رئیس سازمان لیگ گفت که ضرغامی قبول کرده باشگاه‌ها حق دارند رقم بالایی برای حق پخش بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مهدی تاج رئیس سازمان لیگ امشب به برنامه نود رفته بود تا در مورد اختلافات فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما برای حق پخش تلویزیونی حرف بزند. البته عادل اعلام كرد كه قرار بود در برنامه‌اش میزگرد داشته باشد اما از آنجا كه جلسه دوشنبه مدیران باشگاه‌ها با رئیس سازمان صدا و سیما مثبت بوده، تصمیم گرفته فقط تاج را به برنامه‌اش ببرد. تاج در این برنامه گفت: «در مورد گرفتن حق پخش، سازمان لیگ از طرف باشگاه‌ها اقدام می‌كند. در سازمان لیگ یكی درآمدزایی سازمان لیگ و یكی كاهش هزینه را در برنامه داشتیم. در بخش درآمدزایی برای تبلیغات دور زمین یك قرارداد خوب بستیم. شركتی آمد و 160 میلیارد تومان برنده شد. بخش دیگری از درآمد ما از حق پخش تلویزیونی بود. آبان 1392 نامه‌ای نوشتیم خدمت رئیس صدا و سیما و اعلام آمادگی كردیم كه قرارداد ببندیم. عددی هم به عنوان پیشنهاد اعلام كردیم. بین 48 تا 72 درصد از درآمد باشگاه‌ها از حق پخش است.»
او ادامه داد: «كنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص كرده كه باشگاه‌ها باید از حق پخش تلویزیونی منابع داشته باشند. حق پخش تلویزیونی اولین بخش درآمدهای باشگاه‌هاست. بعد اسپانسر و بعد هم بلیت فروشی. حق پخش بالاتر از همه است.»
عادل هم گفت: «باشگاه‌ها می‌گویند این حق ماست چون در جهان اتفاق می‌افتد. صدا و سیما می‌گوید من سازوكار قانونی ندارم. مجلس و دولت كمك كنند. این قابل حل است. باشگاه‌ها حقشان است كه پول بخواهند. بخش اصلی درآمد آن‌ها از این طریق است.»
تاج گفت: «تلویزیون بهره مالكانه از فوتبال می‌برد. الان هر باشگاهی یك شركت است و باید طبق قانون تجارت اداره شود. باید سود نشان بدهی و اگر ضرر نشان بدهی باشگاه می‌شود آماتور. ما امروز یازدهمین جلسه را با سازمان صدا و سیما برگزار كردیم. ولی به نتیجه نرسیدیم. من قبول دارم فوتبال ما بیمار است. دائم می‌گویند مدیران بی عرضه و مدیران هزینه. خب ما آمدیم این‌ها را درست كنیم. مدیر باشگاه كه دوچرخه نمی‌فروشد، سیب زمینی نمی‌كارد. پول را از حق پخش درمی‌آورد. من موافق اینكه پول زیاد به بازیكن بدهند نیستم. ما نمی‌گوییم صدا و سیما پول فوتبال را بدهد و ذوب‌آهن 14 میلیارد هم از كارخانه بگیرد. اگر این پول را از كارخانه بگیرند باید بنویسیم كمك دولتی. ولی اگر از صدا و سیما بگیرند می‌شود حق پخش. كمك دولتی امتیاز منفی است برای باشگاه‌ها. می‌گوییم مسیرش باید درست باشد. این دعوا برای ما نیست. همه جای دنیا این اتفاق یك بار افتاده.»
رئیس سازمان لیگ ادامه داد: «ما با ضرغامی جلسه داشتیم. اگر این جلسه سه ماه پیش بود بهتر بود. به این نتیجه رسیدیم كه برویم سمت دولت. ضرغامی می‌گفت من هم می‌گویم این حق باشگاه‌هاست ولی نمی‌توانم آن را بدهم. این را همه قبول كرده‌اند. امیدوارم چهارشنبه بتوانیم برویم سمت دولت و حرفمان را بزنیم. میلیون‌ها بیننده دارد برنامه نود. این خیلی بد است كه به خاطر حق پخش، این برنامه پخش نشود. ما 240 تا بازی در لیگ برتر داریم كه همه پخش می‌شود. لیگ یك و دو و سه هم پخش می‌شود. امیدواریم چهارشنبه بتوانیم در دولت حرف بزنیم و بپذیرند كه این پول پرداختنی است. حرف گردن كلفتی و قلدری نیست. یك منطقی پشت آن است. فوتبال را ببریم به سمتی كه همه دنیا برده. این دعواها همه جا بوده. ما می‌گوییم همین پولی كه از طریق كارخانه‌ها می‌دهند، از طریق صدا و سیما بدهند و فقط مسیرش را عوض كنند.»
