رییس‌جمهور گفت: این دولت آماده است که در راه مبارزه با فساد هزینه‌هایی را که باید، پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در هشتمین همایش ملی نخبگان با اشاره به اهمیت وضعیت دانشگاه‌ها، گفت: یک بار وزیری را معرفی کرده‌ایم، گفتند رای اعتماد نمی‌آورد و ما گفتیم اهلا و سهلا، پس ما فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کردیم و گفتند او را به مجلس معرفی نکنید که رای نخواهیم داد. باز هم گفتیم اهلا و سهلا. پس سومی را معرفی کردیم و رای اعتماد گرفت، اما در کمتر از یک سال یعنی حدود 9 ماه به قضاوت رسیدند که باید کنار برود.
او با اشاره به این‌که بعضی‌ها گفته بودند وزیر علوم نباید به بورسیه‌ها دست بزند، گفت: کار ناقص وزیر دانشمند قبلی آقای دکتر فرجی‌دانا را توسط سرپرست محترم وزارت علوم، جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهیم کرد و من امیدوارم تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها به اطلاع همه ملت ایران برسد.
رییس‌جمهور گفت: در بررسی بورسیه‌ها بعضی موارد به افرادی می‌رسیم که انتصاب‌ها با اخلاق و با استعداد و کار و تلاش و کوشش نبوده است که باید به این نقطه برسیم، اما می‌دانیم که مشکلات را باید قدم به قدم از پیش پا برداریم.
روحانی با بیان این‌که ممکن است دولت یازدهم هم مشکل داشته باشد، گفت: اگر در این دولت هم مشکل یا فسادی بود، با کمال صراحت و بی‌دغدغه هر فردی که باشد باید با فساد مقابله شود. البته می‌دانیم فساد چیزی نیست که یک روزه ریشه‌کن شود چون سال‌ها ریشه دوانده است.
رییس‌جمهور با بیان این‌که تنها می‌توانیم قول دهیم یکسری شاخه‌های فساد را بزنیم، اما درخت کهنسال آن که میوه حنظل دارد معلوم نیست چه وقت ریشه‌کن می‌شود، گفت: نباید ناامید شویم و باید دست به دست هم دهیم تا در یک جامعه سالم نهال نخبگی رشد یابد و تبدیل به درختی تنومند و پرثمر شود و جامعه ما از این درخت و میوه آن استفاده کند.
او با بیان این‌که فناوری و نخبگی در مجموع میوه علم است و علم میوه اندیشه است و اندیشه میوه جامعه آزاد بدون فساد و تلاشگر است، گفت: نخبگی همان‌قدر که افتخار است بار سنگینی بر دوش شما می‌گذارد و اگر مشکلات کشور حل نشود، نخبگان در کنار مسئولان مسئولیت دارند.
روحانی با بیان این‌که هدف نهایی ما قدرت ملی، ثروت ملی و منزلت است، گفت: در قدرت عامل بزرگ علم، فرهنگ، ایمان و معنویت است و در ثروت نیز در دنیای امروز اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند برای ما ثروت آورد و در منزلت هم نیاز به علم و تدبیر داریم.
رییس‌جمهور با بیان این‌که باید منزلت ملت ایران در افکار عمومی جهان به همان اندازه باشد که هم‌وزن فرهنگ و تاریخ و ایثار و فداکاری این ملت است، گفت: امیدواریم بنیاد ملی نخبگان که بار سنگینی بر دوش دارد در وظیفه خود برای کسب نخبگان کشور به خوبی عمل کند و برای کسب نخبه بین روستا و شهر فرقی نباشد و مبادا حق روستاییان در نظر گرفته نشود و آنها محروم شوند.
او با بیان این‌که ما استعدادهای فراوان در دست داریم، گفت: هیچ فرقی بین اقوام و مذاهب از جمله ترک و لر، ترکمن، بلوچ و عرب و همه اقوام ایرانی و همه مذاهب از جمله شیعه و سنی و زرتشتی و مسیحی برای نخبگی وجود ندارد یعنی نخبه، نخبه است و باید زمینه را برای رشد نخبگان و جذب آنها و بکارگیری آنها انجام دهیم.
روحانی گفت: امیدواریم به زودی محصولات و برندهای برتر ایرانی را در بازارهای دنیا ببینیم.
رییس‌جمهور گفت: بنیاد ملی نخبگان باید تلاش کند صدای نخبگان را به گوش مسئولین رسانده و اولویت‌های کشور را به گوش نخبگان برساند.
رییس‌جمهور با بیان این‌که جمع نخبگان جوان برای همه ما امیدبخش و امیدآفرین است، گفت: هر ملتی برای رسیدن به قله‌های آرزو و رویاهایش به نخبگان جوان امید دارد و نخبگان هستند که می‌توانند ملتی را در سطحی بالاتر برای نگاه به جهان قرار دهند.
روحانی گفت: این سخن درست است که ملت ایران و سرزمین ایران سرزمینی نخبه‌پرور است چون در کدام سرزمین این همه اندیشمند و بزرگ چون خوارزمی، ابوریحان بیرونی، رازی، سعدی، ابن‌سینا، فردوسی و مولانا و ... داشته باشد؟
او با بیان این‌که این ملت و سرزمین استعداد لازم برای پرواز را در اختیار دارد، گفت: استعداد تنها و هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی‌رساند، چون هوش برتر توام با جهاد و تلاش و از خودگذشتگی و شهامت ما را به سرمقصود منزل می‌رساند.
رییس‌جمهور با بیان این‌که نخبه‌ای که شهامت در اظهارنظر و طرح کردن ایده خود به دلیل احتمال شکست را نداشته باشد ناموفق خواهد بود، گفت: چه اشکال دارد طرحی را مطرح کنیم و در پایان تحقیق به اشتباه بودن راهمان پی ببریم، چون فهم آن اشتباه خود پله‌ای برای پیشرفت است و زمینه‌ای برای حرکت و گامی نو خواهد بود. البته بنیاد ملی نخبگان و دولت باید خسارت اینگونه شهامت‌ها و شکست‌ها را به لحاظ مادی و معنوی جبران کند تا فرد بداند امکان برای ریسک وجود دارد و طرح خود را مطرح کند و به کرسی آزمایش بنشاند حتی اگر با شکست روبرو شود.
روحانی گفت: در کنار استعداد نیاز به جهاد و تلاش مستمر داریم و در کنار آن به شهامت و ریسک خطرپذیری برای شکست نیازمندیم چون در آن صورت می‌توانیم پله‌های موفقیت را بپیماییم.
رییس‌جمهور با بیان این‌که ایران تنها مرکز طلای سیاه نیست، بلکه مرکز طلای خاکستری است، گفت: ایرانیان با مغز و استعداد و تلاش‌شان در گذشته توانسته‌اند و امروز ثابت کرده‌اند که می‌توانند و طی 36 سال توانسته‌ایم در برابر انواع فشارها بایستیم، مقاومت کنیم و پیروز شویم.
او با اشاره به این‌که عده‌ای سوال می‌کنند در مذاکرات هسته‌ای پیروز می‌شویم، گفت: پاسخ من این است که ما پیروز هستیم چون اینکه نمایندگان یک ملت در برابر شش قدرت بزرگ بنشینند، استدلال و بحث کنند و سخن آنها را رد کرده و سخن خود را به کرسی بنشانند یعنی قدرت چانه‌زنی سیاسی دارند و این به معنای پیروزی یک ملت بزرگ به نام ایران عزیز است.
رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که ما همین امروز پیروز هستیم، ادامه داد: فردا هم به حول و قوه الهی نه تنها در صحنه مذاکرات هسته‌ای، بلکه در بسیاری از صحنه‌ها پیروز خواهیم بود، اگر جهاد و تلاش و اعتماد به نفس و خودباوری در کنار ما باشد.
او با بیان این‌که همه چیز از خودباوری و ایثار و فداکاری شروع می‌شود، گفت: تنها علم‌دوستی کافی نیست و ما نیازمند میهن‌دوستی هستیم یعنی ما نیاز به انسان‌دوستی و اخلاق‌گرایی داریم و هر روز باید خودمان را آماده کنیم تا تمام استعداد، وقت و فرصت‌مان را فدای ایران عزیز و ملت بزرگ ایران کنیم و در برابر این فرهنگ و تاریخ بلند ادای وظیفه کنیم چون در این صورت پیروز بزرگ در این صحنه خواهیم بود.
روحانی با بیان این‌که آرا و نظرات نخبگان می‌تواند برای ما مسیر هدایت و گاهی تصحیح راه باشد، گفت: نخبه فقط در علوم تجربی و فناوری نیست، بلکه در مدیریت، هنر، فرهنگ، ادب، ورزش و مسائل اجتماعی نیز ما نخبگان بزرگی داشته‌ایم؛ چرا که گاهی یک طرح خوب و دقیق به اندازه ده‌ها فناوری نو می‌تواند به یک کشور کمک کند.
رییس‌جمهور ادامه داد: ما مسیری را آغاز کرده‌ایم و برای طی مسیر همان مقدار که علوم تجربی باید به کمک ما بیاید به کمک علوم انسانی نیاز داریم.
او با بیان این‌که اگر اهداف و آرمان‌ها برای یک ملت در ابهام باشد در مسائل اجتماعی و فرهنگی نمی‌توانیم توسعه پیدا کنیم، گفت: توسعه یکجانبه ما را به هدف نمی‌رساند، بلکه توسعه باید همه‌جانبه باشد یعنی علم و اخلاق، مادیات و معنویات، مسائل اجتماعی و سیاسی و همه موضوعات مورد نیاز یک جامعه باید توسعه پیدا کند پس اگر بهترین علم و فناوری را داشته باشیم، اما در خیابان احساس امنیت نکنیم بی‌ارزش است.
روحانی گفت: اگر خدای ناکرده روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که کارش تامین آرامش جسمی و روانی افراد است تبدیل به نیروی ترس و دلهره و اضطراب شود آیا آن جامعه و تلاش در آن جامعه برای ما ارزشمند خواهد بود؟
رییس‌جمهور گفت: اگر در جامعه‌ای نتوانیم حرف حق‌مان را بدون دغدغه بزنیم آن جامعه ما را به سعادت نمی‌رساند و باید بدانیم که این کشور از آن مردم است.
وی با طرح این سوال که راس حاکم باشد یا رای حاکم باشد، توضیح داد: عده‌ای هستند که در راس امورند و ممکن است نخبگان را در مسیر قرار دهیم یعنی رئوس علمی و نخبگی کشور، اما ما در جامعه حکومت رئوس و حتی حکومت نخبگان و از آن طرف حکومت عوام را قبول نداریم چون ما یک چیز یعنی مردم‌سالاری را قبول داریم.
روحانی با بیان این‌که واحد مردم‌سالاری و آرای این ملت، شهروند است، گفت: هر شهروند در تاثیرگذاری در مسیر کشور و سیاست و حکومت باید هم‌وزن و همسان شهروند دیگر باشد، اما برخی تلاش می‌کنند تا رئوس را جذب کنند و آن رئوس آرای بیشتری جذب کنند و از این آرا بیشتر رئوس جدیدی سر کار آیند و آنها نیز آرای جدیدی کسب کنند. البته این تعامل در دنیا وجود دارد، اما باید بدانیم که ما تابع آن دین و قرآنی هستیم که به ما می‌گوید امور اجتماعی حکومتی و اداره کشور باید با مشورت، رای و نظر مردم باشد، چون صاحبان کشور آحاد ملت هستند و این را همه باید با زبان، دل و عمل‌مان بپذیریم تا دیگر فرار مغزها را شاهد نباشیم.
رییس‌جمهور با بیان این‌که برخی می‌گویند فرار نخبه اشکال ندارد و مهاجرت اگر دوطرفه باشد بی‌اشکال است، گفت: اما فرار مغز، زبان و استعداد و از بین رفتن فرصت و خسارت بزرگ برای یک ملت است.
او با اشاره به دیدار خود با ایرانیان مقیم در آمریکا، گفت: در آن جلسه مطرح کردم که یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود هر ملتی به آمریکا آمده، باری بر دوش ما گذاشته به جز ملت ایران؛ چرا که آنها باری از دوش ما برداشته‌اند و این ممکن است برای آمریکایی‌ها افتخار باشد و از یک دیدگاه برای ما نیز افتخار باشد که ایرانی هر جا که هست عزیز و سربلند و مورد احترام آن جامعه است اما از یک طرف مایه تاسف است که بدون هزینه سرمایه‌های ما را دیگران ببرند.
رییس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با جمع ایرانیان کارآفرین در نیویورک، گفت: شاهد بودم بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی و سرمایه‌داران بزرگ آن از ایرانی‌ها هستند اما نکته مهم این است که در خارج از کشور ایرانی که عاشق ایران نباشد ندیده‌ام چون عشق به میهن، فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی بسیار کارگشاست.
روحانی در پایان گفت: نخبه بودن، از خودگذشتگی برای کشور، فرهنگ اسلامی و ملی و اعتلای کشور است.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381522

برچسب‌ها