دروازه بان پرسپولیس می گوید اصلا دلش نمی‌خواسته تا بازی با راه آهن به پنالتی کشیده شود.

مهدي يكتا: در کمتر از یک ساعت ورق برگشت.فاصله بین زمانی که سکوها علیه اش موضع گرفته بودند تا زمانی که او را سوشای دست طلایی نامیدند زیاد نبود.این از بدی های فوتبال است که یک بار بازیکنی را به عرش می برد و یک بار هم تا فرش پایین می کشد.در بازی با راه آهن تقریبا چنین وضعیتی برای سوشا مکانی پیش آمد.دروازه‌باني كه يك نيمه مورد غضب هواداران پرسپوليس بود و به فاصله يك ساعت ناگهان مرد محبوب سرخپوشان شد. منجي پرسپوليس در جام حذفي و در ضربات پنالتي كه در تقابل با وحيد طالب‌لو، يك دروازه‌بان پنالتي‌گير ديگر، موفق ظاهر شد و نه تنها ضربات راه‌آهني‌ها را گرفت بلكه خودش هم پنالتي دوم تيمش را گل كرد تا پرسپوليس به مرحله يك‌چهارم نهايي صعود كند.

* نيمه اول يك اشتباه مرتكب شدي. آيا فكرش را مي‌كردي که بعد از آن اشتباه تبديل به ناجي پرسپوليس شوي؟

اسمش را نمي‌شود اشتباه گذاشت. من يك توضيح فني در اين رابطه بدهم و آن اين است كه در آن لحظه بهترين تصميم را گرفتم. در دروازه‌باني اصل اين است كه توپ‌هاي بلند برای گلر است اما توپ‌هاي ارسالي كوتاه را يك سنگربان بايد تا آخرين لحظه مكث كند و سپس عكس‌العمل نشان دهد چون توپ‌هاي تيز خيلي خطرناك است و من هم آن لحظه اين كار را انجام دادم. توپ هم دقيقاً به موهاي محمد غلامي ساييده شد و بعد از آن دفاع ما نتوانست توپ را دفع كند. همان توپ به زمين خورد و سرعتش دو برابر شد و آن اتفاق افتاد. اين را از آن جهت گفتم كه اگر باز هم چنين شرايطي پيش بيايد، همان كار را انجام مي‌دهم!

* به هر حال توپ بدجوري گل شد و معمولاً تجربه نشان داده وقتي يك گلر دچار اشتباه مي‌شود، پس از آن نمي‌تواند خودش را جمع و جور كند اما تو در بازي با راه‌آهن توانستي جبران كني و به نوعي ناجي پرسپوليس شوي.

خدا را صد هزار مرتبه شكر اما من تنها ناجي پرسپوليس نبودم. همه بچه‌ها تلاش كردند كه ما حذف نشويم و باز هم خدا را شكر كه توانستيم جبران كنيم، گل بزنيم و به بازي برگرديم.

* ولي در پايان نيمه اول وقتي مي‌خواستي به رختكن بروي، تماشاگران پرسپوليس به نشانه اعتراض به عملكردت، شروع به تشويق نيلسون كردند. آن لحظه پيش خودت چه فكري كردي؟

(بدون درنگ) اصلاً ناراحت نشدم. اتفاقاً تشويق نيلسون باعث خوشحالي من است. من سوشا مكاني زماني ناراحت مي‌شوم كه دروازه‌بان تيم رقيب تشويق شود و آن لحظه به هيچ عنوان از تماشاگران دلخور نشدم.

* باورش سخت است اما... بگذريم! در رختكن و بين دو نيمه درخشان حرفي به تو نزد؟

به صورت اختصاصي با من حرف نزد ولي كلي به همه بچه‌ها گفت كه مي‌توانيم ببريم و خودمان هم مي‌دانستيم هم توانايي برد راه‌آهن را داريم و هم محكوم به پيروزي در اين بازي حذفي هستيم. در واقع پرسپوليس هميشه بايد برنده باشد، سربلند باشد و باعث شادي هواداران پرشمارش باشد.

* وقتي بازي به وقت اضافي كشيده شد، ته دلت مي‌خواست كه تكليف مسابقه با راه‌آهن در ضربات پنالتي مشخص شود؟

نه، دوست نداشتم اين مسابقه به پنالتي كشيده شود و دلم مي‌خواست بچه‌ها كار را در همان وقت اضافي تمام كنند. البته اين را هم از قول من بنويسيد كه مشكلي هم با ضربات پنالتي نداشتم.

* ولي آن طرف يك دروازه‌بان پنالتي‌گير به نام وحيد طالب‌لو درون دروازه راه‌آهن بود.

ببينيد من اهل كري خواندن و اين حرف‌ها نيستم. فوتبال خودم را بازي مي‌كنم و آن لحظه هم تمام تمركزم به كار سوشا مكاني بود و البته براي وحيد طالب‌لو هم احترام خاصي قائل هستم.

* فكرش را مي‌كردي پنالتي‌هاي حريف را به آن شكل بگيري؟

پيروزي در ضربات پنالتي به دو عامل مهم بستگي دارد؛ اول اينكه خوب پنالتي بزني و دوم آنكه خوب هم پنالتي بگيري و خدا را شكر بچه‌هاي ما خوب پنالتي زدند و من هم وظيفه‌ام را انجام دادم.

* كسي فكر نمي‌كرد تو پشت ضربه پنالتي بايستي. كسي به تو گفت بزن؟

نه، به حميدخان و آقاي عبدي سر تمرينات گفته بودم پنالتي مي‌زنم. در تمرينات پرسپوليس هم كادر فني ديده بود كه 4، 5 پنالتي را پشت ‌سر هم گل كردم و بر همين اساس اسم مرا جزو پنالتي‌زنان بازي گذاشتند.

* مي‌داني پنالتي‌زن‌ترين دروازه‌بان جهان چه كسي است؟

فكر كنم خوزه لوئيز چيلاورت!

* نه، روجرو سني دروازه‌بان برزيلي تيم سائوپائولو!

بله! يادم آمد ولي من هيچ شباهتي به او ندارم. (به شوخي) بنويسيد من سوشا مكاني هستم، نه روجرو سني!

* به عنوان سؤال آخر؛ چند درصد شانس براي قهرماني پرسپوليس قائل هستي؟

در يك كلام بنويسيد صد درصد!

 

251 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =