تسنیم نوشت:

وزارت خارجه انگلیس نیز بعد از آمریکا و فرانسه در اقدامی شتابزده برای جلوگیری از ارسال هدیه نظامی ایران به لبنان، پرونده راکد کمک‌های نظامی خود به لبنان را فعال کرد.
انتشار خبر هدیه نظامی رایگان ایران به ارتش لبنان موجی از نگرانی را در میان دولت‌های متخاصم غربی از افزایش مناسبات بین ایران و دولت لبنان به دنبال داشته و آن‌ها در اقداماتی انفعالی و شتاب‌زده پرونده‌های راکد شده کمک‌های خود به لبنان را فعال کرده‌اند.

در همین راستا وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که تجهیزات لازم برای تشکیل یگان سوم مرزی از نیروهای مسلح لبنان برای کاهش آثار ناشی از درگیریهای مستمر در مرزهای سوریه و مبارزه با انتشار تروریست‌های داعش در این کشور را متقبل می‌شود.

توبیاس الوود معاون امور خاورمیانه در وزارت خارجه انگلیس با بیان این مطلب گفت: چالش های بحران سوریه به صورت مستقیم به دیگر کشورهای همسایه بویژه لبنان نیز سرایت کرده و انگلیس خود را متعهد می داند که ثبات لبنان را حفظ کند و از نیروهای مسلح این کشور برای کاهش آثار ناشی از درگیری ها در مرزهای سوریه و مقابله با عناصر داعش حمایت کند.

به گفته وی، در همین راستا این کشور از سال 2012 تاکنون به دنبال تشکیل گروه های زمینی در مرزهای بین المللی است و مأموریت این افراد جلوگیری از فعالیت‌های غیر قانونی عناصر تروریستی در نزدیک مرزها و بازدارندگی در برابر آنهاست.

اعلام کمک های نظامی ایران به لبنان پرونده های راکد شده کمک های منطقه ای و اروپایی به لبنان را بار دیگر به صورت شتابزده روی کار آورد، غرب که به دنبال مانع تراشی در روند ارسال کمک های نظامی ایران به لبنان بود، با تلاش برخی گروه های داخلی این کشور پرونده کمک نظامی سه میلیارد دلاری عربستان به لبنان از طریق فرانسه را که متوقف شده بود، به تحرک واداشت. آمریکا نیز مدعی شد که کمک هایی را به لبنان خواهد کرد و در تازه ترین این اقدامات انگلیس با ارائه این کمک ها می خواهد لبنان را بی نیاز از کمک های نظامی ایران نشان دهد.

نکته قابل توجه این است که انگیزه ایران از ارائه طرح بسته حمایتی از ارتش لبنان، کمک به ثبات پایدار در این کشور و همکاری با ارتش در مقابله با تروریست ها است، حال اگر گروه های داخلی لبنان این کمک ها را بپذیرند، ایران در این راستا موفق است و اگر هم بنا به مداخلات و مانع تراشی های خارجی مانع از ورود این کمک ها به لبنان شوند، باز هم غرب باید در ازای این اتفاق کمک های نظامی خود را به لبنان برساند که در نتیجه باز هم همان هدف ایران تحقق خواهد یافت.

این در حالی است که سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان از دیروز در سفری سه روزه به تهران آمده است، این سفر بنا به دعوت رسمی مقامات ایرانی است و هیئت متخصص نظامی نیز وی را همراهی می‌کند.

بر اساس اطلاعات موجود، مقبل و هیئت همراه در این دیدار با دیدگاه‌های مقامات ایرانی در مورد ماهیت و جزئیات تجهیزات مورد نظر برای انجام این هدیه آشنا خواهند شد و اقدامات لوجستیک لازم برای انتقال و نگهداری از این محموله را بررسی خواهند کرد.

البته مقبل در این دیدار هیچ توافقنامه‌ای را امضا نخواهد کرد و تعهدی نیز به تهران نخواهد داد، بلکه اطلاعات داده شده را به شورای وزیران لبنان خواهد رساند تا در سایه کارشکنی‌های جریان 14 مارس در مورد اعطای این کمک رایگان به لبنان توافقی بین گروه‌های سیاسی این کشور حاصل شود.

بر اساس گزارش‌های موجود ، کمک های احتمالی ایران لیستی متشکل از تجهیزات زیر است: مسلسل های دوشکا با مهمات، خمپاره های 60 و 80 و 120 و 155 میلیمتری به همراه مقادیر فراوانی از مهمات، موشک های تاو، موشک های ضد زره، دوربین های دید در شب، مهمات تانک های تی 55 و تی 72.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    50 39
    هدیه نظامی هدیه؟ اونم رایگان؟ متاسفم. مسلسل و موشک هدیه میشه.
    • سامان A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      32 10
      نه پس هدیه فقط شاخه ی گل و ادوکلنه که به دوست دختر یا دوست پسرت هدیه بدی
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      23 7
      جم کنین خودتونو دیگه بابا ... أه أه أه چقد به فکر خودتونو شکم خودتون هستین ... چرا سیاست ندارین ... چرا به آینده فک نمیکنین ... خدای از این مدل نظرا دیگه خسته شدم ... نجاتم بده خدا نجاتم بده
    • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      27 4
      اگر این ادوات نظامی در راه درست و برای ثبات این کشور و در مقابل تروریست ها به کار گرفته بشه بله هدیه هستند. بهترین هدیه ی ممکن.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    48 44
    برای چی در این شرایط مذاکرات همچین کاری انجام می شود ؟؟؟؟؟ با چه منافعی برای مردم ؟؟؟؟؟؟؟
  • س A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    49 16
    اتفاقا ایران نباید از هیچ کمکی در جهت مبارزه با زورگویان و تجاوزگران مضایقه کنه.
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    11 5
    نميدونم چرا بعضيا وقتي آمريكا اونهمه هديه به اسراييل ميده صداشون در نمياد
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    7 1
    کاش کمی عقل داشتن, بعضیا. اگه خاکریزهامون را ۴ هزار کیلومتر انطرف نزنیم بد بخت داعش میاد تهران