايش موي عجيب و غريب محمد عباس‌زاده و ميثم حسيني داريد،اگر شما هم مثل محمد مايلي‌كهن معتقديد بزرگتر امثال عباس‌زاده مقصرترند، اگر نگران پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا هستيد و واهمه داريد كيسه بوكس حريفان شود، اين مصاحبه مال شماست!

‌‌ زماني كه پژمان جمشيدي در پرسپوليس بازي مي‌كرد تصور مي‌كرديم آن پرسپوليس بدون ستاره است اما آن تيم انصافاً از تيم فعلي شما پرستاره‌تر بود و بايد به نوعي حرفمان را پس بگيريم!
اتفاقاً چندي پيش پژمان جمشيدي تماس گرفت و با هم صحبت كرديم ولي درباره فوتبال نه! پژمان بچه خيلي گلي است كه هم فوتبالش خوب بود و هم در بازيگري تلويزيون و سينما بسيار مستعد است.

‌‌ بدون تعارف مي‌خواهم بپرسم؛ حميد درخشان قبل از آمدن به پرسپوليس مرتب انتقاد مي‌كرد كه اين تيم با يك تمرين مناسب و ارنج خوب مي‌تواند موفق شود اما پس از بر عهده گرفتن سكان هدايت پرسپوليس همه‌اش مي‌نالد كه كمبود بازيكن دارد و اين حرف‌ها؟!
الان هم مي‌گويم اگر همين بازيكنان را سالم و بدون محروميت تحويل مي‌گرفتم، مي‌توانستم نتايج بهتري بگيرم. رضا نورزي، حميدرضا علي‌عسگري و مهدي دغدغله كه مصدوم شدند. پيام صادقيان كه به آن شكل محروم و حسين ماهيني هم بالاجبار از جمع ما جدا شد.

‌‌ ولي قبول كنيد اغلب پيشكسوتان انتقاد مي‌كنند كه تيم بگيرند و بعد كه مسئوليت به خودشان واگذار مي‌شود...
(با صدايي شبيه فرياد): آقايان! مرا به خبرورزشي دعوت كرديد كه توي «ماهي‌تابه» سرخ كنيد؟! (با همان عصبانيت ادامه مي‌دهد): اين چه حرفي است. من مي‌گويم اگر همان بازيكنان را سالم تحويل من مي‌دادند برايم كافي بود. همين الان هم شماها(!) به آدم فرصت نمي‌دهيد.

‌‌ اگر به حميد درخشان فرصت بدهند چه تضميني براي قهرماني پرسپوليس مي‌دهد؟
مگر شما وقتي يك مربي خارجي را به اينجا مي‌آوريد از او تضمين مي‌خواهيد؟!
‌‌

بله، عين همين سؤال را از مربيان خارجي هم پرسيديم!
آيا آنها به شما تضمين دادند؟!

‌‌‌ نه، ولي...
ولي، اما، اگر و حالا ندارد. هيچ مربي عاقلي قول و تضمين قهرماني نمي‌دهد!

‌‌ با سيدجلال حسيني اخيراً صحبت مي‌كرديم. حرف جالبي زد و مي‌گفت يكي از مشكلات بازيكنان فعلي اين است كه نمي‌توانند با حاشيه‌ها كنار بيايند و حداكثر 30 يا 40 درصد كارآيي‌شان را نشان مي‌دهند.
من به حرف سيدجلال احترام مي‌‌گذارم اما اين حرف را قبول ندارم. بازيكنان ما سعي مي‌كنند اما كافي نيست. به نظرم اغلب بازيكنان پرسپوليس هنوز نمي‌دانند پرسپوليس چه عظمتي دارد و پيراهن چه تيم بزرگي را بر تن كرده‌اند.

‌‌ يعني اغلب بازيكنان پرسپوليس زير سطح استاندارد اين تيم پرطرفدار هستند؟
من چنين حرفي نزدم اما به هر حال يكسري بازيكن در سطح پرسپوليس نيستند. بازيكناني هم داريم كه پتانسيل بالايي دارند و حتي مي‌توانند در اروپا بازي كنند.

