مذاکرات هسته ای و اظهانظرهای سیف رئیس کل بانک مرکزی هم آنقدرها موثر نبود تا بهای دلار در بازار کاهش پیدا کند.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، پس از آنکه در آخرين روزهاي هفته، رئيس کل بانک مرکزي از احتمال کاهش قيمت دلار خبر داد، فعالان بازار پيش بيني مي کردند، قيمت دلار روند نزولي پيش گيرد ولي برخلاف اين گمانه زني، قيمت دلار کاهش پيدا نکرد.

برخي تحليلگران بازار اعتقاد دارند، صرافان و صاحبان دلار در بازار در مقابل کاهش قيمت ها مقاومت مي کنند اما اين ايستادگي نيز تداوم چنداني نخواهد داشت و بزودي روند قيمت گذاري ها نزولي مي شود چراکه سوم آذر ماه با اعلام نتيجه مذاکرات و احتمال بهبود روابط خارجي ايران دليل ديگري براي افزايش قيمت دلار وجود ندارد. اما برخلاف تمامي اين تحليل ها هفته قبل 13 تومان به قيمت دلار در بازار آزاد افزوده شد. این موضوع نشان می دهد که طی یک هفته 0.4 درصد به ارزش دلار اضافه شده است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند. براين اساس اگر سرمايه گذاران به ميزان 10 ميليون تومان اقدام به خريد دلار کرده باشند، در پايان هفته 40 هزار تومان سود کرده اند.

روند نزولی قیمت ارز در طول یک سال گذشته و خروج از شرایط سوداگری موجب شده تا متقاضیان واقعی وارد بازار شوند و دیگر خبری از سرمایه‌گذاری در آن نباشد.

بازار طلا و سکه نیز که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد، در دو سال اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرد تا بهای سکه تمام بهار آزادی طی یک سال از یک میلیون و 500 هزار تومان به سطح 940 هزار تومان برسد.

بهای سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 941 هزار تومان رسید در حالی که در روز پاینی هفته گذشته حدود 947 هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

این موضوع نشان می دهد که 0.63 درصد از ارزش سکه تمام بهار آزادی در طول این هفته کاسته شده است. کسانی که به اندازه 10 میلیون تومان در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده باشند در این یک هفته 63 هزار تومان زیان کرده‌اند.

در این هفته سهامداران در بازار سرمایه با سود 0.27 درصدی مواجه شدند تا بورس به بازار ارز بازارهای سودده در این هفته لقب بگیرند. بازدهی بازار ارز اندکی از بورس بیشتربود تا عنوان بازده ترین بازار در طول هفته ای که گذشت به بازار ارز برسد.

تحليلگران بازار اعتقاد دارند، دولت تمايل به قيمت گذاري دلار در مرزهاي بالاتر از 3هزار تومان دارد چراکه اين قيمت را بهاي واقعي اين ارز خارجي مي داند.  اما گفته هاي سيف رئيس کل بانک مرکزي در مورد کاهش قيمت دلار، اين گمانه زني را باطل مي کند.

همچنين روزگذشته بهاي طلا در بازار لندن با کاهش کمتر از يک دلار همراه بود. تحليلگران بين المللي اعتقاد دارند، افت قيمت دلار در بازار لندن مقدمه کاهش بهاي اين فلزپرارزش در بازارهاي مالي ديگر خواهد بود. با اين وجود موسسه کيتکو همچنان پيش بيني افزايشي خود در مورد قيمت طلا را معتبر مي داند.

در صورتي که قيمت طلا در بازارهاي جهاني کاهش پيدا کند، موج ارزاني به بازار ايران نيز مي رسد. البته روند معاملات طي هفته هاي گذشته نشان داده که فروشندگان بازار تهران در مقابل کاهش قيمت طلا مقاومت مي کنند.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    68 12
    آقای روحانی و سیف تا کی می خواهید جلوی کاهش قیمت دلار را بگیرید ؟؟؟؟؟ مگر وعده بازگشت ارزش ریال را نداده بودید ؟؟؟؟؟؟ با این سیاست که ادامه همان سیاست دولت قبل است یعنی درامد دولت از 2 نرخی بودن و گرانی ارز.... مردم ایران تا کی باید تاوان گرانی دلار و 3 برابری قیمت کالاها را بپردازند ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    45 4
    دلار بیچاره چیکاره س نمیخوان ارزون بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    95 1
    با آمریکا پسر خاله هم بشیم ..اینا دلار رو ارزون نمیکنن
    • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      48 1
      دقیقا... همه ی مشکل ما با ایناست
    • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      17 0
      این اینا را خیلی خوب آمدی
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 1
    اینا بفکر مردم نیستن
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    36 3
    دلار فروختن را باید از آقای...نژاد یاد بگیرید کل کشور رو تبدیل کرد به دلال
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    8 1
    فکر کردی چی دولت میاد پولدار رو ول میکنه به منوتوی پا برهنه توجه میکنه
  • احمدی IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    11 1
    رییس جمهور طوری خوش مزه خوش مزه صحبت از خروج ازرکود وبدبختی میکنه ادم فکر میکنه وضعیت اقتصادی به چهل سال قبل برگشته وما خبر نداریم