ایرنا نوشت:

در درگیری های خونین 2 روز گذشته شمال لبنان از طرابلس تا بحنین و المنیه، 6 نیروی ارتش در رده های مختلف نظامی به شهادت رسیده و ده ها تن زخمی شدند که برخی با استفاده از بالگرد به بیمارستان هایی در بیروت منتقل شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع رسانه ای لبنانی، در این درگیری ها چند شهروند غیرنظامی نیز زخمی و یک پدر و پسر کشته شدند.

آماردقیقی از کشته ها و زخمی های تروریست های تکفیری منتشرنشده است اما منابع محلی و شاهدان عینی شمار آنها را بسیار زیاد اعلام کرده اند.

تلویزیون الجدید لبنان نوار صوتی شیخ « داعی الاسلام الشهال» بنیانگذار جریان سلفی در لبنان را منتشر کرد که خواستار اعلام « انقلاب اهل سنت» در لبنان شده و شروع « جهاد» در سراسر لبنان شده است.

گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره که عناصر مسلح وابسته به آن و داعش که در طرابلس لبنان در محاصره قرار گرفته و از آن درخواست کمک کرده اند، اعلام کرد که در واکنش به تحولات لبنان « علی بزال«یک نظامی دیگر ربوده شده لبنانی را اعدام می کند.

این گروه قبلا « محمد حمیه » دیگر نظامی ربوده شده را اعدام کرده بود.

گروه تروریستی تکفیری داعش هم « علی السید» و « عباس مدلج» را تاکنون سر بریده است.

 

** آخرین تحولات طرابلس / آرامش توام با هشدار

در حالیکه وضعیت شهر طرابلس آرامش توام با هشدار اعلام شده است ارتش لبنان تاکید کرد که با استقرار نیروهایش در محله الزاهریه شهر طرابلس ، عناصر مسلح از این منطقه بویژه بازاهای قدیمی و خیابان کلیساها و منطقه کلیسای السریان خارج شده و فرار کرده اند.

ارتش لبنان در آخرین بیانیه خود اعلام کرد که عملیات استقرار کامل نیروهای ارتش در منطقه الزاهریه طرابلس بویژه بازارهای قدیمی پایان یافته ، تعدادی از عناصرمسلح را بازداشت ، تعدادی را به هلاکت رسانده و مقدار زیادی از سلاح و مهمات آنها را کشف و ضبط کرده است.

در این بیانیه آمده است که باقیمانده های عناصر مسلح به خارج منطقه بازارهای قدیمی فرار کرده و نیروهای ارتش در حال تعقیب و درصد بازداشت کردن آنها هستند.

منابع خبری گفته اند، بیش از 20 تن از عناصر مسلح توسط نیروهای ارتش بازداشت و سلاح ها ، مهمات و مواد منفجره نزد آنها ضبط شده است.

درعین حال عناصر مسلح وابسته به گروه های تروریستی تکفیری تلاش می کنند دامنه درگیری با نیروهای ارتش لبنان را در نقاط مختلف شمال لبنان گسترش دهند و بویژه میدان درگیری ها مساجد و اطراف مساجد باشد.

براساس این سناریو در منطقه باب التبانه نیز بین نیروهای ارتش و عناصر مسلح درگیری شدیدی رخ داد.

عناصر مسلح در این منطقه یک نظامی به نام «طنوس نعمه »را که سوار بر خودرو عمومی در حال رفتن به منزل خود بود، ربودند و شرط آزادی این نظامی را پایان محاصره خود در باب التبانه اعلام کردند.

 

** درگیری ها در بحنین و المنیه و نقش شیخ تکفیری« خالد حبلص»

دامنه درگیری ها به شهرک ها بحنین و المنیه کشیده شد و سرکردگی گروه تروریستی تکفیری که با نیروهای ارتش در این منطقه را برعهده دارد ،« خالد حبلص » یک شیخ سلفی تندرو امام مسجد هارون بحنین است.

وی همواره علیه ارتش فعالیت می کند و از جمله کسانی است که آشکارا در سخنرانی های خود نیروهای ارتش را به جدایی و پیوستن به گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره تشویق می کند.

شیخ حبلص در نواری صوتی اعلام کرده بود که چند نظامی و شهروند عادی را به گروگان گرفته و تنها با باز شدن راه برروی تروریست های تکفیری گرفتار شده در منطقه بازارهای داخلی طرابلس آنها را آزاد می کند و درغیر این صورت گروگان های خود را می کشد.

براساس این گزارش، نیروهای ارتش لبنان مسجد هارون در شهرک بحنین در شمال لبنان را که شیخ خالد حبلص و گروه تروریستی تکفیری او موضع گرفته اند، محاصره کرده و تلاش می کنند آنها را وادار به تسلیم کنند.

درگیری ها بصورت مقطعی بین دو طرف که از آرپی جی و تیربار استفاده می کنند، صورت می گیرد و در آخرین ساعات شنبه شب تشدید شد.

ارتش همچنین ازبالگرهای هجومی در این عملیات استفاده کرد و تروریست های تکفیری گروه حبلص نیز بسوی آنها تیراندازی کردند.

