نظر یکی از مدیران سازمان محیط زیست درباره صید و شکار پرندگان در فریدون‌کنار

سید مجید خرازیان مقدم گفت: اراده این سازمان بر قانونمند کردن نظام صید سنتی و نظارت موثر بر فرآیند بهره برداری از پرندگان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه اراده این سازمان بر قانونمند کردن نظام صید سنتی و نظارت موثر بر فرآیند بهره برداری از پرندگان است، گفت:این سازمان تعامل با جوامع محلی را سرلوحه کار قرار داده و اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با سعه صدر و پرهیز از خشونت وظایف قانونی خود را پیگیری می کند.

سید مجید خرازیان مقدم با بیان این مطلب، گفت: آنچه در منطقه فریدونکنار وجود دارد تصویر باشکوهی است از زیبایی طبیعت و وفور گونه های مختلف پرندگان مهاجر که ماحصل تلاش و مشارکت دیرینه کشاورزان و جوامع محلی در ایجاد تالاب، تامین امنیت و حفاظت از پرندگان به منظور صید و زنده گیری بخشی از آنان است و یقیناً در هیچ نقطه ای از دنیا نظیر آن یافت نمی شود.


اتفاقات فریدونکار تلفیقی از قناعت و زیاده خواهی

او ادامه داد: ولی متاسفانه این حقیقت نیز وجود دارد که آنچه امروز در منطقه فریدونکنار رخ می دهد آمیزه ای از قانون و بی قانونی و یا تلفیقی است از قناعت و زیاده خواهی است.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست براساس وظایف قانونی خود بر اجرای قانون و حفاظت از طبیعت اهتمام دارد، گفت: این سازمان معتقد است صید سنتی ( تاکید می گردد صید سنتی) یک ارزش است که بر مبنای دانش سنتی پایه گذاری شده و از چارچوب های بهره برداری خردمندانه پیروی می کند.

دام های هوایی تهدیدی برای پرندگان مهاجر

به گفته مقدم، هدف سازمان حفاظت محیط زیست متوقف و منسوخ کردن روش های ناپایداری است که نسل پرندگان مهاجر را تهدید، و با خطر انقراض مواجه می سازد که از میان آنان دام های هوایی را بعنوان هدف اولیه می توان نام برد.

وی ادامه داد : شواهد و آمار بیانگر این است که سالانه دهها هزار، بلکه صدها هزار پرنده قربانی زیاده خواهی و استفاده از این روشهای سودجویانه می شوند که تداوم آن نه تنها باعث سیر نزولی جمعیت پرندگان می شود بلکه موجب تسری و ترویج این روش در بخشهای دیگر استان و همچنین سایر مناطق کشور می گردد.

با سعه صدر پیگیر وظایف قانونی خود هستیم

 علی رغم اراده سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر قانونمند نمودن نظام صید سنتی و نظارت موثر بر فرآیند بهره برداری از پرندگان، این سازمان تعامل با جوامع محلی را سر لوحه کار قرار داده و اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با سعه صدر و پرهیز از خشونت وظایف قانونی خود را پیگیری می کند.

او در ادامه به بخشی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از پاییز و زمستان 92 اشاره کرد و گفت: برنامه میان مدت (شش ساله) ساماندهی صید و زنده گیری پرندگان در استان مازندران با تاکید بر دامگاههای منطقه فریدونکنار تهیه گردید.

مقدم ادامه داد: تشکیل کمیته ساماندهی صید و زنده گیری پرندگان در استان مازندران، جمع آوری دام های هوایی در سطح استان توسط یگان حفاظت سازمان با همکاری نیروهای انتظامی، ساماندهی کمی و کیفی صید و روشهای آن در دامگاهها ، ساماندهی بازار عرضه پرندگان صید شده و ممانعت از جابجایی و قاچاق پرندگان، آموزش و اطلاع رسانی از طریق رسانه های گروهی و ملی، جلب مشارکت دامگاه داران از طریق تعاونی های صیادی و ایجاد معیشت جایگزین همانند توسعه گردشگری و تفرجگاه در منطقه فریدونکنار و اقدامات مشابه نیز پیش بینی شده است.

او ادامه داد: همچنین طی مکاتبه ریاست سازمان (دو بار) با استانداری مازندران بر ضرورت ساماندهی صید و شکار پرندگان در سطح استان و اجرای قوانین و مقررات مربوط به شکار و صید و حفاظت از حیات وحش توسط نیروهای اجرایی سازمان و درخواست همکاری سایر سازمانها و مقامات استان بویژه نیروهای انتظامی تاکید شده است.


تدوین پیش نویس صدور پروانه بهره برداری از مرغابی ها و غازها

مقدم بیان کرد: در سالجاری چندین جلسه کمیته ساماندهی موضوع صید سنتی توسط اداره کل و با حضور نمایندگان تعاونی های دامگاه داران و دفاتر ستادی سازمان برگزار و مطابق تصمیمات و صورتجلسه نشستها ، فهرست کلیه دامگاه داران و همچنین پیش نویس دستورالعمل صدور پروانه انتفاعی بهره برداری از مرغابیها و غازها تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص جمع آوری دام های هوایی نیز اطلاع رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز مازندران به صورت تیزر تلویزیونی پخش و همچنین طی مکاتبه ای با فرمانداریها، شوارهای اسلامی روستاها و بخشداریهای منطقه مراتب ممنوعیت برپایی هر گونه دام هوایی در اراضی تالابی و کشاورزی اطلاع رسانی عمومی شد، گفت: تنویر افکار عمومی در سال گذشته از طریق صدا و سیما طی چند نوبت انجام و در سالجاری نیز ممنوعیت برخی شیوه های صید اطلاع رسانی شده است که این رویکرد تداوم خواهد یافت.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با تخلفات شکار و صید و مقابله با آنها گفت: جلسات مشورتی به اطلاع نمایندگان دامگاه داران منطقه مبنی بر غیرمجاز بودن برخی روشهای صید، لزوم دریافت پروانه انتفاعی صید به روش دوما ، ممنوعیت صید پرندگان حمایت شده و کمیاب تاکید گردید.

 

نصب بنر فهرست پرندگان ممنوعه شکار

او با بیان اینکه تقویت حفاظت از سایر تالابهای استان و بویژه میانکاله و زاغمرز به جهت برخورد با شکارچیان و برپاکنندگان دام هوایی از طریق ممانعت از ورود افراد متفرقه به منطفه صورت گرفته است، گفت: فهرست پرندگان ممنوعه شکار در سال گذشته به صورت بنر تهیه و در محل بازار پرندگان نصب گردید.

مقدم تاکید کرد: نظارت مامورین اجرایی اداره کل از فعالیت عرضه و فروش پرندگان در بازار پرندگان تقویت گردید، در حد امکان از حمل و نقل و عرضه و فروش پرندگان زنده در سطح استان ممانعت بعمل آمد که در همین راستا در سال گذشته بیش از یکصد قطعه از پرندگان وحشی زنده، کشف و ضبط و رهاسازی شده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از عرضه پرندگان وحشی به عنوان غذا در رستورانها از سال گذشته طی مکاتبه با واحدهای اصلی پذیرایی ممانعت بعمل آمد، گفت: جلوگیری از ایجاد و برپایی دامگاههای جدید در منطقه در دستور کار قرار داده شد. همچنین از قرق شکنی در پایان فصل صید در منطقه جلوگیری گردید.

او از تهیه پیش نویس دستورالعمل صدور پروانه انتفاعی شکار مرغابیها و غازها برای دامگاه داران صرفاً به شیوه دوما خبر داد و گفت: در آینده نزدیک به دوما داران ابلاغ خواهد شد.


مقابله با فروش و انتقال پرندگان صید شده به باغ های وحش خصوصی

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه پیگیری موضوع معیشت جایگزین که از سالیان گذشته در نشست های مشترک با دامگاه داران مطرح می باشد در دستور کار قرار دارد، افزود: با فروش و انتقال پرندگان صید شده به باغهای وحش خصوصی مقابله شده است.

این مقام مسوول همچنین تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران همواره مخالف تغییر کاربری اراضی تالابی منطقه براساس طرح مدیریت سایت تالابی فریدونکنار بوده است.

وی تاکید کرد: نظر به سابقه فعالیت های شکار و صید در منطقه فریدونکنار و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بهره برداران و ذینفعان اعمال مدیریت مشارکتی در این منطقه بهترین گزینه و خط مشی سازمان حفاظت محیط زیست است.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    11 0
    اگه واقعان دلسوز بودین اجازه ساخت کمربندی نمیدادین