‌‌ پس چرا كارلوس كروش هيچ يك از بازيكنان شما را به تيم ملي دعوت نكرد؟ اتفاقي كه براي اولين بار در تاريخ باشگاه پرسپوليس رخ داد و يك ركورد به حساب مي‌آيد...
ما دو، سه بازيكن شاخص داريم كه لياقت دعوت به تيم ملي را دارند اما بايد به سليقه سرمربي تيم كشورمان هم احترام گذاشت.

‌‌ البته براي شخص شما خيلي هم بد نشد. شنيديم از بابت دعوت نشدن پرسپوليسي‌ها به تيم ملي خوشحال شديد چون بالاخره همه بازيكنان را در اردوي كيش مي‌توانستيد در اختيار داشته باشيد؟
از اين بابت كه فرموديد خوشحال شدم اما تأسف هم خوردم كه چرا پرسپوليس با آن عظمت حتي يك بازيكن ملي‌پوش هم نبايد داشته باشد؟! البته بازيكنان پرسپوليس بدانند كه براي رسيدن به پيراهن تيم ملي بايد تلاش بيشتري كنند و بدانند بدون زحمت نمي‌توان به هدف رسيد.

‌معمولاً وقتي بازيكنان يك تيم باشگاهي بزرگ به تيم ملي دعوت نمي‌شوند، سرمربي آن تيم از مربي تيم ملي انتقاد كرده و پشت شاگرد خود مي‌ايستد اما شما چنين موضعي نگرفتيد، چرا؟
در يك مورد گفتم كه حق محمد نوري دعوت به تيم ملي است ولي همان‌طور كه پيش‌تر گفتم بايد به سليقه كارلوس كروش احترام گذاشت.

‌‌ اين روزها خيلي‌ها درباره محمد عباس‌زاده و ماجراي حاشيه‌اي بازي پرسپوليس تهران و كارگر بنه‌گز بوشهر حرف مي‌زنند. بازيكني كه فصل گذشته در نهايت سادگي از قائمشهر به تهران آمد و با همان ظاهر بي‌آلايش و نمايش مطلوب، پديده ليگ سيزدهم لقب گرفت. عكسي هم از عباس‌زاده در آن روزها در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه او را كنار پدرش سر زمين كشاورزي نشان مي‌داد و تحسين خيلي‌ها را برانگيخت اما همين عباس‌زاده جوان در ليگ چهاردهم آرايش موي سرش را عوض كرد، وارد حاشيه شد، گلزني را فراموش كرد و پس از تعويض به نشانه اعتراض به رختكن رفت و... به عنوان سرمربي و يك معلم چه تذكري به او داديد؟
آنچه بايد به اين جوان مي‌گفتم را گفتم. شما محمد عباس‌زاده را از اين به بعد ببينيد. ديگر نه با آرايش آنچناني او را در ميادين خواهيد ديد و نه اعتراضي از سوي او در كار خواهد بود.

‌‌ آخر آرايش عجيب موي سر در پرسپوليس يكي، دوتا نيست. ميثم حسيني، پيام صادقيان و...
(حرفمان را قطع مي‌كند): پيام صادقيان كه بعد از آن محروميت ديگر واقعاً عوض شده است. اين بازيكن جوان و لايق اين روزها خيلي خوب تمرين مي‌كند و از حاشيه گريزان است. بقيه هم يواش يواش درست مي‌شوند.

‌‌آن شادي پس از گل و نشان دادن مدل موي سر منشوري ديگر از آن حركات بود، نبود؟!
شايد، ولي همان‌طور كه گفتم به زودي شرايط عوض خواهد شد.

‌‌ آن يكي هم رو به دوربين‌هاي تلويزيوني به همه اشاره مي‌كند كه زيپ دهانتان را بكشيد!
(دوباره عصباني شد و با صداي بلند مي‌گويد): آقاي عزيز! ما كه گارانتي تربيت آقايان را از طفوليت نداديم! يك‌شبه نمي‌توان همه چيز را درست كرد. شما براي اين كار بايد زمان كافي داشته باشيد. ما فعلاً مشكلات بسيار مهم‌تري داريم كه بايد به آن برسيم.

