تسنیم نوشت:

یک نشریه انگلیسی در گزارشی نوشت حملات هوایی علیه داعش به نفع هرکسی باشد، مطمئنا شرکت‌های تسلیحاتی از این بابت به سود سرشاری دست‌یافته‌اند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه انگلیسی ایندیپندنت با اشاره به اقدامات نظامی و حملات هوایی علیه داعش نوشت: چه کسی پیروز این جنگ است؟ داعش؟ ما؟ کردها؟ سوری‌ها؟ عراقی‌ها؟ آیا ما حتی جنگ را به خاطر می‌آوریم؟ ابداً. بلکه ما باید از سلاح‌های مشهور و سازندگان آن‌ها نام ببریم.
در طی هفته‌های اخیر، قیمت سهام شرکت‌هایی که بمب‌ها، موشک‌ها، پهپادها و هواپیماهای مورد استفاده ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را تولید می‌کنند به شدت افزایش یافته است.
به نوشته ایندیپندنت، سهام شرکت لاکهید مارتین - سازنده موشک‌های هل‌فایر - طی سه ماهه گذشته 9.3 درصد افزایش یافت. سهام شرکت ری‌تئون - یک شرکت تسلیحاتی بزرگ اسرائیلی - نیز 3.8 درصد رشد داشته است. شرکت نورثروپ گرومن نیز شاهد افزایش مشابه 3.8 درصدی در ارزش سهام خود بوده است. قیمت سهام شرکت جنرال دینامیک نیز یک رشد 4.3 درصد را تجربه کرد.
این نشریه در ادامه نوشت: برای مثال شرکت لاکهید مارتین سازنده موشک‌هایی است که توسط پهپادهای ریپر (که هدف قرار دادن مراسم عروسی در افغانستان و پاکستان مشهور هستند) و جنگنده‌های عراقی حمل می‌شوند. البته دلسرد نشوید، سود این شرکت‌ها نیز به شدت در حال رشد است. زمانی که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند تا بمباران خود را به سوریه نیز گسترش دهند، شرکت ری‌تئون قراردادی 251 میلیون دلاری برای تأمین موشک‌های کروز تام‌هاوک نیروی دریایی آمریکا منعقد کرد. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که کشتی‌های جنگی آمریکا تنها در تاریخ 23 سپتامبر 47 موشک تام‌هاوک را شلیک کرده‌اند که هرکدام ارزشی بالغ بر 1.4 میلیون دلار داشت.
با این حال، نتیجه جنگ علیه داعش تقویت بیشتر داعش است. در برابر کشتن هر عضو داعش،‌ ما به این گروه کمک می‌کنیم که سه تا چهار عضو جدید را جذب کرده و به‌کار گیرد. و اگر داعش یک مجموعه "آخرالزمانی، شرور و یا پایانِ جهانی" است، بنابراین هر افزایشی در سودآوری شرکت‌های لاکهید مارتین، ری‌تئون، نورثروپ گرمن و جنرال دینامیک منجر به افزایش عناصر مسلح داعش می‌شود.
این نشریه با اشاره به یادداشت گزارشگر خبرگزاری فرانسه گفت: "این جنگ نه تنها نویدبخش ایجاد مشاغل و رونق در کسب و کار از طریق قراردادهای دولت آمریکا بلکه دیگر کشورهای عضو این ائتلاف شامل دولت‌های اروپایی و عرب است ... جدای از جت‌های جنگی، انتظار می‌رود حملات هوایی منجر به افزایش تقاضاها برای هواپیماهای سوخت‌رسان همچنین هواپیماهای نظارتی همچون یو2 و پی8 و پهپادها می‌شود. پیمانکاران امنیتی خصوصی نیز که پیشتر از حضور آمریکا در عراق و افغانستان به شدت منتفع شده بودند، خوشبین هستند که این درگیری ارمغان‌آور انعقاد قراردادهای جدید برای ارائه مشاوره به نظامیان عراقی باشد."

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسی A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 0
    پس بی دلیل نیس که امریکا دوس داره جنگ ادامه پیدا کنه
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 1
    کثافتا این رسم فروش تسلیحات نیست.
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 1
    آتیش بیار معرکه که میگن همینان