ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران تاکید کرد، آنکارا با مواضع آمریکا، روسیه و ایران درخصوص سوریه مخالف است و از سوی دیگر حزب اصلی کردهای سوریه نمی‌خواهد که پیشمرگ‌های عراق وارد کوبانی شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در زمان بازگشت از سفر استونی در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه ما بر سر مساله سوریه با روسیه اختلاف نظر داریم و در این زمینه گفت‌وگوهای بسیاری انجام شده اما در واقع اتلاف وقت بوده است. روسیه همچنان به حمایت از نظام اسد ادامه می‌دهد. جدای از این مساله روابط اقتصادی ما با روسیه بسیار خوب است.

وی همچنین نارضایتی خود را از اقدامات آمریکا در سوریه اعلام کرد و گفت: برخلاف انتظار ترکیه، این اقدامات تاثیر مثبتی نداشته است. آمریکا هنوز برای اعلام منطقه پرواز ممنوع موضعی اتخاد نکرده است و فقط می‌گوید که ایجاد منطقه حائل قابل بررسی است. آن‌ها می‌گویند که باید روند آموزشی و تسلیح وجود داشته باشد اما از نظر من توزیع سلاح از طریق هوایی نمی‌تواند بخشی از روند آموزش و تسلیح باشد. در واقع آن‌ها بدون آموزش، سلاح توزیع کرده‌اند. بنابراین آنچه آن‌ها انجام داده‌اند و برخلاف انتظار ما، این اقدامات تاثیر مثبتی برای عزل نظام اسد ندارد.

اردوغان همچنین با زیر سوال بردن "صداقت" تهران، گفت که اختلاف نظرهایی با ایران بر سر سوریه وجود دارد و به رغم وعده‌هایی که در نشست‌های دو جانبه مطرح شده دو طرف نمی‌توانند درباره سوریه همکاری کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در ادامه سخنانش مدعی شد که اصلی‌ترین حزب کردها در سوریه نمی‌خواهد که نیروهای پیشمرگ عراق برای مقابله با داعش در کوبانی وارد عمل شوند. وی گفت: حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) که هم‌اکنون در حال مقابله با داعش در کوبانی است، هراس دارد که با ورود پیشمرگ‌های کرد عراق به شمال سوریه، این گروه نفوذ خود را از دست بدهد. آن‌ها می‌ترسند با ورود پیشمرگ‌ها بازیشان خراب شود و نقشه‌هایشان از بین برود.

وی عنوان کرد که پیشمرگ‌ها قصد داشتند تا در مرحله اول 500 نیرو به شمال سوریه اعزام کند اما با مقاومت کردهای سوریه این تعداد به 155 تن کاهش یافته اما کردها باز هم با این تعداد نیرو مخالف هستند.

وی افزود: کردهای سوریه صداقت ندارند. من نسبت به نیات احزاب کرد در بحران کوبانی تردید دارم. در مرزهای ما بازی‌ای به راه افتاده که یک بازی ساده و تصادفی نیست. درباره کوبانی باید بگویم که "توطئه در توطئه" در حال وقوع است و مغز متفکری بالاتر از حزب اتحاد دموکراتیک طرح ریزی کرده است. با این حال ورود ارتش آزاد سوریه به کوبانی توطئه این حزب را خنثی می‌کند.

اردوغان تاکید کرد: تحولات کوبانی آمریکا را آشفته کرده است. زمانی که ما از آن‌ها سوال کردیم آیا کوبانی برای شما اهمیت استراتژیک دارد، پاسخی ندادند. در عوض گفتند که اگر کوبانی سقوط کند، داعش می‌گوید که علیه ائتلاف پیروز شده است. این رویکرد خطرناکی است چرا در زمانی که ادلب و رقة سقوط کرد، چنین حرف‌هایی مطرح نشد؟ زمانی که داعش به 30- 40 کیلومتری اربیل رسید، آنجا هم کرد بود، اما شما چرا این سوال را نپرسیدید که اگر اربیل سقوط کند چه می‌شود؟

وی در خصوص روند صلح کردها در ترکیه نیز گفت، نه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و نه حزب اتحاد دموکراتیک هیچ کدام از این روند خوشحال نیستند و معتقدند که قدرتشان تضعیف می‌شود. اردوغان تاکید کرد: مردم در جنوب شرق ترکیه از روند صلح خشنود هستند اما این سازمان تروریستی خوشحال نیست. حزب اتحاد دموکراتیک نیز دل خوشی ندارد چرا که آنها از مساله کردها به عنوان برگ چانه‌زنی استفاده می‌کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    17 19
    اردوغان یک دروغگوی جانی است