سفر ماه‌ عسل با برنده نوبل 2014 در محله گمشده

دو اثر برنده نوبل ادبیات 2014 به نامهای «سفر ماه عسل» و «محله گمشده» از سوی انتشارات افراز تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرآنلاین، «سفر ماه‌عسل» اثر پاتریک مودیانو با ترجمه نسرین اصغرزاده، همزمان با اعطای جایزه نوبل ادبیات سال 2014 به این نویسنده فرانسوی، به چاپ دوم رسید.

کتاب «سفر ماه‌عسل» نمونه‌ای از تأملات و دلواپسی‌های چند انسان را توصیف می‌کند که در یک برهه از زندگی تحت‌فشار مشکلات و بی‌مهری قرار گرفته‌اند که تأثیرات آن را می‌توان در مابقی زندگی آن‌ها مشاهده کرد.

دنیای داستانی مودیانو به عذاب‌ها و مسائلی می‌پردازد که در کودکی او ریشه دارند، جمله‌های او از دقت وافری برخوردارند؛ جمله‌های موجزی که تا قلب احساسات نفوذ می‌کنند و فقط برجسته‌ترین جنبه‌های یک موقعیت یا یک چشم‌انداز را به‌نمایش می‌گذارند. او تارهایی بین گذشته و حال می‌بافد و نوعی نوستالژی را به‌تصویر می‌کشد که بین خاطره و فراموشی شناور است.
انتشارات افراز چاپ دوم «سفر ماه‌عسل» را در 168 صفحه و با قیمت 9900 تومان روانه بازار کرده است.

بنابراین گزارش، «محله‌ گم‌شده» دیگر رمان پاتریک مودیانو با ترجمه اصغر نوری نیزاز سوی همین ناشر تجدیدچاپ شد. این ترجمه در جایزه‌ کتاب فصل نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.

داستان «محله گم‌شده» واگویه‌های نویسنده‌ای است که بعد از بیست سال با نامی جعلی به وطنش، پاریس، بازگشته تا قراردادی با یک ناشر ژاپنی بنویسد.این سفر که ظاهراً در ابتدا بنا بوده خیلی کوتاه باشد به‌تدریج طولانی می‌شود.

پاتریک مودیانو یکی از بهترین و خلاق‌ترین نویسندگان زنده‌ فرانسه است. وی متولد سال 1945 است و تاکنون بیش از سی عنوان کتاب مختلف نوشته است. دنیای داستانی مودیانو ساده، خواب زنده، مخاطره‌آمیز و اندوه‌بار است؛ جیزی بین رمانتیسم و کتاب‌های نوآر؛ بین اسکات فیتزجرالد و ژرژ سیمنون. این دنیا سرشار است از راز و ابهام و به عذاب‌ها و سؤال‌هایی می‌پردازد که در کودکی نویسنده ریشه دارند: نگرانی از ترک شدن، جذابیت دنیای تجارت‌های سیاه و غیرقانونی، میل به نفوذ در دل معماها و دست یافتن به محرک‌های رمزآلودی که باعث می‌شوند انسان‌هایی که به‌ظاهر رودرروی یکدیگرند با هم ارتباط برقرار کنند.

مودیانو نثری سهل و ممتنع دارد و تقریباً در تمام رمان‌های وی اتفاق مبهمی در گذشته روی داده است که مثل یک معما بر زندگی فعلی شخصیت اصلی سایه افکنده است. هنر مودیانو در این است که از روزمرگی شخصیت‌هایش داستان می‌سازد و وجود یک راوی بالغ در محیط اطراف، شخصیت‌های بدن تغییر و گریزانی از فضای معمول از ویژگی‌های مشترک در تمامی آثارش است.

کتاب «محله گم‌شده» با 195 صفحه و بهای 11800 تومان منتشر شده است. «خیابان بوتیک‌های خاموش» دیگر کتاب‌ پاتریک مودیانو است که همین ناشر در ایران ترجمه و منتشر کرده است. که تاکنون از سوی انتشارات افراز به چاپ رسیده‌اند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =