ایسنا نوشت:

یک پزشک-انسان‌شناس می‌گوید، در عصری زندگی می‌کنیم که ابزارهای الکترونیک‌، فضای خصوصی را از بین می‌برند. این پدیده به اتاق پزشک، بیمارستان و تخت جراحی هم تسری پیدا کرده است.

دکتر پیمان متین درباره‌ی فیلم منتشر شده از اتاق عمل یکی از بیمارستان‌های ایران، گفت: به دنبال انتشار این فیلم در شبکه‌های مجازی، موجی از واکنش‌های اجتماعی به راه افتاد. من درباره‌ی این موضوع با همکارانم در کادر درمانی ساعت‌ها گفت‌وگو کردم و با بررسی رفتارهای بخشی از مردم در شبکه‌های اجتماعی به این نتیجه رسیدم که بی‌تردید‌، واکنش نشان دادن به هر خبر یا گزاره‌ی جدید در شبکه‌های مجازی اتفاقی طبیعی است که بازخورد مخاطبان با طرز تفکر و تفسیر‌های متفاوت آن‌ها را نشان می‌دهد. احتمالا آنچه توجه به کلیپ مذکور را بیشتر و حساسیت‌های زیادی را نسبت به آن برانگیخته‌است‌، محتوا و چارچوب جنسیتی حاکم بر آن فیلم و تداخل آن با تابوهای اخلاقی بوده‌ است.


بخشهایی از سخنان این پژوهشگر انسان‌شناسی:

-در وهله اول باید بگویم که ضبط و تکثیر کلیپ‌های پزشکی از منظر آموزشی برای پزشکان در سایت‌های تخصصی و از منظر اطلاع‌رسانی برای مردم در سایت‌های مرتبط‌، امری شناخته شده و رایج در دنیای مجازی اینترنت است. این کلیپ‌ها آنچنان عادی محسوب می‌شوند که معمولا هیچ عکس‌العملی را برنمی‌انگیزند‌. مانند کلیپ نحوه برداشتن خال یا چگونگی تزریق بوتاکس در پیشانی. فقط ممکن است به فیلم‌هایی درباره‌ی درمان مناطق حساسی از بدن‌ مانند چگونگی زایمان و... از منظر اجتماعی واکنش برانگیخته شود.

-البته بی‌شک در هر یک از کلیپ‌های آموزشی در صورت مشخص بودن هویت حقیقی یا حتی حقوقی افراد‌، کسب اجازه کتبی از بیمار جهت اشاعه و تکثیر آن کلیپ در دنیای مجازی‌، دست کم از بعد قانونی توجیه اخلاقی دارد، ‌مگر آنکه نظیر این کلیپ ‌مورد بحث‌، ظاهرا هیچگونه هویتی مرئی نباشد؛ تا جایی که من می‌دانم، مگر گمانه‌زنی‌ها که اهمیت خاصی ندارند. البته در اغلب کشورهای توسعه یافته‌ی دنیا انتشار فیلم بیمار حتی بدون مشخص شدن هویت او هم، منوط بر کسب اجازه‌ی بیمار است.

-مسلم است که این کلیپ چندان بار آموزشی ندارد و چه بسا برای بخشی از آلبوم کار حرفه‌ای تهیه شده باشد که متاسفانه بر اثر سهل‌انگاری به اینترنت راه یافته است. به هر حال باید در نظر داشت که اساسا در دنیای پزشکی چنین صحنه‌ها و اتفاقاتی آنچنان تکراری و در اصطلاح پزشکی «روتین» است که تماشای این فیلم هیچگونه تحیر وتعجبی را برای تیم پزشکی بر نمی‌انگیزاند.

-برای جراحان (در این مورد جراح زنان و زایمان) یک چنین عمل جراحی اصلا دشوار نیست و معمولا هم چنین اعمالی به سادگی انجام می‌شود، مگر در موارد خاصی که به فرد آسیب جدی وارد شده باشد. در این مورد خاص‌ هم احتمالاتی مانند شکسته شدن جسم خارجی در داخل بدن و ایجاد پارگی ها و عفونت و سایر عوارض، باعث شده که جراحان بارها حین انجام عمل‌، احساس مسوولیت و نگرانی خود را با بیان دعا و حاجت‌خواهی نشان دهند. به نظر من حتی آنجا که یکی از پزشکان با عصبانیت نسبت به بیمار بیهوش‌، اعتراض و تندی می‌کند‌، حس دلسوزی و وظیفه هشدار و نهیب زدن به بیمار را متذکر شده است.

-اتفاقی که افتاد نادر است و دلیلی ندارد که بیماران اعتمادشان را به پزشک از دست بدهند، مگر اینکه، هجمه‌هایی که به نظر می‌رسد بعضی از آن‌ها عامدانه هستند و جامعه‌ی پزشکی را هدف گرفته‌اند، تاثیرات منفی ایجاد کنند.

-آگاه شدن از شکنندگی موقعیت عادی بدن -آن هم در رابطه با قسمت‌هایی از بدن که حداکثر محدودیت اجتماعی و اعتقادی بر آن مستولی است - افراد را به واکنش و سوگیری نسبت به این وضعیت بحران زده تشویق و ترغیب می‌کند. در نتیجه توهین‌، تحقیر‌، تهمت ‌ و نهایتا مسخره کردن و جوک سازی از بارزترین و رایج‌ترین واکنش‌های صورت گرفته در قبال چنین بحران‌ها و فرار از وحشت و هراس ناشی از بر هم خوردن آن نظم شناخته شده است
-‌روی دیگر این قضیه‌، ابعاد اجتماعی و انسان‌شناختی آن است . بدیهی است که هر رخداد اجتماعی هر چند کوچک - در بافت فرهنگی آن جامعه با هنجارها‌، باورها،‌ تابوها و ساختارهای ا ز پیش تعریف شده‌ای ‌معنا و تفسیر می‌یابد.

-ظهور و بروز این کلیپ در جامعه‌ی پزشکی‌، به جهت پیشینه‌ی تکراری و رایج بودن آن، از یک «سوژه»، به یک امر معمول تبدیل شده و این فیلم نهایتا می‌تواند برای پزشکان نقش آموزش آن هم در حذ اندکی را داشته باشد. اما‌، درسطح جامعه‌، به ویژه جامعه‌ای که از حساسیت بالا و التهاب برخوردار است‌، هرپدیده‌ای که ظرفیت و قابلیت تولید بحران را داشته باشد خود به یک سوژه‌ی بحران‌زا تبدیل می‌شود؛ اینجاست که پای نظریه‌های انسان‌شناسی باز می‌شود.

-با استناد به نظریه‌ی انسان‌شناس آمریکایی‌، مری داگلاس‌، در تحلیل این اتفاق می توان گفت بدن و تجربه‌های روزمره و معمولی که توسط بدن صورت می‌گیرد، ‌نقش بسزایی را به عنوان یک نمادایفا می‌کنند. بدن توسط قوانین اجتماعی مختص هر جامعه و فرهنگ حاکم بر آن شکل می‌گیرد و در عین حال محدود می‌شود. حال‌، هر رفتاری که این قوانین و قواعد آسیب وارد کند یا نظام حاکم بر آن را تهدیدکند،‌ مایه‌ی ترس و هراس و موجد خطر است‌؛ بنابراین‌، به تابو تبدیل می‌شود. در واقع‌، هر عامل بر هم زننده‌ی نظم شناخته شده‌، خطوط کشیده شده به دور یک ساختار اجتماعی را در می‌نوردد‌، ایجاد بی‌نظمی می‌کند ‌و رعب و وحشت به بار می‌آورد.

-آنچه باعث واکنش مخاطبان به این کلیپ شده، فرار از این بی‌نظمی صورت گرفته و خطر و هراس متعاقب آن است. آگاه شدن از شکنندگی موقعیت عادی بدن -آن هم در رابطه با قسمت‌هایی از بدن که حداکثر محدودیت اجتماعی و اعتقادی بر آن مستولی است - افراد را به واکنش و سوگیری نسبت به این وضعیت بحران زده تشویق و ترغیب می‌کند. در نتیجه توهین‌، تحقیر‌، تهمت ‌ و نهایتا مسخره کردن و جوک سازی از بارزترین و رایج‌ترین واکنش‌های صورت گرفته در قبال چنین بحران‌ها و فرار از وحشت و هراس ناشی از بر هم خوردن آن نظم شناخته شده است.

-هزاران سال است که پزشکان و درمانگران‌، در کسوت و به مثابه‌ی شمن‌، جادوگر‌، حکیم،‌ دکتر، خداوندان سفیدپوش جان و روان و بدن انسان‌ها، ‌از سوی جوامع شناخته می‌شوند، که صاحبان قدرت‌های مجاز و مشروعی هستند و با کمک دانش و ابزارهای خود، می‌توانند مرگ را از بدن‌ها دور کنند یا جانی را بگیرند‌؛ عضوی را قطع کنند یا عضوی را بیفزایند
-مساله اصلی در ظاهر امر، رخ دادن یک موقعیت غیر اخلاقی است، از این منظر که بخشی از بدن یک بیمار(زن)،‌ احتمالا بدون اجازه‌ی او به نمایش همگان درآمده است. عواقب و پیامدهای این موضوع از سویی دیگر‌، مؤید داستان کهن نگاه به زنان به مثابه‌ی سوژه‌ی جنسی است. هر از گاهی شاهدیم که چنین رخدادهایی به راحتی به مقوله‌ای مبتذل و جنسیتی تبدیل می‌شود. درواقع‌، هر گاه در یک اجتماع نگاه به زن‌، عمدتا در قالب سوژه‌ی جنسی تعریف شود‌، تبدیل وقایع و رخدادهای غیر جنسی به مسائل و موضوعات مبتذل‌، بیشتر صورت می‌گیرد. این جریان‌، مصداقی است از همان نظریه‌ی «امر نابجا» درانسان‌شناسی.

-ما در این رخداد با تئوری «امر نابجا» روبه‌رو هستیم. یعنی وقتی که امر اجتماعی به خارج از محدوده‌ی مجاز کشیده می‌شود و تصورات حاشیه‌ای و تابویی آن را در بر می‌گیرد. به نظر می‌رسد نمایش بخش خصوصی بدن (خارج از چهارچوب‌های مجاز عرفی)، «امرنابجایی» است که نوعی «ناپاکی» ایجاد کرده است. یعنی‌ در این رخداد عفت و شرم عمومی که به «پاکی» منجر می‌شود و موجبات سامان و سازمان دادن به محیط‌های انسانی شده و دلیل موجهی است برای قواعد و رفتارهای عرفی متداول جامعه‌، نادیده گرفته شده و بی‌نظمی و بحران ایجاد کرده است.

-این اقتدار و قداست شغلی پزشکان‌، همانطور که «میشل فوکو»، بر آن اصرار دارد‌، از طریق سلطه‌ی ابزاری بر بیماری و همچنین هم‌دستی و همکاری خود بیمار با او پدیدآمده است. زیرا بیمار غالبا پزشک را به عنوان فعالی مایشا بر بدنش می‌پذیرد و به او اجازه می‌دهد از هر آنچه پنهانی و آشکار است آگاه شود.

-امروزه‌، با وجود ابزارهای الکترونیک‌، فضای خصوصی و شخصی دست نیافتنی‌تر شده‌اند. این پدیده به اتاق پزشک، بیمارستان و تخت جراحی هم تسری پیدا کرده است. بنابراین فاش کردن آنچه هزاران سال مخفی بوده‌، «امرنابجایی» است که جامعه را به واکنش وا می‌دارد و از اتفاقات ساده هیاهو می‌سازد
-حتی پزشکان از پیش از تولد تا پس از مرگ بر بدن آدمی کنترل دارند و به این ترتیب سیطره پزشک بر بدن بیمار‌، آن‌ها را به مقتدران مقدس گونه‌ای تبدیل کرده است. در نتیجه‌ ، جامعه تاب خطاهای ولو کوچک را از آن‌ها ندارد و مردم مایل‌اند «معصومیت» شغلی آن‌ها پا برجا باشد.

-هزاران سال است که پزشکان محرمان اسرار مگوی بیماران هستند و آنجاکه هر کسی می‌تواند قاعده‌ی «شرم» را موقتا کنار زند‌، نزد پزشک اتفاق می‌افتد. بنابراین‌،این قاعده‌ی مشروع و معمول تاریخی‌، زمانی بحرانی و ملتهب می‌شود که به اصطلاح قاعده‌ی بازی عوض شود و یکی از دو طرف گفتمان درمان و پزشکی تخطی کند.

-این واکنش‌ها با ساختن جوک و هزل و هجو و جملات مبتذل همراه است و متضمن پیامی است که در آن بی‌اعتنایی عرف و قواعد اجتماعی را به شدت مذمت می‌کند. از این روست که برخی در این وضعیت آن را رسوایی و بی‌آبرویی می‌پندارند و ادامه¬ی زندگی را برای خود میسر نمی‌دانند.

-به هر حال امروزه قوانین عرفی و غیرعرفی (رسمی) اجازه نمی‌دهند که بدون رضایت کتبی از بیمار و اعضای بدن او عکس و فیلم گرفته شود و یا ناظری غیر از تیم درمان بر روند درمان او نظاره‌گر باشد.این قانون ضمن حفظ جایگاه متعالی پزشک و دادن اطمینان خاطر به بیمار‌، رابطه‌ی کهن بیمار و پزشک را محفوظ نگه می‌دارد.

-از سوی دیگر‌، در رخدادهای این چنین شاهد وقوع «امر نابه‌جا» از زاویه دیگری نیز هستیم که به دامن زدن و شایعه سازی و هیاهوی بیشتر می‌انجامد. در واقع این موضوع که اعضای بدن آدمی در جای نابجا سوژه‌ی جنسی شوند‌، به تولید بی‌نظمیمی ‌انجامد و همانطور که پیشتر گفته شد ایجاد تابو می‌کند. سیاست‌های باز دارنده و محدودکننده نیز تاثیر مضاعف بر تابویی شدن این پدیده داشته است و نتیجه‌ی امراین می‌شود که ممکن است ذهنیت برخی از مردم را دچار «امرنابجا» کند‌، یعنی در جای نامناسب و نابجا از شنیدن نام برخی اعضا و اندام بدن به تصور شهوانی بودن آن می‌اندیشند. یعنی اصرار و افراط در حذف و بازگویی اسامی اعضای بدن، ‌حتی در مباحث پزشکی و روان‌شناختی از آن‌ها تصورات جنسی مضاعف ی ایجاد کرده است و چرخه‌ی «امرنابجا» دایما تکرار می‌شود. از این ‌رو ممکن است به نمایش درآمدن تصادفی بخشی از بدن فرد، ‌پیامی جنسی و شهوت انگیز پنداشته شود.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    74 17
    من كه چيزي متوجه نشدم
    • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      36 3
      ترجمه اش میشه ما پزشکان آزادیم هر کاری انجام دهیم برخورد بد و نامناسب و طلبکارانه با مردم داشته باشیم درآمد نجومی داشته باشیم، زیرمیزی بگیریم، فیلم برداری کنیم و... اگر هم بیرون درز کرد که کرد خیالمان راحت است چون مصونیت داریم فکر می کنید دروغه بروید ببینید با آن پزشک ارومیه که وسط جراحی روده های دختر جوان را رها کرد چه شده نه تنها پروانه پزشکی او را باطل نکرده اند هنوز در حال طبابت و جراحی است در حالی که دخنر جوان روده ندارد و مشخص نیست کی دار فانی را وداع خواد گفت.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    اگر راست ميگوييد مسبب اين فيلمبرداري را بگيريد ومحازاتش كنيد با ابروي مردم انهم در حال بيهوشي وبيماري بازي كردن بسيار زشت و وتهوع اور است
    • arash A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      24 59
      آبروی کی؟ تو مگه چهره ای ازش دیدی؟ این کار دختر دلیلش فضای بسته جامعه است و این فقط یه نمونه است که لو رفته
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      18 0
      در جواب arash درسته که هویت فرد مشخص نیست ولی عفت عمومی که جریحه دار شده چی، شان انسانی زنها که لگدمال شده چی، ریخته شدن قبح این عمل کثیف چی، از بین رفتن اعتماد عمومی مردم از امانتداری و رازداری پزشک و بیمارستان چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سیاوش A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    90 9
    و جالبتر اینکه وزیر بهداشت کلا این موضوع رو تکذیب کرد و گفت گرفتن این فیلم صحت نداره.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      35 1
      كلا مسولين كارشون تكذيب كردنه.زياد تعجب نكنيد
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      4 1
      به زبانی دیگر گفته که برای اوهم بفرستند
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    47 4
    این همه حرف قلمبه سلمبه زدی تا این کار همکاراتو توجیه کنی.آخه آقای متخصص کجای دنیا متخصصان پزشکی مثل ایران اینقدر مشکل اخلاقی دارند.به چه حقی از بیمار فیلم می گیرن و به چه حقی منتشر می کنند. فیلم رو برای ارشیو می خوان؟؟؟؟؟؟؟مگه مردم فیلم شما هستند.پزشکان ما باید گزینش اخلاقی بشن.
  • بی نام FI ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    61 7
    آقای دکتر متین با تشکر از نکاتی که در این مقاله فرمودید. اما این حرف نیز برای مردم از یک «سوژه» به یک امر معمولی تبدیل شده است. اینکه «این هجمه ها جامعه پزشکی را هدف گرفته اند و مردم اعتماد خود را به پزشکان نباید از دست بدهند» چرا به نظر شما با تمام بدیهیاتی که مردم حداقل در رابطه با «زیرمیزی» ها دیدند باز هم باید به جامعه پزشکی اعتماد کنند؟ چرا اساسا پزشکان فکر می کنند مردم باید در هر صورتی به آنها اعتماد کنند در حالی که خودشان نسبت به «هجمه هایی»‌که به آنها می شود بی تفاوت هستند و سعی نمی کنند که اعتماد مردم را «بازخرید»‌کنند؟ در این رابطه هم که باز همگی گفتند این اتفاق در بیمارستان نیافتاده است و خارج از این محیط بوده
    • بابک A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      5 29
      آقای محترم اولا" فیلم توسط پزشکان گرفته نشده بلکه توسط یکی از کارکنان اتاق عمل گرفته شده و پزشکان مشغول جراحی هستند. ثانیا" به هیچوجه صورت یا علائمی دال بر هویت بیمار نشان داده نشده است. ثالثا" زیرمیزی هیچ ربطی به این قضیه یا اعتماد یا عدم اعتماد مردم به پزشک ندارد بلکه زاییده سیاست غلط دولت در تعرفه گذاری غیر معقول است و پزشکی هم مثل بقیه بیزنس ها یک شغل حلال و تابع قرارداد بین بیمار و پزشک است و یک پزشک میتواند حق العمل خود را با بیمار توافق کند حال شما هر اسمی روی آن میگذارید مهم نیست. مشکل این کلیپ این است که دست افراد بی فرهنگی افتاه که از یک پروسه تخصصی جوک میسازند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    39 14
    ممنون از صحبت های متین دکتر متین. واقعا اتفاق خاصی نیفتاده. به نظرم حتی واکنش به ظاهر زیادی که در جامعه رخ داد هم تا حد زیادی طبیعی بود. شاید در روز صدها کلیپ از این دست بیرون بیاد نه لزوما از اتاق عمل اما هیچ واکنشی در بر نداره. این روزها تو دنیای مجازی هر چند روز یک سوژه به سرعت مثل ویروس پخش میشه و بعد از دو سه روز تاب و تبش فروکش میکنه. ماکزیمم چند روز طول میکشه تا همه فراموش کنن. نه فقط ایران همه جای دنیا هر از چند گاهی یه خبر یا اتفاق سوژه اصلی تمام شبکه های اجتماعی و فضای مجازی میشه و به سرعت فراموش میشه
  • امین A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    21 0
    کاش بیشتر مطالعه کنیم کاش
  • بی نام EU ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    19 6
    فیلم اتاق عمل هم برای آموزش ساخته شده بود که پخش شد
    • بی نام EU ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      7 24
      من این فیلم رو دیدم هیچ چهر ای از کسی نیست و دکتر به پرستار میگه فیلم بگیر تا تو کلاس نحوه خارج کردن جسم از بدن به دانشجوها آموزش داده بشه که حتما اون پرستار جوگیر شده فیلم رو پخش کرده
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 9
    من به عنوان کسی از تکنولوژی های روز استفاده میکنم معتقدم متاسفانه کم کم و در آینده نه چندان دور دیگر هیچ مرز و محدودیت و حریم شخصی باقی نخواهد ماند و روابط انسانها از این هم پیچیده تر و نزیدیک تر و به محدودیت تر می شود
  • معصومه IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    38 1
    واقعا آقاي دكتر خودت فهميدي چي گفتي ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    جمعش کن آقا. با بی اخلاق جلوه دادن جامعه نمی تونی چیزی از بار بی اخلاقی پزشکان کم کنی
    • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      25 2
      جامعه بي اخلاقه
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    41 14
    متاسفم.به کجا داریم میریم.خدایا مارو به حاله خودمون رها نکن...
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    14 0
    ما ایرانیها فوق تخصصی در زمینه ماستمالی کردن فاجعه بوجود امده انهم با دلایل پارادوکسی. اگر معلمین افتضاحی به بار بیاورند اگر پرسنل و کادر وزارت خارجه اگر اساتید دانشگاهی اگر روحانی این کشور اگر هنرمندان با نام و بی نام این کشور و یا پزشکان و کادر پزشکی نه به بیماران که حتی با تهدید به اخراج زنان و دختران شاغل در بیمارستان را اگر کادر و پرسنل قوه قضاییه در هر رده ای اگر افراد مثلا روشنفکر و یاگر پرسنل نیروی انتظامی به بهانه گشت ارشاد دختران و پسرانی که در خیابان دستگیر میشوند را به خارج شهر و یا حتی در منزل خودشان مورد تجاوز قرار میدهند مشکلی نیست و بهتر است به خاطر امنیت روانی جامعه هیچ نگوییم و بهتر است درباره امریکا و اروپاییها برویم و امار بدهیم که در در انجا به سر نظامیان زن چه می اید
