ایسنا نوشت:

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد: در حوزه دسترسی و استفاده از اینترنت تاکید ما بر قانون‌مند بودن و زیرپا نگذاشتن هنجارهای جامعه است.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به بحث‌های متعددی که طی ماه‌های گذشته در زمینه‌ی سرعت اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های مختلف مطرح شده در نهایت رویکرد شورای عالی فضای مجازی از چه قرار است، اظهار کرد: تاکید ما بر قانون‌مند بودن است به نحوی که آنچه که در جامعه به عنوان هنجار پذیرفته شده در این فضا هم باید مورد توجه قرار گیرد.

انتظاری ادامه داد: درواقع به نوعی می‌توان گفت که فضای مجازی هم مانند زندگی واقعی ماست و بنابراین لازم است همان طور که در زندگی معمول خود می‌خواهیم مردم از حداکثر استفاده، آسایش و رفاه بهره‌مند باشند و بهترین استفاده را از زندگی ببرند، در فضای مجازی هم همین گونه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه با اشاره به سرعت بالای رشد تکنولوژی گفت: فضای مجازی با سرعت بالایی در حال ورود به زندگی ماست و لازم است تا قبل از ورود این تکنولوژی فکری درباره‌ی آن کرده باشیم. اکنون برخی دستگاه‌ها خیلی با این موضوع همراه نیستند، اما اگر بخواهیم ساده‌تر صحبت کنیم باید گفت که تصمیم‌گیری در این زمینه در شورای عالی انجام می شود و در جلسات شورا هر فرد نظرات خود را می گوید و در نهایت به نفع مردم است که در این فضا قانون وجود داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به این مطلب که با وجود گذشت حدود دو سال این شورا درباره موضوعاتی مانند پیوست فرهنگی هنوز به نتیجه نرسیده و این طور به نظر می‌رسد که سرعت تصمیم‌گیری آن با سرعت ورود تکنولوژیهای جدید منطبق نیست، توضیح داد: همان‌طور که اشاره شد سرعت ورود و رشد تکنولوژی بسیار بالاست و در واقع تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر این که این شورا به طور ماهانه تشکیل جلسه بدهد نیز برهمین اساس است که تصمیمات شورا با تغییرات همگام باشد.

وی ادامه داد: ما اتفاقا پیوست فرهنگی را در کمیسیون محتوا تدوین کرده‌ایم و برای بقیه موارد نیز آمادگی داریم که با همان سرعت ورود تکنولوژی مسائل مربوط به آنها را در شورا حل و فصل کنیم. اما این شورای راهبردی که اصولا یک ظرفیت فوق العاده و هوشمندانه است تا مردم هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری خوب و مناسب از فضای مجازی برسند و ما نیز امیدواریم این شورا کار خود را متناسب با ماموریت هایی که دارد انجام دهد.

انتظاری در ادامه در پاسخ به این سوال که درحال حاضر قوانین مد نظر شورای عالی در زمینه شبکه‌های اجتماعی موبایلی تدوین نشده اما با این حال مردم از این شبکه‌ها بهره می گیرند و از نظر اقتصادی نیز استفاده از این نرم افزارها برای آنها مقرون به صرفه است، اظهار کرد: این موضوع باید در جلسات شورای عالی فضای مجازی مورد بحث‌های جامع قرار گیرد. پیشنهادات ما در دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی و کمیسیونهای مربوطه برای طرح در شورای عالی آماده شده و بحث ما نظام فضای مجازی سالم و مطلوب است.

وی ادامه داد: در این میان فیلترینگ یکی از ابعاد است که بعد سلبی محسوب می‌شود اما ما بحث‌های ایجابی مختلفی هم داریم که آنها هم درجهت رفع نگرانی‌ها و ایجاد فضای مناسب و مساعد مورد توجه قرار گیرد. یعنی فقط فیلترینگ نیست و حتی بحث‌های ایجابی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و اولویت دارند، بر همین اساس باید مجموعه این موضوعات کنار یکدیگر دیده شوند. به هرحال پیشنهادات ما در این زمینه آماده است و ما در انتظار تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی هستیم.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =