ایسنا نوشت:

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور از کاهش میزان قطعی تماس‌های ایرانسل به کمتر از 77صدم درصد خبر داد و گفت: حد استانداردی که برای قطعی تماس‌ها در نهمین سال فعالیت ایرانسل در قرار‌داد ذکر شده یک درصد است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا قلمبر دزفولی صبح امروز - شنبه - به مناسبت هشتمین سالگرد بهره‌برداری ایرانسل در نشستی خبری به ارائه‌ توضیحاتی درباره‌ فعالیت‌های اپراتور دوم پرداخت.

وی اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته با ارائه‌ بسته‌های تخفیفی اینترنت هزینه‌ استفاده از اینترنت همراه حدود 20 درصد کاهش پیدا کرده و ترافیک دیتا به میزان بیش از 100 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور یادآور شد: نرخ قطعی تماس‌ها در شهری مثل تهران از 0.7 درصد تا 1.2 درصد متغییر است.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات مهمی که طی یکسال گذشته در ایرانسل رخداده اشاره کرد و اخذ پروانه ارائه‌ی خدمات نسل‌های سه و چهار، ورود به عرصه رومینگ ملی، اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه ظرف مدت 18 ماه و ارائه‌ی امکانات ارائه شبکه به اپراتورهای مجازی تلفن همراه را از جمله تغییرات مهم این بخش برشمرد.

وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته تقریبا هر ساله ترافیک دیتای ما حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است، اما با وجود آنکه ما امسال علاوه بر افزایش ترافیک دیتا بحث ورود به نسل‌های بالاتر دیتا را داشتیم از کیفیت تماس‌ها غافل نشده‌ایم.

دزفولی به پوشش جاده‌ای و جمعیتی ایرانسل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پوشش جمعیتی ما به 84.1 درصد رسیده است که طبق تعهدات پروانه باید 76.2 درصد باشد.

مدیر عامل ایرانسل همچنین اظهار کرد: اپراتور دوم در حال حاضر برای سیم‌کارت‌های دائمی خود با 421 اپراتور دنیا رومینگ دارد و این رقم در حوزه سیم‌کارت‌های اعتباری به 158 کشور می‌رسد از سوی دیگر ما در حوزه رومینگ دیتا با 304 اپراتور دنیا قرار‌داد‌هایی را امضاء کردیم و کاربران ایرانسل امکان استفاده از سیم‌کارت‌های خود را در حین پرواز و سفرهای دریایی با 21 خط هوایی و کشتیرانی دارا هستند.

دزفولی به مکالمات امسال حجاج اشاره کرد و افزود: امسال تجربه جدیدی در این حوزه داشتیم و استفاده از دیتا را برای زائران رایگان اعلام کردیم که براین اساس بیش از 34 هزار مشتری ایرانسلی در ایام حج داشتیم و بیش از 200 درصد رشد در میزان استفاده از دیتا را شاهد بودیم. علاوه بر این در حوزه مکالمه هم 6.5 درصد رشد ترافیک داشتیم.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی وضعیت شبکه پهن باند دنیا در سال 2018 پرداخت و با بیان این‌که در سال 2018 برآورد میزان ترافیک ماهانه دیتای همراه به 15 اگزابیت خواهد رسید، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته رشد ترافیک دیتای دنیا در سال‌های 2013 تا 2018، 11 برابر خواهد شد و در سال 2018 تعداد وسائل الکترونیکی که با استفاده از تکنولوژی همراه ارتباط برقرار می‌کند به 10 میلیارد خواهد رسید.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر تمام دنیا حرکت به سمت شبکه پهن باند را مورد توجه قرار داده، اظهار کرد: در حال حاضر 331 شبکه ال.تی.ای در 112 کشور جهان به صورت تجاری فعالیت می‌کنند و 547 شبکه نسل سه نیز در 216 کشور جهان به ارائه‌ی خدمات می‌پردازند.

دزفولی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا 95.5 درصد جمعیت از موبایل استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ اینترنت در دنیا هم به 40 درصد رسیده و در این میان حدود 32 درصد افراد هم از شبکه پهن باند برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور همچنین یادآور شد: رشد شبکه پهن باند در کشور‌های توسعه یافته به بیش از 80 درصد جمعیت رسیده است.

وی همچنین یادآور شد: در سال 2007 در کشوری مانند آمریکا بیش از 300 میلیارد دلار صرفه‌جویی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ایجاد شده که این رقم معادل 22 درصد کل صرفه اقتصادی آمریکا بوده است.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور درباره شهرهایی که تاکنون به شبکه 3G متصل شده‌اند، گفت: تاکنون 54 شهر کشور تحت پوشش شبکه نسل سه قرار دارد و تلاش می‌شود تا پایان سال این تعداد تا 200 شهر افزایش پیدا کند.

دزفولی همچنین یادآور شد: براساس بررسی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد حدود 60 درصد مشترکان ایرانسل که تحت پوشش شبکه نسل سه قرار دارند و گوشی آنها شبکه نسل سه را دریافت می‌کند، از خدمات نسل سه ایرانسل استفاده می‌کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با بهره‌گیری از این نسل خدماتی متوسط زمان سرعت انتقال داده‌ها به بیش از 10 برابر رسیده است.