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    28 8
    چرا در اتاق عمل یک دوربین مدار بسته نمی گذارند؟ آخرش هم فیلم عمل را به بیمار بدهند
    • امين IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      6 0
      اون وقت فيلم مدار بسته ميومد بيرون.
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    36 6
    امیدوارم این مسله دقیقا مشخص بشه و مقصر اصلی محاکمه بشه تا درسی برای دیگران باشد.
  • پوريا A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    58 3
    جناب دكتر كار همكار شما بسيار زشت بود... هيچ توجيح مبني بر اينكه اين كليپ بار اموزش داره رو هيچ جوره نميشه قبول كرد و به هيچ عنوان منطقي نيست
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 13
    عجب جامعه هزارتوئی داریم یک اتفاق افتاده عادی یاغیرعادی اینقدربحث وکنجکاوی ونکره نویسی که انسان گیج میشوداین مردم مگرکاروزندگی جدی ندارندکه اینقدروقت واعصاب برای یک اتفاق میگذارند
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    20 2
    آخه این هم متنه که این پزشک منتشر کرده باید قبول کرد که در حرفه پزشکی مسایل غیر اخلاقی آنقدر رایج شده است که از نظر آنها هیچ تابویی وجود ندارد اما از نظر مردم این تابوها همچنان به قوت خود باقی است و صحیح هم هست
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    6 17
    به نظر من این فیلم اصلا مشکلی نداره چرا که چهره فرد مشخص نیست و بهتر بیانگر واقعیتهای جامعه هست
  • انسان شناش A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    12 0
    بعد از بك ماه تلاش براي تكذيب اين رخداد درنهايت مجبور به اعتراف شدن
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    18 0
    آقای دکتر لطفا با آسمون ریسمون بافتن کار بد همکارات رو توجیه نکن.
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    17 1
    داداش بحث نکنید وزیر بهداشت ما بکل تکذیب کرد و گفته کار عوامل خارجکی بوده ما هم جیییگگگرررر
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    17 1
    من شنیدم کل پزشکان و پرستاران اون اتاق عمل کذایی فعلا تعلیق شده اند که البته به نظر کار درستی میرسه اصلا بردن تلفن همراه و هر چیز خارجی غیر استریل به اتاق عمل ممنوع است، حالا تلفن همراه رو ببری، فیلم بگیری و بعد هم فیلم رو منتشر کنی واقعا اوج وقاحته.... این فیلم متاسفانه فقط نشر دهنده " منکر" بود که اینقدر در اسلام گفته شده ، " قبح" مسائل ریخته نشود.....
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    8 0
    فقط میگم تو رو بخدا برای حریم خصوصی و جان مردم این کشور ارزش بگذارید این یه مورد هست ولی تو تمام زمینه های هیچ ارزشی نمی گذاریم به امید جامعه متمدن. که برای انسانها ارزش بگذارند
  • سمناني US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    13 0
    خيلي بود نخوندم
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    10 4
    حاضرم شرط ببندم خیلی از کسایی که این فیلم رو دیدن والان دم میزنن که انسانیت از دست رفت خودشون این فیلم یا فیلمهایی از این دست رو واسه دوستاشون فرستادن. یه کم با خودمون روراست باشیم بد نیست
    • يه مامانه A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      11 0
      فقط خداشاهده كه هيچوقت دلم نخواسته فيلمهايى ازاين دست مثل فيلم لورفته اون هنرپيشه روببينم چه برسه به اينكه بخام واسه كسى ارسال كنم.
  • مقیمی A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    10 0
    حریم خصوصی کم کم داره بی معنی میشه وقتی هر جائی گوشی موبایل و دوربین های مخفی وجود داره وقتی توی اتاق عمل فیلم آدمو میگیرن کجا نمی گیرن
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    2 1
    اقایون محتر م بیخودی بحث میکنید وزیر تکذیب کرده این یک توطعه امریکایی صهیونیستیه