نیروهای ارتش در دو شهرک بحنین و المنیه مستقر شده و عملیات تعقیب عناصر مسلح ادامه دارد.

درگیری بین تروریست های تکفیری و نیروهای ارتش نزدیک پل شهرک بحنین و بدنبال کمین و حمله تروریست ها به گشتی ارتش شروع شد که در نتیجه آن 2 نظامی شهید و 3 تن زخمی شدند و وضعیت جسمی آنها خطرناک گزارش شده است.

بدنبال آن عملیات ارتش تا باغ ها و ساحل دریای مدیترانه درشهرک المنیه و ورودی اردوگاه نهرالبارد ادامه یافت.

در این عملیات ارتش لبنان از دو قایق نظامی بویژه برای گشت ساحلی و تعقیب تروریست های تکفیری مسلح در نهرالبارد و ساحل شهرک المنیه استفاده کرد.

عناصر مسلح همچنین با آرپی جی و موشک به خودروهای زرهی ارتش لبنان در منطقه المنیه و نزدیک مسجد هارون در بحنین حمله کردند که به شهادت یک افسر و زخمی شدن دو نظامی دیگر منجر شد.

 

** مواضع و اقدامات سیاسی برای حل بحران شمال لبنان

« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در اولین شب ماه محرم با بیان اینکه در طرابلس و شمال لبنان شاهد یک طرح فتنه خطرناک و بزرگ هستیم ، اظهارداشت: از خداوند متعال می خواهیم که به مسئولان سیاسی و فرماندهان نظامی و امنیتی کمک کند تا بتوانند با همکاری و کمک یکدیگر و با حکمت و حسن مدیریت در رفع این فتنه موفق شوند.

وی خاطرنشان کرد که این فتنه در ادامه تحولات در منطقه قرار دارد.

« تمام سلام » نخست وزیر لبنان هم با صدور بیانیه ای تاکید کرد که مردم طرابلس اجازه نمی دهند این بحران گسترش یابد و با کمک نیروهای ارتش و امنیتی این بحران فروکش خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که دولت لبنان در مقابل تروریست ها و کسانی که برای ناامن کردن طرابلس و بازگردان شرایط آن به 6 ماه قبل و پیش از شروع برنامه امنیتی اقدام می کنند، ساکت نمی نشیند و کوتاه نخواهد آمد.

نخست وزیر لبنان تصریح کرد: اجازه نمی دهیم تروریست ها طرابلس را به گروگان بگیرند و دست به ماجراجویی بزنند.

تمام سلام همچنین گفته است که تحولات طرابلس را در تماس با «سعد الحریری» نخست وزیر اسبق، «نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق ، « اشرف ریفی » و « رشید درباس» وزیران دادگستری و امور اجتماعی، شیخ « مالک الشعار» مفتی شمال لبنان و طرابلس ، « سمیر مقبل» وزیر دفاع ، ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش و نمایندگان مناطق شمالی لبنان پیگیری می کند.

« نبیه بری» رییس مجلس لبنان هم با استقبال از ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش با وی در باره اوضاع امنیتی لبنان بویژه شمال این کشور گفت وگو کرد.

در این میان « اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان با حضور در شهر طرابلس نشست هایی را با هیات علمای مسلمین و برخی شیوخ سلفی تندرو و نمایندگان مناطق شمالی از جمله محمد کباره و مشاور سعد الحریری برگزار کرد که در این جلسات « رشید درباس» وزیر امور اجتماعی نیز شرکت داشت.

« خالد الضاهر» که گفته می شود با تروریست های تکفیری همکاری نزدیکی داشته و همیشه پای ثابت این جلسات بوده است، این بارغایب بود.

نیروهای ارتش لبنان مقداری سلاح از اتاق نگهبانی منزل الضاهر در طرابلس کشف و ضبط کرده اند.

در مقابل این جلسات، « نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق و شیخ « مالک الشعار» مفتی شمال لبنان و طرابلس جلساتی دیگر در طرابلس تشکیل دادند.

اعلام شد که « سعدالحریری» رییس حزب جریان المستقبل که حدود 4 سال است خارج از لبنان زندگی می کند، در تماس تلفنی با « تمام سلام» نخست وزیر ، « فواد السنیوره» رییس فراکسیون المستقبل در مجلس و همچنین «اشرف ریفی» وزیر دادگستری اوضاع شمال لبنان را پیگیری می کند.

« فیصل کرامی» از وزیران سابق لبنان خواستار اعلام فوری وضعیت فوق العاده در شمال لبنان شده است.

درگیری ها در شمال لبنان بعداز عملیات موفق بامداد پنجشنبه ارتش لبنان در شهرک عاصون شهرستان النضنیه که به متلاشی شدن باندی تروریستی تکفیری و بازداشت سردسته آن یعنی« احمد سلیم میقاتی» معروف به ابوبکر و یا ابو الهدی کلید خورد.

درگیری ها از شامگاه جمعه در منطقه بازارهای داخلی طرابلس معروف به پایتخت شمالی لبنان وارد مرحله ای خطرناک شد و روز شنبه با کشیده شدن دامنه درگیری ها به شهرک های بحنین و المنیه تشدید شد و همچنان ادامه دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =