۰ نفر
۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱

مشرق نیوز نوشت:

به گزارش مشرق، فایننشال تایمز با اشاره به درخواست اقلیم کردستان برای اعزام نیرو و تجهیزات و نیز حمایت غرب از کوبانی، پیش بینی کرد ممکن است اقلیمی همانند اقلیم کردستان عراق در مناطق کردنشین سوریه تشکیل شود یعنی ایجاد یک منطقه خودمختار در کشور سوریه.
به نوشته این نشریه تحولات اخیر در کوبانی بر خیلی چیزها و از جمله تمایلات ملی گرایانه کردها تاثیر گذاشت و باعث شد ترکیه که مخالف رساندن کمک به نیروهای نظامی وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای بود، با اعزام نیرو و رساندن تسلیحات به آنها موافقت کند.
فایننشال تایمز می افزاید آنچه مایه تعجب است این است که به نظر می رسد اقلیم کردستان، متحد ترکیه و هم چنین غرب تسلط حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه(PYD ) را بر اقلیم مورد نظر بپذیرند.
برخی تحلیلگران بر این باورند که تحولات کوبانی بر تمایلات ملی گرایانه کُردها نیز تاثیر گذاشته و با آن که همواره اختلاف دیدگاه و منافع داشته اند اما در مورد کوبانی به نوعی اتحاد رسیده اند.
به نوشته فایننشال تایمز لزوم اتحاد در برابر داعش PYD را نیز وادار کرد در افکار خود تجدید نظر کند.
مقامات کرد می گویند آمریکا، ترکیه، رهبران کرد عراق و PYD هفته ها گفتگوهای مخفیانه را برای تعیین یک برنامه دفاعی برای کوبانی برگزار و تلاش کردند اقدامات کردها را دراین باره منسجم کنند.
یک مقام کرد که نخواسته نام وی فاش شود به فایننشال تایمز گفته است داشتن یک استراتژی واحد از سوی کردها مخصوصا از نظر آمریکا اهمیت دارد و یکی از پیش شرطهای حمایت بیشتر بود. اما ترکیه از این موضوع خوشنود نیست. ترکیه خواستار آن شده بود که PYD نیز مانند پ.ک.ک در لیست ترور قرار گیرد.
به نوشته فایننشال تایمز نشستن صالح مسلم، رهبر PYD در کنار رقیب خود مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق و دبیر کل حزب دموکرات، کردها را امیدوارد کرد رهبران کرد اختلافات را کنار بگذارند و با هم ائتلاف کنند.
منظر احمد، یک فعال کُرد سوری که در گفتگوهای اخیر احزاب رقیب کرد سوری در دهوک با حضور مسعود بارزانی شرکت کرده است به فایننشال تایمز گفته است:« بارزانی و صالح مسلم قبلا حتی حاضر نبودند در یک اتاق با هم بنشینند اما آنها اکنون باهم نشست و گفتگو دارند خوش و بش می کنند و باهم سر یک میز غذا می خورند.»
هنری بارکی، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که هم اکنون در دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می کند معتقد است:« تغییرات عظیمی اتفاق افتاده است. سیاست آمریکا که همیشه همان چیزی را انجام می داد که ترکیه درباره کردها می خواست، تغییر یافته است.»
وی افزود:« تحولی در ناسیونالیزم کردی درحال وقوع است. کردها در صحنه بین المللی بازشناخته شده اند.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 0001 A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    11 47
    محاله ترکیه بذاره
    • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      51 38
      ترکیه کی هست که بخواهد یا نخواهد پاینده باد ایران
    • ایزول IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      21 1
      ترکیه نمیشناسم خوردنیه...بژی کورد