مهر نوشت:

دبیر کارگروه پیش نویس سند ملی ازدواج در مورد مزیت های اجرای فلوچارت همسرگزینی در موسسه تبیان، گفت: با اجرای کامل این طرح، دیگر سایتهای همسریابی جایگاهی ندارند.

محمدرضا کمن با بیان اینکه در طرح همسان گزینی فرد طبق فلوچارت تعریف شده باید از ابتدا تا انتها چندین نوبت با مشاوره حضوری راهنمایی شود، افزود: تفاوت سایتهای همسریابی با طرح همسان گزینی که توسط موسسه تبیان در حال اجراست این است که در این طرح ابتدا از فرد تست گرفته شده و بعد کار مشاوره آن هم در چند بخش انجام می شود و این ارتباط میان مشاور و فرد متقاضی همراه با بسته های آموزشی و تست ها موجب موفقیت اجرای طرح خواهد بود.

وی افزود: طرح همسان گزینی بخشی از اجرای طرح بزرگ سند ملی مشاوره و ازدواج است. این سند به تصویب کلی شورای عالی جوانان رسیده و معاونت راهبردی ریاست جمهوری باید ایده های مطرح شده را برای تکمیل طرح جمع آوری و ارائه کند و این مهم هم اکنون در حال اجراست.

کمن در پاسخ به اینکه تدوین و تنظیم این فلوچارت چقدر زمان برده است، گفت: نمی توان گفت کار یک شبه بوده چون 15 سال تجربه پشت آن است اما در مدت سه ماه توانستیم آن را نهایی کنیم که مورد استقبال جامعه شناسان و کارشناسان قرار گرفته است.

به گفته دبیرکارگروه پیش نویس سند ملی ازدواج در فلوچارت طرح همسان گزینی فرد ابتدا اقدام به ثبت نام کرده و مشخصات اولیه خود را تکمیل می‌کند که در این بخش فرد پس از ثبت نام باید آزمون سلامت خود را تکمیل و پس از آن به واسطین برای بررسی سلامت و صلاحیت ارجاع داده شود که فرد در هر کدام از مراحل یاد شده اگر صلاحیت لازم را کسب نکند به منظور بررسی بیشتر سلامت و آمادگی به مشاور ارجاع داده می‌شود.

کمن افزود: در صورت تأیید متقاضی، فرد باید در مرحله بعد بسته آموزشی یک را بررسی و وارد آزمون مرحله اول شود. در بسته آموزشی یک مباحثی از قبیل وضعیت کنونی خانواده‌ها، علل گسستگی و آشفتگی، اهمیت انتخاب مناسب، اهداف ازدواج و اهمیت آزمون و مشاوره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر کارگروه پیش‌نویس سند ملی ازدواج عنوان کرد: در این آزمون‌ها به خوبی تناسب شخصیت افراد با یکدیگر، اعتقادات دینی و ... مشخص می‌شود تا فرد مناسب طرفین انتخاب شود. ممکن است فردی برون‌گرا و فردی دیگر درون‌گرا باشند که در آزمون شماره یک به این مسائل به خوبی توجه می‌شود چرا که چنین افرادی مناسب یکدیگر نیستند.

وی تصریح کرد: در مرحله بعدی محاسبات هوشمند همسان‌گزینی انجام می‌شود و فرد مناسب پیدا می‌شود. سپس قبل از معرفی به خانواده فرد بسته آموزشی دو را می‌گذراند و پس از آن آزمون دوم باید انجام شود. در بسته آموزشی دوم نیز مباحثی از قبیل: مدت و مراحل آشنایی تا عقد، آسیب‌شناسی انتخاب، تصمیم احساسی - عاقلانه گنجانده شده است.

کمن ادامه داد: مرحله بعدی معرفی به خانواده‌ها توسط واسط و ارجاع به مشاور به همراه ارائه بسته آموزشی سوم است. در بسته آموزشی سوم در خصوص روش‌های شناخت، بایدها و نبایدها در گفت‌وگو، بایدها و نبایدها در تحقیق و محقق و اشتباهات رایج فرایند آشنایی آورده شده است.

دبیر کارگروه پیش‌نویس سند ملی ازدواج، گفت: در این مرحله در صورت رد توسط خانواده یا مشاور، فرد جهت بررسی بیشتر برای سلامت و آمادگی به مشاور ارجاع داده می‌شود ولی در صورت تأیید خانواده و مشاور برای عقد وارد بسته آموزشی چهارم و گذران آموزش‌های دورن عقد می‌شوند.

وی اضافه کرد: 6 ماه پس از عقد نیز پیگیریهای لازم در این خصوص انجام و نوبت به آزمون شماره سوم می‌رسد که در صورت مشکل متقاضی باید بسته آموزشی پنجم را که شامل آموزش‌های استحکام خانواده است را بگذراند و در صورت بروز مشکل به مشاور متخصص ارجاع و در کنار آن نیز باید بسته آموزشی پنجم را بگذارند.

کمن اظهار کرد: مرحله بعدی نیز پیگیری 12 ماه پس از عقد و آزمون چهارم است که در این مرحله در صورت وجود مشکل، افراد به مشاور متخصص برای زوج درمانی ارجاع داده می‌شوند و در صورت عدم مشکل وارد زندگی موفق و پایدار خواهند شد.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    5 1
    من نفهمیدم طرح تبیان همان طرح وزارت جوانانه؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    19 4
    كه چي ؟؟؟ من دوست دارم با مكمل خودم ازدواج كنم نه با مثل خودم .
  • وحید A1 ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    پونزده سال فکر کردند تا به این نکته‌ی عاقلانه رسیدند کسی تا از قیافه کسی خوشش نیاد میتونه درباره‌ی اعتقادات و ... به توافق برسه؟