رکورددار ووشوی ایران می گوید هیچ وقت مغرور نشده است و همیشه توکلش به خدا بوده است.

فتح‌ا... فتحي:محمدمحسن سيفي، با اقتدار طلاي 4 سال قبلش را در اينچئون تكرار كرد. سانداكار 25 ساله، تنها ووشوكار طلايي ايران در اينچئون شد. آنچه عملكردش را از بقيه ورزشكاران متمايز مي‌كند ركورد بي‌نظيري است كه او طي 4 سال گذشته بر جاي گذاشته است. سيفي طي 4 سال گذشته‌؛ يعني از بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌ژو تا اينچئون جمعاً 69 مبارزه در ميادين داخلي و خارجي انجام داد كه در همه آنها رقبايش را دو رانده قاطعانه شكست داد. ركورددار ووشوي ايران از اينچئون و راز و رمز موفقيت‌هايش مي‌گويد‌.

* سطح مسابقات اينچئون با گوانگ‌ژو چطور بود؟

رقابت‌هاي امسال، سطح كمي و كيفي خيلي بالايي داشت و همين مسئله كسب مدال طلا را سخت كرده بود. در بازي‌هاي اين دوره كشورهايي مثل لائوس و فيليپين كه پيش از اين جايگاهي در ووشوي آسيا نداشتند، روي سكو رفتند و حتي فيناليست داشتند. همين مسئله نشان مي‌دهد با سرمايه‌گذاري‌اي كه آسيايي‌ها انجام داده‌اند مدال گرفتن در ووشو سخت شده و اگر حواس‌مان نباشد، ممكن است جايگاه‌مان را از دست بدهيم.

* مبارزه با كدام‌يك از حريفانت دشوارتر بود؟

در ووشو هيچ مسابقه‌اي آسان نيست و نبايد حريف را دست‌كم بگيري. در گوانگ‌ژو كارم خيلي سخت بود‌؛ چون تجربه كافي نداشتم. البته در آن دوره شانس آوردم كه حريف چيني در وزنم نبود و اين كار را كمي برايم آسان‌تر كرد اما در اينچئون چيني‌ها با همه قدرت آمده بودند و از بين 15 ووشوكار چيني، فقط يك نفر مدال نگرفت. سخت‌ترين مبارزه‌ام ديدار نيمه‌نهايي‌ بود كه برابر حريف چيني داشتم. براي اولين بار بود كه او را مي‌ديدم. چيني‌ها براي اينكه دستشان را رو نكنند، در اوزان 56 و 65 كيلوگرم نفرات جديدي را به اينچئون آورده بودند. حريفم سانداكار خوب و قلدري بود و فقط حمله مي‌كرد. من 2 مبارزه اول او را كه ديدم، نقاط ضعفش را شناختم و در نيمه‌نهايي شكستش دادم.

* در ووشو هم ناداوري وجود داشت؟

كره‌اي‌ها امسال شيطنت كردند تا بتوانند در چند وزن قهرمان شوند. ووشو مثل تكواندو يا كاراته نيست كه امتياز هر ضربه در تابلو ثبت شود، بلكه داوران در پايان هر راند امتيازات را مي‌دهند به همين دليل احتمال دست بردن در امتيازات و جابه‌جايي وجود دارد. به هرحال با اينكه فقط داوران از امتيازاتي كه مي‌دهند، خبر دارند، اين مسئله شرايط را براي حريفان كشور ميزبان سخت كرد، مثل اتفاقي كه براي لادور مقابل حريف كره‌اي رخ داد و او به سادگي قهرماني را از دست داد و نقره‌اي شد. البته كره‌اي‌ها در چند بازي ديگر مقابل رقبا از همين ترفند استفاده كردند.

