اوکراین برای دومین آزمون سخت آماده می‌شود

در تحریم روسیه به رغم زیانهایی که متوجه اروپا هم میشد، جملگی شرکت کردند؛ اقدامی که غرب در جریان اشغال و تصرف بخشهایی از خاک گرجستان در اگوست 2008 انجام نداد و همین امر سبب اشتباه پوتین در محاسباتش و دخالت سلطه طلبانه در اوکراین گردید.

یکشنبه پیش رو انتخابات پارلمانی زودرس دراوکراین برگزارخواهد شد. کشوری که در طول یکسال اخیر شاهد تحولات تلخ ریز و درشتی بوده و تا اطلاع ثانوی با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد. در طول یکسال اخیر و کمتر از آن، با اعتراضات گسترده مردمی، ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور این کشور که وابسته به کرملین بود، ازکشورش به روسیه گریخت و اخیراً نیز تابعیت روسیه را دریافت کرد. 

در مدت کوتاهی پس از فرار یانوکوویچ که دولت موقت کشور را اداره میکرد پوتین شبه جزیره کریمه را به دست ستون پنجم خود ضمیمه خاک روسیه کرد و شرق اوکراین را بدست همین عوامل تحت نام حفظ حقوق روسها ناامن کرد. به موازات همین تحولات انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در اوکراین برگزارشد و پترو پروشنکو از سوی اکثریت رأی دهندگان به ریاست جمهوری رسید. وی ظرف سه ماه گذشته تحرک زیادی درعرصه داخلی و خارجی از خود نشان داد و برای حل مشکل جدایی بخشهایی از اوکراین در شرق همچون دانتسک که با دخالت و کمک روسیه ایجاد شده بود تقلاها کرد تا اینکه قرارداد آتش بسی امضاء شد، هرچند که هنوز ثبات در این مناطق برقرارنشده و بعید است به این زودیها هم برقرارشود. گفتنی است تاکنون بیش از 2500 نفر از مردم اوکراین بدست روسهای حامی مسکو جان خود را از دست داده اند و تعداد کثیری نیز آواره شده اند.

اما آنچه که در تحولات اوکراین بیشتر خودنمایی میکند توجه بیشتر امریکا و غرب به تحولات اوکراین و حمایت های سیاسی و اقتصادی ازاین کشور است؛ به گونه ای که در تحریم روسیه به رغم زیانهایی که متوجه اروپا هم میشد، جملگی شرکت کردند و روسیه را تحت فشار حداقل نسبی قراردادند. اقدامی که غرب در جریان اشغال و تصرف بخشهایی از خاک گرجستان در اگوست 2008 انجام نداد و همین امر سبب اشتباه پوتین در محاسبات خود و دخالت سلطه طلبانه در اوکراین گردید.

به هر تقدیر اوکراین در شرایطی که از سوی روسیه در معرض تهدیدات نظامی، امنیتی، ستون پنجمی، انرژتیکی وژئوپولیتیکی قراردارد و تا حدودی از سوی آمریکا، غرب و ناتو مورد حمایت قرار دارد به علت ایجاد همسویی بیشتر در اداره کشور در روز موعود انتخابات پارلمانی را برگزار خواهد کرد. این دومین انتخابات پس از انتخابات ریاست جمهوری در شرایط بحرانی است .
مهمترین احزابی که در این انتخابات رقابت خواهند کرد حزب پروشنکو به رهبری رییس جمهور، حزب اودار (ضربه) به رهبری قلیچکو، قهرمان سابق بوکس و شهردار کنونی کی یف و حزب بادگاشینا (بابا بزرگ) به رهبری یولیا تیموشنکو، نخست وزیر دوران پسا انقلاب مخملی و زندانی دوره یانوکوویچ، رییس جمهور روسوفیل سابق اوکراین. 
در این میان حزب جدیدالتأسیس پیرود اوکراینا (اوکراین به پیش) نیز توسط جوانان انقلابی شانس خود را برای نخستین بار در این انتخابات به بوته آزمون خواهد نهاد.

در طول ماههای گذشته تلاشهای رییس جمهور جدید پروشنکو تا حد قابل توجهی کسب تعداد زیادی از کرسیهای سوپریم رادا (مجلس عالی) توسط حزب او را نوید نمیدهد و احتمال اینکه نصف بعلاوه یک کرسیها را نصیب خود سازد دور ازذهن نیست. حزب اودار به احتمال زیاد دومین مقام را در رقابتهای انتخاباتی به خود اختصاص خواهد داد و سومین برنده حزب بادگاشینا خواهد بود. از آنجا که در افکار عمومی اوکراین بسیاری از مشکلات را از ناحیه یولیا تیموشنکو، نخست وزیر دوران مخملی و همسر (وزیر انرژی اسبق اوکراین) میدانند و خود وی را به سوء استفاده متهم میکنند و اطرافیان آنها ملقب به مافیای انرژی و ساختمان سازی هستند، احتمال کسب تعداد زیادی از کرسیهای مجلس از سوی این حزب وجود ندارد، هرچند تیموشنکو به دلیل غربگرا بودن حامیانی دارد.

در این میان نباید فراموش کرد که روسیه و روس تبارها هم تلاش خواهند کرد در روند و نتیجه انتخابات به نفع خود تأثیر بگذارند، اما این تأثیرگذاری عمدتاً در مناطق شرقی اوکراین که اکثریت روس تبارها را در این سرزمینها در خود جای داده است، نمود عینی خواهد یافت. هرچند که تحولات چندماهه اخیر در این مناطق و روشدن دخالتهای نظامی روسیه در این مناطق و آموزش نظامی مخالفان دولت اوکراین از میان روس تبارها در منطقه دنباس اوکراین و عملیات نظامی آنها در دانتسک، لوهانسک و اولیانسک سبب آگاهی بیشترمردم اوکراین حتی روس تبارها بویژه نسل جدید آنها و خانواده هایی که دورگه هستند، شده و میتواند سبب کاهش حمایت این بخش ازمردم از نامزدهای وابسته به روسیه گردد و از این رهگذر به مرور زمان میزان تاثیر گذاری روسیه در این مناطق کاهش خواهد یافت.
به هرحال به نظر میرسد نتیجه انتخابات پارلمانی در اوکراین به نفع رییس جمهور فعلی این کشور پتروپروشنکو خاتمه یابد حتی اگر حزب پروشنکو اکثریت نسبی آراء را کسب کند با حزب دوم یعنی اودار به رهبری قلیچکو ائتلاف خواهد کرد و حزب بادگاشینای تیموشنکو مجبور به ایفای نقش اپوزیسیون در پارلمان آتی خواهد آمد.
آنچه روشن است اینکه رییس جمهور در صورت پیروزی دراین انتخابات با پشتیبانی مردمی و انسجام بیشتری در مسیر حل و فصل بحران موجود ارضی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی به ویژه چالش با روسیه و موضوع انرژی گام برخواهد داشت.

با توجه به مواضع یکساله اخیر آمریکا واروپا نسبت به اوکراین و همکاری نزدیک با پروشنکو در چند ماه اخیر به نظر میرسد اوکراین و دولت وی کماکان مورد حمایت آنها نیز خواهد بود. تحرکات اقتصادی و نظامی امریکا وناتو در پیرامون روسیه و اکراین به ویژه در نقطه مرزی اتحادیه اروپا با اوکراین و در سواحل بالتیک و امضای پیمان تجارت آزاد با اروپا از سوی اوکراین و تحریمهای اعمال شده غرب علیه روسیه، جملگی حاکی از حمایت نسبتاً جدی غرب از اوکراین است و دولت اوکراین در طول سالهای پیش رو به رغم مخالفت و دخالت روسیه حرکت در مسیر همگرایی با اروپا را تقویت خواهد کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر US ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    10 4
    زنده باد دموکراسی و انسانیت...نابود باد دیکتاتوریسم از هر نوع و روش ...