‌ ‌چه كارهاي واجب‌تري؟!
اينكه اول مشكلات فني پرسپوليس را اصلاح كنيم.

‌‌ محمد مايلي‌كهن دوست و همبازي سابق شما هم در مصاحبه با ما گفته بود كه مقصر بزرگتر محمد عباس‌زاده است و نه اين جوان!
مگر من در قبال آن حركت ساكت نشستم؟ هم عباس‌‌زاده را جريمه كرديم و هم او تعهد داد كه اين اتفاق ديگر نمي‌افتد. شما شايد شرايط ما را ندانيد، واقعاً دستمان از لحاظ بازيكن بسته است. نمي‌گويم مماشات مي‌كنيم اما...

‌‌ خب همين بسته بودن دست شما باعث شده برخي بازيكنان سوء‌استفاده كنند.
چه سوء‌استفاده‌‌اي؟!

‌‌ يك بار عباس‌زاده اعتراض مي‌كند. يك بار آن يكي مصاحبه مي‌كند و نوبتي دارند...
(باز هم وسط حرف‌مان مي‌پرد): بحث مصاحبه كه در كميته انضباطي باشگاه به آن رسيدگي مي‌شود.

‌‌ شنيديم يك بنده خدايي به بازيكنان فعلي پرسپوليس توصيه كرده كه مي‌توانند با داد و بيداد در تيم درخشان، به تركيب فيكس تيم برسند؟
خدا را شكر ديديد هر كس داد و بيداد كرد بازي بعد در تركيب نبود! به جان خودم اگر دستم باز باشد آنگاه به شما نشان مي‌دهم كه چگونه بايد با بازيكن برخورد كرد. حالا هم همين جا مي‌گويم از نيم‌فصل به بعد مطمئن باشيد كوچك‌ترين بي‌انضباطي را تحمل نخواهم كرد. اين يكي را به شما قول مي‌دهم!

‌‌ شما به استفاده از روانشناس اعتقادي نداريد؟
اعتقاد دارم اما هنوز بحث روانشناسي در فوتبال ايران جا نيفتاده است. از طرفي بايد روانشناسی هم باشد که به تیم کمک کند. یکی، دو گزینه را مدنظر داریم که شاید به جمع خود اضافه کنیم.

‌ بی​‌رودربایستی همه دستیاران‌تان در پرسپولیس را شخص خودتان انتخاب کردید؟
(بلادرنگ): همه همکارانم را خودم انتخاب کردم.

‌ اما برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مثلاً علیرضا امامی‌فر را یکی از اعضای هیأت مدیره به شما توصیه کرده است؟!
(دوباره برآشفته می‌شود): شنیده‌ها، حرف‌ها، شایعات و... من نمی‌دانم چرا این حرف و حدیث‌ها ردیف می‌شود؟ من خودم به تک‌تک همکارانم زنگ زدم و آنها را به پرسپولیس دعوت کردم. همین‌قدر بدانید اولین حرف اعضای هیأت مدیره به من حمید درخشان این بود که می‌گفتند سرمربی باید استقلال داشته باشد و کمک‌هایش را خودش انتخاب کند. در این زمینه معتقدم فقط تعداد معدودي می‌توانند به پرسپولیس کمک کنند.

‌ مثل اینکه قصد داشتید بهروز رهبری‌فرد را هم به پرسپولیس بیاورید اما برخی اعضای هیأت مدیره مخالفت کردند؟
بدین شکل نبود. من الان هم تلاش می‌کنم بهروز را به عنوان مشاور یا آنالیزور به پرسپولیس بیاورم. البته کسان دیگری هم مدنظرم هستند. منتهای مراتب در حال حاضر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم و ان‌شاءا... اگر از این وضعیت خلاص شدیم، در خدمت دوستان خواهیم بود.