* چرا در جام‌جهاني‌ شركت نمي‌كني؟

جام‌جهاني‌ براي اولين بار با قانون جديد برگزار مي‌شود، به همين دليل صلاح نبود در اين مسابقات مبارزه كنم. طبق قوانين جديد هر ووشوكار بايد دو بار وزن‌كشي كند و از آنجا كه من براي اينچئون وزن زيادي كم كردم و اگر مي‌خواستم در جام‌جهاني‌ مبارزه كنم دوباره بايد وزن كم مي‌كردم اذيت مي‌شدم و ترجيح دادم در اين مسابقات نباشم.

* براي پاداش‌هايت چه برنامه‌اي داري؟

مي‌خواهم سال آينده متأهل شوم. به همين دليل با پاداش‌هايم مي‌خواهم در زنجان خانه بخرم.

* سقف قرارداد قهرمانان ووشو در ليگ چقدر است؟

سال قبل بين 15 تا 20 ميليون بود، ولي قرارداد من به خاطر مدال‌هاي جهاني‌ام كمي بيشتر است.

* ركورددار بودن مدال طلا چه حسي دارد؟

دنبال ركوردشكني نيستم. فقط دوست دارم تا زماني كه در تيم‌ملي هستم، صرفنظر از هر نتيجه‌اي كه مي‌گيرم بهترين باشم.

 * رمز اين موفقيت‌ها را در چه مي‌داني؟

هيچ وقت مغرور نشدم. هميشه به خدا توكل كردم. وقتي هم از سكوي قهرماني پايين آمدم فراموش كردم چه مدالي گرفته‌ام. روزي 6 ساعت تمرين مي‌كنم، شايد سخت باشد اما خسته نمي‌شوم، چون هدفم را مشخص كرده‌ام. رسيدن به هدف هميشه آسان نيست ولي برايش بايد زحمت‌كشيد و حرفه‌اي تمرين كرد.

* تمريناتت را از كي شروع مي‌كني؟

يك هفته بعد از برگشت، تمريناتم را استارت زدم تا اول براي ليگ ‌برتر و بعد براي اردوي مسابقات جهاني اندونزي آماده شوم. مي‌خواهم وقتي به اردو مي‌آيم از نظر آمادگي، شرايط ويژه‌اي داشته باشم.

نماي نزديك

 

محمدمحسن سيفي عضو زنجاني تيم‌ملي ساندا متولد 1368 در محله بيسيم زنجان. او ووشو را از 15 سالگي زير نظر رامين موحدنيا مربي فعلي تيم‌ملي آغاز كرد و حالا نزديك به 6 سال است كه سابقه حضور در تيم‌ملي ووشو را دارد.

تنها طلايي ووشوي بازي‌هاي آسيايي اينچئون دانشجوي ترم آخر كارشناسي تربيت‌بدني دانشگاه آزاد واحد زنجان است كه به جز ووشو به فوتبال هم علاقه دارد و بعضي وقت‌ها هم پا به توپ مي‌شود.

مدال برنز مسابقات آسيايي بزرگسالان 2007 ماكائو، نقره مسابقات جهاني 2009 كانادا، طلاي جام‌جهاني‌ 2010 چين، طلاي بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگ‌ژو، طلاي جهاني2011 تركيه، طلاي بزرگسالان آسيا 2012 ويتنام، طلاي ورلد گيمز 2013 كلمبيا، طلاي جهاني 2013 مالزي و طلاي بازي‌هاي آسيايي اينچئون 2014 مهمترين عناويني است كه در كارنامه سيفي به چشم مي‌خورد.

 

 

 

251 41

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    6 7
    وجودش به کل فوتبالیستای لیگ برتر میرزه
  • ايمان IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    2 0
    چرا اسم و فاميل اين بنده خدا رو جابجا نوشتين؟
  • علی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    4 6
    وجودش میرزه به کل فوتبالیستای لیگ برتر
  • یزدان A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    5 0
    خدایا موقع دعوا و مرافعه هیچ وقت انسانی رو با این لول قدرت در مقابلمون قرار مده