فارس نوشت:

با توجه به آغاز ماه محرم، مردم مسلمان پاکستان با به تن کردن لباس‌های سیاه و برپایی مراسم‌عزاداری در حسینیه‌ها اهتمام زیادی برای برگزاری مراسم عزای سالار شهیدان دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، ستاد استهلال پاکستان اعلام کرد ماه محرم آغاز شده و روز عاشورا مصادف با روز سه‌شنبه 4 نوامبر خواهد بود.
شهر راولپندی از شهرهایی است که تقریبا از 100 سال پیش تا کنون مرکز عزاداری امام حسین بوده و هیئت های عزاداری از سراسر پاکستان در این شهر به سینه‌زنی می‌پردازند.
سال گذشته تیراندازی و پرتاب سنگ به یکی از هیئت‌های عزاداری شهر راولپندی عاشورای خونینی را برای این شهر رقم زد اما عزاداری سرور و سالار شهیدان هرگز متوقف نشد.
در شبه‌قاره هند برپایی مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) از شهر لکهنو آغاز شد و حتی هندوها با واقعه کربلا آشنا شدند. گسترش این مراسم مرهون شیعیانی است که فرهنگ عاشورا را از شهر لکهنو ترویج کردند.
تعداد زیادی از مردم پاکستان از جمله هندوها و اهل‌سنت میانه‌رو(برلوی‌ها) نیز به همراه شیعیان در مراسم‌های عزاداری امام‌حسین(ع) شرکت می‌کنند و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و تقسیم غذاهای نذری بین عزاداران ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می‌دهند.
تزئین علم حضرت عباس و درست کردن گهواره حضرت علی اصغر از سنت‌های مردم پاکستان است. همچنین بعد از 7 محرم تا روز عاشورا ذوالجناح نیز در بین عزاداران دیده می‌شود که با دقت و ظرافت تزئین شده و یاد و خاطره روز عاشورا را برای مردم زنده می‌کند.
بعد از ذکر مصیبت و مداحی به اهتزاز درآوردن علم حضرت عباس، به نمایش گذاشتن گهواره حضرت علی اصغر و راه رفتن ذوالجناح بین عزاداران صحنه‌هایی را به وجود می‌آورد و سیل اشک از چشم‌های کسانی که این صحنه‌ها را می‌بینند، روان می‌شود.
درست کردن گنبد نمادین حرم امام حسین(ع) و سایر ائمه نیز از سنت‌های مردم پاکستان است و از آن به عنوان تعزیه یاد می شود. با اینکه همراه بردن تعزیه در بین تمام هیئت‌های مذهبی مرسوم است اما تعزیه‌هایی که در هیئت‌های عزاداری ملتان، لاهور و کراچی حمل می‌شود مشهور است.
با توجه به امنیتی بودن اوضاع پاکستان در ایام محرم هیئت های عزاداری باید مجوز دریافت و از مسیرهای مشخص عبور کنند. با توجه به تمام این تدابیر امنیتی باز هم عزاداران گاهی مورد حمله قرار می‌گیرند.
علاوه بر نیروهای امنیتی تعدادی از جوانان شیعه نیز حفاظت از هیئت‌های عزاداری را به عهده می‌گیرند.

5252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =