معاون وزیر ارشاد : ایران فقط تهران نیست

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که باید در برنامه‌ریزی‌های خود توجه داشته باشیم که کشور ما فقط تهران نیست و ایران کشور ماست.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین روز از نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها صبح روز چهارشنبه 30 مهر با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، مدیران ستادی معاونت امور فرهنگی و مدیران کل ارشاد استان‌های کشور در تبریز برگزار شد.

معاون امور فرهنگی در این نشست تخصصی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت عالم ربانی آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دهد و می‌تواند به حوزه‌های مختلفی ورود پیدا کند. وزارتخانه‌های دیگر هم در حوزه فرهنگ به فعالیت می‌پردازند اما وزارت فرهنگ و ارشاد از معدود نهادهایی است که به همه حوزه‌های فرهنگ اعم از زبان، نماد، محصولات فرهنگی و... می‌پردازد. همچنین این وزارتخانه دارای شبکه گسترده‌ای در سطح کشور است که از مرکز آغاز می‌شود و شهرها و روستاهای مرزی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته اگر چه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی همه مقولات فرهنگی نیست اما در مجموع بستر قابل اعتنایی در وزارت ارشاد و معاونت امور فرهنگی برای تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ وجود دارد.

سید عباس صالحی با ضروری دانستن شناسایی توانایی‌های فرهنگی در استان‌ها گفت: واقعیت این است که اگر بخواهیم در حیطه فرهنگ آن گونه که شایسته است عمل کنیم، نیاز به شناسایی دارایی‌های خود داریم. در این نشست دو روزه به دنبال بازبینی فعالیت‌های خود هستیم تا بدانیم که در کجا قرار داریم و چه مسیری را باید طی کنیم. البته برای مشخص کردن مسیر نیازمند برنامه‌ریزی هستیم. نباید تمامی برنامه‌‌ریزی‌های خود را در مرکز متمرکز کنیم. در ادوار مختلف نگاه غالب این بوده که مرکز نشینان تصمیماتی را اتخاذ و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ می‌کردند. تسری این نگاه تقلیل‌هایی را ایجاد کرده است و باید در برنامه‌ریزی‌های خود توجه داشته باشیم که کشور ما فقط تهران نیست و ایران کشور ماست.

معاون امور فرهنگی افزود: در این نشست هم‌اندیشی به دنبال این هستیم که برخی از مشی‌ها را اصلاح کنیم و با پیشنهادات ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها به این موضوع می‌پردازیم. از همان روزهای نخست دغدغه حضور در کنار مدیران ارشاد استان‌ها در معاونت امور فرهنگی وجود داشت اما به دلیل تغییرات در برخی از استان‌ها، این امر به تعویق افتاد.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی در سه مرحله برای تثبیت و نهادینه شدن فعالیت‌های فرهنگی در سراسر استان‌ها عنوان کرد: به نظرم برای طی کردن این مسیر و هماهنگی میان معاونت امور فرهنگی و ادارات کل ارشاد استان‌ها این مسیر را باید در 3 مرحله پیمود: در وهله اول باید به دنبال حل مسایل باشیم. در این مرحله باید راه حلی برای مسائل جاری پیدا کرد تا دیگر درگیر مشکلات اجرایی نباشیم. در وهله دوم باید در پی هم‌اندیشی ظرفیت‌ها باشیم. باید روی این موضوع تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم ظرفیت‌های مرکز را به استان‌ها هدایت کنیم و همچنین چگونه ظرفیت‌های استانی را به یکدیگر متصل کنیم.

معاون امور فرهنگی ادامه داد: تصحیح و تعمیم رویکردها سومین مرحله است و پس از بازنگری در رویکردها باید نسبت به تسری و تعمیم قوانین در سطح کشور اقدام کنیم.

سید عباس صالحی درپایان با اشاره به فعالیت‌های دو روزه این نشست تخصصی در تبریز گفت: نشست روز نخست تبریز با تمرکز بر دو مرحله نخست کار خود را آغاز می‌کند. در روز نخست تلاش می‌کنیم تا پس از حل مشکلات به هم اندیشی درباره استفاده از ظرفیت‌های پایتخت و استان‌ها بپردازیم. در روز دوم نشست نیز تلاش خواهد شد به سوی تثبیت و نهایی کردن مصوبات کارگروه‌ها اقدام کنیم.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    25 0
    دمت گرم. به خاطر همین سیاست های تمرکزگرایی تهران داره فشار زیادی رو تحمل می کنه. ما تهرانی ها از خدامونه شما به شهرستانها بیشتر توجه کنید.
  • بی نام RO ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    16 2
    یک سر برو شهرستانها و امکانات را ببین بعد به این نتیجه می رسی ایران فقط تهرانه
    • سحر. مشهدی A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      3 1
      همچین میگی برو امکانات شهرستانی ها رو ببین ؛انگار ما تو دهات کوره ایم شما ها سانفرانسیسکو
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    7 1
    در وصف اینکه ایران فقط تهران نیست همین بس که ایران دو بخش دارد: تهران و شهرستان
  • مکتب ایرانی A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    4 2
    تهران: من دهاتی هستم از توابع ری