نامه سرگشاده صادق زیباکلام به دکتر علی مطهری در خصوص قوه مجریه و مسئولیت عفاف و حجاب

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر علی مطهری
نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شیدالله ارکانه


با سلام و تحیات و اداء احترام به روح پر فتوح ابوی شهید تان، جنابعالی در چندین نوبت دولت را متهم نموده اید که در امر حجاب اهتمام لازم را نمی نماید.هفته پیش هم مجددا فرمودید که "دولت اساسا در پی تحقق امر حجاب و رعایت عفاف نیست" البته جنابعالی تنها منتقد دولت در این فقره نیستید.ظرف یکسال و چند ماهی که از عمر دولت یازدهم می گذرد جدی ترین انتقادی که از جانب مخالفین و منتقدین به آن وارد شده در خصوص غفلت از مسائل فرهنگی و از جمله و مهم ترین آن حجاب می باشد.من فرض را براین می گذارم که نیت منتقدین واقعا هم حجاب و عفاف است و فرهنگ بهانه برای حمله به دولت نیست.من فرض را براین می گذارم که اگر نامزد مورد نظر اصولگرایان در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ هم پیروز می شد، منتقدین امروز همچنان همین انتقادات را به آن وارد می کردند.در مورد شما فرض نمی گیرم بلکه یقین دارم که اینگونه می شد.بر خلاف دیگرانی که در زمان تصدی دولت مورد حمایت خودشان هیچ انتقادی به آن روا نمی داشتند یا حداکثر به دادن تذکری خیلی ملایم و دوستانه بسنده می کردند،حضرتعالی در دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد هم همین رویه را داشتید."سیاسی کاری" تحت لوای انتقاد از "وضعیت نامطلوب فرهنگ،حجاب و عفاف" به کنار، بنده چند پرسش در خصوص این دست انتقادات که هر روز هم در حال افزایش هستند از محضرتان دارم.
نخست آنکه دولت یازدهم و یا اساسا هر دولت دیگری چه اقداماتی می تواند در خصوص حجاب و عفاف بعمل آورد؟ قوه مجریه دو دسته رویکرد می تواند در خصوص حجاب داشته باشد: اجبار و تذکار. فرض بگیریم که دولت آقای روحانی خواسته باشد برسیاق اجبار برود و از فردا با گرفتن و زدن و بستن در کوچه و خیابانها حجاب و عفاف را درست نماید. پرسش بنده از جنابعالی و سایر منتقدین فرهنگی دولت آنست که آیا دولت ابزاری برای تحقق اجبار دارد؟ آیا نیروی انتظامی،بسیج و سایر قوایی که برای تحقق امر اجبار می بایستی بکار گرفته شوند در اختیار رئیس جمهور هستند؟ آیا اعمال مجازات زندان یا مجازات های دیگر در ید قوه مجریه است؟ ایضا اگر دولت خواسته باشد رویه تذکار،فرهنگ، پند وارشاد را بکار گیرد، آیا باز هم می توانیم بگوییم که امکانات فرهنگی در اختیار دولت است؟ جناب آقای دکتر مطهری عزیز،کدام یک از ارکانها و نهادهای جدی متولی امر فرهنگ از صدا و سیما،سازمان تبلیغات اسلامی،شورایعالی انقلاب فرهنگی، حوزه هنری تبلیغات،ائمه جمعه و جماعات،دارالتقریب، سازمان ارتباطات فرهنگی، حوزه های علمیه .....گرفته تا دهها بنیاد،سازمان،نهاد،موسسه، دانشگاه،مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی که متولی امور فرهنگی و دینی هستند زیر نظر و تحت امر قوه مجریه هستند؟ بنده چندی پیش در نامه سر گشاده ایی خطاب به شماری از ائمه محترم جمعه با ذکراعداد و ارقام مستندا نشان داده بودم که بودجه صرفا برخی از این نهادها چندین برابر وزارت ارشاد می باشد. و برخلاف ارشاد بهیچ نهادی هم در قبال هزینه های شان پاسخگو نیستند. این هم حکایتیست که وزارت ارشاد( که برای یک ریال هزینه اش می بایستی تمام و کمال پاسخگو باشد) بهمراه دولت می بایستی پیرامون حجاب و عفاف پاسخگو باشند و به مجلس احضار می شوند، اما دهها بنیاد و نهاد و سازمان و موسسه که چندین و چند برابر ارشاد برای امور فرهنگی بودجه دریافت می کنند هیچوقت مورد هیچ پرسشی قرار نمی گیرند. هیچوقت کسی از آنان نمی پرسد که پس با آن همه بودجه چرا وضع حجاب و عفاف کشور این چنین است؟ این هم حکایتیست که مجلس محترم وظیفه شرعی و قانونی خود میداند که از دانشگاه آزاد که یک ریال بودجه دریافت نمی کند تحقیق و تفحص بعمل آورد اما حتی طرح یک سئوال از دستگاههای فرهنگی که میلیاردها تومان ردیف بودجه سالیانه دارند را جزء وظایف قانونی اش نمی داند. پرسش دومم از حضرتعالی در خصوص طرح لایحه حجاب و عفاف است که در مجلس محترم این روزها مطرح شده است.از جزییات که بگذریم کلیتش آن است که منبعد با بد حجابان همانند بزهکاران و مجرمین برخورد خواهد شد.آنان هم به "کلاس های باز آموزی" اعزام می شوند و هم مورد مجازات از جمله مجازات نقدی قرار خواهند گرفت. برای کارکنان دولت و موسسات بزرگ هم ایضا تنبیه هاتی در نظر گرفته شده.به موازات این طرح، لایحه قانونی نمودن امر به معروف و نهی از منکر هم در مجلس مطرح است. این طرحها و اقدامات دیگر مبین آنست که اصولگرایان از نصیحت و پند و اندرز و کار فرهنگی در خصوص حجاب نا امید شده و بسر وقت ارعاب و اجبار و مجازات رفته اند.شخصا معتقدم که این رویکرد شان هم هیچ ثمری ببار نخواهد آورد و بجز دامن زدن به تنش های اجتماعی حاصل دیگر ی نخواهد داشت. در خصوص این رویکرد یقینا پرسش های متعددی از منظر حقوقی، قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق شهروندی، تربیتی، اخلاق و غیره مطرح خواهند شد. اما جناب دکتر مطهری بنده شخصا دو سئوال از جنابعالی و سایر دوستان اصولگرا که بدنبال قانونی ساختن این طرحها هستند دارم. نخست آنکه چه شد در ایران قبل از انقلاب که من و شما هیچ چیز دستمان نبود و همه امکانات تبلیغاتی، فکری، فرهنگی، هنری، دینی،و..... در دست حریف مان بود، کسر قابل توجه ایی از زنان، جوانان، دانشجویان و تحصیلکردهها ی جامعه مان به شهادت سالهای مقارن با انقلاب بدون نیاز به امثال لوایح "حجاب و عفاف" و "امر به معروف و نهی از منکر" و اعمال هیچ گونه عنف و اجباری حجاب و اسلام را برگزیدند. اما امروز که همه امکانات در دستان ماست بالاخره و سر انجام به زور متوسل شده ایم؟ دغدغه دومم خیلی عمیق تر است.جناب دکتر مطهری، خداوند سبحان در ابلاغ رسالت پیامبری به نبی اکرم(ص) بجز دعوت مردم به ایمان آوردن به خدای نادیده آیا وظیفه اعزام اجباری آنان به بهشت را هم به ایشان(ص) محول می نمایند؟ اگر خداوند متعال چنین وظیفه ایی را بر فرستاده اش(ص) تکلیف ننموده، در آنصورت اینکه جنابعالی چنین تکلیفی را بر ذمه جمهوری اسلامی می نهید چه وجهی پیدا می کند؟

 

ایام بکام باد
صادق زیباکلام
بیست و پنجم مهرماه یکهزاروسیصدونودوسه

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 128
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    از دکتر زیباکلام بخاطر ذکر بودجه بعضی جاها شکایت نشه صلوات
    • ت ح IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      74 14
      اقای مطهری شما کدام تفسیر از قران مطالعه نمودید ؟؟؟؟؟
    • ایرانی A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      38 25
      استاد بزرگوار آقای دکتر زیبا کلام اول اینکه از بیان روشن و بحق شما تشکر میکنم. ولی شما نیک میدانید که در طول تاریخ همانگونه راست قامتانی همچون مولا علی ع بوده اند که انشاءالله شما از پیروان به حق آن بزرگوار هستید قطعا عمروعاصها و بدتر از آن ابو موسی اشعریها هم بوده اند و جای تاسف اینکه اغلب مردم غافل روش آنها را به شیوه مولا ترجیح دادند. والله اعلم به ذات الصدور
  • علی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    واقعا درست میگه آقای زیبا کلام ، حجاب ارتباطی به دولت نداره، در دولت قبلی هم وضعیت حجاب به همین شکل کنونی بود اما صدای هیچکس در نمی آمد ، منتها منتقدان دولت روحانی مسئله حجاب را بهانه کرده اند تا عقده ها و کمبودهای خود را بر سر دولت جدید بکوبند . صدها موسسه فرهنگی مثل صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی که سالهاست در حال فعالیت هستند نتوانسته اند مسئله حجاب را حل کنند حال دلواپسان چه انتظاری از دولت جدید دارند خدا عالم است. مشکل ما این است که می خواهیم همه مشکلات جامعه را با زور و اجبار حل کنیم که این کار همیشه نتیجه عکس داده....
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    اقا افراد بدتر از داعشی ها حمله کردن اصفهان تا حالا به صورت چندین دختر اسید پاشیدن اونم به خاطر حجاب بدشون مثلن میخوان رعب و وحشت ایجاد کنند درسته عضو داعش نیستند ولی کارشون از داعشی ها هم بدتره
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    178 6
    بسیار عالی ، بخصوص اون بودجه هایی که کلی موسسه و بنیاد و ... ردیف بودجه میگیرند و به هیچ جا پاسخگو نیستند
  • امین A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    196 6
    افرین بر دکتر.اون پاراگراف اخر حرف نداشت به خدا.دقت کنید:جناب دکتر مطهری، خداوند سبحان در ابلاغ رسالت پیامبری به نبی اکرمص بجز دعوت مردم به ایمان آوردن به خدای نادیده آیا وظیفه اعزام اجباری آنان به بهشت را هم به ایشانص محول می نمایند؟ اگر خداوند متعال چنین وظیفه ایی را بر فرستاده اشص تکلیف ننموده، در آنصورت اینکه جنابعالی چنین تکلیفی را بر ذمه جمهوری اسلامی می نهید چه وجهی پیدا می کند؟
  • فرهاد A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    151 7
    عالی بود. اگر بین این دو عزیز یک مناظره خوب ایجاد بشه بسیار مفیده.
  • فدايي احمدي نژاد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    با حاله، دو نفر از يک جناح افتادن به جونه هم
    • آریایی A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      33 3
      زیباکلام اصلاح طلب اصیل و روشنفکر است و مطهری هم اصولگرای میانه رو و بشدت مذهبی...اینها در یک جناح نیستند..بجز فقط در مسائل "سیاسی" در تمامی مسائل دیگر بخصوص زمینه فرهنگی و مذهبی 179 درجه عکس همدیگر فکر میکنند.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      20 1
      کدام دونفرتفاوت از زمین تا اسمان است
  • مجید A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    147 5
    اما امروز که همه امکانات در دستان ماست بالاخره و سر انجام به زور متوسل شده ایم؟ نه واقعا چه شد؟ آقای مطهری منظر پاسخ شما هستیم
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    142 2
    خیلی منطقی بود مرسی آقای زیباکلام
  • بی نام US ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    127 5
    دغدغه دومم خیلی عمیق تر است.جناب دکتر مطهری، خداوند سبحان در ابلاغ رسالت پیامبری به نبی اکرمص بجز دعوت مردم به ایمان آوردن به خدای نادیده آیا وظیفه اعزام اجباری آنان به بهشت را هم به ایشانص محول می نمایند؟........ از این که با جناب زیبا کلام هموطن هستم، به خود میبالم.
  • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    111 3
    الحق صادقانه و منصفانه سخن گفته اید. رحمت خدا بر تو و اجدادت باد.
  • محسن A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    114 7
    درود بر صادق زیبا کلام
  • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    108 4
    درود بر زيباكلام اين حرف دل بسياري از مردم هست و ازآقاي مطهري كه به حق از تمامي نمايندگان ديگر مجلس منطقي تر و فعال تر است انتظار پاسخ دارم
  • زهرا EU ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    72 6
    طرح اينگونه مسائل از طرف اصولگرايان باعث دين گريزي جوانان مي شود لطفا نكنيد
  • لیلا DE ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    78 5
    آفرین به آقای زیبا کلام عالی بود
  • بی نام DE ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    7 97
    زیاد بود نخوندم....
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    8 199
    بازم این حرف زد
    • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      99 6
      کی حرف بزنه شما خوشت میاد؟ شریعتمداری؟
    • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      28 7
      اوغلی تو که سنگ ترکیه رو به سینه میزدی هنوز ایرانی؟ بازم نسنجیده حرف زدی؟ اوغلی دلبندم قبل از نوشتن یه کم فکر کن ، جای دوری نمیره
    • الهام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      22 4
      بازم تو حرف زدی؟
    • ناصر هشترودی A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      14 1
      حرف دل مردم را زد چرا که مردم در حال حاضر در زندگی روزمره مانده اند اما این اقایان طبق معمول دنبال صورت مسئله هستند
  • علی A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    98 10
    درود و تشکر از آقای زیبا کلام..عالی بود
  • ناصر A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    62 5
    لذت بردم...
  • ادیب IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    100 6
    این نامه رو باید با آب طلا نوشت ، بی نظیر بود. شهامت و صراحت دکتر زیباکلام عالی هست. بخصوص پاراگراف آخر یک مسئله ی مهم رو مطرح کردن که جای تامل داره.
  • مسیح A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    53 4
    احسنت
  • م.ر.ث A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    82 6
    درود بر شیر پاکی که به جناب زیباکلام داده شده. حرف حق زیبا، خلاصه و دلنشین است. سوالی که جناب دکتر در آخر نامه اشان طرح کرده اند بسیار بسیار تامل برانگیز است و می طلبد بالاترین و عالی ترین مقامات و اتاق فکرهای کشور روی آن تمرکز و پاسخ های آنرا تجزیه.تحلیل کنند. یکی از نقاط ضعف کشور ما که باعث درجا زدن یا حتی پسرفت در برخی حوزه های اصلی شده، عدم طرح سوالات این چنینی و اندیشیدن ناب و نه سیاسی و جهت دار، تجزیه و تحلیل و تعریف اقدامات مقتضی پیرو آنهاست. چیزی که در غرب تحت عنوان چرخه "پی.دی سی ای" شناخته می شود یک حلقه بستهريال دینامیکی و پویا... به امید توسعه اندیشه، اندیشیدن، اندیشمندان و اندیشکده ها در کشور عزیزمان ایران...
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    52 6
    درود استاد
  • بی نام GB ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    53 6
    عالی بود زنده باشی دکتر
  • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    63 5
    جانا سخن از زبان ما می گویی. لا اکراه فی الدین
  • سجاد A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    53 7
    دکتر جووون خیلی دوستت دارم کاش یه روزی میتونستم شاگردتون بشم...
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    53 4
    کسی هست به سوالا جواب بده؟
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    73 4
    خیلی مردی
  • مهربان A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    71 5
    جالب و مفید بود
  • روشنفکر A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    5 76
    این یه بار کاملا درست گفتی صادق معلوم وقتی مکتوب مینویسی بهتر تحلیلی میکنی ...اما یه نکته حسرت به دلی تا کی ...خاکه خاکه ...اما ...
  • یوسف ف A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    39 5
    درود بر آزادمرد دوران، دکتر زیباکلام عزیز
  • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    34 6
    سلام بسیار زیبا و متین....
  • آریو IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    32 5
    منتظر جواب این نامه هستیم
  • وحید A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    27 12
    من عاشق دکتر زیباکلام هستم ولی دکتر مطهری هم خیلی دوست دارم,که وجودشان غنیمتی برای نظام هست.
  • فرداد A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    29 5
    خیلی جالب و هوشمندانه بود الحق ک با فهم حرف میزنه
  • علی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    57 4
    تنها انتقادم به دکتر علی مطهری عزیز همین موضعش در مورد حجاب هست... دکتر زیباکلام زدین تو هدف منتظر پاسخ علی آقا هستیم :
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    30 5
    کو گوش شنوا
  • بی نام IQ ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    46 4
    احسنت بر آقای زیبا کلام دوست داشتنی حجاب از دستورات دینی است مانند نماز و روزه و دیگر واجبات. مگر برای نخواندن نماز یا نگرفتن روزه در دین اسلام مجازات دنیوی در نظر گرفته شده؟ واقعا مستند شرعی برخورد با بی حجابان چیست؟ چه حجت شرعی برای حجاب اجباری غیر مسلمانان وجود دارد لطفا اینها رو هم آقای مطهری بفرمایند.
    • هادی RO ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      2 10
      اگر کسی در منزل شرب خمر بکنه حکومت اجازه برخورد و تجسس نداره اما اگر در حال مستی اومد بیرون مجازات داره. کسی که در ماه رمضان در ملاء عام روزه خواری کنه مجازات داره. و صدها نمونه از احکام اجتماعی دیگر. هر کشوری بر اساس قانون اساسی اش قوانینی رو طرح میکنه و ممکنه این موضوع با آزادی برخی اقلیت های دینی هم خوانی نداشته باشه اما چون اکثریت قانون اساسی رو تعریف و تایید کردن ما بقی هم باید با قوانین کشوری خودشون رو تطبیق بدن.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    31 5
    بسیار متین و بجا
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    36 4
    عالی بود دکتر ممنون از متن نوشته فقط ای کاش بیشتر در مورد پاراگراف آخر در مورد بهشت اجباری بحث می کردین، یک برای همیشه مشخص می شد که آیا وظیفه حکومت فرستادن مردم با شلاق به بهشت هست یا خیر؟
  • سام ایرانی A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    28 4
    درود بر دکتر زیبا کلام عزیز که همواره جانب منطق و عقل را دارد.
  • پيمان IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    29 2
    چقدر خوب ميگه استاد زيبا كلام.... حتما بخونيد كامل دوستان
  • احسان IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    19 3
    زنده باد صادق زیبا کلام....
  • حسىن IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    21 4
    کلامت همىشه زىبا باد
  • سید A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 2
    احسنت
  • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    42 4
    ضمن اينكه قبول دارم يك تار موي مطهري صدتا از نمايندگان ديگر را برابري مي كند اما منتظر جواب ايشان به اين نقد زيبا و جالب هستيم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    34 3
    دروووووووووووود.....
  • محمدعلی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    31 3
    کاش مخاطبان زیباکلام جواب نامه های منطقی و مستند ایشون رو با نامه و منطق میدادن و نه با جواب هایی مانند زندان بریدن برای این انسان شریف. سوالات ایشون سوالات یه ملت هست، چرا مسئولین جواب سوالات ملت رو نمیدن؟ تاکی؟
  • بی نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 2
    یادش بخیر ماه رمضان در شروع دعای افطار می گفتند همه با هم به سوی خدا برویم ولی انگار حالا باید همه با هم به سوی زندان برویم. اینم حکایتی دیگر.
  • بی نام IQ ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    30 2
    احسنت بر دکتر زیبا کلام. لطفا آقای مطهری به این سوال هم جواب دهند چرا برای انجام ندادن دیگر احکام و واجبات در این دنیا مجازاتی تعیین نشده مثلا من اگر نماز نخوانم روزه نگیرم آیا باید در این دنیا مجازات شوم پس چطور برای عدم رعایت حجاب مجازات تعیین کرده اید مستند شرعی و تاریخی شما برای مجازات افرادی که حجاب را رعایت نمیکنند چیست؟ با چه استناد شرعی حجاب را بر غیر مسلمانان در ایران اجباری ساخته اید؟
  • bahram IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    21 2
    بسیار زیبا آقای زیبا کلام
  • زیبا A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    30 3
    الحق که زیبا کلامید . اما افسوس کسی که خودش را به خواب زده هیچ بوق و شیپوری بیدار نمیکند..
  • امین IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    19 3
    واقعا که زیبا....کلام هستین
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    20 3
    هر افراطی تفریطی بدنبال دارد
  • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    24 2
    درود بر شرفت مرد
  • علی A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    25 3
    ایوالله آقای دکتر که حرف دل ملت را به این شیوایی و مستدل می گویی . خدا حفظت کند
  • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 2
    کلام منطقی ، پاسخ منطقی میطلبد.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 2
    كاش استاد زيباكلام سمت و پست تاثيرگذاري بخصوص در بخشهاي سياسي و فرهنگي كشور مي داشت
  • ایرانی A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    27 3
    جناب زیبا کلام بنده مانند شما نمیتوانیم اینچنین نامه ای بنویسیم فقط بسیار از حضرت عالی سپاسگزاریم که ما ها را به فکر برای آخرت فرو بردید. مسولین امر به معروف که با حجاب اجباری بهشت را برای خود میخرند. ولی تلنگری بود برای ما مردم عادی که به تفاوت بهشت و جهنم را بفهیم. احسن به جسارت و سوالات زیبای شما. ان شاالله که جناب مطهری و امثالم پاسخگو باشند تا ما هم تکلیف خود را بدانیم. آمین
  • بی نام EU ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 2
    آقای زیباکلام مراقب اسیدپاشها باشید
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    21 1
    زنده باد کلام حق.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    31 3
    لا اکراه فی دین...
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    18 2
    مثل همیشه عالی
  • اعتدال US ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    6 98
    آقای زیباکلام ظاهرا جنابعالی تاریخ شناسید نه اسلام شناس، بنابراین بهتر است این قضایا را به اهلش بسپارید.
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    4 32
    اردوغان ترکیه یک تنه دارد به ناکجا اباد می برد و انگار هیچ قوه عاقله ای در ترکیه نیست تا به انها بفهماند که اینده ترکها در گرو روابط خوب با همسایگان است چرا از هه طرف خودش را در محاصره دشمنان می داند اردوغان واقعا شبیه ایشکی است نه می داند بارش چیست و نه می داند مقصدش کجاست و تنها خوشی اش حمایت امریکا و مزدوران بی خاصیت منطقه ایش است اگر یک روز اتحاد مردمی باعث باز بس گیری ازمیر شده ممکن است اختلافات کل ترکیه را نابود کند ایران با هر کشوری دشمن باشد دشمن ترکها نیست ولی اونها درک ندارند چونکه کتاب تاریخ را نصفه خواندند بیروزیها خواند و شکست ها را فراموش کردند یادم زمان دانشجویی یکی از دانشگاه ترکیه امده بود می گفت گنده لات استانبول جوجه لات تهرون هم نیست حالا اقتصاد و فرهنگ و ... استانبول بد
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    31 7
    بسیار منطقی و البته دندان شکن. من از طرز فکر مطهری در عجبم. ایشون در مسایل سیاسی بسیار روشنفکر می باشد همانقدر در مسایل فرهنگی و اجتماعی متعصب و متحجر می باشند.
  • یزدان A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    25 2
    درود بر دکتر زیباکلام. ای کاش جناب مطهری کمی در زمینه ی دغدغه های فرهنگیش تامل بیشتری میکرد.
  • علی ES ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    20 1
    حرف حساب جواب نداره
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    19 1
    احسنت
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    22 3
    درود بر دکتر زیبا کلام
  • یک ایرانی از اردبیل DE ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    27 2
    حرف دل اکثریت مردمه واقعا. ممنون از آقای دکتر.
  • علی A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    17 2
    فتبارک الله احسن الخالقین
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    21 4
    درود بر صادق زیبا کلام و درود بر مطهری عزیز، هر چند عقاید فرهنگی مطهری عزیز رو قبول ندارم ولی بحق نماینده واقعی مردم در مجلس هستند.
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 3
    چاکریم. کی جواب می دهد.
  • محمد A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 3
    احسنت بر دکتر صادق
  • بی نام ES ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    33 2
    اینگونه اجبار ها فقط مردم را از تصمیم گیرندگان دور میکند الان در ایران کسانی هستند که دوست دارند حجاب داشته باشند درمقابل کسانی هستند که دوست ندارند حجاب داشته باشند ولی اگر دشمن مشترک به انها حمله کند هردو باید از کیان کشور دفاع کنند چرا تصمیم گیرندگان جامعه را به سوی دوقطب شدن پیش میبرند تنها کاقی است تعریف حداقلی از حجاب درجامعه نهادینه شود تا دستاویز خواست جناهها نشود و دود ان هم آخر به چشم مردم متین ایران نرود که بعد از 38 سال هنوز برای حجابشان بازخواست میشوند
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    44 3
    حرف حق جواب نداره۰۰۰۰ مخاطب اصلی رسایی و حسینیان و پایداری هستند
  • عزیز IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    22 1
    دکتر عزیز، استدلال در نوشته هایتان تحسین برانگیز است. آفرین
  • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    32 1
    الان همه کار دارن وضع مالی همه خوبه مشکل نداریم اختلاص تداریم پارتی بازی نداریم فقط مشکلمون حجاب که اینم انشاالله مجلس حل میکنه
  • وحید IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    26 2
    واقعا زنده باد دکتر زیباکلام عزیز که زیبا و ساده حرف میزنه .
  • بی نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    29 3
    لطفا جواب
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    25 4
    خوبه یک رفراندوم برای حجاب اجباری برگزار کنند تا معلوم شود چند درصد مردم موافق یا مخالفند.
  • بهمن IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    7 54
    قابل توجه برخي ازکامنت گذاران حجاب مانند نماز نيست چون حجاب وجه بيروني قوي دارد و بي حجابي ها و بد حجابي ها مي توانند زمينه براي تحريک رفتارهاي غير اخلاقي را افزايش دهند. بنابراين نمي توان همه فروع دين را با يک چوب راند. از خبرآنلاين تقاضا دارم دارم که اين کامنت را به نمايش بگذارد و مانند کامنتهاي قبلي اين حقير حذف سليقه اي نکند
    • سینا EU ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      2 0
      باشه
    • reza RU ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      4 0
      دوست عزیز تا آنجا که میدانم حجاب حتی در فروع دین هم ذکر نشده است . سلامت و پیروز باشید
  • سالار IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    26 4
    من کاری به سابقه جناب زیبا کلام و اعتقاد و منش ایشان ندارم و خیلی هم با تفکرات و دیدگاهشان اشنایی ندارم ولی این متنی را که من خواندم بسیار شفاف، گویا، مستدل ، متین و منطقی است سوالهایی است که برای همه مردم ایران مطرح است و ایشان به بهترین وجهی مطرحشان کرده اند. حداقل انتظارمان این است که آقای مطهری هم به همینگونه پاسخ یک ملت را بدهند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    22 3
    واقعا چرا این موسسه ها وبنیادهای بودجه بگیر به کسی پاسخگو نیستند.سازمان تبلیغات چه وظایفی دارد ونتیجه عملکردش چیست؟صدا وسیماو...........
  • مهدی قلعه گنج IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    26 5
    درود بر استاد بزرگ................آرزو بزرگم اینه که روزی آقای زیبا کلام کاندید ریاست جمهوری بشه..........به شرطی که از فیلتر شورای نگهبان رد بشه.....بعد ببینین طرز فکرش چقد طرفدار داره در ایران.....شاید رکورد خاتمی عزیز رو هم بزنه.....
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    4 4
    نخست آنکه چه شد در ایران قبل از انقلاب که من و شما هیچ چیز دستمان نبود و همه امکانات تبلیغاتی، فکری، فرهنگی، هنری، دینی،و..... در دست حریف مان بود، کسر قابل توجه ایی از زنان، جوانان، دانشجویان و تحصیلکردهها ی جامعه مان به شهادت سالهای مقارن با انقلاب بدون نیاز به امثال لوایح "حجاب و عفاف" و "امر به معروف و نهی از منکر" و اعمال هیچ گونه عنف و اجباری حجاب و اسلام را برگزیدند. اما امروز که همه امکانات در دستان ماست بالاخره و سر انجام به زور متوسل شده ایم؟ دغدغه دومم خیلی عمیق تر است.جناب دکتر مطهری، خداوند سبحان در ابلاغ رسالت پیامبری به نبی اکرمص بجز دعوت مردم به ایمان آوردن به خدای نادیده آیا وظیفه اعزام اجباری آنان به بهشت را هم به ایشانص محول می نمایند؟ اگر خداوند متعال چنین وظیفه ایی ر
  • هاشم IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    5 14
    خراب کردی مرد. میخوامت...
  • سعید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    3 62
    این زیباکلام مشکل داره کلا ...
    • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      0 5
      واقعاً شما مشکل ندارید چون فرهیخته اید.....
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    11 5
    آقای مطهری عملکردتون با این آیه قرآن تناقض دارد لا اکراه فی الدین: هیچ اجباری در دین نیست
  • mostafa A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    10 3
    جانا سخن از زبان ما می گویی....
  • احمد یاداور IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    8 9
    یقینا اکثریت ملت ما مسلمانن وبیش از 98در صد مردم به جمهوری اسلامی رای دادن وخواستار اجرای قوانین بر اساس اسلام هستن .وهمه ما هم از اینکه در فضای اسلامی رشد ونمو خودمان وفرزندانمان را داشته باشیم را خواهانیم .پس در این امر همه ما باید دست بدست هم بدیم وببینیم خداوند چه چیزی را از ما دوست داره انرا مطیع باشیم نه انی را که خودم دوست دارم . ویقینا هم همیشه بوده وهستن افرادی که دشمنی با خدا ورسولش را داشته ودارند وخواهند داشت که قوانین اسلام را نا کارامد جلوه دهند پس همه ما باید بخاطر خدا منهای مطالبات ما ویا تبعیضاتی که ما در این دولتها میبینیم ویا بعدها خواهیم دید بخواهیم با این روش انتقام ویا فشار ویا مبارزه کنیم را در نظر داشته باشیم انها شیوه خاص خودش را دارد .
  • حيدر IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    11 1
    هم «صادق»ي و هم «زيباكلام». دمت گرم و سرت خوش باد.
  • علی EU ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    4 15
    جناب دکتر عزیز سلام در جملات حضرتعالی تناقض دیده میشه. چطور در زمان شاه که هیچ امکانی تداشته اید انقدر تاثیرگذار بوده اید. ولی امروز دولت را عاری از امکانات می خوانید. به هر حال دولت ابزار و امکانات زیادی دارد . از وزارت اموزش پرورش گرفته تا وزارت اموزش عالی وزارت کشور وزارت ارشاد و پول وزارت نفت وووووو دیگه چی میخواهید داشته باشد. اگرچه با حجاب کردن قشر جوان نیاز به یک کار عمیق فرهنگی داره و این کار هم بسیار سخت است. باتشکر از خبرانلاین که بدون هیچ محافظه کاری تمامی نظرات رو منتشر میکند
  • سعید EU ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    7 10
    لطفا بخوانید: شگردهای گول زدن مردم در کلام را بیاموزیم تا گول نخوریم ، اولا : خود آقای زیبا کلام گفتند ، دولت دو اهرم دارد یکی ، اجبار و دیگری تذکار و خیلی راحت شانه خود را از بار هر دو خالی نمود و گفتند ، قوه اجبار در دست ما نیست ، و این یعنی اگر قوه اجبار در دست دولت بود حتما اقدام میکرد... ثانیا : با توجه به اشاره به نوع تبلیغات حضرت رسول الله صل الله علیه و آله اولا بهتر است بیان مسائل دین را به کارشناسانش وا گذاریم ، ثانیا باید گفت در حکومت اسلامی قوانین باید بر اساس اسلام باشد و کسی حق شکستن قانون را ندارد یادمان باشد شما به قانون مداری بسیار تکیه داشتید و دارید.
  • نیک IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    12 3
    درود و صلوات به هردو بزرگوار که واقعاً صداقت در گفتار ورفتارشان بر هیچکس پوشیده نیست . ولی اینجارو ایول به استاد زیباکلام.
  • امیر A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    7 2
    آفرین به زیباکلام... بی حجابی یکی از واکنشهای مردمه به فشارها و بی عدالتی ها. در واقع نوعی لج بازیه، و هر چی فشارها و بگیر و ببند بیشتر بشه، بی حجابی هم بیشتر میشه. شک نکنید... بعد هم، چرا همش به دنبال نقض آزادی مردم هستید؟ به قول زیباکلام، زمان شاه چرا مردم مسلمون تر بودن؟...
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    8 2
    مشکل اصلی ما اینه نمیتونیم ب نظر وسلایق مخالف خودمون احترام بزاریم چه با حجاب چ بی حجاب ایرانین باید ب سلایقشون احترام گذاشت کاش شعورمون انقد بالا بره که این بحثا برا همیشه تموم بشه
  • m f FI ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    3 14
    عزیزان بعضی ازاحکام تبعات اجتماعی داره یادمه چندسال قبل خانمی که وضع ظاهری مناسبی نداشت بمن مراجعه وتقاضاکردازدرگیری پسرجوانش بایکی ازجوانان محله جلوگیری کنم پرسیدم علت راگفت ان جوان بمن متلک گفت وهمین باعث درگیری اوناشدگفتم عیب رادرخودتان ببینیدزیراانقدرجلف ارایش کرده بودکه ان جوان براشفته وبوی متلک گفته این واجب الهی بازتاب داردلذابرمتولیان اموراست که امر به معروف ونهی ازمنکرنماینداخذزکات هم ازهمین واجبات است که مغفول مانده است.
    • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      37 1
      برادر من ما باید به ملت یاد بدیم که حق ندارن به کار کسی کار داشته باشن و این موضوع نهادینه بشه بین عموم جامعه که کسی حق نداره برای کسی هیچگونه مزاحمتی ایجاد کنه چه مزاحمت کوچیک چه بزرگ فرقی نداره. اگه آقایون به ملت احترام بذارن مردم هم یاد میگیرن به همدیگع احترام بذارن. اون آقا بیخود کرده به خاطر ظاهر اون خانوم متلک انداخته. شما میگی اون پسره حق داشته خب متلک بگه چون ظاهر خانوم به زعم شما مناسب نبوده؟؟ فکر نمیکنید مقصر اصلی اون پسره که به خودش اجازه بی حرمتی بهه یک انسان رو داده؟ واقعا متاسفم برای این هجم بی منطق بودن
  • ننیما IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    10 3
    حرف دل مردم گفتین ........
  • علی شمس A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    8 4
    صادق یک انسان آزاد اندیش و عدالت گراست.خدا حفظش کند.
  • طيبه IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    15 2
    آخرين پاراگراف نامه دكتر و مخصوصا " ايمان آوردن به خداي ناديده" دنيايي از حرف داره. درود
  • 007 IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    9 1
    خو راست میگه بقرآن...
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    3 1
    درود بر استاد زیبا کلام که راست می گوید وحرف حق میزند
  • سید جلال IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    3 10
    ادم حسابی مگر وظیفه ریس جمهور اجرای قانون اساسی نیست؟ گیرم که هییت دولت هیچ وظیه ای در براتر احکام اسلام نداره حداقل باید بوظیفه قانونیش عمل کنه یا اینجا هم بایدیک بام دو هوا باشه؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    9 0
    اون دوتا سوال آخر عالین. جواب بده جناب مطهری جواب بدید ای همگان
  • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 1
    اون دوتا سوال آخر عالین. جواب بده جناب مطهری جواب بدید ای همگان
  • حسین EU ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    3 2
    با سلام من یک معلم هستم سطحی نگری در نسل جدید جهانی فراوان شده دیگر کسی حوصله فکر کردن به مسائل فلسفه و منطق را ندارد فکر کردن در حد چند نفر جز ئی است در آن دوره که آقای زیبا کلام می فر مایند جوانا ن متفکر ی چون شریعتی مطهری دکتر آیت و بازرگان ها و رجایی ..... بودند چرا کلامشان اثر داشت چون مردمی بودند نه آن که فاصله طبقاتی من معلم با مدرک دکترا با شمای استاد دانشگاه با مدرک دکترا زمین تا آسمان باشد ما ارزش انسانی را اگر در جامعه ای لگد مال کنیم فاصله طبقاتی را زیاد کنیم سرمایه دار با ماشین گران و بی پول به جای آن لباس جدید می پوشد که نتنیجه آن بی حجابی مردان و زنان است لباس های نا هنجار اکثرا در ارزان فروشی ها یافت می شوند آقایانی که در متن جامعه نیستد طرح الکی می دهند
  • بی تام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    9 0
    باسلام من مخالف حجاب نیستم جناب آقای زیبا کلام کاشکی قبل از دغدغه حجاب فساد مالی را بر طرف میکردند بحران اقصادی وتورم گرانی واعتیاد جوانان ودردیهای کلان رانت خواری اختلاف طبفاتی وووو و و و را حل می کردتد مسئله حجاب طبق نوشته مرحوم ابوی علی آقا خود به خود میشود
  • حمید A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    9 0
    من هم یک سوال دارم و ان اینکه آیا امر به معروف و نهی از منکر یا کار فرهنگی فقط در رابطه با حجاب است یا شامل سو استفاده از قدرت ,ریا, دروغ , تهمت , ربا, رشوه, حتک حرمت ,تهدید, ارعابو تبعیض و رانت و...... هم میشود. آیا همه آقایون در برابر قانون با مردم عادی یکسان هستن؟؟؟؟؟؟ واقعا امر به معروف فقط برای ازار و اذیت و تهدید خانم هاست . بای ذنب قتلت ؟؟؟؟؟
  • مهدى A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    5 1
    جناب زيبا كلام حتما مطالعه دارن كه ميفرماين. كجا خداوند به رسولانش گفته بزور مردم را ديندار كنيد و بزور انها را با حجاب كنيد همانطور كه رضا شاه كشف حجاب كرد حالا هم ميخواهند بزور مردم را با حجاب كنند نفس هر دو مثل هم است مردم را به حال خود بگذاريد مثل قبل انقلاب كه مردم بيشتر ديندار بودن بيشتر به فكر مسايل دينى ميپرداختن الان چرا بعداز سى و شش سال جوانان دين زده شدن مردم انقدر مشكل دارن كه ديگر اون پايه و اساس خانواده قبل انقلاب نيست ديگه تربيت گذشته نيست نه اينكه نخواهند ديگر وقت ندارن مشكلات اقتصادى بنيان خانواده ها را نشانه گرفته اگر دولتها مشكلات اقتصادى مردم را حل كنن مشكلات فرهنگى بخودى خود حل ميشه كه البته دولتها هميشه مشكلات اقتصادى مردم را هر روز بيشتر ميكنند كه مردم سر گرم باشن
  • شاهو IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    9 1
    دکتر زیبا کلام یکی از افتخارات بزرگ ایران زمین هستند . درود بر شهامت ، شجاعت و بصیرت مترقی دکتر زیبا کلام .
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    5 2
    حق گفتی
  • امیر حسام GB ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    3 0
    ضمن تشکر از اقای دکتر زیبا کلام سوالی که از ایشان و اقای دکتر مطهری دارم این است که بالاخره در ایران امروز که گرایش های متفاوت اعتقادی شکل گرفته چه راه حلی شامل اهداف دستورات شرعی و شیوه عملی برای مساله حجاب وجود داره؟
  • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    2 0
    با تشکر از جناب دکتر زیبا کلام میشه جناب دکتر راه حل این مشکل رو هم بیان کنند یا به انتقاد بسنده میکنند اگه دولت اقای روحانی با اقتدار و عزم جدی پا به میدان بگذاره چرا این مشکل حل نشه اگه حجاب به دولت ربط نداره پس به کی ربط داره دولت اساسی ترین نقش رو میتونه تو این زمینه ایفا کنه چرا شما قضیه رو از یک طرف نگاه میکنید حجاب وعفاف به خیلی از چیزها میتونه ربط داشته باشه این رو هم مثل خیلی از مشکلات هی گردن این واون میندازن شما حجاب و عفاف رو هم سیاسی میکنید حجاب اگه یک مسئله ی فرهنگی است واگه نهاد مسئول تو این زمینه وزارت ارشاد و فرهنگ است پس وزارت فرهنگ جزء دولت نیست این حرف واقعا مسخره است