سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 امروز در وین آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان این‌که مذاکرات کارشناسی طبق برنامه دو روزه خواهد بود، گفت: در این مذاکرات کارشناسان ایران و گروه 1+5 جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بررسی می‌کنند و این نشست در چارچوب تماس‌ها و تبادل‌نظرها در حوزه مذاکرات است.

وی همچنین گفت: بعیدی‌نژاد، رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و ترکیه و مباحث اخیر در این رابطه، گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه‌اند که روابط خوبی را به صورت دوجانبه دارند. رفت‌وآمدهای خوبی بین دو کشور در سطوح بالا انجام شده. نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کرده و آقای روحانی نیز به ترکیه سفر کرد. در عین حال همواره موضوعات منطقه‌ای مورد مذاکره است که در سطح سیاسی در مورد آنها تبادل نظرصورت می‌گیرد.

وی افزود: دیدگاه‌های دو کشور در خصوص مسائل منطقه یکسان نیست ولی این مانع از همکاری‌ها نبوده و گفت‌وگوهای سازنده‌ای بین دو کشور برقرار است.

افخم تأکید کرد: معتقدیم که گفت‌وگو و مشارکت کشورهای منطقه برای حل موضوعات منطقه یکی از روش‌های اصولی و درست است و از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص روابط ایران و عربستان و اظهارات اخیر مقامات عربستانی در مورد ایران، گفت: منطقه در شرایط حساسی است و معضلات منطقه نیازمند گفت‌وگو، همکاری و مشارکت است. انتظار می‌رود دیدگاه‌ها با رعایت شرایط حساس منطقه باشد و هر آنچه که می‌تواند مانع از شکل‌گیری همکاری‌ها و مانع از فضای تفاهم شود کمک کننده نخواهد بود.

وی با بیان این‌که موضوعاتی که در فضای رسانه‌ای اعلام می‌شوند واکنش‌هایی به همراه دارند و ما نیز واکنش‌هایی داشتیم در مورد سفر ظریف به عربستان نیز، گفت: سفر وزرا بخشی از روندهای مذاکراتی است اما برای این سفر هنوز جدول زمانی نهایی تنظیم نشده است و هر زمان شرایط فراهم باشد نسبت به هماهنگی‌های لازم اقدام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ زمان و مکان مذاکرات سه جانبه ظریف ، کری و کاترین اشتون گفت: تماس‌هایی بین دو طرف برقرار است و هماهنگی‌ها برای انجام مذاکرات در سطح بالا در دست انجام است و جدول گفت وگوهای دیگر در سطوح مختلف نیز در حال زمان بندی شدن است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نمایندگان مجلس نسبت به اعلام موضع نکردن وزیر خارجه درباره‌ مسائل هسته‌ای انتقاداتی دارند، گفت: جنس کار دیپلماتیک و فضای اعلام مواضع با یک تقسیم کاری صورت می‌گیرد اغلب اعلام مواضع از سوی سخنگوی وزارت خارجه است و اظهار نظر نکردن مسئولان ارشد وزارت‌خانه به این مفهوم نیست که کار دقیق و کارشناسی در آن صورت نمی‌گیرد. همه‌ مسائل و موضوعات با هماهنگی وزیر خارجه و در بخشی از موارد با مشورت‌های خیلی نزدیک انجام می‌شود و حتی برخی متون و اعلام نظرها دیدگاه صریح شخص وزیر خارجه است.

افخم اضافه کرد:‌ این دیدگاه که حتما باید وزیر خارجه درباره‌ موضوعات اعلام نظر کند دیدگاه سطحی و غیر کارشناسی است. وزیر خارجه بر همه مسائل و حوزه‌های مختلف کاری در وزارت خارجه همچنین در بخش‌های فرهنگی و کنسولی در کنار حوزه هسته‌ای اشراف کامل دارد اما مسئولیت‌ اعلام مواضع متناسب با تقسیم کاری به عهده‌ی سخنگو و دیگر دوستان در وزارت خارجه است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اگر توافق هسته‌ای صورت بگیرد شامل لغو تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و موارد دیگر نمی‌شود، گفت: موضوعات مذاکرات، لغو تحریم‌های هسته‌ای است و مواضع تیم مذاکره کننده کشورمان درباره‌ لغو تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به طور صریح و روشن تبیین و اعلام شده است. طبق توافق ژنو دو طرف سعی دارند به نگرانی‌ها درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای و نیز لغو همه‌ تحریم‌های یک جانبه و همه جانبه پاسخ دهند.

افخم همچنین گفت: به طرف‌های مذاکراتی خود در بحث هسته‌ای توصیه می‌کنیم در مقطع زمانی باقی مانده از مذاکرات جامع از طرح موضوعاتی که درباره‌ آنها رایزنی‌ها در جریان است و هنوز چیزی قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کنند و آنها را به صحنه رسانه نکشانند.

افخم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ اهانت رجب طیب اردوغان به مقامات عالیرتبه کشورمان و اظهارات وی درباره‌ی سوریه تصریح کرد:‌ وزارت خارجه اقدامات لازم سیاسی را دراین رابطه انجام داده و گزارش اقداماتش برای مسئولان نظام ارسال شده است.

وی همچنین در خصوص کاهش روابط اقتصادی ایران و ترکیه و ایجاد مشکلات ترانزیتی میان دو کشور خاطر نشان کرد:‌ البته این مساله به این صراحت نیست بلکه برخی مشکلات فنی در مسیر ترانزیتی میان دو کشور ایجاد شده است که مذاکرات درباره‌ رفع این مشکلات در حال انجام است و امیدواریم به زودی مساله حل شود. اما تاکید می‌کنم که مشکلات به وجود آمده یک تصمیم سیاسی ارزیابی نمی‌شود.

افخم درباره‌ پیشنهاد‌هایی که در فضای رسانه‌ها درباره‌ بحث غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران مطرح می‌شود گفت: درباره‌ همه این موضوعات مذاکرات در جریان است و تا زمانی که بر روی همه مسائل و جزئیات توافقی نکنیم نمی‌توان گفت که بر روی مساله‌ای به طور جداگانه توافق شده است. اخبار درباره‌ جزئیات مذاکرات و پیشنهاد مطرح زیاد است اما هنوز چیزی قطعی نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر وزیر خارجه‌ کشورمان به اسپانیا و چین طی هفته‌ آینده خبر داد و گفت: آقای ظریف اواسط هفته آینده به اسپانیا می‌رود و اواخر هفته آینده به چین خواهد رفت.

افخم سفر ظریف به چین را در راستای شرکت در اجلاسی درباره‌ امور افغانستان در سطح منطقه دانست و گفت: 14 کشور در این نشست در سطح وزیران خارجه شرکت می‌کنند و آن چهارمین نشستی است که برای کمک به تثبیت امنیت و بهبود شرایط افغانستان صورت می‌گیرد که میزبان آن چین است.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =