ایرنا نوشت:

پرونده خرید سلاح و همچنین هبه های تسلیحاتی برای ارتش لبنان هر روز که می گذرد ، پیچیده تر می شود اما تاکنون سلاحی موثر برای نبرد با تروریست های تکفیری به دلایلی بدست نظامیان لبنانی نرسیده است.
منابع خبری و سیاسی در لبنان خاطرنشان کرده اند که لبنانی ها تقریبا از هبه 3 میلیارد دلاری عربستان که قرار بود به فرانسه پرداخت شود تا سلاح مورد نیاز ارتش لبنان را تامین کند، ناامید شده و به اصطلاح این هبه « بخار شده و یا تا زمانی نامعلوم به تاخیر افتاده است».

این منابع تاکید کرده اند که هبه دوم و یک میلیارد دلاری پادشاه عربستان سعودی برای تجهیز ارتش لبنان هم که اعلام آن مانند هبه هنگفت اول با یک شور و هیجان رسانه ای و تبلیغاتی همراه شد، همچنان سرنوشتی نامعلوم دارد و اکنون با اما و اگرها مواجه است.

البته گفته می شود ، قرار است آمریکا هزینه سلاح هایی را که به اصطلاح به ارتش لبنان پیشکش می کند و بیشتر شامل ماشین های حمل نیرو ، چکش ، دوربین و یا اسلحه های بدون مهمات است از محل همین یک میلیارد دلار تامین شود.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت که هبه دست به نقد و آماده و بدون شرط و شروط ایران برای ارتش لبنان هم همچنان با « مخالفت های سیاسی» مواجه است در حالیکه ارتش حتی به یک گلوله هم نیاز دارد زیرا اکنون در چند جبهه در حال نبرد است.

انگلیسی ها هم چند روز پیش هیاتی نظامی را به لبنان فرستادند و بر تمایل خود برای تجهیز فوری ارتش لبنان به سلاح تاکید کردند.

مقامات نظامی و سیاسی لبنانی هم دراین مدت تلاش کردند تا هبه بر زمین مانده روسیه به ارتش لبنان را زنده کنند اما همه اینها به در بسته می خورد زیرا « تامین امنیت رژیم صهیونیستی» یک اصل غربی است.

بعداز ایران، آمریکا ، فرانسه ، عربستان ، انگلیس و روسیه اکنون نام اردن هم به فهرست اضافه شده است.

السفیر در شماره روز سه شنبه خود نوشت: اکنون اردن هم به لیست کشورهایی که قرار است به ارتش لبنان کمک نظامی و تسلیحاتی کنند، افزوده شده و امان آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

این روزنامه للنانی به نقل از منابع بسیار آگاه افزود: مذاکرات در امان جریان دارد و پیشرفت خوبی تاکنون حاصل شده بویژه اینکه سلاح های اردنی بسیار خوب هستند و می توانند قدرت ارتش لبنان را در جنگ علیه تروریسم تقویت کنند.

السفیر اضافه کرد: موضوع سلاح اردنی ابتدا در جریان سفر تقریبا دو ماه قبل « جبران باسیل» وزیرخارجه لبنان به اردن مطرح شد و مذاکرات در این باره در جریان دیدار« تمام سلام » نخست وزیر لبنان با « عبدالله دوم» پادشاه اردن در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تکمیل شد.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود خاطرنشان کرد: باسیل و همتای اردنی وی اخیرا در قاهره دیدار و طرف اردنی گفته است که امان موافقت کاخ سفید با مسلح کردن ارتش لبنان توسط اردن را از طریق« جان کری» وزیر خارجه آمریکا دریافت کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    4 1
    معلوم نیست سلاحهای اردنی که عنوان شد شامل چه تجهیزاتی است بهر حال اردن هم صادر کننده سلاح شد که باور آن هم سخت است
  • Mohsen ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    4 3
    احتمالا اگر كاخ سفيد اجازه نمي داد بيجاره اردني ها كلا از ليست حذف مي شدن. معلوم نيست با اين سلاح هاي اردني چه نقشه ي ديگه اي دارن!؟؟ الحمدلله كه جمهوري اسلامي بدون اجازه خواستن از منافقان و كافران و ...... كمك صادقانه و خالصانه و به موقعي به ارتش لبنان كرد .
  • احمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    8 0
    هبه چیه؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      3 0
      یه جورایی همون هدیه است