۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۷

واحد مرکزی خبر نوشت:


باوجود اعلام مقامات نیجریه مبنی بر توافق برای آزادی دختران دبیرستانی ،‌ گروه بوکوحرام توافقنامه برای آزاد کردن آنها را تکذیب کرد.


به گزارش شبکه خبری فرانس 24، ابهام و سردرگمی درباره سرنوشت دختران دبیرستانی که گروه بوکوحرام آنها را به اسارت گرفته است ادامه دارد. مقامات نیجریه روز گذشته از دستیابی به توافقنامه ای با بوکوحرام برای آزاد کردن این دختران خبر دادند و اعلام کردند با توجه به توافقنامه ای که با گروه بوکو حرام به دست آمده است دختران دبیرستانی اسیر در دست بوکوحرام تا روز سه شنبه همین هفته آزاد خواهند شد. مذاکرات در این باره در حال انجام است.اما انتشار برخی دیگر از اخبار ضد و نقیض اعتبار این خبر را زیر سئوال برده است.

هنوز از سرنوشت 219 دختر دبیرستانی نیجریه ای که گروه بوکوحرام آنها را از چند ماه پیش تاکنون ربوده است خبری در دست نیست.اما آیا آنها واقعا در آستانه آزاد شدن هستند؟

عصر روز سه شنبه تلویزیون نیجریه خبر از آزادی قریب الوقوع آنها را داد. ولی دستگاه اطلاعاتی نیجریه این خبر را تکذیب کرد.

این نخستین بار نیست که خبر آزادی قریب الوقوع این دختران اعلام می شود. اکنون چندین بار است خبر از آزادی این دختران در آینده ای نزدیک داده می شود اما هیچ گاه به این خبرها ترتیب اثر داده نمی شود.

کارشناسان مسائل سیاسی در نیجریه می گویند با توجه به آنکه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیجریه در جریان است حزب حاکم برای آنکه رای بیشتری به دست آورد این گونه اخبار را منتشر می کند.

جدای از این مسائل، مذاکرات با گروه بوکوحرام با میانجگیری چاد که همسایه نیجریه و کشوری مسلمان است ادامه دارد.

وزیر خارجه چاد در اظهار نظری با شبکه خبری فرانس 24 با تاکید بر نقش میانجگیری کشورش در این ماجرا گفت:« در مرحله نخست،بوکو حرام متعهد شد آتش بس را اعلام کند و همچنین متعهد شد دختران را آزاد کند. در مرحله دوم نیز دو طرف توافق کردند نشستی درباره چگونگی اجرای آزاد کردن این دختران برگزار کنند.

اما کارشناسان مسائل نیجریه و کارشناسانی که اقدامات گروه بوکو حرام را دنبال می کنند درباره خود این مذاکرات نیز با دیده شک و تردید نگاه می کنند. زیرا تاکنون کسی وجود نداشته که اذعان کند نماینده گروه بوکو حرام است. این کارشناسان می گویند ممکن است کلاهبردارانی باشند که با ادعای اینکه می توانند با رهبران بوکوحرام تماس برقرار کنند ادعای نمایندگی این گروه را در مذاکرات بکنند.

ربوده شدن این دختران همبستگی بی سابقه ای در بین مردم نیجریه و مردم جهان ایجاد کرد و کارزاری به نام دختران ما را بازگردانید در جهان علیه گروه بوکوحرام شکل گرفت. میلیون ها نفر از افراد در این کازار شرکت کردند. با این حال رئیس جمهور نیجریه امیدوار است این دختران تا روز سه شنبه یا بعد از آن آزاد شوند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =