ایسنا نوشت:

تعرفه جدید استفاده از اینترنت همراه روز گذشته در حالی مصوب شد که این سوال وجود دارد که آیا ارقام در نظر گرفته شده به نفع کاربران است؟

در آخرین ساعتهای کاری روز گذشته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی با انتشار خبری اعلام کرد: به منظور یکسان‌سازی تعرفه در نسل‌های مختلف تلفن‌همراه، پس از بررسی مصوبات شماره ۴۵ و ۱۴۲ کمیسیون که براساس آن تعرفه‌های مختلفی با تفکیک تکنولوژی برای نسل سوم و GPRS برای سیم‌کارتهای دائمی از نیم ریال تا ۱۴,۸ریال وجود داشت، در آخرین جلسه کمیسیون که با حضور نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد، پس از بررسی تحلیل‌های ارائه شده از سوی آنان، سقف تعرفه هر کیلو بایت تبادل داده در شبکه تلفن همراه مستقل از تکنولوژی برای سیم‌کارتهای دائمی ۲.۵ ریال تعیین شد.

اخبار مربوط به این مصوبه در حالی منتشر شد که هنوز کاربران متعددی هستند که هنگام استفاده از GPRS خود به دلیل فعال‌ نکردن بسته‌های اینترنت در پایان ماه با قبض‌هایی بالغ بر 150 هزار تومان مواجه می‌شوند. حال نسل سوم خدمات اینترنتی با سرعتی به مراتب بالاتر آماده ارائه شده است.

کاربرانی که پس از تهیه تلفن‌های هوشمند بدون آنکه بدانند چرا شارژ‌هایشان در فرصتی کوتاه به پایان می‌رسید یا در آخر دوره با قبض‌های بالای 100 هزار تومان برای اینترنت مواجه می‌شدند هنوز هم هستند که با همان اینترنت کم سرعت GPRS دست و پنجه نرم می‌کردند. حال مدتی است بحث ارائه‌ی خدمات نسل‌های سه و چهار موبایل مطرح شده و از ابتدای شهریورماه اپراتورهای اول و دوم کشور در نقاط تحت پوشش خود به ارائه‌ی 3G پرداخته‌اند.

پیش از این نیز اپراتور سوم یعنی رایتل اینترنت 3G را در دسترس کاربران قرار داده بود، اما با وجود تاکید مسوولان در گران‌بودن اینترنت نسل سه رایتل برای این خدمات به ازای هر کیلوبایت معادل نیم تا یک ریال هزینه دریافت می‌کرد. اکنون همراه اول و ایرانسل در شرایطی به ارائه‌ی این خدمات می‌پردازند که به دلیل کامل‌ نبودن پوشش‌شان در هر نقطه‌ای از کشور که دسترسی به خدمات نسل سه نداشته باشند، اینترنت GPRS در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

همین موضوع موجب شده بود در محاسبه هزینه‌های اینترنت این دو اپراتور مشکلاتی ایجاد شود برهمین اساس سازمان تنظیم مقررات برای حل این مشکل تصمیم گرفت تعرفه یک نواختی را برای استفاده از خدمات نسل دو و سه در نظر بگیرد البته در ابتدای امر زمانی که بحث تعرفه 3G مورد سوال رسانه‌ها قرار گرفت، وزیر ارتباطات تاکید کرد تعرفه این خدمت در اپراتورهای اول و دوم همانند اپراتور سوم خواهد بود و معادل نیم تا یک ریال محاسبه می‌شود.

حال زمان چندانی از ارائه‌ی 3G توسط همراه اول و ایرانسل نگذشته و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که بهره‌مندی از خدمات نسل سه در کدام نقاط میسر است با این وجود سازمان تنظیم مقررات روز گذشته تعرفهَ‌های جدید خود را اعلام کرده و اینگونه خبر داده که از این پس برای هر کیلوبایت اینترنت جدا از آنکه نسل دو باشد یا سه تعرفه‌ای معادل 2.5 ریال اعمال خواهد شد.

البته نکته جالبی که در صحبتهای سخنگوی کمیسیون تنظیم مقررات به آن اشاره شده آنکه این تعرفه‌ها مربوط به سیم کارتهای دائمی می‌شود و گویی با این وضعیت بحث تعرفه سیم‌کارتهای اعتباری همچنان در هاله ابهام قرار دارد.

نکته دیگر آنکه پیش از این برای دسترسی به GPRS آزاد سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سقف تعرفه مجاز را 14.8اعلام کرده بود اما اپراتورهای اول و دوم براساس شرایط رقابتی بازار و در ساعات مختلف روز و هفته در نهایت تعرفه‌ای بین یک تا پنج ریال را اعمال می‌کردند. البته با این تعرفه‌ها هم کاربرانی که بسته تخفیف اینترنت فعال نکرده بودند و با قیمت آزاد از اینترنت گوشی خود استفاده می‌کردند با تعرفه‌های بالا مواجه می‌شدند.

اکنون تعرفه این بخش خدماتی تفاوت چندانی نکرده و نهایتا به 2.5 ریال رسیده است، اما تعرفه 3G به دلیل سرعت بالایی که دارد، حجم به مراتب بالاتری را مصرف می‌کند از نیم تا یک ریال به 2.5 ریال رسیده است. علاوه بر این اپراتور سوم نیز از این دایره مستثنی نشده و قیمت اینترنت رایتل افزایش پیدا کرده است.

اکنون معلوم نیست اپراتورهایی که مجوز 3G گرفته‌اند و مردم مدت‌ها اختلالات آنها را تحمل کرده‌اند تا شاید در آینده بتوانند به اینترنت پرسرعت‌تری دسترسی پیدا کنند برچه اساس برای پوشش ناقصی که دارند مجاز شده‌اند تعرفه‌ای بالاتر از قبل از مردم دریافت کنند. نکته‌ی دیگر آنکه اگر پیش از این با استفاده از GPRS یک تا پنج ریالی برای مردم قبض‌هایی با رقم‌هایی بالای 100 هزار تومان ارسال می‌شد حال با سرعت 3G و تعرفه‌های تعیین شده تکلیف کاربران اینترنت آزاد چه خواهد شد و مردم باید برای قبض‌های خود چه رقم‌هایی را پیش‌بینی کنند.

سوال دیگر آنکه مگر همان چند هفته پیش نبود که مسوولان سازمان تنظیم مقررات در مصاحبه‌های مختلف تعرفه احتمالی یک نواخت‌سازی را رقمی بین نیم تا یک ریال اعلام کردند حالا چرا که در کمتر از دو هفته به یکباره این رقم تا این اندازه افزایش پیدا کرده است؟ آیا قرار بر آن نبوده که سازمان تنظیم مقررات به نظارت بر تعرفه‌ها و عملکرد اپراتورها بپردازد؟ آیا اکنون با افزایش 2.5 برابری تعرفه‌های 3G پس از اعلام مسوولان این سازمان این سوال پیش آمده که ممکن است اصرار اپراتورها به رگولاتوری باعث افزایش این رقم شده باشد؟

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =