احمد مسجد جامعی به همراه 15 هنرمند، فعال سیاسی و استاد دانشگاه شناخته‌شده از کمپین «آب، زندگی است» اعلام حمایت کردند.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ندای ایرانیان، علاوه بر احمد مسجد جامعی تاکنون تهمینه میلانی، داریوش فرهنگ، بهاره رهنما، حدیث فولادوند، جمشید پژویان، رضا یزدانی، رضاایرانمنش، بابک حمیدیان، سیامک انصاری، آرام جعفری و همچنین عیسی کلانتری، شهربانو امانی، طهماسب مظاهری، صادق زیباکلام و مهدی تقوی از کمپین «آب، زندگی است» حمایت کردند.
احمد مسجد جامعی، با حمایت از راه‌اندازی کمپین «آب، زندگی است»، گفت: «من هم حتماً به این کمپین می‌پیوندم چراکه پیوستن ما به این کمپین و تلاش برای کمک به حل بحران آب اجباری است، اگر ما به این کمپین و تلاش‌ها برای رفع این بحران نپیوندیم چه کنیم؟ دفاع از آب یک ضرورت است و با هست و نیست شهر و شهروندان ما بستگی دارد.»
وی افزود: «من ضمن اینکه از هنرمندان و همه اقشار مردم برای پیوستن به این کمپین و تلاش‌های فردی و جمعی برای حل این بحران دعوت می‌کنم یادآور می‌شوم که این دعوت یک دعوت فانتزی نیست، مسئله بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم این‌یک انتخاب نیست یک ضرورت است که به این مسائل فکر کنیم اما متأسفانه در روزمرگی و سیاست زدگی این مسائل مهم را فراموش کرده‌ایم و خیلی ممنون هستم که شما به‌عنوان یک تشکل، به این فکر افتادید که نگرش‌ها و افراد مختلف را پیرامون مسئله آب گرد هم آورید و این مسئله بسیار مهمی است.»
عضو شورای شهر تهران در ادامه بابیان اینکه آب یک مسئله اساسی برای شهر تهران است، اظهار داشت: «آب، نقش و جایگاه تاریخی در تهران دارند و نمود آن را می‌توان در نام‌گذاری‌های صورت گرفته در مناطق و محلات تهران دید، مثل دروازه دولاب یا آب کرج که به نام بلوار کشاورز شناخته می‌شود و درواقع بازمانده طرح انتقال آب از کرج به تهران از زمان قاجار و امیرکبیر است، چراکه در آن ایام هم مشکل تأمین آب برای تهران بود و طرح به‌عنوان آب کرج پایه‌گذاری و تا حدودی اجرا شد برای انتقال آب از کرج به تهران.»
وی ادامه داد: «علاوه بر اینکه محله قدیمی اودلاجان که درواقع همان «اوو» به معنی آب و «لادج» به معنای پخش شدن آب است یا سرچشمه که کنار اودلاجان قرار گرفته و با آب نسبت دارد یا «سنگلج» که درواقع «سنگ رج» بوده، سنگ واحد اندازه‌گیری آب و رج هم برای تعیین مسیرهای آب بوده یا محله‌های آبشار و یخچال یا حتی قله توچال که اسم قدیمش «او چال» بوده یعنی چاله‌ای که در آن آب بوده این پسوند و پیشوندها نشان‌دهنده اهمیت آب است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات یادآور شد: «از اول هم که تهران را 400 سال پیش ساختند و روستای تهران تبدیل به شهر تهران شد، مسئله آب مهم بود و منابع آب را در حصار طهماسبی که حصار بسیار بزرگ‌تری از چارچوب شهر بود تعریف شد و این‌ها نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه آب همه جای دنیا اهمیت دارد اما در تهران اهمیتی مضاعف داشت.»
مسجد جامعی تصریح کرد: «متأسفانه در توسعه شهری روی کمبود منابع آب دقت نشده است و تهران امروز آب همه مناطق هم‌جوار خودش را می‌بلعد از طالقان و کرج گرفته تا جاجرود و ... همه آب‌ها به سمت تهران می‌آید و بازهم با کمبود منابع آبی مواجه هستیم.»
وی بابیان اینکه بخشی از مشکلات کم‌آبی امروز تهران ناشی از نحوه شهرسازی تهران، ساخت‌وسازهای گسترده و همچنین امکانات پایتخت و نظام اقتصادی متمرکزی است که همه را به سمت تهران می‌کشاند»، گفت: «تلاش برای رفع مشکل بحران آب یک کار جمعی بین دولت و مردم است، این کار همه است و نیاز به نگاه ملی دارد و همه باید در آن مشارکت کنند منتهی باید برای رفع مشکل بحران آب یک استراتژی دقیق تدوین شود.»
عضو شورای شهر تهران، تأکید کرد: «این‌طور نباشد که بگوییم دو ماه دیگر آب نیست و بعد از دو ماه هیچ اتفاقی رخ ندهد و آب جریان داشته باشد، مردم بی‌اعتماد می‌شوند وقتی مسئولین رده اول از سدهای در حال خشک شدن دیدن کردند و هشدار می‌دهند نسبت به وضعیت آب و از این‌طرف کوچک‌ترین مشکلی در توزیع و فشار آب رخ نمی‌دهد ما برای حل این بحران نیاز به یک راهبرد داریم و یا اگر این راهبرد تدوین‌شده نحوه اجرایی شدن آن یا عملیاتی نشده یا درست اطلاع‌رسانی نشده است.»

کلانتری: این کمپین در راستای سیاست‌های دولت یازدهم است
عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی نیز اظهار داشت: «تشکیل کمپین آب زندگی است را مفید می‌دانم، من از هر کمپینی که از واقعیت موجود کشور حمایت کند و در جهت آشنایی مردم با بحران روزافزون آب باشد حمایت می‌کنم. مسلماً کمپین آب، زندگی است می‌تواند در جهت سیاست‌های اعلامی دولت یازدهم حرکت کند»

مظاهری: بحران آب، اقتصاد ایران را تهدید می‌کند
طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بابک مرکزی نیز با اعلام حمایت از این کمپین، تأکید کرد: «بحران آب، اقتصاد ایران را در آینده بسیار نزدیک تهدید می‌کند. در میان راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و فرهنگ‌سازی یکی از کارهایی است که می‌شود انجام داد. من هم به‌عنوان یک شهروند دوست دارم عضوی از کمپین آب زندگی است باشم.»

زیباکلام: از بحران کمبود آب تنها می‌توان باتدبیر عبور کرد
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه نیز اظهار داشت: «آنچه اکنون لازم است همدلی و همراهی مردمی است که تقصیر چندانی هم در کمبود آب و خشک‌سالی ندارند. شرایط ایران می‌طلبد که مصرف آب در کشاورزی و صنعت بهینه شود. بی‌تردید به‌روزرسانی و نوسازی سیستم لوله‌کشی آب شهری هم گام مهمی در جهت کاهش هدر رفت آب خواهد بود. از بحران کمبود آب تنها می‌توان باتدبیر عبور کرد و نه با خواهش و تمنا؛ کمپین آب، زندگی است راهی درست برای فرهنگ‌سازی و هشدار به جامعه است.»

پژویان: عضویت در این کمپین برای من افتخار است
جمشید پژویان، اقتصاددان نیز اظهار داشت: «من هم مانند هر ایرانی از نحوه مصرف آب و مدیریت آن بسیار گله‌مند هستم. درست است که امسال و سال‌های بعد هم ممکن است میزان نزولات جوی کم باشد، اما لازم است که مدیریتی کارآمد بر مسئله آب کشور نظارت داشته باشد. عضویت در کمپین آب و زندگی برای من به‌عنوان یک استاد دانشگاه باعث افتخار خواهد بود.»

امانی: من هم عضوی از این کمپین هستم
شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز با اعلام حمایت از این کمپین، تصریح کرد: «من هم عضوی از کمپین آب وزندگی هستم. از همه انتظار داریم در کنار دولتمردان، به دولت یازدهم برای بحران چاره‌ای بیندیشد همگان به‌خوبی می‌دانند سال‌های آتی به سال‌های بد بحرانی برای آب شور است نباید فراموش کرد که این خطر محیط‌زیست ما را بیشتر تهدید می‌کند.»

تقوی: این کمپین حمایت از حقوق مردم است
مهدی تقوی، اقتصادان نیز خاطرنشان کرد: «کمپین آب، زندگی است، حمایت از حقوق خود مردم است به‌عنوان یک استاد دانشگاه از کمپین آب زندگی است حمایت می‌کنم.»


رهنما: این کمپین راهی برای فرهنگ‌سازی است
بهاره رهنما، بازیگر سینما و تلویزیون با پیوستن به این کمپین، اظهار داشت: «هنرمندان به‌واسطه جایگاه هنری خود می‌توانند مردم را به فرهنگ درست مصرف کردن رهنمون کنند. هنرمند تک ساحتی نیست که فقط به جنبه‌های حرفه‌ای زندگی‌اش باید پرداخته شود. او زندگی اجتماعی دارد و به‌عنوان یک شهروند می‌تواند مفید واقع شود من به‌عنوان یک هنرمند کمپین آب، زندگی است را به‌عنوان راهی برای فرهنگ‌سازی می‌دانم.»

یزدانی: بدون آب، هیچ‌چیز نیست
رضا یزدانی، خواننده مطرح کشورمان نیز با پیوستن به این کمپین گفت: «وقتی آب نباشد یعنی هیچ‌چیزی نیست. نه کشاورزی، نه میوه‌ای و نه سبزی و طراوتی هم وجود ندارد. متأسفانه فرهنگ مصرف آب در ایران وجود ندارد. وجود کمپینی مانند آب زندگی است به فرهنگ مصرف درست آب کمک می‌کند.»

فرهنگ: عضویت در این کمپین کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم
داریوش فرهنگ، کارگردان سینما و تلویزیون نیز با اعلام پیوستن به این کمپین، تصریح کرد: «عضویت در کمپین‌ها کمترین کاری است که ما هنرمندان می‌توانیم انجام دهیم. به نظر من راه انداختن کمپین برای تشویق مردم به مصرف صحیح آب و بحث با مسئولان پیرامون راه‌حل‌های مناسب، آن چیزی است که همگان از وظایف یک کمپین انتظار دارند. اما حضور هنرمندان در کمپین‌ها و تشویق مسئولان و مردم به تنها کاری است که هنرمندان می‌توانند انجام دهند.»
رضا ایرانمنش: برای این کمپین فیلم می‌سازم
رضا ایرانمنش بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان نیز گفت: «راه‌اندازی این کمپین، اقدام درستی محسوب می‌شود و من حاضرم برای کمپین آب، زندگی است فیلم بسازم.»
میلانی: باید توجه مردم را به این بحران جلب کنیم
همچنین تهمینه میلانی، کارگردان سینمای کشورمان با پیوستن به این کمپین گفت: «راه انداختن کمپین برای تشویق مردم به مصرف صحیح آب مفید است. به نظر من توجه مردم را به این بحران جلب می‌کند. اظهارنظر افراد صاحب‌نام یا چهره‌های فرهنگی که اعتباری نزد جامعه دارند موجب می‌شود مردم در مصرف آب دقت کنند و حساسیت جامعه نسبت به این موضوع بیش از گذشته جلب شود.»

حمیدیان: کمپین برای آب مؤثر است
بابک حمیدیان، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نیز با پیوستن به این کمپین، اظهار داشت: «فرهنگ پذیری در این سرزمین امری است زیر استاندارد جهانی، اینکه ما بخواهیم در بیلبوردها بگوییم آب را کم‌مصرف کنید قطعاً مؤثر نخواهد بود. تشکیل این کمپین‌ها را مؤثر می‌دانم.»
انصاری: عضویت در این کمپین، کاری برای فرهنگ‌سازی است
سیامک انصاری، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نیز تأکید کرد: «حمایت از کمپین آب زندگی است و عضویت در آن تنها کاری است که هنرمندان برای فرهنگ‌سازی می‌توانند انجام دهند.»

جعفری: از کنار کمبود آب به‌سادگی نگذریم
آرام جعفری، بازیگر سینما و تلویزیون نیز با اعلام حمایت از این کمپین، خاطرنشان کرد: «مسئله آب، کمبود آن و مشکلاتی که پیش روی کشور قرار دارد. مسئله‌ای نیست که به‌سادگی بتوان کنار از آن گذشت. مانند هر هنرمند دیگری حمایت خود را از کمپین آب، زندگی است انجام می‌دهم.»
فولادوند: این کمپین کاری برای تشویق جامعه به مصرف صحیح آب
حدیث فولادوند، بازیگر سینما و تلویزیون نیز اظهار داشت: «تشویق مردم به مصرف صحیح آب، تنها کاری است که هنرمندان انجام می‌دهند. کمپین آب، زندگی است یک کار تشویقی و فرهنگ‌سازی برای جامعه‌ای است که هنوز با مصرف درست آب آشنا نشده است.»

هدف ندای ایرانیان از راه‌اندازی این کمپین چیست؟
مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ندای ایرانیان، با تشکر از فعالان سیاسی، اساتید دانشگاه، بازیگران و چهره‌های فرهنگی و هنری که به کمپین «آب، زندگی است» پیوسته‌اند، تأکید کرد: «این کمپین همان‌طور که پیش‌ازاین هم اعلام شد یک کمپین کاملاً غیرسیاسی و غیر حزبی و در راستای منافع ملی و برای زندگی و آینده تک‌تک ایرانی‌هاست.»
بهروز شجاعی اظهار داشت: «اینکه یک تشکل سیاسی علاوه بر حضور فعال در عرصه سیاسی به سایر عرصه‌های زندگی بپردازد متأسفانه موضوعی است که مورد غفلت واقع‌شده است درحالی‌که یکی از وظایف احزاب و گروه‌های سیاسی توجه ویژه به مسائل اجتماعی است.»
وی تصریح کرد: «ندای ایرانیان به دنبال بافتن کلاهی از نمد بحران آبی برای خود نیست، ما این کمپین را راه‌اندازی کردیم و در ادامه از تمامی گروه‌های سیاسی از اصولگرا گرفته تا اصلاح‌طلب، از تمامی هنرمندان و ورزشکاران در عرصه‌های مختلف، دانشگاهیان و اقشار مختلف و به‌ویژه جوانان دعوت می‌کنیم که به این کمپین بپیوندند و حتی آن را مدیریت کنند تا کاری برای آب و آینده این مرزوبوم انجام دهیم.»
شجاعی خاطرنشان کرد: «برای آنکه شائبه سیاسی بودن این کمپین و تلاش برای سوءاستفاده از آن نیز پیش نیاید بعد از ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، سایت اختصاصی کمپین رونمایی خواهد شد تا انشالله فعالیت‌های ویژه‌ای در آن سایت انجام شود.»

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس قدسی پور A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    1 1
    رفتاری عوام فریبانه است به نظرم