‌ ظاهراً از علی کریمی نومید شدید؟ یکی از پیشکسوتان که اخیراً در ورزشگاه آزادی علی کریمی را دیده بود، می‌گفت او هنوز فرم خوب بدنی‌اش را حفظ کرده و یک گرم اضافه‌وزن ندارد. نمی‌شد کریمی را برای بازی مجدد در پرسپولیس راضی کرد؟
یک نکته را در نظر داشته باشید که علی کریمی الان در زمان بلوغ خود به سر می‌برد. از لحاظ فکری هم بسیار پخته است و نمی‌شود با احساسات علی کریمی هم بازی کرد. من خیلی با او صحبت کردم که برگردد اما در نهایت تصمیم را بر عهده خودش گذاشتم. علی کریمی دیگر جوان 18 ساله نیست که من بخواهم او را مجاب کنم. دلم هم می‌خواست علی به عنوان بزرگتر کنارمان باشد اما ترجیح داد به تیم ملی برود و کار در آنجا هم یک افتخار برای همه ما پرسپولیسی‌هاست.

یک سؤال ویژه داریم و دل‌مان می‌خواهد صریح و بی‌پرده جواب بدهید؛ ناصر محمدخانی که دوست صمیمی دوران بازی شما بود، با هم به قطر رفتید و صدها خاطره با هم دارید، چرا امروز نباید کنار حمید درخشان باشد؟ اصلاً به استفاده از ستاره سابق پرسپولیس فکر کرده‌اید؟
من ناصر را خیلی دوست دارم و احترام فوق‌العاده‌ای برایش قائل هستم اما شرایط مساعدی برای همکاری وجود نداشت. یک بار هم محمدخانی را به هیأت مدیره پیشنهاد دادم که قبول نکردند.

هیأت مدیره با حضور ناصر محمدخانی در پرسپولیس مخالفت کرد؟!
بله، به هر حال دلایلی آوردند که منطقی بود.

‌ چه دلایلی؟
بماند!

‌ چه شد که مجتبی محرمی را به تمرینات پرسپولیس دعوت کردید؟
به عنوان یک فوتبالیست بزرگ از او دعوت به عمل آوردم و از مجتبی خواستم هر نکته‌ای از تمرینات یا مسابقات ما به ذهنش رسید، به ما یادآوری کند. مجتبی محرمی نگاه فوتبالی خیلی قوی و خوبی دارد.

‌ در تمرینات به صورت منظم و مرتب شرکت می‌کند؟
بدون کوچکترین تأخیر و در نهایت نظم سر تمرینات پرسپولیس حضور پیدا می‌کند و این مسئله جای تقدیر دارد.

‌ مشکلات قبلی محرمی حل شده؟
خدا را شکر این مجتبی محرمی تمام مشکلات گذشته را کنار گذاشته و بسیار سلامت و سرحال در تمرینات پرسپولیس به ما کمک می‌کند.

‌ دل‌تان نمی‌خواست در پرسپولیس کنونی یک بازیکن شبیه مجتبی محرمی داشته باشید؟
آی گفتید! اتفاقاً چندی قبل داشتم خاطراتی از مجتبی محرمی برای بازیکنان پرسپولیس تعریف می‌کردم. یک روز با نساجی مازندران بازی داشتیم، به مجتبی گفتم که دفاع راست بازی می‌کنی؟ گفت: باشد. رفت و بهترین بازی‌اش را به نمایش گذاشت و ما 2 بر صفر بردیم. بازی بعدی با پاس تهران بود. دوباره گفتم برو دفاع راست بازی کن که جواب داد نه آقا! آن روز مجتبی را بیرون نشاندم. پاس را 5 بر 2 بردیم در حالی که 2 گل ما را هم داور قبول نکرد. بازی بعدی با استقلال از محرمی پرسیدم که دفاع وسط می‌تواند بازی کند یا نه؟ همان بازی معروف 2-2 که خداوکیلی توي محوطه جریمه خودمان چنان با اعتماد به نفس استپ سينه و سپس دريبل کرد که همه هاج و واج ماندند. مجتبی در فوتبال نمونه بود، یک استعداد ناب و بکر... یادش به‌خیر!

‌ جواب سؤال ما را ندادید.
امروز ما یکی مثل مجتبی را کم داریم یا اصلاً شاید نداریم. هر مربی‌اي دوست دارد یک مجتبی محرمی در تیمش داشته باشد.

