نقش ترکیه در مبارزه با داعش پررنگ‌تر می‌شود/ تحلیل یک کارشناس درباره چرخش آنکارا در قبال کوبانی

علی قائم مقامی، کارشناس مسائل ترکیه به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: ترکیه به دنبال این است از ارتباط بین پ.ک.ک و داعش در شمال سوریه ممانعت کند تا جبهه ای علیه خود ترکیه تشکیل نشود.

سعید جعفری پویا: دولت ترکیه پس از کش و قوس های فراوان اجازه داده تا نیروهای پیشمرگه کرد وارد سوریه شوند. این اجازه اما به کردهای ترکیه اعطا نشده است. اتفاقی که پیامی معنادار در خصوص اهداف آنکارا با خود به همراه دارد. در ادامه این روند، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شرط دیگری هم برای مداخله ترکیه در بحران علیه داعش اعلام کرد و آن هم سقوط اسد است. شرطی که نشان می دهد رئیس جمهور ترکیه همچنان ایده کنار رفتن اسد را پیگیری می کند و برخلاف تحلیل های داخلی، آنکارا تغییری در راهبردهای منطقه ای خود در قبال سوریه نداده است. علی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: ترکیه بحران داعش را با امتداد حکومت اسد هم پیوند می داند.
دولت ترکیه پس از پذیرش انتقادات فراوان، بالاخره اجازه داد نیروهای پیشمرگه کرد عراق، وارد سوریه شوند، هرچند چنین اجازه ای به کردهای ترکیه داده نشده است. این تصمیم جدید آنکارا را چگونه تحلیل می کنید؟

به نظر می رسد ترکیه به دنبال این است از ارتباط بین پ.ک.ک و داعش در شمال سوریه ممانعت کند تا جبهه ای علیه خود ترکیه تشکیل نشود. در واقع یکی از مهمترین نگرانی های ترکیه از قبل این موضوع این است که داعش یک گروه غیرقابل پیش بینی است و اقدامات و عملیات این جریان، چارچوب مشخصی ندارد، به همین دلیل ترکیه نگران است با توجه به مناسبات نه چندان گرمی که با پ.ک.ک دارد، این جریان از فرصت ها به نفع خود بهره برند و از طریق ورود به سوریه و مبارزه با داعش، جریان متمرکزی علیه ترکیه تشکیل شود. اما از سوی دیگر ترکیه برای اینکه از سوی افکار عمومی منطقه متهم به بی تفاوتی در قبال مسئله کردی و همچنین از همکاری با داعش نگردد، اجازه داده پیشمرگ های کرد شمال عراق با هماهنگی بارزانی به سوریه بروند تا هم اقدام انسان دوستانه ای انجام شود و هم جو نارضاتی که از ترکیه شکل گرفته تلطیف شود.

شما خیلی رفتارهای ترکیه را با حسن نیت تفسیر می کنید، در حالیکه شواهد و مدارک نسبتا متقنی در خصوص همکاری ترکیه و داعش وجود دارد و نشان می دهد ترکیه بیش از اینکه به فکر اقدامات انسان دوستانه باشد، بحرانی ماندن منطقه را پی می گیرد.

کشورها معمولا در حوزه دیپلماسی دو نوع رفتار دارد. یکی رفتار آشکار و علنی دارند و یکی هم غیر علنی و زیرزمینی. مثلا آمریکا متهم است هم داعش را ایجاد کرده و در منطقه ساپورت می کند و هم از طرفی دیگر رهبری ائتلاف ضد داعش را بر عهده گرفته است. به نظر می رسد دولت ها در این شرایط آنچه برایشان حائز اهمیت است مسائل امنیتی و منافع ملی است مگر اینکه مباحث دسته جمعی بر مسائل انفرادی غلبه پیدا کند. اکثر تحلیلگران منطقه معتقدند ائتلاف جهانی علیه داعش جدی نیست. واقعیت این است که داعش با توجه به موقعیتی که دارد می تواند منافع ترکیه را در منطقه تامین کند و هم نیاز انرژی ترکیه را با قیمت پایینتر فراهم سازد. از طرفی دیگر در نهایت اگر قرار باشد با چنین گروهی مبارزه و مقابله شود ترکیه با توجه به موقعیت و ارتباطی که با کشورهای عربی دارد، عضو ناتو است و دومین قدرت نظامی این سازمان است می تواند چنین مسئولیتی را پی بگیرد. بنابراین وقتی تصمیم نهایی بر این باشد که با این گروه مقابله شود ترکیه ناجی منطقه می شود و کشورهای مانند آمریکا و عراق و  همچنین کشورهای منطقه از ترکیه می خواهند که وارد عرصه شود و زمینه را برای فعالیت داعش محدود نماید. فکر می کنم ترکیه هنوز به این موقعیت نرسیده و آنها کاری می کنند تا احساس نیاز به ترکیه خیلی محسوس شود و در آن شرایط وارد منازعه شوند. با توجه به اینکه موقعیت ایران هم در منطقه طوری است که در ائتلاف به بازی گرفته نشد و نقش ایران در پرونده داعش در حال کمرنگ شدن است و غربی ها می خواهند نقشی برای ما قائل نشوند. بر این اساس ترکیه در این روند نقش ویژه تری را عهده دار خواهد شد.

آقای اردوغان در شرایط خود برای مداخله در این بحران شرط چهارمی را هم تعریف کرده و تاکید کرده باید اسد از قدرت کنار برود. به نظر شما ترکیه تا زمان سقوط اسد برای مداخله در تحولات سوریه تامل خواهد کرد؟

اردوغان به دنبال تجزیه منطقه نیست. بر خلاف آمریکا، اسرائیل و حتی عربستان، آنکارا بیشتر به دنبال این است جابه جایی قدرت در منطقه و به ویژه در سوریه اتفاق بیفتد. ترکیه در عراق هم در پی این بوده که جریان های معتدل تری به قدرت برسند و با روی کار آمدن حیدر عبادی این هدف تا اندازه زیادی محقق شده است. اما اردوغان در سوریه اما همچنان و با جدیت دنبال رفتن اسد است و می خواهد نماینده ای مخالفان قدرت را در دست بگیرد. ضمن اینکه ترکیه به گروه های کردی سوری هم میدان نمی دهد تا مبادا اتحادی میان کردهای سوریه و ترکیه ایجاد شود و به هیچ وجه هم نمی خواهد منطقه خودمختار در بخش های کردنشین سوریه ایجاد شود، چرا که این منطقه برای آنکارا بسیار مهم و حیاتی است و تلاش دارد خواسته های خود را پی بگیرد. بر این اساس هدف اردوغان با برخی از کشورهای حاضر در ائتلاف متفاوت است و نظر اردوغان این است تا زمانی که اسد در قدرت است مقابله با جریان های تروریستی در این کشور بی فایده است و باید استراتژی مقابله با گروه های تروریستی همزمان با برکناری اسد اتفاق بیفتد تا از نظر آنها بحرانی که در منطقه شکل گرفته برطرف شود. اگر بخواهیم مسئله را از دید ترکیه مطالعه کنیم به این نتیجه می رسیم که ترکیه ریشه این بحران را در سوریه می داند و ختم آن را هم در جابه جایی قدرت در دمشق می بینند و این دو را با هم پیوند می زند؛ به این دلیل تنها راه خلاصی از بحران داعش را برکناری اسد می داند.  

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چیا A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    16 25
    سیاست ترکیه به نظر منطقی و در راستای آرامش منطقه است ولی بازیگران بین المللی همچون آمریکا و عربستان از بحرانی شدن منطقه سود می برند.
  • محمد رضا A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    18 19
    اسد می ماند اردوغان است نیامده باید برود