به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين در حالي لايحه سياست هاي خروج از رکود در مجلس مانده که دولت بارها اعلام کرده خروج از رکود اصلي ترين نياز اقتصاد کشور است. در همين روح الله بیگی ئیلانلو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد لايحه خروج از رکود به خبرآنلاين گفت: بسته خروج از رکود در تعطیلات مجلس و هفته کاری گذشته، یکی از موضوعات روز بوده است. ایجاد انضباط مالی در اقتصاد کشور یک ضرورت است که دولت تدبیر و امید در این راستا تلاش کرده و تا حدودی موفقیت حاصل شده است. البته این انضباط مالی به جهت سیاستهای انقباضی با رکود همراه شد. بسته خروج از رکود دولت در صورت عملیاتی شدن میتواند در خروج از رکود مؤثر باشد.
وي بيان داشت: تفکیک عوامل اولیه خروج از رکود، عوامل انتشاردهنده، عوامل زمینه ساز و عوامل انتقال دهنده در طول زمان در بسته دولت بسیار مناسب صورت گرفته و به تحرک بخشهای پیشرو در بازار داخلی (نفت ، گاز ، پتروشیمی ، صنایع معدنی) به آزادسازی منابع بلوکه شده، تخصیص کارای منابع بودجه عمرانی، تقویت ساز و کار مالی تجهیز پس انداز (بازار سرمایه)، تسهیل و تشویق صادرات، کاهش مالیات و غیره اشاره شده است.
او بيان داشت: اما این بسته دارای مسائل و مشکلاتی است از جمله اینکه بخش پیشران اقتصاد همچون نفت و گاز و گردشگری جهت تحرک در نظر گرفته شده است که صنایع بزرگ و پیچیدهای را شامل میشود. از طرفی در ادامه هدایت منابع مالی به سمت صنایع کوچک و متوسط مطرح شده است که نشانگر تناقض در سیاستگذاری است. از طرف دیگر اکثر قریب به اتفاق صنایع کوچک و متوسط به دلیل تحریم، شرایط بازار و رکود، معوقات بانکی دارند که در مورد نحوه تخصیص این منابع مالی به صنایع بدهکار بانکی و تسهیل پرداخت برنامهای ارائه نشده است. ضمناٌ در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی پوشش درآمدهای دولت کاهش مالیات مورد توجه است. البته این کاهش مالیات برای واحدهای تولیدی در جهت افزایش نقدینگی این واحدها در نظر گرفته شده است. اما محل جبران درآمددهی مالیاتی یا نحوه اخذ مالیات از 40 درصد اقتصاد کشور که مالیات نمیپردازند، مشخص نشده است.
وي افزود: مسئله دیگری که مدنظر قرار نگرفته است هدفگذاری زمانی برای پیشنهادات ارائه شده در بسته خروج از رکود است چرا که تقسیمبندی یا زمانبندی اجرای پیشنهادات به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت نگرفته است. اما در هر صورت ارائه برنامه و بستههای اقتصادی و اصلاحات و نظرات فعالان عرصه اقتصاد میتواند به رشد و شکوفایی در اقتصاد کشور منجر شود.
اين عضو کميسيون صنايع مجلس گفت: یکی از پیشنهادات دولت در راستای بسته خروج از رکود در روزهای گذشته تسعیر نرخ ارز از طریق تجدید ارزیابی داراییهای دولت بود. دولت قبلی اواخر عمر خود یک مصوبه غیر کارشناسی داشت که براساس آن تصمیم گرفته بود از محل تجدید ارزیابی ذخائر ارزی بانک مرکزی که از رشد ۲برابری نرخ ارز مرجع ناشی شده بود، بدهیهای خودش، شرکتهای دولتی و بانکهای دولتی را تسویه کند و بر همین اساس مجمع عمومی بانک مرکزی مصوب کرد ۷۴هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولت به بانک مرکزی با تجدید ارزیابی ذخایر ارزی بانک مرکزی تسویه شود. خود مسئولان دولت یازدهم با اعلام اینکه این مصوبه سیاسی و غیرقانونی است و برای بدهکار نشان ندادن دولت دهم در زمان تحویل است، مخالفت خود را با این مصوبه اعلام و تصریح کردند که دولت همچنان به بانک مرکزی بدهکار است و مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی هم لغو شد تا دولت دهم یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی نشان داده شود.
روح الله بیگی ئیلانلو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اما سیاستی که دولت در ماده ۲۴ لایحه خروج از رکود پیشنهاد کرده ضدسیاست اصلی مبارزه با رکود و تورم است، و درخواست پوشش 40 هزار میلیاردی بدهی دولت از طریق تسعیر نرخ ارز تورم زا و خلاف سیاستهای کنترل تورم می باشد.
او ادامه داد: تجدید ارزیابی داراییها یعنی پولی کردن این سودهای تحقق نیافته جهت توزیع سود میتواند به یک سیاست انبساطی پولی ناخواسته منجر شود. بنابراین نظر غالب این است که بانک مرکزی، سود تحقق نیافته ناشی از نگهداری داراییهای ارزی خود را تا زمانی که تحقق نیافتهاند (دارایی ها به فروش نرسیده است) جزو درآمدها به حساب نیاورد. این سیاست یک عملیات حسابداری است که بعضی شرکتها نیز در مقاطعی از محل تجدید ارزیابی داراییها، سودهای کاغذی نشان میدهند تا قیمت سهم خود را بالا ببرند. سودهایی که هیچ وقت محقق نمی شوند. از نظر من بهترین راهکار برای تسویه بدهی دولت ارائه بودجه سالانه واقعی است تا کسری بودجهها باعث استقراض از بانک مرکزی نگردد و بدهیهای سنگینی شکل نگیرد. چنین بدهی های کلانی حاصل بودجه بندیهای غیر واقعی است و رویکرد منطقی و غیرشعاری میتواند از تحقق چنین حالتهایی جلوگیری کند
وي بيان داشت: راه دیگر کاهش هزینههای دولت است. هزینههای عمومی دولت بخش قابل توجهی از بودجه را تشکیل میدهد که مدیریت هزینه در این بخش و کوچک کردن دولت میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند البته این در صورتی امکان پذیر است که فضای کسب و کار برای حضور شایسته و پر رنگ بخش خصوصی فراهم گردد. کوچک شدن شدن دولت در گرو فعال و پویا شدن بخش خصوصی است. بطور قطع تسعیر نرخ ارز با نرخ 2650 تومان بدهی دولت را از طریق منابع کاغذی پوشش خواهد داد و تورم را تشدید خواهد کرد. صندوق بین المللی پول همچنین هشدار داده که پولی شدن سودهای تحقق نیافته میتواند به موجب تحلیل توان بانک مرکزی گشته و تواناییهایش را در استفاده از تمام ظرفیتهایش و آن هم به طور مستقل کاهش دهد. علاوه بر این، چنانچه نتایج تحقق نیافته در حساب سود و زیان منظور گردند و اگر براساس مقررات، بانک مرکزی مجبور به انتقال آنها به بودجه و یا برعکس گردد، این نحوه عمل از آنجایی که موجب ایجاد نوسانات ناخواسته در درآمدها و وجوه تامین مالی بودجه میشود یک اثر بی ثباتی بر سیاستهای مالی بر جای خواهد گذاشت. بنابراین اثر تورمی تعیر نرخ ارز قطعی است و لازم است دولت راهکار مناسبتری را پیشنهاد دهد.
3535
نظر شما