نیلی:مجوز اردوهای خارجی با من نبود/من امضا کننده نامه در سال 88 بودم نه تهیه کننده آن

پس از سخنان مخالفین و موافقین محمود نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری پشت تریبون رفت تا از عملکرد خود دفاع کند.

به گزارش خبرآنلاين، نيلي در دفاع از برنامه هاي خود گفت: دقتي که نمايندگان محترم و حساسيتشان در امور کشور به اهميت اين جمله امام که مجلس در راس امور است، واقف کرد. اگر اجازه بدهيد بخشي از صحبت هايم را به ارائه برنامه هايم پاسخ بدهم و بخشي را هم پاسخ به منتقدان باشد.
اهم اظهارات وزير پيشنهادي در ادامه مي آيد:
من وزير پيشنهادي وزارتخانه اي هستم که بيش از 4 ميليون دانشجو و جمعي از اساتيد و متفکران و متخصان کشور تحت پوشش آن است. وظيفه آن وزارتخانه نقش اساسي و هدفمند است . يکي از متوليان اصلي اجرايي سياست هاي کلي علم و فناوري ابلاغي رهبري است. نيروي کار ، منابع و ... در درجه دوم اهميت است. آنچه که ثروت اصلي کشور است دانش است. اين ديدگاه ايشان نشان مي دهد که کشور بايد در چه جهتي گام بردارد. تربيت نيروي انساني متخصص ، مومن و متعهد از ديگر وظايف وزارت علوم تحقيقات و فناوري است. تحقق سند جامع علمي کشور و ارتقا علوم انساني و مشارکت در توسعه و پيشرفت کشور آنگونه که نظر رياست جمهوري است از وظايف اين وزارتخانه کليدي است. اما تحقق اين وظايف منوط به اين شرايط است:
*دانشگاه نبايد باشگاه سياسي چپ و راست باشد.
*ايجاد فضاي با نشاط علمي .
*اعتماد به فرهيختگان و نخبگان دانشگاهي و بهره گيري از ظرفيت هاي آن ها
*تناسب و تعادل ميان نيازهاي جامعه و رشته هاي تحصيلي
*ارتقا دانشگاه ها از نسل اول و دوم به دانشگاه هاي کارآفرين
سازو کاري فعلي دانشگاه ها تحقق مطالبات مقام معظم رهبري را دشوار ساخته است. با وجود استايد مبرز در دانشگاه ها تحول در دانشگاه ها ضروري است. جهت گيري دانشگاه ها بايد بر اساس نيروهاي کارآفرين باشد. در اين جهت نگاه يگپارچه و هماهنگ در سياست ها و برنامه ريزهاي آموزشي و پژوهشي و مالي و برنامه ضروري است.
توچه به کيفيت و گذر از کميت گرايي، توجه به اقتصاد آموزش عالي و توجه به نگاه رهبري درباره اقتصاد مقاومتي . نکته مورد توجه دولت و نمايندگان ارتباط موثر بين دانشگاه ها بين دستگاه هاي دولتي و خصوصي است. من شخصا سال ها در اين موضوع مطالعه کرده ام و تخصص دارم. شايد دانشگاه فني دانشگاه تهران را بتوان به عنوان يک الگو در اين زمينه مورد بررسي قرار بگيرد. توجه به سازمان ها که بتواند نيازهاي دستگاه هاي اجرايي را محقق بسازد از برنامه هايي است که بايد مورد توجه وزير علوم و تحقيقات قرار بگيرد.
نکته ديگر توسعه متوازن آموزش عالي يا عدالت در آموزش عالي است. توجه به مناطق محروم از موارد مورد توجهي است که در صورت توفيق به کسب راي نمايندگان انجام خواهم داد. يک شرط ديگر براي اين لازم است و اينکه اين وزارت خانه صاحب وزير بشود. اميدوارم اين نقص رفع بشود.
اجازه بدهيد به نکاتي درباره مديريت برنامه ها و شخص من ذکر شد پاسخ هايي را عرض کنم. اولين نکته در مورد توان مديريتي من هست. جناب آقاي نادران همکار ما در دانشگاه تهران هستند. در اين 4 ماه مديريت من را تحت نظر داشته اند. اداره دانشگاه تهران با آن وسعت و حساسيت ها بدون سابقه مديريتي امکان پذير نيست. دوستان مي دانند که مشکل ها معمولا همان روزهاي آغازين شروع مي شود. دانشکده فني دانشگاه تهران به لحاظ عده و عده از بسياري از دانشگاه هاي ايران بزرگتر است. مديري که براي دو دوره و بر اساس نظر اعضاي هيئت علمي انتخاب مي شود نمي تواند داراي ضعف مديريتي خاصي باشد. رئيس دانشگاه تهران که با نظر 2500 عضو هيئت علمي انتخاب مي شود نمي تواند سابقه مديريتي ضعيفي داشته باشد. نکته ديگر اردوي دانشگاهي دانشجويان در کرج بود. اگر خلافي بر خلاف انچه که بر اساس موجز داده شده است دانشگاه برخورد مي کرد و مي کند. آقاي اکبريان هيچ سندي را ذکر نکردند. تا امروز من سندي نديدم. تنها چيزي که دارم، گزارش مکتوب معاون فرهنگي دانشگاه تهران و رئيس پرديس کشاورزي و مابع طبيعي دانشگاه تهران است. گزارش مکتوب اين عزيزان وجود دارد و هيچگونه تخطي از مجوز داده شده وجود ندارد. مجوز در کمال آرامش برگزار شده است. مجلس در زمان عزاداري بوده و مجلس با قرائت فاتحه براي آيت الله مهدوي کني آغاز شده است. اگر چيزي خلاف اين وجود دارد به من ارائه کنند و من وظيفه دارم بر اساس مقرار اقدام کنم. من به مديران دانشگاه اعتماد و ايمان دارم که بر خلاف خطوط قرمز ترسيم شده از طرف رهبر انقلاب عمل نخواهند کرد.
در خصوص نامه 88 عضو هيئت علمي دانشگاه تهران صحبت کردند. اولا شما زمان و مکان را در نظر بگيريد. در 88 دوبار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبيح رهبري هم قرار گرفت. در 16 آذر به دانشکده فني تهاجم شد و تاثير بسيار منفي در روحيه دانشجويان داشت. متاسفانه کساني که بر خلاف مصالح کشور قدم بر مي دارند همواره مي خواهند به جوانان القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهاي ايران است. اين نامه نشان داد که آن کسي که نقش پدرانه براي آنها دارد رهبر انقلاب است. در اين نامه به هيچکس تعدي نشده است. اگر دوستاني که در آن زمان بودند مراجعه کنند که تاثير بسيار جدي بر روحيه جوانان داشت و مانع جداشدن جوانان از کشور و انقلاب شد و يک فضاي آرامي را در دانشگاه شد. شما به امضا کنندگان اين نامه نگاه کنيد هيچ خط سياسي را در آن ها نمي بينيد.
گفته شده که من از جمع کنندگان و تهيه کننده آن بوده ام. من يکي از امضا کنندگان بودم. به نظر من اين يک اقدام بسيار موثر و مفيد در جهت مصالح انقلاب بود.
در مورد اردوهاي مختلط صحبت کردند. احتمالا اين اردو در زمان رياست من در دانشکده فني بودم. مجوز اردوهاي خارجي با رئيس پرديس ها نيست بلکه با رئيس دانشگاه است. لذا مجوز آن اگر صحيح هم باشد من صادر نکرده ام. اگر شما به متوسط معرفي سرپرستان دانشگاه توجه فرموده باشيد معمولا يک دوره چندماهه لازم بوده است. اين تقاضاي شوراي انقلاب فرهنگي است که مدير و سرپرست مديريت خود را نشان بدهد تا شورا بتواند تصميم گيري کند. بديهي است که دانشگاه تهران با آن مديريتي که دارد اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي نياز دارند که عملکرد مدير را مورد بررسي قرار بگيرد. قانون اجازه مي دهد که سرپرست تا 6 ماه مسئوليت دانشگاه را داشته باشد. از زماني که من سرپرست شده ام 4 ماه نمي گذرد.
يکي از نمايندگان فرمودند که براي ما بيش از آنچه که بيان مهم است عملکرد مهم است. من مي خواهم به همين نکته دوستان را توجه بدهم. من 8 سال در دفاع مقدس در خدمت انقلاب بوده ام. از بورسيه اي که به من داده شد براي شرکت در دفاع مقدس انصرف دادم. عملکرد 8 ساله من در اين مدت بيانگر ديدگاه ها و نظريات من هست. من 7 سال مسئوليت پرديس دانشکده هاي فني را داشتم. دانشکده فني که هست و اعضاي هيئت علمي هم هستند ، دانشجويان هم هستند، در بيان مخالفان من موضوع خاصي را نديدم که بخواهم پاسخ بدهم. نمايندگان محترم من يک مدير اجرايي صرف نيستم، من اگر نتوانم تحولي در حوزه مديريت خودم ايجاد کنم هيچ مسئوليتي را نمي پذيرم. آموزش عالي نيازمند تحول است.

درباره اظهارات برخی نمایندگان درباره مواضع من درباره فتنه بايد بگويم که ما درباره اینکه همکاران من مرتبط با فتنه بودند؛ تا به امروز هیچ یک از همکاران و خود من چه در گذشته و تا به امروز خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را زیر پا نگذاشتند و نخواهند گذاشت. یک مورد را شما پیدا نمی‌کنید که همکاران من یا خود من خارج از این چارچوب در زمان مسئولیت‌شان این اتفاق افتاده باشد و خطوط قرمز نظام را زیر پا گذاشته باشند

اما سخن پایانی من، با توجه به اتمام وقت؛ نمایندگان محترم، اگر افتخار خدمت در سمت وزارت نصیبم شد، که خدا را شاکرم و اگر مصلحت دیگری شما اندیشیدید، باز خدا را شاکرم که همه امور در دستان با اراده اوست و تنها او می‌داند که خیر و صلاح ما در چیست. و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =