دنیای اقتصاد نوشت:

اطلاعات تازه شهرداري تهران درباره آمار پروانه‌هاي ساختماني نشان مي‌دهد: حجم ساخت‌وسازهاي مسكوني در 5 ماه اول امسال 51درصد كاهش پيدا كرده و در اين مدت تنها براي احداث 57 هزار و 400 واحد مسكوني مجوز ساخت صادر شده است.
يخبندان كنوني در بازار «عرضه جديد» مسكن در تهران، طي چهار سال گذشته بي‌سابقه بوده است.  در سال91 به عنوان نقطه اوج ساخت‌وساز، اين تعداد آپارتمان حداكثر در دو ماه به شهر اضافه مي‌شد.  

آنچه هم‌اكنون باعث نگراني از سطح پايين ساخت‌وساز شده است به نيازسنجي‌هاي صورت گرفته درباره ميزان تقاضا در بازار مسكن مربوط است.
بررسي‌هاي دفتر اقتصاد مسكن در اين باره نشان مي‌دهد: در تهران نياز ماهانه بازار مسكن بين 10 تا 15 هزار واحدمسكوني است و حجم آپارتمان‌‌‌سازي‌هايي كه در سه سال اخير تا دو برابر اين ميزان نياز انجام شد، توانست علاوه‌بر اينكه مازاد عرضه را سبب شود، زمينه كاهش قيمت بخصوص در بازار نوسازها را نيز به‌وجود بياورد.
اما در حال‌حاضر كه تيراژ عرضه جديد تقريبا با سطح حداقلي حجم نياز سر به سر شده است، بازار معاملات با شروع رونق در سال آينده مي‌تواند از ناحيه نبود واحد اضافي، آسيب ببيند.
 برآوردهاي كارشناسي نشان مي‌دهد: بازار مسكن حداقل تا پايان امسال در ركود خواهد بود و اگر چه در حال‌حاضر به‌واسطه رشد خفيف معاملات مسكن، گفته مي‌شود ركود به پايان‌خط نزديك شده اما پيش‌بيني مي‌شود ورود به دوره رونق از اوايل سال94 باشد. از سوي ديگر، اثر يخبنداني كه نيمه اول امسال در بازار ساخت‌وساز حاكم شد، حداقل از 5/1 سال آينده، به شكل كمبود احتمالي عرضه بروز خواهد كرد، چون پروسه ساخت‌وساز حداقل 18ماه به طول مي‌انجامد.  به اين ترتيب به‌واسطه سطح مطلوب ساخت‌وسازهاي سال‌هاي 91 و 92، با شروع رونق معاملات در سال94، حجم عرضه‌ كفايت پاسخگويي به تقاضا را خواهد داشت.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    14 17
    این کاهش ساخت و ساز به نفع کاهش قیمت مسکن است. متاسفانه بساز بفروشها در این چند سال اینقدر ساخته اند که باعث شده قیمت زمین بیش از اندازه گرون شود. الان در منطقه پونک که هزینه ساخت متری 1200 هست، قیمت آپارتمان نوساز 67 میلیون تومان است که نشان دهنده سهم زیاد زمینه است. با کاهش ساخت و ساز حباب قیمت زمین کم می شود و قیمت تمام شده آپارتمان پایین می یابد.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    37 22
    بیشتر تقاضاهای قبلی تقاضاهای کاذب و سفته بازی بوده.این تقاضاها حذف بشه عرضه کاملا بر تقاضا غلبه خواهد داشت. مسکن و زمین در ایران کاملا در حباب مطلق به سر میبره و با عبور از پیک جمعیت این حباب به تدریج خالی خواهد شد
  • محاسب US ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    41 15
    1با هر ازدواج به یک واحد مسکونی نیاز است. 2بیش از 2 میلیون زوج اماده ازدواج یعنی نیاز کاملا واقعینه کاذببه 2میلیون واحد 3باتوجه به بالا بودن قیمت زمین و عوارض شهرداری و نظام مهندسی و مصالح ساختمانی ,سود ساخت وساز با قیمتهای فعلی اپارتمان کمتر از نرخ سود بانکی استدر حد 11و سازندگان به تدریج در حال خروج از بازار مسکن هستند. 4نتیجه اینکه بزودیحداکثر 8ماه قیمت ملک افزایش شدید خواهد داشت.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      10 15
      این ارقام و اعدادت منو کشته 11 درصد سود رو از کجا اوردی عزیز؟ بیا برات بسازم یا حداقل سود 40 درصدی. 8 ماه را بر چه اساسی در اوردی؟بیا محاسباتت را بنویس ما هم استفاده کنیم از علم بی کران شما
    • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      7 12
      1 کدام ازدواج ؟ پیک جمعیت رو به پایان است 2همین الان هم خیلی بیشتر از نیاز واحد مسکونی وجود داره که عرضه نمیشه 3 شما چقدر خوش سازنده خوش انصافی هستی 11 درصد؟ 4 خخخخخخخخخخخخخخخ
    • مهندس رضائی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      2 4
      در کشورهای پیشرفته هزینه خدمات مهندسی تا 11 درصد قیمت تمام شده ملک میباشد و در اینجا خیلی کمتر و شاید جمعا به یک درصد هم نمیرسدبرای رشته نقشه برداری کمتر از یک در ده هزارم قیمت متوسط آپارتمان ولی متاسفانه در اینجا به عنوان قیمت تمام شده و عامل افزایش قیمت تلقی شده که بسیار نابجا میباشدلطفا تصحیح فرمایید
    • بی نام US ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      11 4
      اقای بی نام,بالاترین نرخ افزایش جمعیت اوایل دهه 60 بوده که انها همه در سن ازدواجند.احتمالا شما انتظار داری بخاطر اینکه شما دوست داری تقاضابالا نرود ازدواج نکنند.من هم دلم میخواهد قیمت بالا نرودولی متاسفانه قیمت را عرضه و تقاضا تعیین میکند نه دل من و تو .امیدوارم چند ماه دیگر هم با دیدن قیمتهای جدید باز هم بخندی
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    8 14
    با خانه های خالی از سکنه در دست دلال ها چه می کنید. آقایان.