مدیر عامل اپراتور دوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کاربران وایمکس ایرانسل گفت: در حال حاضر شبکه اپراتور دوم 492 هزار مشترک وایمکس دارد که تعداد این افراد در یکسال گذشته حدود 25 درصد افزایش داشته است.

وی در عین حال یادآور شد: با توجه به ورود ایرانسل به عرصه ارائه‌ی خدمات نسل‌های سه و چهار از این پس ارائه خدمات وایمکس توجیه چندانی ندارد.

دزفولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به درآمدزایی ایرانسل برای دولت اشاره کرد و گفت: طی هشت سال گذشته 17میلیارد و 300 هزار تومان درآمدزایی برای دولت داشته‌ایم که از این میان 11 میلیارد و 200 هزار تومان به طور مستقیم پرداخت شده است و به عبارت دیگر می‌توان گفت سالانه بیش از 2.2 میلیارد تومان پرداختی مستقیم ما به دولت بوده است.

او همچنین به تعرفه‌های مختلف مکالمه برای سیم‌کارت‌های دائمی و ایرانسل اشاره کرد و گفت: با طرح‌های تشویقی و بسته‌های مختلفی که اپراتور دوم ارائه کرده این امکان وجود دارد که با استفاده از این بسته‌ها هزینه‌ها 43 تا 91 درصد تخفیف به دنبال داشته باشد.

اما در ادامه این نشست دزفولی به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در جریان شکایت ترک‌سل از ایران که مردود اعلام شد، ضرر و زیانی به شرکت ایرانسل هم تعلق خواهد گرفت، گفت: هیچ‌گاه ترک‌سل شکایتی از ایرانسل نداشته و اپراتور دوم درگیر این ماجرا نبوده است. این موضوع بین ترک‌سل و دولت ایران بود که در نهایت رای صادره برعلیه ترک‌سل اعلام شد و بی‌اعتبار‌بودن شکایت آنها تایید شد.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که گاهی اپراتور سوم گلایه‌هایی از عدم همکاری ایرانسل در طرح رومینگ ملی مطرح می‌کند، توضیح داد: زمانی که اجرای رومینگ ملی به عنوان پیش‌نیاز ورود به عرصه ارائه‌ی خدمات نسل سه مطرح شد، در جلساتی با حضور مدیران عامل اپراتورها و رییس سازمان تنظیم مقررات این موضوع بررسی شد اما در آن زمان اپراتور سوم اصرار داشت در تمام نقاط امکان دسترسی به رومینگ داشته باشد.

وی ادامه داد: در آن دوره به طور موقت از ما خواسته شد کل شبکه را به سمت رایتل باز کنیم، اما آنچه هدف رومینگ ملی است ارائه خدمات پوشش برای تکمیل پوشش اپراتور‌هاست و قرار نیست در جایی که یک اپراتور پوشش دارد امکان استفاده از رومینگ فراهم شود، چرا که در این صورت اپراتورها تبدیل به یک اپراتور مجازی تلفن همراه خواهند شد. براین اساس اکنون هم رایتل در بخش‌هایی که پوشش ندارد امکان دسترسی به شبکه ایرانسل را دارد که این بخش‌ها حدود 50 درصد شبکه ایرانسل را شامل می‌شوند و برهمین اساس من از صحبت‌هایی که مدیران اپراتور سوم در این زمینه مطرح کرده‌اند تعجب می‌کنم.

دزفولی درباره‌ی زمان ارائه سیم‌کارت‌های ال.تی.ای نیز اظهار کرد: شبکه ال .تی .ای در بسیاری از شهرهای کشور آماده بهره‌برداری است اما نیاز به تغییر سیم‌کارت دارد. از سوی دیگر گوشی‌هایی که نسل‌های چهارم ارتباطی را تحت پوشش قرار می‌دهند تعداد بسیار کمی دارند که برهمین اساس ما به تدریج به ارائه‌ی سیم‌کارت‌های نسل چهار پرداخته و این خدمات را ارائه خواهیم کرد. البته اکنون در برخی موارد این سیم‌کارت‌ها برای تست‌های فنی در اختیار همکاران ما قرار گرفته است.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که گاه مشترکان اپراتور دوم از خورده شدن یکباره شارژ‌های خود گلایه‌هایی مطرح می‌کنند، توضیح داد: سیستم شارژینگ ما براساس تعرفه‌ها عمل می‌کند و اینگونه نیست که شارژ افراد به‌طور بی‌دلیل استفاده شود. حال اگر مشترکی چنین حسی دارد ممکن است از شبکه 3G استفاده کرده باشد که طبیعتا استفاده از اینترنت پهن باند بدون فعال‌کردن بسته‌ها موجب مصرف سریع شارژ خواهد شد.

وی درباره تعرفه‌های 3G و ال.تی.ای نیز اظهار کرد: منتظر مصوبه سازمان تنظیم مقررات در این زمینه هستیم.

اما دزفولی در پاسخ به این سوال ایسنا که گاهی افرادی که بیش از 9 سیم‌کارت داشته‌اند از سوختن سیم‌کارت‌های رند خود گلایه کرده و اینگونه اعلام می‌کنند که این سیم‌کارت‌ها بدون اطلاع آنها سوخته است، اظهار کرد: در آینده نزدیک نحوه ارائه سیم‌کارت‌های رند ما با تایید سازمان تنظیم مقررات اعلام خواهد شد.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور در عین حال عنوان کرد: در مواردی که سیم‌کارت‌ها قطع می‌شوند ما به قطع آنها اقدام نکرده‌ایم اما گاه پیش می‌آید که عده‌ای با سودجویی موفق می‌شوند برخی شماره‌ها را به نام خود کنند، اما از آنجا که سوابق معتبر این سیم‌کارت‌ها در شرکت ایرانسل وجود ندارد طبیعتا نسبت به قطع آنها اقدام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که از نظر او تعرفه‌های ایرانسل تا چه اندازه مقرون به صرفه محسوب می‌شود، اظهار کرد: کماکان ایران یکی از پایین‌ترین تعرفه‌های مکالمه موبایل را به خود اختصاص داده است و تقریبا هزینه مکالمات ما در حد سه یا چهار کشور آخر دنیا محسوب می‌شود.

دزفولی درباره این‌که تجربه کاربران گویای آن است که میزان قطعی‌ها بیش از 77 صدم درصد می‌شود، اظهار کرد: رقمی که گفته شد متوسط قطع شبکه در کل کشور است و به عنوان مثال در شهری مانند تهران و در ایام ارتقاء شبکه ممکن است نرخ قطعی‌ها تا 1.2 درصد افزایش پیدا کرده است البته اگر نقطه خاصی مدنظر باشد که به هر دلیل سایت آن خاموش شده باشد، اپراتور دوم از اعلام این موضوع تشکر خواهد کرد.

وی درباره ارائه تماس تصویری در مورد ایرانسل بیان کرد: به نظر می‌رسد ظاهرا در حال حاضر برنامه‌ای برای فعال‌سازی تماس تصویری از طریق تلفن همراه وجود ندارد.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور در پاسخ به این سوال که چه تعداد از شماره‌های ایرانسل به دلیل عدم استفاده به شبکه اپراتور دوم بازگردانده می‌شود، توضیح داد: برای استفاده از سیم‌کارت‌های تلفن همراه یک بازه زمانی 90 روزه در نظر گرفته شده است اما ما تلاش می‌کنیم که گاهی تا 9 ماه یا حتی یکسال سیم‌کارت‌ها را نسوزانیم اما در هر دوره بررسی دو تا سه میلیون شماره استفاده نشده به شبکه ما بازگردانده می‌شود.

دزفولی درباره بورسی‌شدن اپراتور دوم هم توضیح داد: براساس مصوبه کمیسیون که اواخر خرداد‌ماه ابلاغ شده ما شش ماه فرصت داریم که شرایط واگذاری سهام در بورس را اعلام کنیم و از آنجا که در حال حاضر حدود دو ماه از این فرصت باقی‌مانده تیم‌های کارشناسی ما در حال آماده‌سازی طرحی هستند تا این طرح به هیات مدیره ارائه شود و در نهایت پس از تصویب هیات مدیره شرایط بورسی شدن ایرانسل مشخص شود.

مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی کشور درباره‌ی عدم اطلاع‌رسانی پیامکی اپراتور دوم درباره زمان به پایان رسیدن بسته‌های اینترنتی مشترکان اعلام کرد: عمدتا پیامک پایان دوره بسته‌ها برای مشترکان ارسال می‌شود.

وی همچنین سیم‌کارت‌های ایرانسل فعالی که در بازار واگذار می‌شود نیز اظهار کرد: از طریق سیستم ما امکان فعال‌سازی سیم‌کارت بدون احراز هویت وجود ندارد، اما گاه اگر چنین اتفاقی رخ می‌دهد قطعا به مانند یک جرم قابل پیگیری است، اما پیگیری این موضوع به مراجع قضایی مربوط می‌شود از سوی دیگر فروش سیم‌کارت‌های فعال برای اپراتورها هیچ فایده‌ای به دنبال نخواهد داشت.

دزفولی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در حال حاضر سقف سرعتی که برای ارائه نسل‌های سه و چهار در نظر گرفته شده چقدر است، توضیح داد: ما به عنوان اپراتور سقفی برای ارائه این خدمات قائل نیستیم و قاعدتا اگر سقفی در این زمینه لحاظ می‌شود بنابر اعلام سازمان تنظیم مقررات خواهد بود که تاکنون چنین رقمی به ما اعلام نشده است.

وی درباره تعرفه‌های این خدمات نیز اظهار کرد: برای تعرفه‌های دیتا تلاش ما آن است که حجم مصرفی ملاک قیمت‌گذاری باشد و سرعت سرویس تاثیری در تعرفه‌های آن نداشته باشد.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =