حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد میهمان تلفنی برنامه «متن،حاشیه» شبکه سه سیما بود و درباره عملکرد رسانه‌ها پیرامون مسئله اسیدپاشی صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از آن که ارتباط تلفنی با حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد  برقرار شود در این برنامه گزارشی درباره عملکرد رسانه‌ها پیرامون ماجرای اسیدپاشی‌های اخیر شهر اصفهان پخش شد. گزارشی که در آن رسانه‌ها متهم به ایجاد التهاب و تشویق اذهان عمومی شده بودند.
پس از پخش این گزارش اما حسین انتظامی در پاسخ به این پرسش که رسانه‌ها چقدر در تشویش اذهان عمومی نقش داشتند؟ گفت: «این موضوع از چند زاویه قابل بحث است. نخست این که وظیفه رسانه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است. در کار ویژه‌هایی که برای کار رسانه‌ای تعریف شده است، آمده که رسانه‌ها باید مخاطرات اجتماعی را مطرح کنند و سواد زیست اجتماعی را بالا ببرند.» 

مدیر مسئول پیشین روزنامه‌های جام‌جم و همشهری افزود: «از این جهت درست نیست که رسانه‌ها به تحولات اجتماعی بی‌تفاوت باشند چون نمایندگی افکار عمومی را بر عهده دارند.»

معاون مطبوعاتی دولت یازدهم همچنین با بیان این نکته  که در کشور ما عادت کرده ایم همه چیز را به گردن رسانه‌ها بیندازیم افزود: «در کشور ما این ایراد هست که خیلی از اشکالات را به گردن رسانه‌ها می‌اندازیم. یک نفر رای نمی‌آورد، به گردن تیم رسانه‌ای‌اش می‌اندازد، مردم را نمی توانیم در برخی مشارکت های اجتماعی بسیج کنیم، به گردن رسانه‌ها می‌اندازیم، در واقع رسانه‌ها مرغ عروسی و عزا شده‌اند که باید به هر حال سرشان بریده شود.» 

انتظامی ادامه داد: «در بحث روزنامه‌نگاری  بحث روزنامه‌نگاری بحران را داریم که افراد باید مهارت داشته باشند. اصلا یکی از تفاوت‌های رسانه حرفه‌ای با رسانه‌های آماتور مثل وبلاگ و شبکه های اجتماعی در این است که در رسانه حرفه‌ای افراد حرفه‌ای مشغول فعالیت هستند. کسانی که مهارت کافی و قدرت تحلیل بالا دارند و مخصوصا در مواقع بحران احساساتی نمی‌شوند.» 

نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات افزود: «در این نوع روزنامه‌نگاری جلوگیری از التهاب در جامعه یکی از وظایف روزنامه‌نگاری بحران است که در عین اطلاع‌رسانی، آرامش‌بخشی هم بکند. در این نوع روزنامه‌نگاری حتی در مواقعی بحث خود سانسوری هم مطرح می‌شود.» 

در این لحظه مجری برنامه با قطع کردن صحبت‌های حسین انتظامی به نقش اطلاع‌رسانی خبرگزاری ایسنا و خبرآنلاین اشاره کرد و گفت که این دو رسانه تشویش اذهان عمومی کرده‌اند .نظر شما درباره این دو رسانه چیست؟

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد  با اشاره به جلسه هیات نظارت بر مطبوعات گفت که قرار است در این مورد تحقیق شود تا مشخص گردد کدام رسانه التهاب ایجاد کرده است و کدام یک این اتفاقات را به موضوعات دیگر ربط داده‌اند.

او همچنین گفت: «رسانه‌ها باید مراقبت کنند که التهاب به وجود نیاورند و بین اتفاقات روابط غیرمنطقی ایجاد نکنند چون این کار از ویژگی‌های رسانه‌های زرد است و از مدار فعالیت‌های یک رسانه حرفه‌ای خارج می‌شود.»

در ادامه این برنامه اما مجری اصرار داشت که بداند بالاخره به این دو رسانه تذکری داده خواهد شد یا نه؟ که انتظامی گفت این موضوع در حال بررسی است: «ما نمی‌توانیم شتاب‌زده رفتار کنیم. هیات نظارت بر مطبوعات فرادستگاهی است و بر عملکرد رسانه‌ها نظارت می‌کند و وقتی می‌خواهد موضوعی را بررسی کند، باید همه جوانب مورد بررسی قرار داده شود.» 

در اینجا مجری از او پرسید که آیا این کار تعلل در تذکر به این دو خبرگزاری نیست؟ و انتظامی باز هم تاکید کرد که نباید احساساتی برخورد کرد. 

در پایان این برنامه مجری از حسین انتظامی پرسید آیا شما مدیرمسئول خبرگزاری خبرآنلاین هستید که او پاسخ داد، خیر من مدیرمسئول روزنامه جام‌جم و همشهری بوده‌ام و پنج دوره نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات بوده‌ام. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amin A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    بهترین سایت خبری سالهای اخیر: خبرآنلاین خبرآنلاین دوووووست داررررریم...
    • محمد IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      3 2
      من این برنامه رو دیدم مجری خیلی بد راجب مطبوعات حرف زد بعدش خبرانلاین یادت رفت بگی مجری توپوق زد نتونست یک شعر اخر برنامه از حفظ بخونه . از خبرانلان متشکریم
    • الف RO ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      33 2
      چقدر خوب که آقای انتظامی با متانت جواب داد و احساسی نشد و نشون داد به عنوان معاون مطبوعاتی قبل از هرچیز حامی رسانه هاست...و دروغ های مجری رو با متانت پاسخ داد/ هم پاسخگویی کرد هم متانت داشت. مرسی/ در ضمن مجری جوان آقای انتظامی هیچوقت مدیر مسئول خبرآنلاین نبوده...برو شعرتو حفظ کن
    • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      16 1
      من اگر جای انتظامی بودم می گفتم: اولین رسانه زرد صدا سیماست مثلاً از خبر بورسیه ها اسم میبردم که گفت «فقط 35 نفر...»
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    59 2
    رسالت و وظیفه رسانه باید مورد مصونیت قرار گیرد
  • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    146 6
    بجای پیدا کردن عاملین اسید پاشی گیر دادین به حقیقت گوها ؟؟ رور نیست سنگ پای قزوینه ؟؟
  • پیمان IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    101 4
    صدا و سیما این مجریارو از کجا میاره .یه بیت شعرو اول یاد بگیره بعد بیاد نظر بده
  • رضا A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    89 4
    من واقعا امشب از متانت بی نظیر آقای انتظامی یاد گرفتم. در برابر حملات بچه گانه مجری برنامه منطقی پاسخ دادند و واقعا متاسفم برای سیما که بجای بها دادن به تعقل و ادب و آرامش افرادی مثل این مجری را تربیت کرده و به میدان آورده است.
  • سعید IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    98 4
    خیلی دیدنی بود حال مجری این برنامه در آخر برنامه،اومد یه شعر هم بخونه که هر چی به مغزش فشار آورد یادش نیومد،شکست خورده بود بیچاره آخر برنامه،به نظرم به این فکر میکرد که شغلشو از دست داده،یه سوتی دیگه هم داد و به آقای انتظامی گفت که شما مدیر مسول خبرآنلاین بودید آخه پسر جون برو دنبال زندگیت درستو بخون واسه خودت کسی بشی . خبرآنلاین مراقب خودت باش که نتونستن افتضاح اسیدپاشیو حل کنن اومدن سراغ تو
  • یکتا US ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    58 2
    دستپاچگیه اقای مجری در اخر برنامه گویای همه چیز بود ...
  • رضا IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    54 3
    مجریه یادش رفته بود شعرشو به کارگردان بگه اقلا اون یادش بندازه بدجوری ضایع شد.چوب خدا صدا نداره کلی خندیدم
  • سعید A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    62 2
    من هم این برنامه رو دیدم. مجری میخواست جرم "تشوییش اذهان عمومی" رو به خیرگزاری ها نسبت بده. خیلی هم علاقه داشت مدیر مسئول این دو خبرگزاری رو به این جرم اعدام کنه. بنده خدا با سوال آخر که پرسید آیا شما قبلا تو خبرآنلاین بودین؟ خودش رو ضایع کرد و با اون شعری که یادش رفت بخونه خودش رو نابود کرد.
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    6 1
    والا. مجری اصلا نمی دونه کار رسانه چیه. اگر اخبار رسانه ای نشه ایجاد شایعه می کنه اما اینها سواد این حرفها را ندارند و فقط دوست دارند همه ساکت باشند.
  • امیر سامان A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    9 1
    واقعا از طریقه بحث و استدلال آقای انتظامی حیرت کردم هر چقدر مجری تندخوی برنامه می خواست ایشان را عصبانی کند و به حاشیه بکشاند موفق نشد. و آقای انتظامی در کمال متانت و حفظ خونسردی توانست مجری برنامه را بشکند و بلایی به سرش بیاورد که اسم خودش را فراموش کند چه برسد به اینکه بخواهد شعر بخواند. واقعا برای من آموزنده بود.
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    1 0
    به اقایون باشه همه بد هستند بجز اونها همه باید خفه بشوند بجز اونها اقایون اصلن فهمی از رسالت یک رسانه ندارند و دغدغه ای بجز حفظ خودشان به هر قیمتی ندارند
  • مختار A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    2 1
    من واقعا از دست اندرکاران و تهیه کنندگان این سایت کمال تشکر را دارم خدا قوت خبرآنلاینیها امیدوارم کینه توزیهایه بعضیا نسبت به شما باعث نشه از رسالت خودتان که آگاهی دادن به مخاطب در سریع ترین زمان ممکن است ذره ای خلل وارد نشود
  • سعود GB ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    1 1
    به نظر میرسید که صدا و سیما قصد انتقام از این دو خبرگزاری را دارد چون علی رغم گذشت چند روز و ل کن این موضوع نیست من فکر میکنم مسولین سیما بیشتر قصد انتقام گیری را دارند تا اطلاع رسانی .
  • سعید RO ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    25 0
    بالاخره باید معلوم بشه بهشون دیکته میکنن و میگن اینارو بپرس...بچه جون اصلا رسانه می فهمی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟ هرچی بهت گفتن رو که نباید بپرسی....اون دولت قبل بود که هر چی می گفتین می گفتن چشم...لو لو رو ممه برد
  • مصطفی A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    3 3
    مسببان تشویش اذهان عمومی در ماجرای اسید پاشی نظیر روزنامه های زنجیره ای تابلو و برخی سایت های خبری باید با برخورد قاطعانه قوه قضاییه مجازات شوند اجرای برنامه وحید ایمانی هم عالی بود و اینکه شعرش را یادش رفته هم یک سوتی عادی بود که ممکن است در هر برنامه زنده ای تکرار شود الکی خودتون شاد نکید این مجری مورد حمایت مدیران ارشد صدا و سیماست و اگر نه چنین برنامه ای را بهش نمیدادن .
  • بی نام A1 ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    1 0
    آقا اسید پاشیدند به زنها . چرا آقایان می آیند اظهار نظر می کنند. حداقل اینجا بگذارید خانمها هم حرفی بزنند. آقا شما یه کم اسید بپاش رو دستت ائنوقت بازم می گی رسانه ها...
  • بی نام A1 ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    7 0
    آبروتون ریخته . با تهمت زدن به رسانه ها آبروتون بر نمی گرده
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 1
    رسانه ها چشم و گوش مردمند نه سخنگوی حکومت
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 2
    اقای انتظامی با حرفاش بهشون حالی کرد که صدا و سیما با این بحثها و مجریها و تو این قضیه داره خیلی بچگونه و غیر حرفه ای عمل می کنه. البته تو ایران صدا وسیما که رسانه نیست ماشا.... یه قوه است؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    7 2
    اگه دست صدا و سیما باشه تمام رسانه هارو تعطیل می کنن تا مردم فقط اونهارو گوش بدن و ببینن اتفاقا من برنامه دیشب رو دیدم و در گزارشی که پخش کرد می گفت یک "اتفاق ساده" رو رسانه ها بزرگنمایی می کنن وقتی اینا به اسید پاشی روی چند دختر جوان میگن "اتفاق ساده " یعنی خودشون بویی از انسانیت نبردند درووود بر خبر انلاین
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    6 2
    یه سایت درست و حسابی خبر آنلاین و داریم اونم بگیرن درش رو تخته کنن راحت شن :