ایسنا نوشت:

 "داعش آنقدرها هم قدرت ندارد، بلکه قدرت آن در جنگ نرمی است که با بزرگ‌نمایی خود و هولناک‌نشان دادن اقداماتش به راه انداخته است. این اظهارات را یک نویسنده عربستانی می‌گوید که از مسائل سیاسی و استراتژیک آگاه است."

سایت شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته است: از بین بردن داعش دغدغه بیشتر کشورهای منطقه‌ و کشورهای ابرقدرت جهان شده است و پیش‌بینی‌ها و زیاده‌گویی‌های بسیاری نسبت به مدت زمانی لازم برای از بین بردن داعش مطرح شده است.

بسیاری از کارشناسان امور سیاسی و رسانه‌ای تا به اکنون نیز از سرعت ورود داعش به بخش‌های گسترده‌ای از سوریه و عراق در شگفت مانده‌اند.

آن طور که برخی تصور می‌کنند، داعش در ابتدا از موشک‌های هسته‌ای یا قاره پیما یا سلاح‌های شیمایی استفاده نکرد، بلکه حتی قدرت نظامی زیادی را نیز به کار نبرد. تاکتیک‌های نظامی داعش نیز جای تعجب ندارد، بلکه داعش از طریق قدرت نرم خود توانست به این پیشروی‌ها دست یابد. به نظر می‌رسد که این قدرت نرم بسیار کارآمدتر از قدرت "خشونت‌بار" بوده است و این گروه توانسته است از رسانه‌ها به خوبی برای تثبیت چهره وحشیانه و غیرقابل تصور خود استفاده کند و هول و وحشت بسیاری را در جان همگان برانگیزد.

آنها کاری کردند که روستاها و شهرها پیش از یورش داعشی‌ها، تسلیم شوند. داعشی‌ها شبکه‌های ارتباط اجتماعی را به کار گرفته تا پیام‌هایی را برای جوانان حامی خود بفرستند که این پیام‌ها آغشته از خون بوده و روحیه عزت دروغین را برای آنها ایجاد می‌کند. در واقع باید گفت که اردوگاه‌های اینترنتی داعش بسیار قدرتمندتر از تمام اردوگاه‌های نظامی این گروه است.

اگر رسانه‌های سنتی ستون چهارم نامیده می‌شدند، رسانه‌های جدید تقریبا بر سر گرفتن جایگاه ستون نخست در تلاش هستند. یقینا، کوتاهی رسانه‌ای شایان ذکری در مبارزه با این موج خشونت گرای رادیکالی وجود دارد، موجی که برخلاف اقدام گروه‌های تندرو همانند القاعده که دست به حملات و انفجارها می‌زند، رویکرد سلطه مطلق بر مواضع خود را پیدا کرده است.

پیروزی بر این گروه یقینا آسان نخواهد بود، اما آنطور که برخی تصور می‌کنند‌، بسیار دشوار هم نخواهد بود. اگر با سلاح رسانه‌ای داعش از طریق سلاح‌های رسانه‌ای قوی‌تر دیگری مقابله شود، این پیروزی محقق خواهد شد. حملات نظامی یقینا برای تنگ کردن عرصه بر تندروها و جلوگیری از پیشروی‌های آنها ضروری است، اما جنگ رسانه‌ای سازمان‌یافته شده در بلندمدت کارآمدتر به شمار می‌آید.

آنچه که بیشتر کشورهای عضو ائتلاف آن را درک نمی‌کنند، این است که تنها از طریق جنگ‌های رسانه‌ای است که می‌توان بر جنگ‌ رسانه‌ای داعش پیروز شد.

بیشتر تبلیغات رسانه‌ای پیشین کشورهای ائتلاف بر روی میزان اقدامات وحشیانه داعش متمرکز بود و گویی تلاش می‌شد به جهانیان ثابت شود که این گروه شر مطلق است. این مساله درست است و داعش شر مطلق است، اما این مساله به ذهن آنها خطور پیدا نکرده بود که بیان کردن این مساله به نفع خود داعشی‌هایی است که توانستند از رسانه‌های جهانی برای رسیدن به اهداف خود جهت اشاعه فرهنگ ترس از وجود نوپای خود به خوبی استفاده کنند.

سلمان الانصاری، مولف این گزارش در ادامه می‌گوید: من با توجه به تخصصی که در زمینه ارتباطات سیاسی و استراتژیک دارم، بر این باورم که تاثیرگذارترین جنگ‌های رسانه‌ای بر دشمن همان جنگ‌هایی است که بر اساس تمسخر و کوچک شمردن آن طرف باشد. زمانی که توانایی‌ها و امکانات دشمنان نظامی نوپا همچون داعش کوچک شمرده شود، این مساله روحیه خوشبینی بسیاری را در وجود کسانی که در میدان جنگ با آنها می‌جنگند، ایجاد می‌کند و اعتماد بیش از حد ایجاد شده در میان اعضای داعش را نیز از بین می‌برد. فروپاشی رهبران داعش نیز تنها از این طریق صورت می‌گیرد که خلل رسانه‌ای گسترده‌ای در دست‌آوردهای خیالی و گذرای آنها حاصل شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    4 0
    بايد سايت هاي مرتبط با آن ها را مسدود كرد و كساني كه براي آن ها مطلب منتشر مي كنند و تبليغاتشان را انجام ميدهند را دستگير كرد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    7 0
    الان که همه ی فاحشه های دنیا و جلادان و ارازل اوباش دنیا در سوریه و عراق گرد هم امدند بهترین فرصت است بدون سر صدای رسانه ای چند کشور توافق کنند شر همشونو یکجا کم کنند باور کنید به نفع کل دنیاست.