تولید بنزین در پتروشیمی ها در شرایط تحریم و برای جلوگیری از بحران، اقدامی مقطعی و شاید صحیح بوده است ، اما آیا باید تا ابد از این روش خطرزا برای سلامت مردم، استفاده کرد؟

مريم مسعودی: يكشنبه شب 27 مهرماه، برنامه خبري 20:30 سازمان صدا و سيما در قالب يك مناظره كوتاه و ضبط شده بار ديگر سعي كرد با تريبون دادن به يكه كارشناس منتقد توقف توليد بنزين آلوده، اذهان عمومي را نسبت به اقدام وزارت نفت در خصوص حذف توليد بنزين در پتروشيمي ها مشوش و مغشوش نمايد.

سوالي كه اين اقدام صدا و سيما بر مي انگيزد اين است: « در حاليکه بارها از سوي دستگاهها و مقامات مسوول و رسمي درباره علت توقف توليد بنزين در پتروشيمي ها توضيح داده شده ، صدا و سيما از شبهه افكني در خصوص واقعي بودن دلايل حذف عوامل آلاينده هوا از بنزين توزيعي در كلانشهرها و نگران كردن مردم در مورد كيفيت بنزين چه بهره اي مي برد؟»

با وجود آنكه در اواخر ارديبهشت امسال در برنامه مناظره شبكه يك سيما، معاون شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي بطور مفصل درباره ميزان بالاي عوامل آلاينده هوا در بنزين پتروشيمي ها سخن گفته بود ، بازگشت به اين موضوع پس از 5 ماه بجز مقاصد سياسي چه ضرورتي دارد؟

توليد بنزين در پتروشيمي ها در شرايط تحريم و براي جلوگيري از بحران، اقدامی مقطعی و شاید صحيح بوده است ، اما آيا بايد تا ابد از اين روش خطرزا براي سلامت مردم، استفاده كرد؟ و اگر پتروشيمي براي توليد بنزين مناسب است اصولا چه نيازي به پالايشگاه توليد بنزين وجود دارد؟ و آيا بنزين بايد از اين پس در رده محصولات و مشتقات پتروشيمي شناخته شود؟!

با توقف توليد بنزين در پتروشيمي ها، آنچه كه مسلم است ميزان آروماتيك، بنزن و گوگرد به عنوان 3 عامل اصلي آلايندگي در بنزين هاي توزيعي در كلانشهرها كاهش چشمگيري داشته و مراجع قانوني و رسمي آنرا تاييد كرده اند.

توقف توليد بنزنين در پتروشيمي ها به معني فراموشي يا حمايت نكردن از توليد ملي نيست، بلكه جلوگيري از انحراف در شرايط رفع اضطرار است. اكنون كه شرايط اضطراري تاحد زیادی رفع شده است، حمايت از توليد ملي بنزين و خودكفا شدن در آن در به ثمر رساندن پالايشگاههاي جديد بنزين و بويژه پالايشگاه ستاره خليج فارس است که انشاء الله با بهره برداری از آن در آینده نزدیک نه تنها دیگرنیازی به واردات محدود بنزین نخواهد بود بلکه پس از جشن خودکفایی واقعی در تولید بنزین، امکان صادرات آن نیز فراهم خواهد شد.

شايان ذكر است در سال جاري عليرغم رشد مصرف بنزين، توليد پالايشگاه هاي داخل 5.3 ميليون ليتر نسبت به سال قبل افزايش يافته است در حالي كه واردات كل بنزين 4.7 ميليون ليتر است و اين عزم جدي پالايشگران داخلي را براي قطع وابستگي نشان مي دهد مضاف بر اينكه  درسال جاري 5 كلانشهر زير پوشش بنزين يورو 4 قرار گرفته است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    9 23
    ببخشید اون وقت که شما و دیگر رسانه های نوشتاری هی دم از آلوده بودن بنزین میکردید ایجاد التهابی سازنده بود؟
  • نادری A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    6 0
    متاسفم که بنزین آلوده به خورد ما و محیط زیست میدید ما دوست داریم سالم بمونیم با این تولید ملی تون