یک بسته پیشنهادی برای این روزها و شب‌ها

انتشارات سروش همزمان با فرارسیدن ایام محرم و شهادت حضرت امام حسین (ع) بسته کتاب های عاشورایی خود را با آثاری از احمد عزیزی، اسد حیدر، رحیم پور ازغدی، قیصر امین پور و ابراهیمی دینانی منتشر و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب ها با نام های «همگام با حسین(ع)» نوشته اسد حیدر با ترجمه دکتر محمدباقر ذوالقدر، «حسین(ع) عقل سرخ» نوشته دکتر حسن رحیم پور ازغدی، «رود و عاشورا» تالیف فروزنده خداجو، «عقل و عشق در حریم عاشورا» مجموعه سخنان دکتر ابراهیمی دینایی در گفتگو با دکتر منصوری لاریجانی(مجموعه اول برنامه معرفت) و «خورشید از پشت خیزران» مجموعه اشعار احمد عزیزی عرضه شده و مطالعه این بسته به علاقمندان و دوستداران کتاب پیشنهاد شده است.

عقل و عشق در حریم عاشورا

برنامه "معرفت" یکی از پربیننده ترین برنامه های شبکة چهارم سیما است. این برنامه قریب به پنج سال است که به صورت مستمر پخش می شود و سخنان روان و شیوای دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در این برنامه سبب جذب مخاطبان گسترده ای شده است. این کتاب نخستین مجلد از مجموعه کتاب های تولید شده از برنامه های "معرفت" با عنوان عقل و عشق در حریم عاشورا است که از ویژگی های بارز آن می توان به بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن برای فهم دقیق مطلب برای عامه مردم در کنار خواص اشاره کرد.

کتاب "عقل و عشق در حریم عاشورا" روایتی تاریخی از حادثه عاشورا نیست، بلکه در حد خود به مبانی معرفتی این حادثه پرداخته که در آن میان، بحث از عقل و عشق برجستگی بیشتری دارد.

استقبال گسترده مردم از این برنامه بار دیگر نشان داد که در میان ایرانیان، بسیاری مردم فرهیخته اند که افزون بر ذوق و استعداد ذاتی، علاقه سرشاری به درک مبانی معرفتی، عرفانی و فلسفی دارند. این تجربه ثابت کرد که در صورت بیان عرفان اصیل، جایی برای پرورش و تبلیغ عرفان های کاذب و دروغین وجود ندارد. این مجموعه برنامه ها به خوبی وفاق قرآن، عرفان و برهان را به مخاطب صاحب بصیرت نشان می دهد.

 پرداختن به آیات و روایات و اشعار بزرگان برای درک بهتر مطالب، از جمله ویژگی های این برنامه است که با بیانات شیوای استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در پاسخ به پرسش های موشکافانه ای که دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی مطرح می کنند، روح مخاطب را با عمق مفاهیم حکمی آیات و روایات همراه می کند و افزون بر آن، شعر و ادبیات نیز قریحه لطیف مخاطب ایرانی را می نوازد.

این کتاب در 106 صفحه و با قیمت 45000 ریال از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

ظهر روز دهم

قیصر امین پور در منظومه ظهر روز دهم، با استادی و زبان همه کس فهم، در قالب شعر که تأثیرگذاری اش از نثر هم بیشتر است و هم ماندگارتر، توانسته است تصویری زیبا از واقعه کربلا و روز عاشورا ارائه کند. حکایت، حکایت رشادت کودکی در آن روز خونین را روایت می کند که نویسنده با بازی روان لغات توانسته احساس خوانندگان را با خود همراه سازد.

یکی دیگر از ویژگی های بارز و ماندگار این اثر تصویرگری آن است که توسط فیروزه گل محمدی صورت گرفته است. این تصویرگری باعث شده که داستان واقعه کربلا هر چه زنده تر و شکوهمند تر برای خوانندگان تجسم یابد.

کتاب " ظهر روز دهم" در 36 صفحه مصور و با قیمت 35000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

همگام با حسین(ع)

این کتاب قبل از آنکه یک پژوهش تمام عیار و همه جانبه در خصوص زندگی و قیام امام حسین (ع) باشد، نگاهی روایت گونه و گذرا به فرازهای اصلی حیات و مبارزات امام حسین (ع) با تأمل بیشتر در حوادث منتهی به شهادت آن حضرت است.

نویسنده تلاش کرده تا در اثنای روایت خویش، برابهامات و احیاناً غرض ورزی ها در نقل های تاریخی نگاهی محققانه بیاندازد.. اسد حیدر باتوجه به شناخت عمیقی که دارد در معرفی بافت اجتماعی و ساختار سیاسی شهر کوفه و گرایش های قومی، مذهبی و سیاسی موجود در آن، بررسی دقیقی صورت داده است که به فهم درست علت موضع گیری های چندگانه و رفتار پیش بینی ناپذیر مردم کوفه کمک می کند.

بخش عمده منابع مورد استفاده برای تدوین این کتاب، مدارک اهل سنت و نقل های تاریخی مورخان سنی است که این امر هرچند از آن جهت که مبتنی بر حداقل های مورد قبول دانشمندان سنی در مورد واقعه ای که نقل ها بین شیعه و سنی در آن بسیار مورد اختلاف و متفاوت است، ارزش خاص خود را دارد و آن را اثری اسلامی و نه صرفاً شیعی بدل کرده است، از این رو می تواند در جهان اسلام مخاطبان بیشتری داشته باشد.

کتاب" همگام با حسین(ع)" نگاهی نهضتی، سیاسی و اجتماعی به مسئله دارد و آنچنان که نویسنده خود بدان اعتراف کرده است. از ذکر فجایع دردناک و وقایع تکان دهنده ی واقعه ی عاشورا و به ویژه حوادث و مصائب اهل بیت (ع) پس از عاشورا - جز مواردی محدود و گذرا - اجتناب کرده است.. از این رو شرح گوشه هایی از آن حوادث آنچنان که در این کتاب آمده است، به هیچ وجه از عظمت حادثه و عمق فاجعه و نامردمی ها و دردمنشی هایی که بر خاندان پیامبر (ص) گذشته است، نمی کاهد.

این کتاب متنی تاریخی و مملو از اشارات و نکات دینی است و ترجمه آزاد و مفهومی آن می توانست به روانی و زیبایی ادبی آن کمک کند، لکن این شیوه ی ترجمه از اعتبار و اتقان مفهوم و محتوای آن می کاست؛ از این رو مترجم تلاش کرده تا عین عبارت را با همه دشواری ها، به فارسی برگرداند که این امر بر جذابیت بیشتر کتاب و اعتبار آن افزوده است.

کتاب حاضر در 332 صفحه با قیمت 120000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

حسین(ع) عقل سرخ

کتاب " حسین(ع)عقل سرخ" دومین حلقه از سلسله مباحث "طرحی برای فردا" ست که حاصل سه جلسه گفتگو در خصوص نهضت امام حسین(ع)و آرمان شهدای عاشورا با حسن رحیم پور( ازغدی ) است.

رحیم پور، با شیوۀ مألوف خود، فقط به نقل و روایت وقایع عاشورا نمی پردازد بلکه علل این نهضت عظیم را وامی کاود و نتایج آن را تحلیل می کند. او عاشورا و نهضت حسین(ع) را در بطن زمانه و روزگارش به ما معرفی می کند و نشان می دهد که کار حسین(ع) جزئی از یک فرهنگ بزرگ است که از زمان پیامبر پایه ریزی شده است و تا روزگار ما باقی است.

کتاب با زبانی ساده وقایع کربلا و حوادثی را که بر اهل بیت پیامبر(ص) وارد شد را نقد و بررسی می کند و زاویه مجزا این واقعه بزرگ را بیان می کند.

این کتاب در 120 صفحه و قیمت 25000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

رود و عاشورا

کتاب داستان "رود و عاشورا "، حکایت حزین شهادت ابوالفضل عباس(ع) است از زبان رود فرات که در عاشورا راهش را بستند و نگذاشتند به امام حسین(ع) و یارانش آب برساند. داستان از مجموعۀ کتاب های کودکان است و برای گروه سنی "ج" نوشته شده است. صنعت تشخیص ( شخصیت بخشی و جان دادن به چیزهای بی روح) صنعت غالب در این داستان کوتاه است.

خواننده رود فرات را زنده تصور می کند و با او به ظهر روز عاشورا می رود. در بخشی از این کتاب آمده است: "کاش یک سنگ بودم، کویر بودم، صخره یا دشت بودم، اما یک رود نبودم. آخر امروز عاشوراست. امروز آب بسته است و آفتاب جاری. امروز به جای باران از آسمان تیر می بارد" .

شیوه نگارش این کتاب توانسته شهادت حضرت عباس (ع) را به زیبایی تصویر کند و از جان گذشتگی این آقای بزرگ را با استناد به روایات تاریخی بیان کند.

کتاب در 16 صفحه مصور و با قیمت 5000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است تا کودکان نیز با این واقعه بزرگ آشنا شوند.

خورشید از پشت خیزران

این اثر مجموعه مراثی و روایت ادبی واقعه کربلا است. در بخش آغازین کتاب با عنوان "سوره یحیا" شکوه های حسین بن علی از امتی ناسپاس با نثری زیبا به رشته تحریر در آمده است.

این مجموعه با یک نثر ادبی و 27 قطعه شعر مذهبی با عناوینی از جمله یادگار حیدر، لاله داغ، سلطان عشق، شعله در دامان، جان عشاق و ... بخش های این کتاب را تشکیل می دهند. همچنین قطعاتی با عنوان نوحه 1، 2 و 3 در دستگاه های ماهور، سه گاه و شور، زیبایی و تازگی خاصی به این مجموعه شعری داده است.

احمد عزیزی در این اثر نشان می دهد که علاوه بر شعر در نثر هم از قلم فوق العاده ای برخوردار است و "خورشید پشت خیزران" مجموعه مراثی واقعه عظیم کربلا از زبان شعر است. چاپ دوم این اثر در 80 صفحه، در یک هزار نسخه و با قیمت 28000 ریال توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به شعر آئینی قرار گرفته است

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =