جواد لاریجانی:تمدید مذاکرات هسته ای تئوری درستی نیست/ برخی برای مدل ترکیه در کشور ریسه می روند

جواد لاریجانی گفت: من معتقدم که تئوری تمدید مذاکرات هسته ای تئوری درستی نیست. تمدید چیزی را اضافه نمی کند.

به گزارش خبرآنلاین محمد جواد لاریجانی، معاون بین‌الملل قوه قضاییه در برنامه دیروز امروز فردا در پاسخ به این سؤالی در رابطه با دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: آن چه که رئیس جمهور ابراز کردند امیدواری بالایی بود که این مذاکرات به نتیجه برسد مردم هم دوست دارند که این مذاکرات به نتیجه برسد البته نظر من را راجع به مشکلات این مذاکره می دانید اما این به آن معنا نیست که حامی دولت نباشیم بلکه باید همگی از دولت حمایت کنیم.

وی ادامه داد: اگر چه که آمریکایی ها نیازمند توفیق در این مذاکرات هستند بلکه آن ها نیازمند سطحی از توفیقات هستند. اوباما نیز نیازمند است که مذاکرات با عدم توفیق تمام نشود.اما من بعید می دانم در این فاصله کوتاه که الان مانده آن ها حاضر شوند به حدود معقولی از انتظارات قانع شوند شاید بلندپروازی ‌هایی دارند که هنوز زمان می برد.
لاریجانی تأکید کرد: من معتقدم که تئوری تمدید تئوری درستی نیست. تمدید چیزی را اضافه نمی کند به نظرم ما علی الاصول بهتر است روی خوشی به تمدید نشان ندهیم.
وی در پاسخ به این سؤال که رئیس جمهور در مصاحبه اخیر خود یک نکته خطاب به سیاسیون گفتند که قاعده بازی را رعایت کنند آیا این نکته مخاطب خاصی داشت یا خیر گفت: این حرف درستی است و قاعده بازی در عالم سیاست یک وجهی نیست یعنی اگر بخواهیم از دولت انتقادی کنیم باید منصفانه باشد و دولت را تخریب نکنیم. از طرفی دولت نیز باید پذیرای منتقدین باشد.
لاریجانی اضافه کرد: انتظارمان این نیست که دولت فتح الفتوح کند انتظار همه مردم از دولت تلاش صادقانه و معقول است. قواعد بازی نیز قواعد بسیار خوبی است و در چارچوب شرع، قانون و اخلاق است و باعث پیشرفت دموکراسی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش مجری که برخی می گویند که قوه قضاییه در کلیت و در رأس آن یعنی ریاست محترم قوه قضاییه خیلی با نقد از قوه میانه‌شان جور نیست آیا به نظر شما چنین است گفت: قوه قضاییه به نظرم غالبا از نقد استقبال می کنند و در سطوح مختلفش نیز افراد متواضعی هستنددر کل در سیستم قضایی نقد به طور نهادینه است.

وی ادامه داد: آیت‌الله آملی لاریجانی نیز در بحث بسیار با حوصله و صبور هستند برخی مواقع شاید در برخی موارد من از کوره دربروم اما ایشان هیچ گاه این گونه نیست چیزی که مورد حساسیت ایشان است حفظ قوه از جهت اتهامات به حیثیت است، قوه قضاییه شیرازه نظام را نگه می دارد و از لحاظ تهاجمات نیز در مرکز تهاجمات بین‌المللی است.
وی تأکید کرد: در هر دستگاهی مسلما ایراداتی وجود دارد اما نباید آن را به کل دستگاه نسبت دهیم.
لاریجانی در ادامه به این پرسش مجری که گفت برخی بر قوه قضاییه این نقد را وارد می کنند که چرا ما در بحث حقوق بشری موضعی منفعلانه می گیریم در صورتی که می توان موضعی تهاجمانه داشت اظهار داشت: بزرگترین دموکراسی خاورمیانه در ایران است شما این دموکراسی را با کشورهای منطقه حتی ترکیه مقایسه کنید.
معاون بین الملل قوه قضاییه تأکید کرد: من به این موضوع اشاره کنم زیرا در برخی از مطبوعات صحبت از مدل ترکیه و اردوغان است و برای مدل ریسه می روند. آقای اردوغان در زمانی که مرسی بر سرکار بود به مصر رفت و به ملت مصر پیشنهاد کرد که سکولار را انتخاب کنید حالا باید پرسید از دل سکولار چه چیز درآمده است؟ حمایت از داعش و سلفی گری. دموکراسی که از دلش داعش بیرون بیاید دموکراسی نیست.
وی بیان کرد: الان همه دریافته‌اند که جمهوری اسلامی یک چیز عقب مانده نیست بلکه نظام مدنی سیاسی کامل بر اساس اسلام است که هم کاربری دموکراتیک دارد و هم پیشرفت‌های بالا.
وی اضافه کرد: الان کاری که غرب انجام داده اما اتفاقا این اقدامش برای ظهور این برجستگی‌ها بهتر بوده است این بوده که غرب تلاش کرده تا بدلی به اسم گروه سلفی درست کند که این ها جز آدم کشی و تجاوز گری کاری ندارند. الان مشخص شده است که دشمنان ما این گونه افرادی هستند.
وی بیان داشت: امروزه غرب در مفتضح ترین تصویر است. امروزه علاوه بر آدم کشی ها حادثه‌ای در غرب در حال اتفاق است که حتی دموکراسی غربی را به مسلخ خواهد برد و آن مسئله سیطره حکومت بر امور شخصیه است. در غرب انقلاب دیجیتال که پیدا شد 2 اتفاق صورت گرفت یکی این که زندگی ها به سمتی رفت تا به این تکنولوژی متکی باشد بخش دوم نیز نظارت و پایش بود به طوری که دولت در یک روز از یک شهروندد معمولی 370 عکس می گیرد.
لاریجانی گفت: ما در زمینه حقوق بشرخیلی زمینه کار داریم منتهی باید میدانی باز شود. البته دفاع در این میدان بحثش بسیار جدی است اما نکته‌ای که کمبود داریم پایش تخلفات و انحرافاتی است که در غرب و در رابطه با حقوق بشر وجود دارد. در غرب پلیس سیاه‌پوستی را با 16 گلوله کشت و اجازه ندادند که آمبولانس برای کمک به او بیاید و وقتی فرد کشته شد گفتند سگ خلاص شد حالا آن را ببرید. این‌ها متأسفانه پایش نمی شود.
مجری برنامه در ادامه پرسید چه کاستی‌هایی در سیستم قضایی وجود دارد که فضا را به آن ها می دهد تا سوء استفاده کنند آیا واقعا کاستی وجود دارد و یا محلی برای سوءاستفاده است؟ لاریجانی در پاسخ به این سؤال گفت: کاستی در سیستم قضایی همه جای دنیا وجود دارد و اگر کسی ادعا کند که سیستم قضایی‌اش ایرادی ندارد مسلما حرف بی ربطی زده است ما هم چنین ادعایی نداریم اما کاستی مسئله روتین در کشور ما نیست و هرگونه کاستی هم وجود داشته باشد با قدرت با آن برخورد خواهد شد.
وی با بیان این موضوع که آن چه غربی ها می گویند کاستی نیست گفت: ما گزارش‌گری را قبول داریم اما آن چه که این ها بیان می کنند گزارش گری نیست.
وی در رابطه با راه ندادن احمد شهید گفت: ما چرا احمد شهید را راه نمی دهیم؟ مگر می ترسیم؟ آیا خرابکاری و لاپوشی داریم. خیر نه تنها نمی ترسیم بلکه خیلی هم دوست داریم که گزارش‌گری بیاید اما در این رابطه باید از اینها پرسید چرا ایران باید گزارش‌گر ویژه داشته باشد. چرا باید تقاضای آمریکا و کانادا و انگلستان مبنای تعیین گزارش‌گر باشد؟
لاریجانی تأکید کرد: گزارش‌گر باید آدم بی طرفی باشد اما ایشان به یک هنرپیشه تبلیغاتی تبدیل شده و از این سایت ضد انقلاب به سایت دیگر رفته و علیه ایران صحبت می کند حتی سایت شخصی خودش را نیز فعال کرده و علیه ایران بیانیه می دهد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتراض خود را به طریق رسمی اعلام کرده‌اید گفت: به طور منظم و مفصل، مکتوب شفاهی و قلم به قلم این اعتراض را با استدلال بیان کردیم. گزارش‌گر باید یک متدلوژی داشته باشد اما ایشان وصله پینه می کند و می گوید بعد می گوید مقدار زیادی اتهام وجود دارد.
معاون بین‌الملل قوه قضاییه اظهار داشت: احمد شهید مدافع سرسخت تروریسم است و تمام کسانی را که در ایران آدم کشی کرده و در عملیات‌های تروریستی دستگیر شده اند مدافع حقوق بشر معرفی می کند، طرف مسجد را منفجر کرده ایشان آن را مدافع حقوق بشر می داند. دلیل مهم تر این که ایشان به اسلام توهین می کند مثلا می گوید حکم قصاص حکم خوبی نیست یا دررابطه با زنا می گوید چیز مهمی نیست چرا باید این افراد را مجازات کرد. باید به او گفت اصلا تو چه کسی هستی که به خودت حق می دهی نظر بدهی آیا تو مفتی هستی یا مرجع تقلیدی؟
وی در ادامه افزود: در کل عنوان حقوق بشر یک پرچمی برای جاده صاف کردن برای غرب است. چالش ما هم با حقوق بشری که غرب ترویج می کند هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی است. در پشت اسناد به ظاهر فرهیخته حقوق بشر دو اصل نهفته است یکی از این اصول این است که تجربه معاصر غربی در زندگی مدنی بهترین تجربه است و اصل دوم هم این است که فقط همین نوع زندگی باید در دنیا رواج پیدا کند.
در ادامه برنامه مجری مطرح کرد که ریاست قوه قضاییه از اوایل هفته از ورود غیرقانونی بعضی روزنامه‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی در فضای مجازی به پرونده‌های قضایی و دادن اطلاعات غلط و بعضا همراه با شیطنت‌های سیاسی گلایه کردند وی پرسید چنین موضوعاتی چه مضراتی هم در بعد داخلی و هم در بعد بین الملل دارد و لاریجانی نیز در پاسخ بیان داشت: ابتدا باید توجه کنیم که مراقب باشیم به جز حق ننویسیم این که چیزی به ذهنمان بیاید و بخواهیم کسی را و یا جایی را تخریب کنیم درست نیست. اصلا فرض کنیم که مطلبمان هم درست است باید آن قدر فرهیختگی رسانه‌ای داشته باشیم که دقت کنیم آیا آن مطلب باعث سوءاستفاده دشمن خواهد شد یا خیر زیرا آن ها برایشان مهم نیست که استناداتی که وجود دارد درست است یا خیر.
وی در پاسخ به این مطلب که بعضی از رسانه‌ای ها هم این را می گویند که مثلا در قضییه احکام اطلاعاتی به آن ها می رسد وقوه قضاییه باید نظارتی داشته باشد که این اطلاعات به بیرون رسوخ پیدا نکند گفت: بیرون رفتن اطلاعات از سیستم قضایی خیلی پیچیده نیست زیرا دادگاه تشکیل می شود و نمی توان بر دور آن حصار کشید. ما دوست نداریم احکاممان غیرشفاف باشد منتهی اگر احکامی قطعی نشده است اگر افرادی را مورد اتهام قرار دهیم آبرویش از دست می رود.
معاون بین الملل قوه قضاییه در رابطه با حکم اعدام آیت‌الله نمراظهار داشت: حکم صادر شده اما من نمی دانم که اعدام نیز انجام شده است یا خیر. این حکم بسیار خطرناک و ضد موازین شرعی و اسلامی است. دولت عربستان که خودش را پای بند به اسلام و دولتی اسلامی می داند نباید این کار را انجام دهد.
وی افزود: آیت‌الله نمر خواسته است که مردم حق مشارکت در امور را داشته باشند این درخواست زیادی نیست که تبعیض و زورگویی به گروهی و به خاطر جهتی نباشد. او میخواهد که مردم سرنوشت خود را رقم بزنند. شخصیتی مانند او را باید تکریم کرد این اقدام عربستان بسیار خطرناک است و اعدام بسیار مردودی است و ستاد حقوق بشر نیز این حکم را محکوم می کند این حکم هیچ پایه مورد قبولی بر اساس قوانین عربستان نیز ندارد و مسلما ما نسبت به این حکم بی طرف نخواهیم بود.
لاریجانی در رابطه با داعش نیز بیان داشت: باید توجه داشت عواملی که باعث شد تا آمریکایی ها وارد مقوله تولید گروهک‌های تروریستی شوند از زمان طالبان بود هر چند آن زمان القاعده نمونه‌ای از آن ها بود اما در کل این عوامل در جهت مبارزه با انقلاب اسلامی ایران بود.
وی اضافه کرد: مردم مسلمان جانشان به لب رسیده و تحملشان تمام شده است غرب از غلیان سرخوردگی احساسات مسلمانان استفاده کرده و از خلا فکری هم که بسیاری از علمای اسلامی از آن رنج می بردند بهره برده و به این ترتیب اسلام آمریکایی را تأسیس کردند. این گونه هم احساسات و هیجانات در جهان اسلام را سرکوب می کنند و هم به این ترتیب به کسانی که قصد دارند اسلام واقعی را احیا کنند ضربه می زنند.
وی با بیان این مطلب که شعارهای داعش شعارهای موساد است گفت: درست است که این ها خسارت زیادی می زنند اما موفق نخواهند شد و در پایان نتیجه داعش این است که اسلام آمریکایی مشخص می شود و انقلاب اسلامی احیا خواهد شد. ما پیروز خواهیم شد.
لاریجانی در رابطه با تحولات اخیر یمن تأکید کرد: تحولان یمن نشان می دهد که وقتی مردم خواسته مشروع داشته باشند صرف نظر از این که رهبرشان شیعه است و یا سنی همه باهم متحد خواهند بود. به نظرم آن ها تجربیات گذشته را به کار گرفته‌اند. البته سعی دارند تا گروه‌های تکفیری را به آن جا اعزام کنند و تلاش می کنند تا فضا را فضای درگیری و ترور کنند اما خوشبختانه تا به حال موفق نشدند.

212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    122 7
    در مورد مدل ترکیه، باید عرض کنم در بسیاری از موارد می توان از آنها آموخت. همیشه باید تامل کرد در هر ملتی،
    • ناشناس IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      13 16
      البته بنظر میرسه ترکیه فقط رو اقتصادش کار می کنه ولی از لحاظ سیاسی و دموکراسی بسیار عقب مونده است.زیرا20میلیون شهروند کرد در اونجا هیچ حقی ندارند وفقط سرکوب می شوند ورهبرشون هم زندانی است
  • غـــــــــــــــزال A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    99 5
    از انگلیس ونیک براون چه خبر
  • بی نام NL ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    88 2
    همش حرف و حرف. راه حل عملی به جز مذاکره دارید بیان کنید. و الا
  • بی نام RO ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    85 6
    ببخشید شما؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    71 5
    اشتباه ما در اين است نكات منفي غرب را مي بيتيم و از نكات مثبت چشم پوشي مي كنيم ولي واقعيت اين است با توجه به نكات خيلي مثبت انها تمام دولتها و ملتها دوست دارند به سطح غرب برسند بايد قبول كنيم خيلي جلوتر از ما هستند از هر لحاظ. كتمان واقعيت باعث پيشرفت ما نخواهد شد و واقعيت ها را بايد با چشم مردم ديد نه با چشم مسؤولان.
  • حسام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    66 10
    البته فراموش نکنید آن که برای مدل ترکیه ریسه می‌‌رفت مرید شما احمدی‌نژاد بود
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    34 28
    ترکیه مدل خوبی نیست چون یک دیکتاتور داره توش قدرت میگیره
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    96 1
    و البته بعضی های دیگر هم برای مدل طالبان قنج می زنند
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    23 4
    کاش ما هم می تونستیم مثل ترکیه باشیم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    56 2
    نکنه درست از نظر شما اینه که بر فرض اگه فعلا نتونستن سر تمام موهرد توافق جامع به نتیجه برسن واونا پیشنهاد تمدید دادن ایران بزنه زیر میز مذاکرات وبگه نه باید منطقی فکر کرد چون با کوچکترین نشانه منفی از مذاکرات و افرایش خدای نکرده تحریم فشار اصلی به ما مردم وارد میشه نه شما برادر
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    81 4
    خواهشا بحث مذاکرات رو بسپرین به آقای ظریف وتیمش...
  • ناشناس IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    10 93
    ترکیه کشوری عقب مونده است که 20میلیون از مردم در اونجا هیچ حقی ندارند وفقط سرکوب می شوند.بنابراین از لحاظ دموکراسی از ایران عقب تر هستند.فقط ما بخاطر تحریم ها کمی از لحاظ اقتصادی جا موندیم والا الان خیلی از ترکیه جلوتر بودم.در کشور با تمامی قوم ها با احترام برخورد می شود.ترکیه چطور می خواهد به اتحادیه ی اروپا بپیوندد در حالی که فقط در 1تظاهرات 30نفر از شهروندان خود را بقتل می رسوند؟
  • بهارا IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    5 12
    ترکیه هم مثل این عراق که قبلا به ایران خیانت کرد چوب کارهاشو میخوره مصداقش هم حمله وحشیانه داعشی به عراق همون کاری که زمان جنگ عراقی با رزمنده های ایرانی میکرد