آقای درخشان؛ چرا ریسک نمی‌کنید؟ مثلاً چرا بازیکنانی از تیم امید نمی‌آورید تا از آنها مجتبی محرمی بسازید؟
همین شهاب زاهدی از کجا آمده؟ فاطمی از کجا آمد؟ اتفاقاً من خیلی هم اهل ریسک هستم و خیلی‌ها می‌گویند با چه جگری این جوانان را بازی می‌دهی؟!

ولی حمید استیلی همین الان 5 بازیکن زیر 21 سال در راه‌آهن دارد که از 4 نفر آنها در ترکیب اصلی استفاده می‌کند.
برادر من! پرسپولیس با راه‌آهن فرق می‌کند. شما بهنام طاهرزاده را به خاطر می‌آورید؟

بله، همان مهاجمی که در آن دربی معروف دروازه استقلال را باز کرد؟
خدا پدرتان را بیامرزد! بهنام آن زمان 19 سال داشت. بالاخره دیدید که اهل ریسک هستم؟!

‌ بسیار خوب، می‌خواهیم کمی هم به بازی پرسپولیس و راه‌آهن در جام حذفی بپردازیم. چه شد که پس از خوردن گل از راه‌آهن آن‌طوری به بطری آب لگد زدید؟
خیلی عصبانی بودم. ما در پرسپولیس و به ویژه جام حذفی حق اشتباه کردن نداریم. بازیکن موقعیت صددرصد گل خراب کرده و فرصت‌سوزی می‌کند و همان توپ برمی‌گردد و وارد دروازه‌مان می‌شود. طبیعی است عصبانی شوم و از کوره دربروم. شما بازی را ندیديد و نمی‌دانید دقیقه 5 پنالتی گرفتیم و خراب کردیم. چند موقعیت بسیار مناسب را از دست دادیم و بعد گل ساده‌ای را خوردیم که کسی باور نمی‌کرد.

سوشا مکانی در مصاحبه با ما می‌گفت که توپ‌های بلند ارسالی روی دروازه مال گلرهاست اما اصل این است که روی سانترهای کوتاه و تیزتر باید تا لحظه آخر صبر کرد. عجله ممکن است کار را خراب کند. در آن صحنه هم من اشتباه نکردم. تا آخرین لحظه منتظر ماندم که توپ ناگهان به سر محمد غلامی مهاجم حریف ساییده شد، زمین خورد و سرعتش زیاد شد و... روی آن گل می‌گفت که تقصیری نداشته است؟
من دنبال مقصر نمی‌گردم. وقتی تیمی گل می‌خورد، همه ارکان آن تیم مقصرند و وقتی هم که گل می‌زنیم، همه تیم در آن موفقیت شریک هستند. حرف من این است که ما باید از فرصت‌ها استفاده بهتری داشته باشیم و موقعیت گل خراب نکنیم. از آن طرف هم چهارچشمی مراقب باشیم که گل نخوریم.

‌ وقتی سوت پایان نیمه اول زده شد، تماشاگران پرسپولیس در اعتراض به عملکرد سوشا مکانی شروع به تشویق نیلسون کردند. در آن شرایط و بین دو نیمه چه صحبتی با سوشا مکانی داشتید که از آن رو به این رو شد و ستاره مسابقه جام حذفی لقب گرفت؟
این یکی دیگر فوت کوزه‌گری است! (وقتی اصرار ما را می‌بیند کوتاه آمده و می‌گوید): صحبت خیلی کوتاهی با سوشا داشته و به او روحیه و اعتماد به نفس دادم.

چطور شد که اجازه دادید سوشا مکانی در آن بازی هم برابر راه‌آهن در جام حذفی پنالتی بزند؟
راستش را بخواهید، سوشا مکانی در تمرینات خیلی خوب پنالتی می‌زد و بر همین اساس به او این اجازه را دادم.

‌ ولی مرسوم نیست پنالتی دوم را در یک مسابقه حذفی به گلر تیم بدهند. نترسیدید که اگر ضربه‌اش را خراب کند مورد حمله رسانه‌ها و شعار هواداران قرار بگیرید؟
گفتم که روز قبل از بازی با راه‌آهن تمرین پنالتی گذاشتیم. دیدم سوشا سه تا پنالتی به نیلسون زد و هر سه ضربه او هم به زیبایی گل شد. به همین خاطر به او اعتماد کردم و گفتم برود پشت ضربه پنالتی بایستد. اتفاقاً ضربه‌اش را هم خیلی خوب و محکم زد که زیر طاق دروازه راه آهن رفت.

به هر حال خیلی ریسک بزرگی بود، نبود؟!
(بالاخره می‌خندد): ما که نفهمیدیم اهل ریسک هستیم یا نیستیم؟! این ریسک‌پذیری خوب است یا بد؟! (دسته‌جمعی می‌خندیم!)

اگر در بازی روز پنج‌شنبه مقابل پیکان ضربه پنالتي نصیب شما شود، باز هم اجازه می‌دهید سوشا مکانی ضربه را بزند؟
شاید هم این کار را کردم. در حال حاضر البته ما مایکل ‌اومانا و محمد نوری را هم داریم که خیلی خوب پنالتی می‌زنند.

‌ ولی هر دو سابقه پنالتی خراب کردن در بالاترین سطح را دارند. اولی در جام جهانی برزیل و در بازی کاستاریکا و هلند پنالتی خراب کرد و باعث حذف تیم ملی کشورش شد. دومی هم در دربی، پنالتی خراب کرده است!
همه هم که در پرسپولیس سابقه دارند (باز هم می‌خندد!) به هر حال جام جهانی فرق می‌کند. مثل اینکه پنالتی شد، بايد بدهیم سوشا مکانی بزند.

‌ یعنی سوشا مکانی پنالتی‌زن اول پرسپولیس شده است؟
چه اشکالی دارد؟ مگر خوزه لوئیز چیلاورت نبود؟ همین روجرو سنی دروازه‌بان برزیلی سائوپائولو نیست که همه پنالتی‌هایش را گل می‌کند. سوشا هم می‌تواند پنالتی بزند. وقتی یک بازیکن توانایی خاصي دارد، چرا باید جلوی این ویژگی را بگیریم؟ یکي کاشته خوب می‌زند. یکي خوب سر می‌زند و سوشا هم خوب پنالتی می‌زند. بنابراین اگر دیدید جلوی پیکان پنالتی شد و دادم سوشا مکانی زد، چندان تعجب نکنید!

‌ شنیدیم از یکسری از اهالی فوتبال مثل فرهاد کاظمی مشاوره می‌گیرید؟
بله، اشکالی دارد؟ (بدون آنکه منتظر جواب ما باشد ادامه می‌دهد): من فرهاد را قبول دارم. از لحاظ فنی خیلی فوتبال‌فهم است و هميشه از کاظمی مشاوره گرفته و می‌گیرم.

‌ دیگر به چه کسانی زنگ می‌زنید و از آنها راهنمایی می‌خواهید؟
محمد مایلی‌کهن!

‌ جداً؟!
بله، به هر حال ايشان هم سال‌ها در پرسپوليس كار كرده است. سرمربي تيم‌ملي بوده است. اصلاً از رئيس‌جمهور بالاتر داريم؟ مي‌دانيد چند تا مشاور دارد؟ من هم حداقل با 10، 12 نفر ارتباط دارم و از آنها مشورت مي‌گيرم. 

‌ با علي پروين هم تماس گرفتيد؟
بله، به آقاي پروين هم زنگ زدم. ايشان هم لطف كرد و گفت كه هر كمكي از دستش برآيد كوتاهي نخواهد كرد. من هم خواستم علي‌آقا به عنوان بزرگتر پرسپوليس از لحاظ فني هر آنچه به نظرش رسيد به من يادآوري كند.

‌ تا به حال چيزي هم به شما گفته يا نكته‌اي را يادآوري كرده است؟
هنوز كه نه!

‌ نيم‌فصل چند بازيكن مي‌توانيد جذب كنيد؟
مي‌توانيم 6 بازيكن را جذب و جابه‌جا كنيم.

تكليف رضا نوروزي چه مي‌شود؟ آيا با او قطع همكاري مي‌كنيد؟
راستش با دكتر او صحبت كردم و بايد ببينيم چه زماني او مي‌تواند به تيم كمك كند ولي اگر متوجه شديم كه رضا نوروزي نمي‌تواند براي تيم ما بازي كند بالاجبار بايد قطع همكاري كنيم چون پاي اسم پرسپوليس وسط است.

در حال حاضر بازيكن آزاد داخلي خوبي هم وجود دارد كه بخواهيد بخريد؟
نمي‌دانيم ولي در حال بررسي هستيم. متأسفانه من تاوان يكسري مسائل را دادم كه ربطي به خودم نداشت. محروميت، مصدوميت و همين مسئله سربازي حسين ماهيني واقعاً آخر بدشانسي بود. اميدوارم سازمان ليگ در بحث جذب بازيكن يك آوانتاژ خوب به ما بدهد چرا كه در ليگ قهرمانان آسيا پاي آبروي ايران وسط است.

‌ نگراني بزرگي كه در حال حاضر وجود دارد اين است كه پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا كيسه بوكس تيم‌هاي ديگر نشود.
نگراني كاملاً به جايي است. ما قصد داريم 3 بازيكن باكيفيت خارجي بخريم چون مي‌توانيم طبق قانون از 4 بازيكن استفاده كنيم. اميدوارم حمايت لازم صورت پذيرد و بتوانيم خريدهاي خوبي داشته باشيم.

‌ اما بازيكن خوب و باكيفيت خارجي با 200 يا 300 هزار دلار كه نمي‌آيد و براي پرسپوليس بازي كند؟
اين دقيقاً حرف ماست. با اين سقف بودجه 18 ميليارد توماني بايد به جنگ حريفان تا بن دندان مسلح برويم كه بازيكن 5 ميليون دلاري دارند. آنها با كلاشينكف و تيربار وارد ليگ قهرمانان آسيا مي‌شوند و ما هم مي‌خواهيم با تيروكمان مگسي جلوي آنها بايستيم. آيا مي‌شود؟ باور كنيد جنگ نابرابري است. دوستان بايد تجديدنظري در سقف بودجه پرسپوليس داشته باشند تا نماينده خوبي براي ايران در آسيا باشيم.

‌ اگر بازيكن خوب جذب كنند، تضمين مي‌دهيد در آسيا موفق ظاهر شويد؟
(سري به نشانه تأسف تكان مي‌دهد): نمي‌دانم شما چه علاقه‌اي به اين واژه تضمين داريد كه هر صحبتي مي‌شود از من تضمين مي‌خواهيد؟! فوتبال است و هزار اتفاق غيرقابل پيش‌بيني! يك روز يك توپ با فاصله 5 انگشت از كنار دروازه حريف رد مي‌شود و گل نمي‌شود، مربي مي‌شود بدترين آدم دنيا. روزي ديگر همان ضربه به تير دروازه مي‌خورد و گل مي‌شود، مربي بهترين كوچينگ دنيا لقب مي‌گيرد. روي همين اصل هم تضمين و قول دادن در فوتبال معنايي ندارد.

‌ پرسپوليس يكبار قهرمان جام در جام آسيا شد. از آن سال به بعد ديگر هواداران پرسپوليس در حسرت جام آسيايي سوختند و ساختند!
شما آن تيم را با هيچ تيمي مقايسه نكنيد. بازي با المحرق خوب يادم است، توپ را قل دادم محمدحسن انصاري‌فرد چنان گلي زد كه همه بازيكنان حريف غافلگير شدند. يا شما تيم‌ملي ايران در جام ملت‌هاي 1996 امارات را كه به خاطر داريد؟ در آن تيم 8 پرسپوليسي فيكس بازي مي‌كردند و چند نفري هم بيرون نشسته بودند.

حالا با اين تفاسير در جام حذفي كه شانس قهرماني داريد؟
همه چيز پنجاه- پنجاه است.

‌ شانس آورديد بازي با گل‌گهر به كرمان منتقل شد. سپاهاني‌ها مي‌گفتند زمين سيرجاني‌ها به قدري خراب است كه رئال‌مادريد هم به آنجا برود، مي‌بازد!
به هر حال با توجه به وجود طرفداران فراوان پرسپوليس در استان كرمان، بهترين تصميم را گرفتند ولي در مجموع معتقدم جام حذفي جام شگفتي‌هاست. شما فكرش را مي‌كرديد آن زمان پرسپوليس با هدايت علي دايي فينال جام حذفي را با گسترش فولاد تبريز كه در آن مقطع ليگ يكي بود، بازي كند؟ به هر حال جام حذفي هم سختي‌هاي خودش را دارد.

‌ بگذاريد جور ديگري بپرسيم؛ دوست داريد در صورت صعود به مرحله نيمه‌نهايي با ذوب‌آهن بازي كنيد يا استقلال تهران؟
فرقي نمي‌كند اما طبيعي است بازي با ذوب‌آهن حساسيت كمتري دارد و مي‌تواند بازي آسان‌تري باشد.

دوست داشتيد به عنوان سرمربي استقلال با اين بازيكنان و ستاره‌ها با اين پرسپوليس بازي كنيد؟
با تمام احترامي كه براي دوستان استقلالي قائل هستم هرگز دلم نخواسته كه سرمربي اين تيم باشم. طبيعي است بازيكن بزرگ و مهره‌هاي خوب عصاي دست مربيان هستند اما به نظرم بازيكنان ما هم بد نيستند و از صميم قلب مي‌گويم به وجودشان افتخار مي‌كنم. ان‌شاءا... در دربي ثابت مي‌كنند كم و كسري از استقلالي‌ها ندارند.

‌ شما يك ركورد داريد و آن هم اين است كه تا به حال دربي را به عنوان مربي و بازيكن نباختيد. مي‌توانيد اين ركورد را حفظ كنيد؟
اميدوارم بتوانم اين ركورد را به كمك بازيكنان پرسپوليس حفظ كنم اما الان به هيچ‌وجه كري نمي‌خوانم.

‌ برخي هواداران پرسپوليس بيم آن را دارند كه شما و بازيكنان پس از پيروزي در جام حذفي تمام تمركز خود را روي اين مسابقات بگذاريد و ليگ برتر را جدي نگيريد.
نه، به هيچ عنوان. نگاه ما به هر دو جام و حتي 3 جام است. بايد در ليگ برتر در جايگاهي قرار بگيريم كه خدشه‌اي به اعتبار و آبروي پرسپوليس وارد نشود.

تفكر شما رتبه تك‌رقمي در ليگ برتر است يا كسب سهميه آسيا؟
بايد به داشته‌هايمان نگاه كنيم و ببينيم چقدر مي‌توانيم بجنگيم و مبارزه كنيم. محروم نداشته باشيم، مصدوم هم ندهيم و مانند نيم‌فصل اول نتوانيم از همه بازيكنان خود استفاده كنيم. در واقع بايد شرايط مهيا باشد.

‌ از گل‌گهر سيرجان كه واهمه‌اي نداريد؟ همه از اين تيم به عنوان غول‌كش جام حذفي اسم مي‌برند.
اين اسم‌ها تيتر شما رسانه‌هاست. من گل‌گهر را غول‌كش نمي‌دانم. با اين ويژگي‌ها نمي‌شناسم اما به هر حال حتماً تيم خوب و لايقي بوده كه خودش را تا بدينجاي جام حذفي بالا كشيده است.

شنيديم گل‌گهر اتوبوسي دفاع مي‌كند. همه بازيكنان عقب مي‌كشند و تفكر دفاعي حاكم بر اين تيم است. با اين تاكتيك مشكلي نداريد؟
ان‌شاءا... فيلم بازي‌هاي اين تيم را ديده و آناليز مي‌كنيم. اميدوارم بتوانيم با برتري مقابل اين تيم ليگ يكي به مرحله نيمه‌نهايي صعود كرده و دل هواداران پرسپوليس را شاد كنيم.

‌ سؤالات ما تقريباً به انتها رسيد. اگر حرف ناگفته‌اي در پايان داريد، در خدمتيم.
از شما تشكر مي‌كنم و همين جا مي‌گويم يك ثانيه و يك دقيقه هم توقف نكرده و شبانه‌روز كار مي‌كنم تا پرسپوليس را به جايگاهي شايسته برسانم و دست تمام طرفداران اين تيم را مي‌بوسم و مي‌خواهم كه ما را از حمايت و دعاي خود محروم نكنند.

 

251 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =