پاسخگویی شهرداری در صحن علنی شورای شهر درباره بوستان مادر

محمد باقر قالیباف و شهردار منطقه 5 در صحن علنی شورای شهر حضور یافتند تا درباره تغییرکاربری در بوستان مادر (منطقه 5 )پاسخ دهند.

به گزارش خبرآنلاین ، محمد باقر قالیباف در صحن علنی امروز شورای شهر حاضر شد تا درباره تذکر و سئوال اعضای شورای شهر درباره واگذاری بوستان مادر در منطقه 5 پاسخ گوید.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر به عنوان سئوال کننده، در ابتدای این جلسه، قالیباف را مورد خطاب قرار داد و گفت: من در آخرین نامه ای که خدمت رئیس شورای شهر تهران دادم از آقای مهندس چمران خواستم در این باره، اقدام کند. در آخرین جلسه دو هفته پیش نیز یادآوری کردم که چرا شهردار این مسئله را پاسخ نمی دهد. مسایلی مانند باغ نور، بوستان مادر در کنار شهرداری منطقه 5 و جنب خیابان آیت الله کاشانی است و لازم است در این باره دقت شود.

پشمچی زاده، شهردار منطقه 5 در ادامه این جلسه، در جایگاه قرار گرفت و درباره گذشته اراضی موسوم به "بوستان مادر" و استدلالات حقوقی شهرداری گفت: توافق شهرداری تهران با تعاونی مسکن فرهنگیان این شد که در 117 هزار متر از ساخت و ساز شود ولی نهایتا 34 هزار متر مربع از این زمین تحت مالکیت شهرداری قرار می گیرد. تا یک دهه شهرداری تهران 71هزار و 365 متر کل این زمین را تملک می کند. این توافق شهرداری تهران با تعاونی وزارتی است.

در سال 72 نیز شهرداری تهران، درختان را از این محل قطع می کند و آغاز جمع آوری درختان به سال 71 برمی گردد که از کمیسیون ماده 7 به عنوان مرجع صدور جایجایی درختان در شهر تهران درخواست شده است.

او با اشاره به نامه ای که اهالی منطقه در 19 اسفند ماه سال 71 می دهند، شکایت می کنند که قطعات باغ این منطقه خشکانده شده است. در پاسخ به این نامه، شهردار منطقه می گوید بر اساس مصوبه کمیسیون، درخت قطع می شود.
شهردار منطقه 5 در ادامه گفت: در تاریخ سال 77 نیز شهروندان هنوز به قطع درختان معترضند که این اعتراض 6 سال طول کشیده و تصاویر ماهواره ای سال 82 نشان می دهد روند قطع درختان ادامه داشته است.

او در ادامه توضیح داد: در دهه 80 این زمین تبدیل به زباله دانی شده بود و نگاه شهرداری کاملا به این قطعه زمین، نگاه اقتصادی بود و فراخوانهای شهرداری در این سالها نشان می دهد هیچ وقت این زمین به عنوان بوستان مادر خوانده نمی شد و مجموعه های تجاری نور، مجموعه خدماتی نور و ... قرار بود در این زمین ساخته شود.

شهردار منطقه 5 در ادامه پاسخ خود گفت: ما در این سالها هیچ بحثی به عنوان بوستان نور یا مادر در این زمینها نداریم. این زمین رها شده بود و عکسها از سال 83 به بعد تا سال 91 نشان می دهد این زمین فاقد پوشش گیاهی و بدون تغییر با همان گودبرداری اولیه و بدون ایجاد تاسیسات رها شده بود. طبیعی است که شهرداری تعهدات خود را درباره فضای سبز در منطقه 5 و محله مهران که در این منطقه واقع شده به جا آورده از جمله ایجاد بوستان تربیت با مساحت قریب 30 هزار متر مربع. همچنین 140 متر مربع در این منطقه بوستان ایجاد شده، به نحوی که امروز سرانه فضای سبز منطقه 5 علی رغم تکلیف طرح جامع، که 10 متر است، ما 28 متر مربع فضای سبز در منطقه و 16 متر مربع در این محله داریم.

پشمچی زاده در توضیح خلاصه تاریخچه این زمین گفت: این زمین در سالهای ابتدایی دهه 70 تملک می شود و در انتهای این دهه، گودبرداری می شود و در دهه80 رها می شود و در دهه 90 نیز ما برای واگذاری آن اقدام کرده ایم و این زمین در طرح جامع از پهنه فضای سبز به پهنه مسکونی تغییر کاربری داده است.

او در ادامه گفت: کمیسیون ماده 5 تصمیم به تغییر کاربری این زمین گرفته است و شهردار تهران، یک عضو در این کمیسیون دارد و سایر اعضا نیز از سایر سازمانها و نهادهای تصمیم گیرنده در پایتخت حضور دارند.در کارگروه مربوطه در این کمیسیون نیز با توجه به تامین سرانه های مختلف از جمله فضای سبز، تصمیم می گیرد این زمین را از پهنه فضای سبز به پهنه مسکونی تبدیل می کنند که این اتفاق در سال 90 صورت می گیرد.

شهردار منطقه 5 در توضیح دلایل کمیسیون ماده 5 در این تغییر کاربری گفت: کمیسیون ماده 5 این انعطاف پذیری را داشتند که با توجه به سرانه های مختلف از جمله سرانه فضای سبز، این کاربری را تغییر دهد. نهایتا در سندی که 22 اسفندماه 90 به امضای همه اعضای کمیسیون از جمله رئیس شورای شهر، شهردار تهران، وزارتهای کشور، نیرو، راه و شهرسازی و سایر نهادها می رسد کاربری برخی از اراضی در سند نهایی طرح تفصیلی تغییر می کند و در سال 91 نیز طرح جامع و تفصیلی در سایت شهرداری تهران بارگزاری می شود و بر اساس آن، پروانه صادر می شود. شورای عالی شهرسازی و معماری نیز در اردیبهشت 91، کلیات را تصویب و ابهامات را در 8 بند به کمیسیون ماده 5 اعلام می کند و نهایتا طرح تفصیلی شهرداری تهران به تصویب می رسد.

پشمچی زاده در ادامه گفت: نهایتا شهرداری تهران با اصلاح کاربری اراضی مورد اشاره به مسکونی و مختلط مسکونی-اداری-خدماتی، تغییرات را تصویب و در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی منتشر می کند که با این کار، پروسه قانونی این تغییر کاربری، تمام می شود.


ابطال مصوبه ماده 5 از اختیارات شورای عالی شهرسازی نیست


شهردار منطقه 5 در ادامه سخنان خود گفت که ابطال مصوبه ماده 5 درباره تغییر کاربری اراضی بوستان مادر، از اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری نیست. او در بیان دلایل این سخن خود گفت: ما به دفعات این استدلالها و مستندات را اعلام کرده ایم. امروز نیز بار دیگر این دلایل را اعلام می کنیم.

پشمچی زاده در ادامه گفت: با خودم کلنجار رفتم که برخی از این سخنان را اعلام نکنم. من جایگاه خود و همچنین شورای شهر را می شناسم و عرض می کنم در فراز و فرودهای اقتصادی و تنگناهای ناعادلانه ای که از سمت قدرتهای بزرگ و خارج از کشور تحمیل می شود، شهرداری به سلامت گذشته است. شهرداری بیش از سایر نهادها از نوسانات در قیمتها و به خصوص قیمت حاملهای انرژی ضرر می بیند ولی به خوبی این تنگناها را گذرانده ایم. ولی ضربه خوردن اعتماد اجتماعی با طرح این موضوع، به شهرداری آسیب دیده و اگر احیانا در یک سایت یا رسانه محدودی می بینیم که تصویر یک پارک ساخته شده و بسیار آباد مانند پارک ملت را رسانه ها منتشر می کنند و می گویند این بوستان مادر است، در حالی که مردم می بینند که این بوستان، عملا زمین بایر است.

سئوال حافظی: این زمین را به چه قیمتی فروخته اید؟
در ادامه این نشست، اعضای شورای شهر به مطرح کردن پرسشهای خود پرداختند. رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با طرح سئوال خود گفت: این زمین را به چه قیمتی شرکت بهره بردار واگذار کرده است؟


دنیا مالی و پیرهادی به عنوان مدافعان شهرداری نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداختند. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: تذکر درباره بوستان مادر در جلسه غیرعلنی منتشر شد ولی روزنامه ای، این تذکر را منتشر کرد. اعضای شورای شهر درباره درختان و فضای سبز حساس هستند و این منشا خدمات بسیاری شده است، ولی خواهش می کنم این حساسیت را احترام بگذارید و تقدس گونه با آن برخورد کند.

او در ادامه گفت: بنده تنها 5 سال در شهرداری بودم ولی مهندس حقانی سالها در شهرداری خدمت کرده اند و او نیز اذعان می کند هر اقدامی شده قبل از دوره مدیریت آقای قالیباف بوده است. عنوان پارک مادر به زمانی برمی گردد که گودبرداری در این محل انجام شود و شهردار وقت در سال 82 این بحث را مطرح کرده و همانجا اعلام شد که اگر این پارک قرار است مخصوص بانوان شود، ساختمانهای اطراف اشراف دارندو شدنی نیست.

دنیامالی در ادامه گفت: تعداد زیادی از مسئولان کشور از من سئوال می پرسند که چرا شما در شورای شهر هستید ولی شهرداری درخت قطع می کند. ما از این مباحث رنج می بریم و دشمنان نظام دارند از این مسایل سواستفاده می کنند و امیدواریم سوتفاهم ها رفع شود.

حقانی: چرا وقتی سئوال مطرح می کنیم برخی هول می شوند


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: من سئوالی را مطرح نکردم که شهردار تهران پاسخگو باشد و الان نیز نباید من پاسخگوی شهردار منطقه باشم. بار سوم است به سخنان شهرداری گوش می دهم. این بار سوم است که ایشان توضیح می دهند. سئوال بنده چیز دیگری بوده و اکنون پاسخی که ارتباطی با این تذکر ندارد را می شنویم.

این عضو شورای شهر گفت: شهرداری امروز به ساخت و ساز و بارگزاری روی آورده که خارج از سند است. اگر در این زمین، درختی قطع شده، در کدام پلاک قطع شده؟ در زمین پروژه بوستان مادر، یک درخت هم قطع نشده و اگر هم شده، مستند به چه دستوری است؟ حتی قاضی دادگاه نیز نمی تواند دستور قطع درختان را بدهد. فقط کمیسیون شهرداری می تواند دستور قطع درختان را بدهد. چرا می گویید شهرداری یک دستگاه مردمی است؟ مگر سایر دستگاه ها مردمی نیستند؟ دلیلش این است که مردم از اول صبح با این نهاد ارتباط دارند و به همین نسبت شهرداری تهران که بزرگتر از دولت شده، درگیر در مسایل مردم است.

حقانی توضیح داد: من حرف سیاسی ندارم، حرف مستند و قانونی می گویم و کمیسیون تلفیق نیز عرایضم را گوش دهد. چرا وقتی یک سئوال مطرح می شود، عده ای هول می شوند؟ بنده نه چپم نه راست. سئوال سیاسی هم ندارم.
او با اعتراض به پشمچی زاده گفت: مگر شهردار منطقه 5 به اصل موضوع پرداخته است؟ کمیسیون ماده 5 در سال 86، طرح جامع اول را تصویب کرده و پهنه این زمین، سبز و کاربری هم فضای سبز بوده است. در طرح تفصیلی نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است.

این عضو شورا گفت: حتی در نقشه های یک ده هزارم طرح تفصیلی نیز این زمین، کاربری فضای سبز g داشته است. این کاربری در "تدقیق" کاربری این پهنه عوض می شود و مسکونی و اداری می شود. مگر در کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری صورتجلسه نداریم؟ خب این صورتجلسات را نشان دهید. مگر همین الان شورای عالی شهرسازی و معماری اعتراض ندارد؟ این اعتراض و لغو مصوبات شهرداری درباره این زمین، وجود دارد.

حقانی در ادامه گفت: به استناد بند 4 پیوست 5 طرح جامع، کاربری های تثبیت شده در طرح تفصیلی، کاربری ها، ملاک عمل است و کماکان سرجایش است و این مسئله در دو دوره 5 ساله تصویب شده. این عرض خاصی نیست که آقایان اعتراض می کنند. سخنان شهردار منطقه 5 تکرار حرفهای گذشته بود و بنده قانع نشدم. من را مردم انتخاب نکرده اند که جلوی قالیباف بایستم، من آمده ام از حق مردم دفاع کنم و کتمان حق و حقیقت بدتر از زناست. کتمان حق یعنی خدانشناسی و کتمان کردن خداوند. بر همین اساس تذکر خود را گفته ام و سئوال پرسیده ام.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: انتظار داشتم آقای قالیباف بعد از سخنان مطرح شده در شورای شهر در روز مادر، این شهردار عزیز و محترم، تعجیل در اجرای این پروژه ندهد. همچنین درخواست می کنم این مسئله در کمیسیون تخصصی نظارت شورای شهر بررسی شود.

او با نشان دادن تصویری از پارک مادر، گفت: این تصویر نشان می دهد این زمین، پارک مادر بوده، نه چیز دیگری.

 

 

231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    7 0
    از وقتي ما اينجا خانه گرفتيم از سال 1382 همه اهالي مي گفتند اين مكان قرار است به پارك تبديل شود ، الان در تابستانها در پارك تربيت در نزديك اين محل جاي سوزن انداختن نيست در تمامي اطراف اين محل مجتمع هاي ساختماني بزرگ در حال ساخت است ، چگونه سرانه فضاي سبز اين منطقه بالاست . اصلا چه اشكالي دارد كه در يك منطقه تهران مقدار فضاي سبز از سرانه كه شما در نظر گرفتيد بيشتر شود مگر در نواحي كه اين سرانه كمتر است شما بخش اداري تان را فضاي سبز مي كنيد؟