در این لحظه از پشت صحنه اشاره‌ای به فردوسی‌پور كردند و این مجری گفت: «فوتبالی‌ها می‌گویند صدا و سیما از كنار آگهی‌هایی كه از كنار فوتبال درمی‌آورد پول سرسام آوری است و بخشی را به فوتبال بدهد.» تاج هم گفت: «ضرغامی گفت من یك بودجه‌ای دارم حدود 3 هزار میلیارد تومان. 1500 تا 1600 میلیارد را دولت می‌دهد و مابقی را گذاشته برای تبلیغات. ما مسئول صدا و سیما نیستیم. ما مسئول سازمان لیگ هستیم. حرفش درست است. ولی این سمت هم اداره لیگ برعهده ماست. كار درستی باید انجام بدهیم در این زمینه. راه حل درست را در این می‌بینم كه با دولت صحبت كنیم. آقای ضرغامی خیلی خوب بود امروز. پذیرفت كه این حقوق ماست. ایشان به ما كمك كند. بیاید در دولت و مجلس. بگوید كه این‌ها نمی‌روند سمت شبكه الجزیره. ما اصلا الجزیره را راه نداده‌ایم.»
عادل هم به نكته جالبی اشاره كرد و گفت: «در بعضی مراكز استان‌ها صدا و سیما نه تنها پول نمی‌دهد به باشگاه‌ها بلكه پول هم می‌خواهد. این دیگر خیلی بد است. پدیده و سایپا برای اینكه بازی‌شان پخش شود باید پول بدهند. حق طبیعی باشگاه‌ها و فوتبال است كه این پول به آن‌ها برسد. مجلس و دولت بیایند به این قضیه كمك كنند.»
تاج هم گفت: «راه حل درستش این است كه مجلس و دولت بیایند كمك كنند. همین اس ام اس كه شما در برنامه تان دارید، مقداری از پولش برای ماست. این حقوق فوتبال است. ما از عربستان بالاتریم. عربستان برای 10 سال یك میلیارد دلار قرارداد بسته. یعنی 3 هزار میلیارد تومان. سری آ ایتالیا برای یك فصل 950 میلیون یورو. انگلستان سه سال 5 میلیارد پوند. تركیه یك ساله 123 میلیون دلار. ما خودمان را با تركیه و عربستان و قطر تنظیم كنیم. از این‌ها كه كمتر نیستیم. رئال مادرید 178 و بارسا 175 میلیون دلار. ما بگوییم 5 میلیون دلار بدهیم به پرسپولیس، این تیم بارش را می‌بندد. اگر یك عددی روز چهارشنبه به ما بدهند، ما از پنجشنبه مجوز پخش را می‌دهیم كه بازی‌ها بیفتد روی روال. سال بعد هم همه می‌دانند كه عقب نشینی نخواهیم داشت. آیا زدن فوتبال به نفع جامعه است؟ شك ندارم چهار تا تیم ما در آسیا می‌بازند. عرب‌ها در تهران پرسپولیس را می‌برند، در كشور خودشان هم می‌برند. قطر یك بازیكن گرفته 4.5 میلیون دلار. این پول بودجه باشگاه پرسپولیس است. ما كه نمی‌توانیم آن‌ها را بیاوریم. ولی می‌توانیم قرضی بازیكن بیاوریم. 20 روز دیگر از كنفدراسیون فوتبال آسیا می‌آیند و می‌خواهند این لیست را چك كنند. یا باید دروغ بنویسیم یا اینكه راست بنویسیم و آماتور شویم و سهمیه كشورمان كم شود. مثلا گفتند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها. ما محكم ایستادیم و گفتیم زمینه اش نیست و نمی‌شود.»
عادل در این لحظه گفت: «یك كاری كنید بشود.» تاج هم گفت: «برای آن هم تلاش كردیم ولی نشده. اگر همه كمك كنند ما باید هفته بعد برنامه نود را داشته باشیم.» عادل گفت: «دوشنبه كه به دلیل عاشورا نداریم. ولی اگر بشود تلاش می‌كنیم برنامه را در روزهای دیگر داشته باشیم.»

تاج هم در ادامه گفت: «شورای نگهبان وقتی یك چیزی با شرع اسلام مغایر باشد مخالفت می‌كند. ولی پول دادن به باشگاه‌ها مخالف شرع نیست. ما باید این مسیر را برویم كه در بودجه صدا و سیما این را ببینند. ما هنرپیشه‌های صدا و سیما هستیم و نقش بازی می‌كنیم. چون خیلی از برنامه‌های صدا و سیما را پر می‌كنیم. ما 1470 نفر را باید مدیریت كنیم كه در لیگ برتر یك هفته برگزار شود. تازه لیگ یك و دو و لیگ بانوان هم هست. همه این‌ها هم دارند كار می‌كنند. همین راهش است كه محصول ما را بخرند. ما یك محصول داریم برای فروش. خب اگر كسی نخرد، نمی‌فروشم.»

 

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    61 33
    جالبه تاج پرسپولیس رو مثال زده که درمقابل عربها رفت و برگشت میشه کلا سابقه پرسپولیس در مقابل عربها خیلی روشنه... رفت و برگشت:دی
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    100 0
    حرف هاى فدراسيون فوتبال در اينمورد مشخص كاملاً منطقى است
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    27 74
    مفتش هم گرونه پول دادن برای پخش بازیها. ولی انصاف راست گفت لنگی میبازه
  • iman NL ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    59 1
    فردوسی پور که همیشه میگفتی دولتی ها به ورزش ورود نکنند حالا میگی مشکل فدراسیون فوتبال با صدا و سیما با ورود دولت و مجلس حل میشه نتیجه میگیریم صدا و سیما ملی که نبوده هیچ مستقل هم نیست. پس این همه سال پول فوتبالی ها رو در بهارستان بین خودشون تقسیم کردن
  • adibravoo A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    57 0
    من موندم این سیستم صدا و سیما چرا انقدر نکارآمده. هر شبکه خصوصی جای شما بود الان یکی از پر سود ترین شبکه های جهان بود با این همه پیام بازرگانی قبل از برنامه ، میان برنامه، پایان برنامه، اسپانسر جدا برای برنامه های مختلف حتی برنامه کودک،شو های قرعه کشی...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    6 5
    امید وارم اصلا پحش نشود تا فوتبال درست شود و هزینه های میلیاردی برای خرید بازیکنان نشود
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    8 0
    خودتون رو گول می زنید....دولت پول به صدا و سیما بدهد و صدا و سیما بدهد به باشگاه ها ... خب این که همونه.... کمک دولت دیگه اسمش در آمد نیست......واقعا که
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    17 5
    آقای تاج حالا بقیه تیمهای عتیقت میبرن که پرسپولیس میبازه؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    6 7
    "باشگاه‌ها می‌گویند این حق ماست چون در جهان اتفاق می‌افتد". در جهان خیلی اتفاقات دیگر هم می افتد. مگر پخش تلویزیونی فقط مربوط به فوتبال است؟ اگر قرار است مشکل را حل کنید کلی حل کنید تا همه ورزشها و ... از این انحصار خلاص شوند نه اینکه همه مجبور باشند این انحصار را تحمل کنند اما فوتبال بابتش باج بگیرد درست است که صدا و سیما از فوتبال پول درمی اورد اما این یک رابطه دو طرفه است و فوتبال سطح پایین ما هم این همه معروفیتش را مدیون همین صدا و سیما است که سالهاست برایش تبلیغ کرده است.
  • مرگ بر لنک مرگ بر لنگ بگوووووووووووووووووووووو A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    11 25
    مرگ بر لنک مرگ بر لنگ بگوووووووووووووووووووووو
  • مجید مسلم آذر استقلالی 4444 IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    1 2
    بنده خدا ها خودشون هم می دونن لنگ هستن . چقدر بهشون بر میخوره .